شناسهٔ خبر: 20520987 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نخستین دوره لیگ ستارگان بورس افتتاح شد

دو دیدگاه به مسابقه سهامداری

دنیای اقتصاد: نخستین دوره لیگ ستارگان بورس با حضور دانشجویان ۱۰ دانشگاه برتر، مسوولان سازمان بورس، عضو شورای عالی بورس و معاون بنیاد ملی نخبگان روز گذشته به‌طور رسمی آغاز شد. نخستین مسابقه لیگ ستارگان بورس برای نخستین بار در ایران و در راستای ایجاد حلقه اتصال بین دانشجویان و بازار سرمایه آغاز شد. به این ترتیب صبح دیروز شاهد افتتاحیه این رویداد با حضور ۵ گروه از دانشجویان ۱۰ دانشگاه برتر بودیم. بر این اساس قرار است طی یک ماه اخیر شاهد فعالیت و رقابت تیم‌های 10گانه و خرید و فروش سهام از سوی آنها باشیم. پس از پایان این دوره نیز برترین‌های این رویداد معرفی خواهند شد. در این میان دو نگاه به این مسابقات وجود دارد.

صاحب‌خبر -

 

برخی معتقدند رویداد مزبور از لحاظ پیوند فضای آکادمیک دانشگاه با فضای واقعی بازار مالی کشور، یک اتفاق مثبت و با اهمیت خواهد بود. در حالی که گروهی معتقدند طول دوره یک ماهه آن با اساس فعالیت سهامداری و توصیه به نگاه بلند مدت در بازار سهام که بارها به آن اشاره شده، منافات دارد. این کارشناسان دید کوتاه مدت را به عنوان یکی از آسیب‌های جدی برای معاملات سهام مطرح می کنند. از این رو این رویداد با توجه به شناسایی بیشترین بازدهی کسب شده طی مدت یک ماه توسط برترین تیم، این دید کوتاه‌مدت را تقویت می‌کند. البته در این میان نباید، هزینه‌های بالای برگزاری این رویداد را نادیده گرفت. امری که ممکن است مدیران بورس را مجبور به برگزاری این رویداد در دوره یک ماهه کرده است.تفکر سرمایه‌گذاری و سهامداری در بازار سرمایه هر روز در حال تغییر و تحول است. عده‌ای در بورس به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت و تامین آتیه هستند. شماری دیگر فقط نوسان‌گیری و اصطلاحا سفته‌بازی را دنبال می‌کنند. این در حالی است که مسوولان و مدیران بازار به دفعات به سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت اشاره کرده و دید کوتاه مدت را به‌عنوان یکی از آسیب‌های جدی مطرح کرده‌اند.

 

جزئیات افتتاحیه لیگ بورس

در مراسم افتتاحیه نخستین لیگ بورس جمعی از بزرگان و پیشکسوتان بازار سرمایه به همراه مدیران و مسوولان این بازار حضور داشتند. زنگ نخستین روز لیگ ستارگان بورس با حضور حسین عبده‌تبریزی، عضو شورای عالی بورس، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس و سید مهدی موسوی کوهپر، معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان، در تالار حافظ به صدا درآمد. در ابتدای این مراسم حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس به‌صورت نمادین زنگ آغاز لیگ ستارگان را به صدا در آورد. عبده تبریزی با اشاره به اینکه برگزاری این مسابقات دردنیا مرسوم است، ضمن ابراز امیدواری از تداوم این موضوع در سال‌های آتی گفت: امید است برپایی این مسابقات پرفایده باشد تا در سال‌های آینده، نه تنها شاهد تداوم برگزاری این قبیل رویدادها باشیم بلکه به رفع مشکلات در اقتصاد کشور منتهی شود. وی در ادامه افزود: برپایی مداوم این رویداد، به‌طوری بیانگر عمق مطالباتی باشد که اقتصاد ایران در آینده به آن نیاز دارد.وی ادامه داد: دانشگاهیان کشور، آینده بازار هستند و انتظار می‌رود مشارکت‌کنندگان در لیگ ستارگان بتوانند اخلاق در بازار سرمایه را آموخته و موجب تعمیق اقتصاد کشور شوند.

 

تجربیات ارزنده لیگ برای شرکت‌های دانش بنیان

در حاشیه برگزاری لیگ ستارگان بازار بورس، سیدمهدی موسوی، معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه برگزاری این مسابقه در حوزه اقتصادی کشور، ابتکاری خلاقانه است، گفت: این لیگ فضای علمی دانشگاه و بازار سرمایه را به یکدیگر نزدیک تر می‌کند.وی با بیان اینکه لیگ ستارگان انگیزه لازم برای حضور دانشجویان جوان در بازار سرمایه را ایجاد می‌کند، عنوان کرد: لیگ ستارگان آموزش جذاب نحوه کسب درآمد از طریق بازار سرمایه در گروه‌های دانشجویی است. موسوی ادامه داد: در زمان فعلی شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند و ایجاد بسترهای مناسب فعالیت این قبیل شرکت‌ها یکی از وظایف جامعه دانشگاهی کشور است. امید می‌رود این لیگ در حوزه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نیز تجربیات ارزنده‌ای برای دانشگاهیان به همراه داشته باشد.

