شناسهٔ خبر: 20521196 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تلاش‌های پارلمانی برای دفاع از مردم فلسطین

در روزهای اخیر، جنایات اسرائیل در هتک حرمت مسجدالاقصی و تحت فشار قرار دادن مردم فلسطین، ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و منجر به شهادت و مجروحیت صدها نفر از مردم مسلمان فلسطین شده است.

صاحب‌خبر -

ابعاد این بی‌حرمتی بی‌سابقه چنان گسترده بوده که صبر مردم مسلمان و حتی غیرمسلمان در مناطق مختلف، لبریز شده و به اشکال مختلفی خشم خود را نسبت به این عمل صهیونیست‌ها ابراز داشته‌اند اما در این مورد نیز همچون سال‌های گذشته، شاهد واکنش قاطعی از سوی دولت‌های اسلامی نیستیم.

در این میان جمهوری اسلامی ایران همچون همیشه به حمایت از محورمقاومت و فلسطین ادامه می‌دهد و تلاش دارد از ظرفیت‌های خود برای بیداری جهان اسلام در مقابل جنایات رژیم‌ صهیونیستی استفاده کند.

در همین راستا علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در بیانیه‌ای اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی را محکوم کرد و خواستار برخورد جدی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی با این اقدامات ضد بشری رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش خانه ملت، لاریجانی در این بیانیه آورده است: حوادث تاسف‌بار روزهای اخیر در مسجدالاقصی و اقدامات خشونت‌بار صهیونیست‌ها که منجر به شهادت چهار شهروند فلسطینی و زخمی شدن بیش از 400 نفر از صاحبان اصلی سرزمین فلسطین شد، قلب هر انسان آزاده‌ای را می‌فشرد. این وقایع دردناک که در راستای یهودی‌سازی کامل قدس شریف و تسلط رژیم صهیونیستی بر قدس شرقی است، بار دیگر خوی غیرانسانی این رژیم اشغالگر را برای جهانیان نمایان کرد.

لاریجانی تاکید کرده است: مجلس شورای اسلامی ضمن ارج نهادن بر تلاش مشروع ملت فلسطین برای رهایی سرزمین خود از اشغال، بر مسئولیت مشترک همه پارلمان‌ها بوی‍ژه پارلمان کشورهای اسلامی و همچنین نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به‌منظور جلوگیری از اقدامات ضدبشری رژیم اشغالگر قدس تاکید می‌کند و اینجانب با استناد به بیانیه ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین، از دبیرخانه کنفرانس می‌خواهم که تمام ظرفیت‌های پارلمانی، دولتی و مردمی حامیان فلسطین را برای توقف اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی از جمله جلوگیری از هتک حرمت مسجدالاقصی و توقف کشتار مردم مظلوم فلسطین به کار ببندد.

آمادگی ایران برای ارائه خدمات پزشکی به مجروحان

بر همین اساس دیروز، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس و دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در دیدار ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با ایجاد بیمارستان تخصصی صحرایی در نزدیک‌ترین مکان ممکن به کمک صدها مجروح حادثه تلخ مسجدالاقصی بشتابد.

به گزارش خانه ملت، امیرعبداللهیان ضمن محکوم کردن حملات وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و شهید و مجروح کردن جمع زیادی از مردم مظلوم فلسطین، بر لزوم اتحاد و انسجام امت اسلامی در مقابله با رژیم تروریست پرور و بحران آفرین صهیونیستی تاکید کرد.

خیزش نسل جدید فلسطین

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای با محکومیت شدید حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، ظهور انتفاضه نوین و خیزش نسل جدید فلسطین با تکیه بر گزینه مقاومت را کابوس صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدامات تجاوزگرانه و جنایات جدید رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی که پس از عملیات شهادت‌طلبانه جوانان فلسطینی در 14 جولای شدت یافته است، بیانگر وحشت و هراس صهیونیست‌ها از شکل‌گیری انتفاضه نوین و عمق یافتن مبارزه ملت فلسطین به متن جوانان و نوجوانان فلسطینی و ارتقای ظرفیت مقاومت ضد صهیونیستی است.

تصور اشتباه صهیونیست‌ها

در همین حال، یک کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: اسرائیل به اشتباه تصور می‌کند به‌واسطه حرکت‌های سازشکارانه عربستان و ارتجاع عربی، زمینه برای سرکوب انتفاضه سوم شکل گرفته است.

جعفر قناد باشی در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به تحولات اخیر در فلسطین و بسته شدن مسجد الاقصی از سوی اسرائیل گفت: آنچه در قالب سرکوب شدید در بیت‌المقدس شاهدیم، نتیجه تصور اشتباهی است که به واسطه تحولات منطقه در اذهان صهیونیست‌ها شکل گرفته است.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها تصور می‌کنند به‌واسطه بحران شش سال اخیر در سوریه و تضعیف این کشور به عنوان یکی از حلقه‌های مقاومت، زمینه برای سرکوب ملت فلسطین فراهم شده است.

این کارشناس مسائل منطقه در عین حال دفاع ترامپ از نقش آفرینی ارتجاع منطقه و رویکرد ترامپ در حمایت از اسرائیل را، در جهت تشویق اسرائیل نسبت به افزایش اقدامات سرکوبگرانه در فلسطین موثر عنوان کرد و افزود: آمریکا به واسطه حمایت هایش از صهیونیست‌ها چراغ سبزی به آنها در جهت اعمال سرکوبگرانه‌شان نشان داده است.

وی تصریح کرد: انتفاضه سوم در اوج قرار دارد و نه تنها در فلسطین فراگیر شده است بلکه در خارج از مرزها در کشورهایی مثل اردن، یمن، مصر، لبنان و عراق عقبه بسیار قدرتمند مردمی دارد.

اسرائیل، ناقض قوانین بین‌المللی

اسدالله عباسی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که از قبل مشخص بود که تمامی بحران‌های منطقه با مدیریت رژیم صهیونیستی هدایت می‌شود، گفت: عربستان مهره و مجری طرح‌های رژیم اشغالگر قدس است و تمامی درگیری‌ها با یمن، قطر و حتی بحث حمایت از تکفیری‌ها برای این است که اسرائیل در حاشیه قرار بگیرد.

نماینده رودسر افزود: در حالی که زمانی رژیم صهیونیستی در مقابل امت اسلامی بود، اما با مدیریت این کشور جعلی و همکاری عربستان به‌عنوان مجری طرح ها، هم اکنون بسیاری از کشورهای اسلامی منفعل شده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از فضای درگیری و بحران سیاسی ـ امنیتی که در منطقه ایجاد شده به اهداف شوم طراحی شده خود رسیده و تحرکاتی را در هفته‌های اخیر انجام داده که ناقض تعهدات سازمان ملل و حقوق بشر است.

این نماینده مجلس در خصوص استفاده از ظرفیت پارلمانی برای فعال کردن کشورها علیه رژیم صهیونیستی گفت: در شرایطی که دولت‌های جهان هیچ واکنشی ندارند باید از ظرفیت‌های پارلمانی از طریق گروه‌های دوستی و ریاست مجلس، پیام‌هایی به روسای مجالس دنیا ارسال شود تا این جنایت در سطح جهان رسوا شود.

وی افزود: با تلاش نمایندگان، روسای مجالس و مردم می‌توان در این برهه از زمان، تاثیرگذار بود تا رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی کند.

نظر شما