شناسهٔ خبر: 20521133 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی در گفت‌و‌گو با تسنیم:

مدیران استان مرکزی در انتخابات دخالت آشکار داشتند/تشکیل ‌۲۵ پرونده تخلف برای ۳۴ مسئول+فیلم

R41371/P1010110/S6,73/CT2

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه اسنادی با طبقه‌بندی "خیلی محرمانه" در اختیار ستاد روحانی در استان مرکزی قرار گرفت از ماجرای دخالت استاندار، مدیران کل استان مرکزی و نماینده مجلس در انتخابات خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، تخلفات گسترده برخی دولتی‌ها در جریان انتخابات موضوعی بود تا خبرنگار تسنیم در مصاحبه‌ای تفصیلی با "سیدباقر تقوی" رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی مسائل رخ داده در جریان انتخابات را به گفت‌و‌گو بنشیند که از نظر خوانندگان محترم می گذرد:

تسنیم: اهمیت کار و نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و امور مهم کشور را چگونه تبیین می‌کنید؟

تقوی: چندین اصل از اصول قانونی اساسی از جمله اصل نود و یکم تا نود و نهم و همچنین اصل چهارم قانون اساسی و یکی دو اصل دیگر در زمینه وظایف شورای نگهبان است که در حدود 12 وظیفه به عهده داده است.

یکی از این وظایف نظارت بر انتخابات است و اگر بخواهیم از 12 وظیفه 3 وظیفه را به ترتیب اهمیت دسته بندی کنیم تفسیر قانون اساسی، تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع مقدس و قانون اساسی و همچنین نظارت بر انتخابات از این وظایف مهم به شمار می‌روند.

نظارت بر انتخابات از نوع نظارت استصوابی است یعنی در تمام مراحل انتخابات ناظر شورای نگهبان می‌تواند ورود کند و هیچ بخشی از انتخابات وجود ندارد که از دید و نظرناظر شورا خارج باشد.

تسنیم: از نظر شما ریل‌گذاری صحیح در جریان انتخابات چگونه است؟  

تقوی: اگر به معنای واقعی هر یک از ما که به شکلی در انتخابات دخیل می‌شویم چه مجریان انتخاب یا ناظران یا نیروهای امنیت و یا نیروهایی که برای ستاد انتخاباتی کار انجام می‌دهند یا همچنین شخص نامزد‌ها اگر هر یک از افراد مقید به حرکت در مسیرانقلاب  باشند مشکلی ایحاد نخواهد شد.

تسنیم: تحلیل شما از عدول و عبور جریانی که بعضا هم دولتی بوده از قانون در جریان انتخابات چیست؟

تقوی: متاسفانه مدتی است که بخشی از افراد از دایره انقلابی خارج شده‌اند مخصوصا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان  رهبری در سال گذشته ملاحظه کردیم و گزارش هایی از نقاط مختلف استان به دست ما رسید که نشان دهنده خارج شدن انتخابات از بستر سلامت بود و افرادی که اجازه دخالت نداشتند، شروع به انجام دخالت‌هایی کردند.

درقانون انتخابات از هر نوع مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان قانون  کارها را تفکیک کرده است و بخش اجرا را بر عهده وزارت کشور و فرمانداری و بخشداری درشهرستان‌ها قرار داده‌ا ست و بخش نظارت را به شورای نگهبان واگذار کرده است.از سوی دیگر، کار‌های دیگر مانند تامین امنیت و موارد دیگر را به دستگاه‌های امنیتی واگذار کرده است.

همچنین مردم در انتخابات هم حق و هم وظیفه دارند که شرکت کنند و حکومت باید بستر رسیدن به این حق را برای مردم با زمینه سازی بستر انتخابات آماده کند.

قانون بیان می‌کند ناظر و مجریان اجازه دخالت در انتخابات را ندارند بنابراین تلاش و امید ما براین است دستگاه‌های اجرایی هم همین مسیر را پیش بگیرند و به ندرت مشاهده شده که بخشدار یا فرمانداری خود را در بحث انتخابات دخالت دهد، اما متاسفانه در انتخابات سال 94 و 95 شاهد ورود افرادی به انتخابات بودیم که نباید دخالت می‌کردند.

