شناسهٔ خبر: 20519344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

روز چهارم نبرد عرسال و القلمون حزب‌الله مهم‌ترین پایگاه النصره را تصرف کرد

صاحب‌خبر -

سرویس خارجی-
نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در چهارمین روز نبرد با تروریست‌های جبهه النصره در منطقه «عرسال» و «قلمون»، مهم‌ترین پایگاه این گروه تروریستی را در عرسال به تصرف درآورده و پرچم حزب‌الله و لبنان را جایگزین پرچم سیاه تروریست‌ها کردند.
پیشروی رزمندگان حزب‌الله و ارتش سوریه در منطقه مرزی این کشور و لبنان همچنان ادامه دارد و طبق آخرین خبرها، بیش از 75 درصد منطقه کوهستانی عرسال به تصرف آنها درآمده است و به گفته رزمندگان مقاومت، 25 درصد باقی مانده نیز به زودی آزاد می‌شود.در پیشروی‌های تازه، بزرگترین پایگاه گروه تروریستی جبهه النصره در قلب بلندی‌های عرسال تحت تصرف نیروهای مقاومت و ارتش سوریه درآمد. علاوه بر آن، مناطق «وادی معروف»، «وادی الدم»، «وادی کحیل» و «وادی الدقایق» نیز به دست نیروهای مذکور آزاد شد.ارتفاعات عرسال که در خاک لبنان قرار دارد، به ارتفاعات «قلمون» در خاک سوریه وصل است و در این منطقه نیز عملیات علیه تروریست‌ها ادامه دارد. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، ارتفاعات «فلیطه» در منطقه قلمون هم از اشغال تروریست‌ها خارج شده است. عملیات فوق چهار روز قبل در بخش‌های جنوبی ارتفاعات عرسال و قلمون آغاز شده است و به سمت شمال ادامه دارد.این عملیات که قبل از هر چیز، یک پیروزی بزرگ برای حزب‌الله محسوب می‌شود، هم رژیم صهیونیستی و هم جریان متمایل به عربستان در لبنان را نگران کرده است. چند روز قبل «سعدالدین حریری» نخست‌وزیر لبنان با ادعای اینکه حزب‌الله این عملیات را با ارتش لبنان هماهنگ نکرده، این جنبش را مورد سرزنش قرار داده بود.بخش‌های جنوبی و مرکزی عرسال و قلمون تحت اختیار تروریست‌های جبهه النصره قرار داشت. اما بخش‌های شمالی این دو منطقه کوهستانی در اشغال عناصر داعش است.
اهمیت ارتفاعات عرسال
ارتفاعات عرسال با مساحت 250 کیلومتر، که سه سال است در اشغال تروریست‌ها قرار دارد، برای سایر تروریست‌ها در خاک سوریه، ‌نقش پشتیبان را داشته است. آزادسازی این منطقه هم بر سوریه و هم بر لبنان تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت.از ابتدای بحران سوریه در سال 2011، بلندی‌های عرسال به چند دلیل، یک منطقه پر دردسر برای دو ملت به شمار می‌آمد:
اول: این منطقه گذرگاهی برای عبور خودروهای بمب‌گذاری شده و عوامل انتحاری به عمق خاک لبنان بود که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از نظامیان و غیرنظامیان لبنانی شد. دوم: این منطقه راه ورود سلاح و تروریست به داخل خاک سوریه، به ویژه حومه دمشق و حمص، بود. سوم: عناصر مسلح و پشتیبانان خارجی آنها سعی داشتند با سیطره بر عرسال و بلندی‌های اطراف و تمام رشته‌کوه‌های شرقی واقع در مرزهای لبنان تا حومه القصیر، لبنان را محاصره کرده و آن را کاملاً از سوریه جدا کنند.چهارم: عناصر مسلح به ویژه داعش می‌خواستند عرسال نقطه آغازی برای پیشروی آنها به داخل خاک لبنان به سمت شمال باشد و با وصل کردن آنها به بندر طرابلس، گذرگاه دریایی برای آنها فراهم شود.
گزارش‌های امنیتی و اطلاعاتی متعددی از این واقعیت‌ها پرده برداشته و در تحقیقات و بازجویی نهادهای امنیتی از تروریست‌های دستگیر شده، این حقیقت برملا شده که گروه داعش آرزوی سیطره بر منطقه مابین تدمر تا القریتین یا عرسال در شمال لبنان و دریای مدیترانه را در سر می‌پروراند.این عوامل باعث شده تا این منطقه از موقعیت حساسی برخوردار شود و تأثیر خاصی بر امنیت و ثبات جغرافیایی سیاسی کل منطقه داشته باشد، به ویژه در صورت موفقیت داعش در رسیدن به دریای مدیترانه، این منطقه به تهدید بزرگی برای امنیت منطقه و جهان تبدیل می‌شد.شکست تروریست‌ها در عرسال طی چند مرحله عملی شد؛ در ابتدا ارتش سوریه و لبنان و حزب‌الله طی یک سری عملیات، وضعیت میدانی جدیدی را در امتداد مرزهای لبنان و سوریه حکمفرما کردند که منجر به برقراری ارتباط بین ارتش دو کشور در مرزها و ناکام ماندن طرح ارسال خودروهای بمب‌گذاری شده و عوامل انتحاری به لبنان شد.همزمان، نیروهای مقاومت بر مقرهای اصلی تروریست‌ها و کارگاه‌های ساخت بمب و کمربندهای انتحاری در القصیر و قلمون سیطره پیدا کردند. در ادامه، تدابیر شدید امنیتی و اقدامات پیشگیرانه نهادهای امنیتی لبنان این روند را در مرزها تکمیل کرد.شکست عناصر مسلح در حومه دمشق و قلمون و الزبدانی و غوطه شرقی دمشق نیز منجر به این شد که تروریست‌ها دیگر نتوانند از عرسال به عنوان گذرگاهی برای تروریست‌ها به داخل خاک سوریه استفاده کنند.شکست داعش در تدمر و القریتین و عقب راندن آنها به سمت عمق صحرای سوریه، رویای داعش در دستیابی به سواحل دریای مدیترانه از مسیر عرسال را به کلی به باد داد.

نظر شما