 

پیوند صنعت و دانشگاه

در ادامه حسن قالیباف، مدیرعامل شرکت بورس تهران با اظهار خرسندی از میزبانی این رویداد گفت: با لیگ ستارگان اتفاق جدیدی در بازار رخ می‌دهد و این رخداد یک نمونه عینی پیوند میان صنعت و دانشگاه است. وی با بیان اینکه لیگ ستارگان به‌عنوان یک اقدام بدیع و خلاقانه امکان ارتباط بیشتر میان دانشگاه و بازار سرمایه را محقق می‌کند، خاطرنشان کرد: این لیگ توسعه بازار سرمایه را رقم می‌زند و همچنین توجه دانشگاهیان را به مسائل مالی و بازار سرمایه معطوف می‌کند. به گفته حسن قالیباف، لیگ ستارگان یک تمرین واقعی در عرصه عمل است و پیامدهای مثبتی برای افراد دارای انگیزه به همراه دارد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا بازه بلند مدتی را برای این لیگ درنظر نگرفتید تا به رواج هر چه بیشتر کسب سود در کوتاه مدت یا همان سفته‌بازی ختم نشود، گفت: اتفاقا در جلسات هماهنگی قبل از شروع لیگ، به این نکته اشاره داشتیم و تصمیم بر آن بود تا این رویداد با دید بلند مدتی برگزار شود، اما با توجه به اینکه رویداد مزبور نخستین لیگ در این زمینه بود و به‌عنوان یک تست مطرح شده بود، نمی‌توانستیم بازه بلند‌مدتی را برای آن مطرح کنیم. قالیباف در ادامه افزود: اما در رویدادهای بعدی حتما این موضوع لحاظ خواهد شد و دید بلند‌مدت‌تری برای آن در نظر گرفته خواهد شد؛ اما چون ذات این امر یک مسابقه است و باید به نتیجه ختم شود، بنابراین نمی‌توان بازه زمانی خیلی بلندی برای آن داشت.مدیرعامل شرکت بورس در ادامه اظهاراتش با بیان این مطلب که نباید دید سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت را امری مذموم دانست، گفت: دید سرمایه‌گذاری در بازار سهام چه بلند مدت و چه کوتاه مدت، امری پسندیده است و نباید از جنبه منفی به خرید و فروش‌های کوتاه‌مدت نگاه کرد. هر‌چند سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت با توجه به پتانسیل بالای شرکت‌ها بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

 

 

کشف استعدادهای جدید

سعید اسلامی بیدگی، دبیر‌کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز با بیان اینکه این مسابقات تنها به معنای ارتباط دانشگاه با بازار سرمایه نیست، گفت: بازار سرمایه و دانشگاه به تحرک نیاز دارند؛ در این فضا نیاز است تا استعدادهای خوب دانشگاهی شناسایی و به بازار معرفی شوند و بسیاری از ایده‌های نو در خلال چنین فضاهایی ایجاد می‌شود.وی در ادامه با اظهار این مطلب که این قبیل مسابقات در تمامی دنیا برگزار می‌شود و ما نیز تصمیم به برگزاری مسابقه‌ای در این زمینه گرفتیم، گفت: به این ترتیب شرکت‌کنندگان در این لیگ در یک ماه پیش‌رو به خرید و فروش واقعی در بازار پرداخته و نه‌تنها تجربه کسب و سود از این محل خواهند داشت، بلکه با نهادهای مالی آشنا می‌شوند.اسلامی ادامه داد: امیدواریم این موضوع به کشف استعدادهای جدید و ورود این افراد به بازار سرمایه منجر شود. اسلامی افزود: تصمیم داریم در راستای توسعه این رویداد برنامه‌ای ترتیب دهیم تا هر دانشگاهی یک رقابت بین دانشگاهی داشته باشد و سپس تیم برتر در این حوزه به لیگ بورس راه پیدا کند.

 

ایجاد انگیزه برای ورود هر‌چه بیشتر

روح‌الله میرصانعی، دبیر‌کل کانون کارگزاران نیز با اظهار این مطلب که این قبیل رویدادها، آشنایی دانشجویان با بازار سرمایه را رقم می‌زند، گفت: به دلیل برگزاری نخستین دوره از آن، شاهد مشارکت اندکی از دانشگاه‌ها هستیم و طبیعتا در دوره‌های آتی، تعداد مشارکت‌کنندگان افزایش خواهد یافت. وی در ادامه افزود: در واقع برای توسعه این رویداد باید تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور مشارکت داشته باشند و یک طراحی گسترده‌تر با جوایز ‌ تشویق‌آمیز‌تری درنظر گرفته شود تا انگیزه بالایی برای ورود به این قبیل مسابقات به وجود آید تا عملا کارآیی مثبت این امر نمود بیشتری داشته باشد.