تسنیم: در جریان انتخابات سال 94 بارها درباره دخالت مدیریت ارشد استان مرکزی در جریان انتخابات هشدار دادید و بارها موضوع را گوشزد کردید، قدری توضیح دهید؟

تقوی: قانون به وسیله وزارت کشور اعلام می‌کند و تاریخی مشخص برای ثبت نام در نظر می‌گیرند و از طریق ارتباط جمعی به همه منتقل می‌شود، در ادامه  هرشخصی که شرایط ثبت نام را دارا باشد وارد این بحث می‌شود و مراحل خود را طی می‌کند.قانون برای مسئول ارشد استان مرکزی این وظیفه را معین نکرده است که خود را وارد بحث انتخاب و حمایت نامزد‌ها کند.

تسنیم: آیا این موضوع در همین حد بود؟

تقوی: یکی از نامزد‌های انتخاباتی در جلسه شورای تامین به صراحت بیان کرد که دارای دو ستاد انتخاباتی است و یکی تحت نظر خود او و دیگری از نظارت او خارج است که این امر بر خلاف قانون است.

تسنیم: تحلیل شما از دخالت در جریان انتخابات مجلس دهم از سوی دولتی‌ها چیست؟

تقوی: بنابراین ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 و مخصوصا 95 در مرحله دوم انتخابات مشاهده کردیم که کسانی که نباید در انتخابات دخالت داشته باشند این کار را انجام می‌دهند به طوری که این دخالت‌های غیرقانونی در اراک به مرحله‌ای رسید که به صراحت از شورای نگهبان درخواست توقف انتخابات در مرحله دوم را داشتیم  اما شورای نگهبان تدابیری را انتخاب و ابلاغ کردند و انتخابات نیز انجام شد.

تسنیم: آیا نمونه‌ای از این دخالت دولتی‌ها و تخلفاتشان در جریان انتخابات دارید؟

تقوی: در قانون بیان شده که انتخابات باید مخفی انجام شود و افراد از رای یکدیگر آگاهی نداشته باشند ولی برخی افراد در حوزه انتخاباتی مدرسه حاج تقوی و حاج کاظمی رای خود را در حضور ارباب جراید، روزنامه‌ها عکاسان و عوامل اجرایی و نظارت انجام دادند.

انتظار نظام و مردم از افرادی که مسئولیتی بر عهده دارند در زمینه رعایت قوانین بیشتر از سایرین است، البته این مسئولین از نتیجه این رفتار خود راضی بودند و به نتیجه مطلوب خود رسیدند هرچند این کارشان با تخلف و زیرپا گذاشتن قانون بود.

تسنیم: در جریان سخنان خود در جمع خبرنگاران از تخلفات مسئولان اجرایی دیگر هم سخن گفتید، کمی در این باره توضیح می‌دهید؟

تقوی: انتظار بود دستگاه اجرایی بی‌طرف در انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری باشد اما حرکتی در کل کشور به انجام رسید که خلاف این مهم بود و در بسیاری از استان‌ها نیز این موراد به شکل‌هایی دیده شد که برای مثال در استان مرکزی فرمانداری در یکی از شهر‌های استان در شبکه مجازی در برگه‌ای که در دست داشت نام نامزد مورد نظر خود را نوشته و عکس خود را منتشر کرد که خلاف قانون است.

در منطقه‌ای دیگر فرمانداری دهیاران منطقه را با خود به همایشی برد و در مسیر برگشت با آن‌ها گفتگویی داشت و بیان کرد چه مردم بخواهند چه نخواهند انتخابات همیشه در ایران 2 دوره ای بوده و رئیس جمهور سابق مجدد به سر کارخواهد آمد پس اگر رای بدهید پول و بودجه استانی به روستاهای شما وارد می‌شود ولی اگر اسم نامزد مورد نظر ما از آمار روستای شما بیرون نیاید از هیچگونه پول و بودجه خبری نیست.

مورد دیگر نیز فرماندار همراه رئیس ستاد انتخابات روحانی در جستجوی اجاره محل ستاد بودند که خلاف قانون است و از حیطه وظیفه فرماندار خارج است. حضور برخی بخشداران در جلسات انتخاباتی و تبلیغاتی دیده و شنیده شد و تذکراتی داده شد  ولی بنا براین بود که آقایان در این بستر قانونی خود حرکت کنند.

