شناسهٔ خبر: 20521238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

اقدامات اخیر کویت نازیبا و قابل سرزنش است

صاحب‌خبر - بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در خصوص اظهارنظرهای اخیر مقامات آمریکایی در قبال برجام و اینکه گفته می‌شود دولت دونالد ترامپ تیمی را برای بررسی مجدد برجام تشکیل داده است، اظهار داشت: در طول دو سال گذشته به کرات با بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه بوده‌ایم. این موضوع را در کمیسیون مشترک برجام که اخیراً در وین برگزار شد با تمام توان پیگیری کردیم. کشورهای اروپایی نیز با توجه به مواضعشان، تذکرات و هشدارهایی را در این ارتباط به آمریکایی‌ها داده‌اند و تاکید کرده‌اند که آمریکایی‌ها نمی‌توانند برجام را نادیده بگیرند چرا که توافقی چندجانبه است. گفتار و کردار همیشه همسان نیست. با برخی از گفتارها نمی‌شود برخی از رفتارها در آینده را تبیین کرد. همان‌طور که شما اشاره کردید تیمی از سوی ترامپ تشکیل شده و این هم در ادامه مواضع قبلی و صداهایی است که از درون واشنگتن شنیده می‌شود و جدید نیست. در هر صورت رفتار دولت آمریکا با دقت بسیار در حال رصد است و آن را با حساسیت بالایی دنبال می‌کنیم.
قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که کنگره آمریکا قرار است روز سه‌شنبه در ارتباط با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موضع‌گیری کند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: ما بعد از تصمیم‌گیری کنگره مواضع خود را اعلام می‌کنیم ولی در کلیت تاکید می‌کنیم ما با هرگونه تحریم توسط هر کشوری نسبت به کشور دیگر مخالف هستیم. فکر می‌کنیم تحریم ابزار ناعادلانه‌ای است که کارآمدی ندارد. آنها با تناقض‌های جدی روبرو هستند. آنها از یک طرف با پدیده برجام مواجه هستند، توافقی که از سازوکارهای مستحکمی برخوردار است و از دیگر سو با وجود برخی از سخنان، بدعهدی‌ها، کارشکنی‌ها و مواضعی که داشتند کار را ادامه می‌دهند. آنها ناچار هستند برای تضعیف برجام به اقدامات دیگری متوسل شوند تا ایران نتواند از مزایای اجرای برجام استفاده کند. در همین چارچوب تلاش می‌کنند با مطرح کردن سخنانی یک فضای سیاسی را به وجود می‌آورند تا اجازه ندهند ایران از موقعیت جدید استفاده کند و شرکت‌های اروپایی برای کار کردن با ایران تحت فشار و یا دو راهی قرار بگیرند تا نتوانند کاری را انجام دهند.
سفیر ایران در کویت باقی خواهد ماند
ما همواره روابط مثبتی به خصوص در حوزه خلیج فارس با کویت داشته‌ایم. اقدام اخیر از سوی کویت اقدام زیبایی نبود، و قابل سرزنش است، گرچه ما می‌توانیم همچنان گفت‌وگوها و تماس‌های خود را داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه سفیر ایران در کویت باقی خواهند ماند، اظهار داشت: ما حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌داریم و در زمان لازم و در صورت نیاز اقدام می‌کنیم.
ابهاماتی که در مورد حج وجود دارد
قاسمی همچنین در خصوص مناسک حج امسال نیز توضیح داد: صرف دریافت ویزا با حضور دیپلمات‌های ما در خاک عربستان مساله ما نیست، بلکه باید روشن شود که این گروه چگونه می‌تواند وظایف کنسولی خود را انجام دهد و چه شرایط و مکانیزم‌هایی در این ارتباط در نظر گرفته شده است. اگر برای این 10 نفر ویزا صادر شود ولی آنها امکان ارتباط با ارگان های مرتبط سعودی و انجام اقدامات فوری لازم را نداشته باشند، فکر نمی‌کنم آنها بتوانند رسالت و ماموریتی که بر عهده دارند را انجام دهند. در همین راستا، یک سری ابهاماتی در مورد چگونگی فعالیت این هیات و مکانیسم‌هایی که برای انجام وظایفشان در اختیار خواهند داشت، وجود دارد. ولی در حال حاضر زود است که در مورد اصل حج و اعزام حجاج ایرانی به عربستان به خاطر این مساله اظهار نظر کنیم.
حضور قابل توجه میهمانان خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در مورد مهمانان خارجی که قرار است در مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور کشورمان شرکت کنند، گفت: ستاد برگزاری مراسم تحلیف در راستای دعوت از مهمانان برای شرکت در این مراسم در وزارت خارجه و با حضور نمایندگان و برخی از مقامات دفتر ریاست جمهوری تشکیل شده است و از مدتی پیش کار خود را آغاز کرده است. سطح خوبی از سایر کشورها در مراسم تحلیف شرکت می‌کنند، به خصوص از کشورهای همسایه قرار است هیات‌های متعددی به ایران بیایند و این حضور قابل توجه است.
دیدگاه ایران به همه پرسی اقلیم کردستان عراق
قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی اینکه اظهار نظر سرلشگر باقری در خصوص استقلال اقلیم کردستان به این معناست که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ایران واکنش نظامی نشان خواهد داد؟ خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بحث استقلال یک آرزو و یک آرمان است و خوابی است که تا تعبیر شود، خیلی طول می‌کشد. بحث همه پرسی در اقلیم مطرح بوده است که موضع ایران در این زمینه نیز قبلا گفته شده است. ما خواهان حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت دولتی مرکزی عراق هستیم و هرگونه بحث پیرامون این مساله در منطقه را به ضرر صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم.

نظر شما