شناسهٔ خبر: 20520815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رئیس فراکسیون زنان مجلس مطرح کرد

مطالبه زنان برای وزارت

دنیای اقتصاد: «سهم زنان از کابینه دوازدهم»؛ این مطالبه‌ای است که در هفته‌های منتهی به اعلام فهرست گزینه‌های پیشنهادی روحانی برای حضور در کابینه جدید، بیش از پیش قوت گرفته است. هرچند تا هفته گذشته این مطالبه از سوی دولتی‌ها نیز به رسمیت شناخته می‌شد و برخی مقامات دولتی ازجمله معاون پارلمانی حسن روحانی از احتمال سهم 30 درصدی زنان در کابینه دوازدهم سخن می‌گفتند، اما سهیلا جلودارزاده نماینده تهران در مجلس 24 تیرماه اعلام کرد که براساس اخباری که به او رسیده، کابینه دوازدهم وزیر «زن» ندارد. اگرچه بر مبنای گمانه‌ها، حضور زنان در جایگاه معاونت رئیس‌جمهوری همچنان در دولت دوازدهم نیز محتمل است اما مطالبه این روزهای زنان، حضور در جایگاه وزارت در دولت دوازدهم است.

صاحب‌خبر -

 

دیروز پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس، این مطالبه را رسما مطرح کرد. او در یک نشست خبری با بیان اینکه ما وزیر زن می‌خواهیم،گفت: آقای روحانی تاکنون جوابی نداده و در ضیافت افطاری نیز به‌صورت تلویحی گفت که وزیر زن نخواهند داشت.

سلحشوری به نقل از رئیس‌جمهوری، علت حضور نیافتن زنان در کابینه دوازدهم را طی نکردن مراتب مدیریتی عنوان کرد. مطالبه حضور زنان در کابینه دوازدهم به‌عنوان وزیر تنها در میان سیاسیون مطرح نیست؛ دیروز ترانه علیدوستی بازیگر زن نیز در پیامی توییتری حضور وزیران زن در کابینه جدید را از حسن روحانی درخواست کرد. از سوی دیگر زهرا احمدی‌پور هم که در جایگاه معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد که هنوز نمی‌توان اظهارنظری درخصوص افزایش یا کاهش حضور زنان در کابینه کرد. احمدی‌پور با بیان اینکه هنوز صحبتی با معاونان رئیس‌جمهوری درباره حضور یا عدم حضور در کابینه دوازدهم صورت نگرفته، تاکید کرد که شخص او در کابینه جدید، به‌عنوان وزیر حضور نخواهد داشت. با این همه، معصومه ابتکار یکی دیگر از معاونان روحانی که در دولت یازدهم در جایگاه ریاست سازمان محیط‌زیست قرار دارد، هم می‌گوید که تعداد زنانی که قرار است در کابینه دولت دوازدهم به کارگرفته شوند، هنوز مشخص نیست. او در گفت‌وگو با ایسنا در عین حال تاکید کرد که نگاه منطقی نسبت به انتصاب زنان در کابینه دولت دوازدهم نیز وجود خواهد داشت. بر اساس آنچه از منظر زنان مجلس و دولت بیان شد، همچنان وضعیت حضور زنان در کابینه دوازدهم به‌عنوان وزیر در‌هاله‌ای از ابهام است؛ موضوعی که مطالبه آن روز به روز قوت می‌گیرد. البته همچنان نام شهیندخت مولاوردی در فهرست محتمل‌ترین گزینه‌ها برای وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

 

جهانگیری می‎ماند

در سوی دیگر ماجرای کابینه دوازدهم، برخی تکلیف حضور تعدادی از اعضای فعلی کابینه را روشن کردند؛ هرچند پیش از این نیز شنیده‌ها از ابقای اسحاق‌جهانگیری در جایگاه معاون اولی روحانی حکایت داشت، دیروز اما عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در یادداشتی به همه گمانه‌ها در این زمینه پایان داد و گفت که اسحاق جهانگیری به‌عنوان معاون اول در دولت دوازدهم خواهد ماند.

همچنین دیروز سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ اعلام کرد که در کابینه بعدی وزیر نخواهد شد. بنابراین تمامی گمانه‌ها مبنی‌بر بر عهده گرفتن وزارت ارتباطات یا صنعت از سوی ستاری رد شد. او در عین حال تایید کرد که در کابینه دوازدهم حضور خواهد داشت. از سوی دیگر، برات‌قنبری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات هم در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد که گزینه وزارت ارتباطات نیست.

نظر شما