تسنیم: اما وظیفه مجریان و ناظران انتخابات چیست؟

تقوی: وظیفه ما در هیئت نظات و وزارت کشور وظیفه آماده سازی بستر برای حضور مردم را داریم و باید وظیفه قانونی خود را انجام دهیم و وارد مسائل دیگر نشویم و اعمال نظر نکنیم.

تسنیم: آیا در زمینه ضرورت عدم دخالت در انتخابات تذکرات داده شد؟

تقوی: در 23 اسفند سال 95 اولین ستاد اولین جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی در اداره کل دادگستری تشکیل شد و من روز اول به صراحت به رئیس کل دادگستری استان عرض کردم آقایان ستاد انتخابات همچون رئیس ستاد انتخابات استان و دوستان و همکاران آن‌ها برای ما مشخص کنند که انتخابات را بدون دخالت برگزار می‌کنند یا هنجارشکنانه تصمیم به این کار دارند.

وقتی یک سازمان عضو ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات است قابل پذیرش نیست که خودشان تخلف کنند که رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی بسیار گله کردند اما بعدها پیش‌بینی در آن جلسه ما اتفاق افتاد.در تمام جلسات تذکرات لازم داده شد و دستگاه قضایی قول برخورد جدی را داده است.

تسنیم: وضعیت تخلفات در انتخابات اخیر را تشریح کنید؟

تقوی: در انتخابات اخیر در استان شاهد تخلفات زیادی بودیم و 25 پرونده از 34 نفر از مسئولان استان مسئولان و مدیران کل و برخی روسای دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده و تحویل دستگاه قضایی استان شده است.همچنین 2 پرونده مدیریت ارشد استان مرکزی و فرماندار مرکز استان طبق تعریف قانون به تهران  ارسال شده است.

برای برخی از افراد که در استان پرونده دارند کیفرخواست صادر شده و دستگاه قضایی قول دنبال کردن این موضوع را داده اما کار هنوز به اتمام نرسیده است.

تسنیم: از نظر شما راه جلوگیری از تکرار این تخلفات چیست؟

تقوی: اعتقاد ما این است اگر دستگاه قضای با قوت در این مرحله عمل کند و با این متخلفان برخورد جدی داشته باشد امید است که در انتخابات دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم، اما اگر در این مرحله پیگیری لازم نشود و سهل‌انگاری شود امکان دارد در انتخابات آینده با مشکلات حادتر و تخلفات بیشتر رو به رو  شویم که برای نظام جمهوری اسلامی مناسب نیست و امیدواریم دستگاه‌های قضا در استان و استان‌های دیگر طبق قانون و مقررات عمل کنند و به هیچ کس توجه خاص نکنند و افرادی که تخلف آن‌ها قطعی شده به آن‌ها برخورد شود.

این موضوع سبب می‌شود این قصه در نطفه خفه شود و حق ندارند در انتخابات آینده دخالت کنند در بستر قانون حرکت کنند.

تسنیم: در دیدار خبرنگاران از ارائه اسناد محرمانه به ستاد روحانی در استان مرکزی خبر دادید لطفا در این باره بیشتر توضیح دهید؟

تقوی:اسنادی تحویل ستاد روحانی در استان مرکزی شد که اسنادی خیلی محرمانه است و این موضوعی است که با مدرک و سند در حال بررسی قرار دارد.در اختیار دادن اسناد خیلی محرمانه از نظر ما قطعی است ولی دستگاه قضایی در حال پیگیری موضوع بوده و درحال رسیدگی و بررسی ابعاد این موضوع است.

اسناد و مدارک متقنی که نشان دهنده انجام این کار است از سمت ما و دستگاه‌های دیگر ارائه شده و در حال پیگیری هستند و همینجا هم اعلام می‌کنم که هیچکس مصونیت ندارد.

تسنیم: این حجم تخلفات در انتخابات چگونه بود؟

تقوی: قبل از انتخابات تا روز انتخابات در ستاد ‌های انتخاباتی یک فرد خاص تخلفات زیادی صورت گرفت و مدیرانی شرکت کردند و وسایلی را برای ایاب و ذهاب در اختیار افراد قرار دارند.

