شناسهٔ خبر: 20520730 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نشست‌کمیته‌ویژه‌نظارت بر اجرای توافق نفتی برگزار شد

لیبی و نیجریه، محور مذاکرات روسیه

دنیای اقتصاد: نشست کمیته نظارت بر اجرای توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک(JMMC) روز گذشته در حالی پایان یافت که نیجریه پیوستن به توافق را در سطح 8/ 1 میلیون بشکه در روز پذیرفت. اعضای کمیته همچنین از لیبی خواستند که تولید نفت خود را در سطح 25/ 1 میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد. ازسویی اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه «در صورت لزوم توافق برای کاهش تولید را مجددا تمدید خواهند کرد»، خبر خوشایندی برای بازار نفت بود و به رشد قیمت‌ها در روز گذشته کمک کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اعضای اوپک و 11 تولیدکننده نفت در خارج از این سازمان در دسامبر 2016 برای متعادل کردن بازار نفت و کاهش مازاد عرضه برای کاهش حدود 8/ 1 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه خود توافق کردند. اما از آنجا که لیبی و نیجریه به دلیل جنگ‌های داخلی بسیار کمتر از توان خود نفت تولید می‌کردند تا رسیدن به ظرفیت تولیدشان از توافق معاف شدند. در این میان تولید نفت این دو کشور از زمان توافق در مسیر صعودی قرار گرفت و رشد تولید لیبی و نیجریه به‌عنوان یکی از عوامل عدم تاثیر توافق اوپک بر قیمت نفت معرفی می‌شود. از این رو چندی است که بحث افزوده شدن این دو کشور به توافق مطرح شده است. به گزارش وال استریت ژورنال، روز گذشته در نشست‌کمیته‌ویژه‌نظارت بر اجرای توافق نفتی، نیجریه پیوستن به توافق در سطح 8/ 1میلیون بشکه در روز را پذیرفته است و اما لیبی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 17 به وقت تهران) هیچ واکنشی به درخواست کمیته ویژه بر نظارت بر تولید مبنی بر توقف رشد تولید نفت این کشور بعد از رسیدن به سطح 25/ 1 میلیون بشکه در روز نداشته است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی دبیرخانه اوپک، تولید نفت نیجریه ماه گذشته به 733/ 1میلیون بشکه در روز رسیده در حالی که تولید نفت این کشور در سال 2015 بالغ بر 839/ 1 میلیون بشکه بوده است. تولید لیبی نیز ماه پیش 852 هزار بشکه در روز بوده و آخرین برآوردها نشان می‌دهد تولید نفت این کشور در حال حاضر به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است. با وجود اینکه تولید نفت این دو کشور در ماه‌های گذشته به سرعت افزایش یافته اما فضای سیاسی داخلی این کشورها همچنان ملتهب است و هر آن ممکن است با افزایش تنش‌ها، مجددا کاهش یابد. این موضوع خود عاملی است که موجب مقاومت لیبی و نیجریه نسبت به پیوستن به توافق شده است. آن‌طور که خبرها نشان می‌دهد روسیه برای محدود کردن تولید نفت لیبی و نیجریه بیشترین تلاش را داشته است، این کشور پیش از توافق ماه دسامبر نیز بارها نسبت به احتمال افزایش تولید نفت این لیبی و نیجریه ابراز نگرانی کرده بود. نشست روزگذشته که ساعت 10 صبح به وقت سن‌پترزبورگ آغاز شد تا حدود ساعت 13 به درازا کشید. در پایان نشست خالد الفالح، وزیر انرژی و منابع طبیعی عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: «هیچ بحثی راجع به تعمیق بیشتر توافق صورت نگرفت. اما تولیدکنندگان نفت خروج از توافق را به نرمی انجام خواهند داد تا به بازار شوک وارد نشود.» وی همچینن احتمال تمدید توافق به بعد از مارس 2018 را در صورت لزوم مطرح کرد. الفالح عدم انطباق تولید برخی از اعضای این سازمان با توافق را در کنار رشد تولید لیبی و نیجریه یکی از دلایل کاهش قیمت نفت عنوان کرد. داده‌های تولید نفت خام نشان می‌دهد کشورهایی چون عراق و امارات در چند ماه گذشته بیشترین تخلف را در اجرای توافق داشته‌اند.

الفالح در ادامه آمار صادرات را کلید اصلی معادلات بازار نفت دانست و اعلام کرد: «باید روشی برای انطباق آمار صادرات و تولید پیدا کنیم.» محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز می‌گوید: «اجرای توافق نهایتا به متعادل کردن بازار نفت می‌انجامد، هرچند که این مسیر به آرامی طی می‌شود.» وی بر این باور است که سرعت متعادل شدن بازار در نیمه دوم سال سرعت بیشتری می‌گیرد. قیمت نفت روز گذشته حدود یک درصد رشد کرد. به گفته کارشناسان خبر کاهش صادرات نفت عربستان در ماه آگوست یکی از عوامل افزایش قیمت نفت محسوب می‌شود. این کشور ماه آینده صادرات خود را به 6/ 6 میلیون بشکه در روز خواهد رساند که کمترین سطح ظرف 5 سال گذشته است و نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون بشکه کمتر است.

نظر شما