شناسهٔ خبر: 20519308 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

برجام موجب شکستن تحریم فرش ایران شد/نقص قانون بیمه فرش‌بافان

 رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: برجام موجب شکستن تحریم فرش ایران و صادرات آن به بازار آمریکا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، حمید کارگر عصر دوشنبه در آیین بازگشایی یازدهمین دوره نمایشگاه فرش دستبافت در اردبیل ثمرات برجام را رفع مشکل تحریم فرش دستبافت کشور به آمریکا دانست و تأکید کرد: بعد از برجام مشکل صادرات فرش به آمریکا رفع شد.

وی افزود: یکی از تجربیات نامطلوب فرش ایران اعمال تحریم‌های ظالمانه از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ بود به طوریکه فرش امکان ترخیص از گمرکات را نداشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تأکید کرد: این در حالی است که آمریکا بزرگ‌ترین وارد کننده فرش در دنیا است و این مهم صدمات جبران‌ناپذیری به صادرات فرش ایران وارد ساخت.

به گفته کارگر از ثمرات مثبت برجام این بود که به صراحت تحریم فرش لغو شد و از ژانویه ۲۰۱۶ صادرات فرش به آمریکا آغاز شد تا جایی که سال گذشته صادرات ۹۰ میلیون دلاری فرش دستبافت به بازار آمریکا را داشتیم.

تولید فرش دستبافت با طبیعت سازگار است

وی در تشریح ویژگی‌های فرش دستبافت ایرانی افزود: زمانی در خانه‌های ایرانی فرش روی فرش پهن می‌شد اما امروز به دلیل مشکلات اقتصادی اندازه فرش‌ها کوچک شده و فرش جنبه تزئینی به خود گرفته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران متذکر شد: متأسفانه فرش ایران ناشناخته است در حالی که زمانی فرش کالای پس‌انداز خانه‌ها محسوب می‌شد و بعد از استفاده با قیمت بیشتر به فروش می‌رفت.

کارگر تأکید کرد: قابلیتی که در فرش دستبافت به لحاظ تار و پود طبیعی آن وجود دارد در فرش ماشینی مشاهده نمی‌شود و الیاف مصنوعی فرش ماشینی خود مضرات متعددی دارد.

وی افزود: تولید فرش دستبافت کاملاً با طبیعت سازگار بوده تا جایی که برای تهیه پشم آن حتی نیاز نیست گوسفندی آسیب ببیند و یا به طبیعت لطمه وارد شود.

وی با تأکید به اینکه ایران در برخورداری از دانش فنی فرش دستبافت پیشتاز است، اضافه کرد: هیچ محصولی ویژگی‌های فرش دستبافت را ندارد و بااین‌وجود به جایگاه خود دست نیافته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تأکید به اینکه ۴۷ منطقه تولید فرش دستبافت شناسایی شده و از این تعداد ۲۹ منطقه ثبت جهانی شده است، اضافه کرد: حتی از این امتیاز به شکل مطلوب استفاده نکردیم.

قانون بیمه فرش‌بافان ناقص است

کارگر با اشاره به فعالیت تعداد کثیری فرش‌باف در سطح کشور اضافه کرد: متأسفانه مشکلاتی از جمله بیمه، تسهیلات بانکی و معافیت‌های مالیاتی مشاهده می‌شود.

وی افزود: ۳۲۰ هزار قالی‌باف تحت پوشش بیمه است و این در حالی است که قانون فعلی بیمه قالی‌بافان به صورت سالانه بوده و افزایش جمعیت قالی‌بافان را مدنظر ندارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ابراز امیدواری کرد طرح جدیدی که در مجلس در حال تبدیل شدن به قانون است به این خلأ پاسخ گفته و مشکل بیمه قالی‌بافان رفع شود.

وی همچنین رفع معافیت مالیاتی را دغدغه فعالان حوزه فرش دانست و گفت: بررسی هایی که از مجلس حاصل شده نشان می‌دهد اکثریت با ابقای معافیت مالیاتی موافق هستند و امید می‌رود این مهم نیز امسال محقق شود.

کارگر همچنین با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد ۲۰ هزار شغل در حوزه فرش اضافه کرد: سهم استان اردبیل در این طرح ۵۶۰ شغل بوده و در عین حال آموزش و تحقیق از الزامات آن است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین به ضرورت قائل شدن سهم مطلوبی برای اشتغال بخش روستایی و عشایر شد و گفت: امید می‌رود اعتبار مناسبی در این بخش ابلاغ شود.

وی به پرداخت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در سه سال اخیر از محل صندوق کارآفرینی امید نیز اشاره و تأکید کرد: وضعیت پرداخت تسهیلات استان‌ها با هدف گره‌گشایی بررسی می‌شود.

نظر شما