برخی از اساتید دانشگاه‌ها دانشجویانشان را جمع کردند و با وسیله دولتی به مراسم تبلیغی اعزام کردند و از برخی امکانات دولتی استفاده شد و حتی برخی مدیران بخشی از وقت خود را به فعالیت انتخاباتی پرداختند.به طور کلی مسئولان و مدیران به بهانه های مختلف سعی کردند برای جلب آرای حجت‌الاسلام روحانی موثر باشند.

در گذشته انتخابات مختلف را دیدیم اما ندیده بودیم مسئولان در 10 روز آخر انتخابات گزارش کار ارائه دهند و سخنرانی در باب انجام کار‌های خود و دولت برای تبلیغات ارائه دهند.

تسنیم: وضعیت تخلفات در روز انتخابات و مشکلاتی که دولتی‌ها ایجاد کردند را تشریح کنید؟

تقوی: در روز انتخابات توصیه‌های انجام شد از جمله در مورد افرادی که برای نظارت صندوق ‌ها قرار می‌گیرند آشنا به مسائل انتخابات باشند واینکه نمایندگان فرمانداری هایی که پای صندوق قرار می‌گیرند از افراد پخته باشند.

در انتخابات مجلس و خبرگان در سال 94 و 95 و هم در انتخابات ریاست جمهوری امسال اگر شورای نگهبان حضور نداشت و نظارت بر رای گیری مردم را انجام نمی‌دادند در خیلی از شعبه‌های اخذ رای با مشکل رو به رو می‌شدیم.این درحالی بود که تمام افراد باتجربه که دنباله‌روی جریان خاص نبودند از نمایندگی فرماندار کنار گذاشته شدند و عموما افراد انتخاب شده جوان و خام و ناآگاه به قوانین انتخاباتی بودند.

تسنیم: مشکل حضور این افراد جوان در پای صندوق به عنوان نماینده فرماندار چه بوده است؟

تقوی: کسی که به عنوان نماینده فرماندار قرار است پای صندوق باشد جایگزین فرماندار است و برای شخص فرماندار وجهه مناسبی ندارد که نماینده فرماندار با الفبای قانون انتخابات هم آشنایی نداشته باشد.

افرادی که رای گیری انجام می‌دادند کم و بیش در هنگام دادن تعرفه، تبلیغات انجام می‌دادند و رفتار آنها سبب شد آنچه باید در شان نظام باشد مشاهده نشد و سنت خوبی به جای گذاشته نشد که امیدواریم دیگر این رفتار‌ها مشاهده نشود.

در جلسه‌ای که با ستاد انتخابات استان برگزار شد هم هیئت نظارت و ستاد انتخابات و تمام فرماندارهای دوازده‌گانه حضور داشتند  از همه سوالی پرسیدم که اگر کرسی عدل الهی تشکیل شود و خداوند به عنوان قاضی قرار گیرد و سئوال بپرسد که آیا انتخابات خود را بدون دخالت برگزار کردید کدام یک از شما در پیشگاه خدا حرفی برای گفتن دارد؟ آیا می‌توانید از برگزاری انتخابات خود دفاع کنید این درحالی بود که هیچ یک حرفی برای گفتن نداشتند.

تسنیم: اصل کار در جریان انتخابات و فعالیت‌ها را چه می‌دانید؟

تقوی: اگر کسی در بستر قانون حرکت کند هیچ گونه برخورد با او نمی‌شود اما اگر از بستر قانون خارج شوند قانون تضمینی نداده ‌که چشم پوشی کند. نماینده‌ای از استان مرکزی ‌با اتومبیلی به خمین رفته و تبلیغ انجام می‌داد که خلاف است که شماره ماشین و تاریخ و فرد مورد نظر همراه عکس و تصویر به دستگاه قضا تحویل داده شده که این استفاده از جایگاه و اموال دولتی برای تبلیغ له یا علیه شخصی خاص است که به طور قطع یک تخلف به شمار می‌رود.

