شناسهٔ خبر: 20519615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

برجام دیوار بی‌اعتمادی به آمریکا را بلندتر کرد

بهرام قاسمی گفت: ما مذاکرات هسته‌ای را به عنوان محکی در نظر داشتیم که ببینیم آیا امکان گفت‌وگوی دیگری با آمریکا وجود دارد یا خیر که با کارشکنی‌های آمریکایی‌ها در مسئله برجام آنها به بلندتر کردن دیوار بی‌اعتمادی کمک کردند.

صاحب‌خبر -


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه ایران در بسیاری از حوزه‌ها در دوران تحریم‌ها توانست با اتکا به نیروهای داخلی خود پیشرفت‌های خوبی را داشته باشد، افزود: سیاست تحریم‌ها نتیجه‌ای جز افزایش تنش و درگیری نخواهد داشت و بیانگر خصومت نسبت به ملتی است که به تازگی انتخابات خودش را پشت سر گذاشته است. این نشان می‌دهد که برخی شعارها و ادعاهای آمریکا نسبت به احترام به دموکراسی پوشالی است.
آمریکا از بهره‌مند شدن ایران از مزایای برجام ممانعت به‌ عمل آورد
قاسمی پیرامون تحریم‌های جدید آمریکا به بهانه برنامه موشکی ایران و مسئله نقش سپاه در منطقه تاکید کرد: رفتارهای آمریکا غیرقابل پیش‌بینی نیست زیرا آنها نگاه خصمانه خود را نسبت به ایران را حفظ کردند و در آینده هم از هر نوع اقدام و سیاست تخاصمی نسبت به ایران فروگذار نخواهند کرد. آمریکایی‌ها امروز بر سر یک دوراهی قرار دارند که از یک طرف باید نسبت به تعهدات خود در قالب برجام پایبند باشند و این علی‌رغم مواضعی است که ترامپ در دوران انتخابات نسبت به برجام اتخاذ کرده است و از طرف دیگر آنها می‌خواهند با هرگونه اقدامی نسبت به بهره‌مند شدن ایران از مزایا برجام ممانعت به عمل آورند.
وی گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند فضای مسموم سیاسی علیه ایران به وجود آورند تا برخی شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی را تحت فشار و یا در دوراهی مشارکت و همکاری با ایران نگه دارند. اقدامات آمریکا جز پشیمانی برای آنها نخواهد داشت چراکه ایران نشان داده کشوری مستقل است و می‌تواند بدون نیاز به کمک کشورهای خارجی مسیر خود را ادامه دهد و اتفاقا آنها هم از این مسئله نگرانند. بنابراین، این بحث برنامه موشکی ایران و سپاه که اخیرا آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند، یک اشتباه استراتژیکی است که مرتکب می‌شوند چرا که این مسئله به هیچ وجه به نفع آنها نخواهد بود.
اروپا مایل به حفظ برجام و مخالف عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها است
سخنگوی وزارت خارجه درخصوص این مسئله که اقدام متقابل ایران نسبت به رفتارهای آمریکا در مسئله برجام چه خواهد بود، گفت: برجام یک توافق چند جانبه و بین‌المللی است و نه یک توافق دوجانبه که آمریکایی‌ها بخواهند آن را نقض کنند، ما در تماس‌هایی که با طرف‌های اروپایی خود داریم از موضع آنها آگاهیم و می‌دانیم که اروپایی‌ها هم مایل به حفظ برجام و مخالف عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها هستند.
هیئت نظارت بر اجرای برجام در خصوص نقض برجام تصمیم‌گیری می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا  ایران علی رغم تاکید مقامات کشور در خصوص نقض عهد برجام توسط آمریکا از طریق مکانیزم پیش‌بینی شده شکایتی علیه دولت آمریکا مطرح نکرده است، قاسمی با بیان اینکه نقض برجام موضوع خاص و پیچیده ای است که شورای عالی نظارت بر اجرای برجام پس از دریافت گزارش کارشناسی وزارت امور خارجه در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، بیان کرد: همانگونه که گفتم ما در کمیسیون مشترک نسبت به رفتارهای کارشکنانه آمریکا اعتراض خود را به صراحت بیان کردیم و این وضعیت را همچنان ادامه خواهیم داد و امیدوار هستیم همانگونه که ایران متعهد به تعهداتش بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر اعضای ۱+۵ نیز آن را تایید کردند، تمام اعضا مشارکت کننده به تعهدات خود پایبند باشند.
عدم کاهش سطح روابط با کویت
پیرامون روابط ایران و کویت و اقدام اخیر این کشور در کاهش روابط سیاسی با تهران اظهار داشت: در این خصوص مواضع ما اعلام  شد، کارکنان ما اخراج نشدند بلکه کاهش تعداد آنها را داشتیم. ما همواره روابط مثبتی با کویت داشتیم و این اقدام آنها قابل سرزنش هست اما همچنان می‌توانیم گفت‌وگو و تماس‌های خود را داشته باشیم و در سطح سفیر سفارتخانه ما فعال است و مشکلی نیست. ما حق اقدام متقابل را محفوظ می‌دانیم و اگر لازم باشد چنین خواهیم کرد و تعداد دیپلمات‌های کویتی در تهران بیشتر از دیپلمات‌های ما در آن کشور نیست.  
به گزارش مهر، وی موضع ایران را پیرامون فشارهای اخیر رژیم صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین اینگونه بیان کرد: مواضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی اشغالگری آن رژیم و تضییع حقوق فلسطینیان روشن است و بارها اعلام کرده‌ایم و بنا به اهمیت موضوع وزارت خارجه دو بیانیه را داشته و ما تا آنجایی که بتوانیم در رایزنی‌ها و تماس‌های دیپلماتیک خود با کشورهای مختلف این مسئله را با آنها هم مطرح می‌کنیم، اما متاسفانه بنا به ویژگی‌هایی که برخی حاکمان کشورهای اسلامی دارند این رژیم در وحشی‌گری نسبت به مردم مظلوم فلسطین جری‌تر شده است.

نظر شما