 

لیگ ستارگان نگاه بلند‌مدت را نفی نمی‌کند

یاسر فلاح،مدیر روابط عمومی سازمان بورس نیز ضمن تشریح جزئیات این مسابقات، گفت: برای هر تیم مبلغ 100 میلیون ریال اعتبار درنظر گرفته شده و افراد می‌توانند تا 40 درصد ارزش پرتفوی را زیان داشته باشند. اگر بالاتر از آن این سقف زیان شناسایی کنند، خود به خود از دور مسابقات خارج می‌شوند.وی با بیان اینکه زیان گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقات بر عهده سازمان بورس است، افزود: هر آنچه که به‌عنوان سود از سوی تیم‌ها شناسایی می‌شود، به آنها اعطا می‌شود.فلاح هدف از این مسابقات را توسعه فرهنگ سهامداری و دانش مالی و معامله‌گری در بین دانشجویان و در نهایت دانشگاه‌های سطح کشور عنوان کرد و افزود: هر تیم می‌تواند از 4 صنعت بورسی و به عبارتی 25 درصد از هر صنعت را به پرتفوی اختصاص دهد.وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری تیم‌های دانشجویی در این دور از مسابقات گفت: به دلیل اینکه این مسابقات برای نخستین‌بار برگزار می‌شد و هماهنگی با وزارت علوم با توجه به فرصت مورد‌نیاز طولانی بود، لذا با دانشگاه‌ها مکاتبه و در نهایت تیم‌های متقاضی شکل گرفتند.به گفته فلاح، امیدوارم آغاز این لیگ، مقدمه‌ای برای توسعه فرهنگ سهامداری و اجرای بهتر برپایی دور بعدی باشد تا خانواده‌های این دانشجویان با فرآیند معامله‌گری در بورس آشنا شده و کارآفرینی جدیدی در کشور ایجاد شود.فلاح در ادامه به پاسخگویی درخصوص نگاه بلند‌مدت به سرمایه‌گذاری در بورس پرداخت و با رد این موضوع که لیگ بورس به‌عنوان یک مسابقه دانشجویی است، گفت: ما قصد نداریم نگاه بلند‌مدت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را زیر سوال ببریم. نگاه ما به سرمایه‌گذاری در این بازار همچنان بلند‌مدت است و این لیگ نیز نوعی چالش دانشجویی و مسابقه مالی است و مانند نوعی مسابقات شطرنج سریع مطرح است. وی با اظهار این مطلب که رقمی که در اختیار هر تیم است، بسیار اندک است و نمی‌تواند بازار را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، گفت: تنها قصد ما از برگزاری این رویداد، شناسایی نخبگان مالی و معرفی آنها به ارکان مالی بازار سرمایه از قبیل شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاری‌ها است.

 

توضیحات بیشتر از «لیگ»

بر این اساس روز گذشته 10گروه پنج نفره از دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، امیرکبیر، الزهرا، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تربیت مدرس، خوارزمی و آزاد نخستین رقابت خود را در لیگ ستارگان آغاز کردند.امین آذریان، دبیر کمیته اجرایی «لیگ ستارگان بورس ایران» نیز به ارائه توضیحات تکمیلی درخصوص این موضوع پرداخت و گفت: نخستین مسابقه لیگ ستارگان بورس برای نخستین‌بار در ایران و در راستای ایجاد حلقه اتصالی بین دانشجویان و بازار سرمایه صورت گرفت.وی ادامه داد: در این طرح اعضای گروه‌ها از رشته‌های مدیریت، حسابداری، اقتصاد،MBA، مالی و رشته‌های مرتبط با بازارهای مالی انتخاب شده و کشف استعدادهای رشته مالی از اهداف مهم این برنامه است.وی عنوان کرد: این طرح فرصت مناسبی است برای دانشجویان که به‌صورت واقعی به فعالیت در بازارهای مالی بپردازند و بتوانند در این بازارها خود را محک بزنند.به گفته آذریان، در نخستین دوره از لیگ ستارگان بورس دانشجویان، ده دانشگاه از شهر تهران در قالب تیم‌های 5 نفره با در اختیار داشتن اعتبار صد میلیون ریالی با سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار و تشکیل سبد سهام به مدت یک ماه به رقابت پرداخته و سه تیمی که بیشترین بازدهی را نسبت به سایر تیم‌ها داشته باشند، پیروز این دوره از مسابقات خواهند بود.دبیر کمیته اجرایی لیگ ستارگان بورس در ادامه به جوایز درنظر گرفته شده برای برندگان اشاره کرد و گفت: به برندگان اول تا سوم هدایای نفیسی از سوی روابط‌عمومی سازمان بورس اوراق بهادار اهدا خواهد شد. به این ترتیب برای تیم اول 200میلیون ریال، تیم دوم 100میلیون ریال و تیم سوم 50میلیون ریال اعتبار خرید سهام در نظر گرفته شده است.لیگ ستارگان بورس به‌عنوان یک مسابقه بین دانشگاهی با همت سازمان بورس و بورس تهران از 2 مرداد لغایت 30 مرداد ماه برگزار می‌شود.

 

نظر شما