تسنیم: در جریان فتنه88 جریان شکست خورده با رمز آشوب تقلب کشور را به آشوب کشید اما در جریان انتخابات امسال دیدیم نامزد دیگر انتخابات در بستر قانون اعتراض خود را مبنی بر تخلفات اعلام کرد و این موضوع را هم در بستر قانون دنبال کرد تحلیل شما از رفتار این دو جریان چیست؟

تقوی: بحث تقلب با تخلف فرق دارد، زمانی تقلب به حساب می‌آید که یک حرکتی مدیریت شود و آن حرکت به مرحله مورد نظر متقلب برسد اما تخلف زمانی انجام می‌شود که فرد مجری یا نظر نسبت به وظایف خود کوتاهی و اقداماتی خلاف اقدامات تعیین شده انجام دهد.

مانند این مورد که فرمانداری، دهیاران خود را جمع کرده و دستور دهد که مردم روستا‌ها باید به شخص مورد نظر ما رای دهند و مردم به سبب ترس یا آینده‌نگری توصیه فرماندار را عملی می‌کنند که تخلف نامیده می‌شود.

از سوی دیگر اقداماتی در شعبه و شمارش آرا و در قسمت‌های حساس دیگر مانند جمع بندی شمارش آرا انجام می‌شود که اگر بعدا بازشماری شود تعداد رای جابه جا می‌شود و با واقعیت داخل صندوق متفاوت است که این همان بحث تقلب است که البته با فرایند انتخاباتی ایران به هیچ وجه امکان تقلب وجود ندارد.

در جریان انتخابات 88 که سران فتنه با رمز تقلب وارد شدند حکومت اعلام بازشماری کرد و آنها نیز بیان کردند 10 درصد بازشماری شود اما پس از شمارس آرا تغییری در نتایج به وجود نیامد.در این انتخابات تخلف انجام شد نه تقلب و نارضایتی ‌آیت الله جنتی بر همین مبنا بوده ‌که تخلف انجام شد. 

تسنیم: برخی به دنبال تطهیر فتنه و فتنه‌گران هستند تحلیل شما از اهمیت توجه به موضوع فتنه و حفظ فاصله از فتنه و فتنه گران به عنوان خطوط قرمز انقلاب چیست؟

تقوی: فتنه یک امر ناپسند درحال انجام بود که اگر انجام می‌شد و به نتیجه می‌رسید نظام در خطر بود و مقام معظم رهبری فرمودند فتنه خط قرمز ماست.

برخلاف ادعای برخی، اتفاقا در جریان فتنه88 و پس از آن نظام اسلامی با رافتی بالا و زیاد با افراد برخورد کرد و قصه ای که در سال 88 اتفاق افتاد اگر در کشور دیگری انجام شده بود حداقل 1000 اعدامی داشت.

شما کودتای نافرجام ترکیه را ببینید، هنوز هم بررسی آن بعد از یک سال ادامه دارد اما در کشور ما یک نفر هم اعدام نشده در صورتی که چندین جوان مومن، انقلابی و بسیجی شهید شده‌اند و فتنه‌گران اصل انقلاب را مورد هدف قرار داده‌اند.این نشانه رافت نظام است و تا جایی که صلاح است گذشت نشان می‌دهد و هدف این است افراد به اشتباه خود پی ببرند و اصلاح انجام دهند.

این درحالیست که زمانی که دولت اول روحانی شکل گرفت و برای اولین بار خدمت مقام معظم رهبری رفتند معظم له فرمودند فتنه خط قرمز ما است و اگر اگر کسی تبری از فتنه نداشته باشد نمی‌تواند در پست‌های کلیدی مملکت وارد شود، اما اگر کسی در فتنه بوده و بعدا از فتنه تبری جسته می‌تواند فعالیت سالم انجام دهد ولی اگر کسی هنوز فتنه را فتنه نداند و دنبال زنده کردن فتنه باشد و بخواهد مسئولیتی داشته باشد قطعا اگر تخلفی انجام دهد نظام با او برخورد می‌کند.

فتنه هرگز خاموش نمی‌شود و اگر کسی بخواهد نسبت به فتنه پایداری داشته باشد و وارد پست‌های کلیدی شود قطعا مسئولان با او برخورد می‌کنند و قابل گذشت نیست.

گفت‌و‌گو و تنظیم از مبین جلیلی

انتهای پیام/

نظر شما