شناسهٔ خبر: 20519850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

فرمانده ارتش آمریکا: باید جلوی جنگ اتمی با روسیه را گرفت
مهر: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ضمن تشریح اهداف روسیه و ایران در خاورمیانه اظهار داشت که باید از بروز جنگ اتمی با روسیه اجتناب کرد. ژنرال جوزف دانفورد گفت: ایران و روسیه اهداف سیاسی بلندمدت متفاوتی در قبال دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دارند و هر چه از بحران فعلی می‌گذرد، این تفاوت ها نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند. دانفورد در مورد گزارش‌ها از بسط و شدت نفوذ ایران در عراق نیز گفت من سال‌ها در عراق بودم احساس ملی‌گرایی مستحکمی در آن کشور وجود دارد.

۵۵ کشته و زخمی در سودان به خاطر سرقت گوسفند!
ایرنا: درگیری خونین برسرسرقت گوسفندان بین دو قبیله در ایالت شرق دارفور در سودان ۲۵ کشته و ۳۰ زخمی برجا گذاشت. ریشه درگیری های بین این دو قبیله به سال ۱۹۶۶ باز می گردد و یک درگیری تاریخی بر سر مالکیت زمین است. درسال های اخیر این دو قبیله یکدیگر را به سرقت گوسفندانشان متهم می کنند و به هنگام تلاش برای باز پس گیری حیوانات سرقت شده، درگیری های شدیدی بین آنها روی می دهد.

آتامبایف: انتقال صلح‌آمیز قدرت در قرقیزستان را تضمین می‌کنم
فارس: «الماس بیگ آتامبایف» رئیس‌جمهوری قرقیزستان با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: انتقال صلح آمیز قدرت را تضمین می‌کنم.وی با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری در قرقیزستان افزود: نتایج انتخابات ریاست جمهوری باید دقیق و عادلانه باشد و برای محقق شدن این مهم از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهیم کرد.آتامبایف اظهار داشت: در انتخابات گذشته در کشور مشاهد شد که برخی از مردم رأی خود را می‌فروشند، این موضوع به کشور آسیب می‌رساند و آینده قرقیزستان را به مخاطره می‌اندازد.گفتنی است مدت ریاست آتامبایف بر کرسی رهبری این کشور اول دسامبر ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد.انتخابات ریاست جمهوری در قرقیزستان ۱۵ اکتبر سال جاری برگزار می‌شود.

ورود کشتی های جنگی ناتو به آب‌های اوکراین
ایسنا: دو کشتی جنگی ناتو در بندر اودسای اوکراین پهلو گرفتند. این دو کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی سلطنتی انگلیس و نیروی دریایی ترکیه هستند که در قالب نیروهای ناتو به آبهای اوکراین وارد شده‌اند. قرار است نیروهای نظامی مستقر در این دو ناو جنگی تا ۲۷ جولای آنجا بمانند و با همتایان اوکراینی خود دیدار و گفتگو داشته باشند و از توانمندی‌های دریایی اوکراین بازدید کنند. ورود این دو ناو جنگی همزمان با تنش غرب و روسیه بر سر اوکراین و شبه جزیره کریمه است.

مورالس: ترامپ به جای افزایش بودجه نظامی، به مقابله با فقر بپردازد
ایرنا: «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی تصریح کرد: ترامپ به جای اختصاص بودجه بیشتر برای امور نظامی، این بودجه ها را صرف مقابله با فقر کند. وی ضمن انتقاد از بودجه نظامی مدنظر رئیس جمهوری آمریکا گفت: چرا ترامپ تمرکز بودجه نظامی مد نظرش را بر مقابله با چالش گرسنگی و فقر در داخل و خارج از آمریکا قرار نمی دهد؟ مورالس تصریح کرد: کشورهای امپریالیستی باید بودجه هایی را بر ترمیم آسیبی که به مردم جهان و کره زمین وارد کرده اند، اختصاص دهند.

چین خواستار خروج نیروهای هندی از هیمالیا شد
فارس: سخنگوی وزارت دفاع چین خروج نیروهای هندی را از رشته‌ کوه‌های هیمالیا خواستار شد. «وو کیان» گفت که دهلی نو باید باورهای غیرواقعی را در خصوص داشتن حق حاکمیت منطقه مورد مناقشه رها کند زیرا پکن آماده دفاع از حق حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی خود است. از آنجایی‌که رشته‌کوه‌های هیمالیا به ناحیه خودمختار تبت نزدیک است، چین نگرانی‌هایی از بابت فعالان تبتی در این منطقه دارد که همین مساله به بالا رفتن حساسیت پکن نسبت به آن انجامیده است.

الشباب: ترامپ میلیاردر بی‌مغز است
ایسنا:‌ گروه تروریستی الشباب سومالی در ویدئوی جدیدی رئیس‌جمهوری آمریکا را مسخره کرده و او را میلیاردر بی‌مغز خطاب کرد. در ویدئوی جدید الشباب تاکید شده است، رای‌دهندگان آمریکایی احتمالا احمق‌ترین رئیس‌جمهوری را که یک کشور می‌تواند داشته باشد انتخاب کرده‌اند. ویدئوی الشباب شامل انتقاد از دونالد ترامپ بود و علاوه بر این، به انتخابات ریاست جمهوری ماه آتی در کنیا، واقع در همسایگی سومالی هم اشاره داشت.

وال استریت ژورنال: داعش آماده توسعه نفوذ خود
در آسیا و آفریقاست
ایرنا: وال استریت ژورنال نوشت: داعش به دنبال باختن قافیه در خاورمیانه، خود را مهیا می کند با انرژی و پویایی بیشتری، این بار در آسیا که بیشترین جمعیت مسلمانان جهان را در خود جای داده است و همچنین در آفریقا ظهور کند. سه سال است که داعش خلافت خودخوانده خود را اعلام کرده است و در این مدت به یک برند جهانی بدل شده است. این خلافت خودخوانده هرچند در سوریه و عراق متحمل شکستهایی سنگین شده، اما این به معنای آن نیست که قدرت نفوذش در دیگر کشورهای جهان که وفادارانی هم در آنها دارد از بین رفته است و سیطره نفوذ خلافت خودخوانده داعش که این گروه آنها را ولایات خود می نامد، از غرب آفریقا گرفته تا فیلیپین گسترش دارد.

نظر شما