شناسهٔ خبر: 20519082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشدید تنش ها در سایه دورنمای دور سازش در فلسطین

تهران- ایرنا- کمرنگ شدن دورنمای سازش در فلسطین همزمان با تغییر رویکرد دولت آمریکا، تنش ها را در سرزمین های اشغالی افزایش داده است؛ رژیم صهیونیستی این روزها به پشتگرمی حمایت های ضمنی آمریکا، سیاست های سختگیرانه تر و ناجوانمردانه را در برابر فلسطینی ها به اجرا می گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، این روزها سرزمین های اشغالی باز فضای ملتهب و ناآرامی را تجربه می کند. جمعه خشم در 21 ژوئیه یا 30 تیرماه، به روز خونینی برای فلسطینی ها بدل شد. شهادت سه تن از فلسطینی ها در این روز، از تشدید عینی تنش ها در سرزمین های اشغالی حکایت دارد.
راهپیمایی جمعه گذشته هزاران نفر از اهالی شهرهای مختلف فلسطین در نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی در حمایت از مسجدالاقصی و مخالفت با اقدامات تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و اهالی قدس، در نتیجه یورش نظامیان و شهرک نشینان صهیونیستی به تظاهرات کنندگان فلسطینی به شهادت دستکم سه فلسطینی و 193 نفر زخمی انجامید.
شهرک قدیمی و اطراف مسجدالاقصی در هفته گذشته شاهد اعتراضات روزانه و سرکوب تظاهرات توسط نظامیان رژیم صهیونیستی بوده است. این رژیم در هفته گذشته تدابیر امنیتی سختی را در اطراف بیت المقدس اعمال کرده است. تدابیر سختگیرانه پلیس اسرائیل پس از آن اتخاذ شد که جمعه دو هفته پیش سه جوان فلسطینی در شهرک «سعیر» واقع در شمال شهر الخلیل مورد اصابت گلوله نظامیان صهیونیستی قرار گرفتند. این مساله اعتراض جدی فلسطینی ها را برانگیخت.
پس از این اتفاق، نظامیان صهیونیستی با تشدید تدابیر امنیتی و با فعال سازی «گیت های کنترل» دسترسی فلسطینیان به مسجدالاقصی را به شدت محدود کردند. صهیونیست ها مسجد الاقصی را بسته و اجازه برگزاری نمازجمعه در این مسجد را ندادند.
به دنبال این اقدام، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اما، فلسطینیان را به شرکت در تظاهرات جمعه خشم به نشانه وفاداری به خون چهار شهید شهرک سعیر «در واکنش به تجاوزهای بی وقفه دشمن صهیونیستی علیه ملت و مقدسات فلسطین» دعوت کرد.
روز جمعه اما پس از آنکه صهیونیست ها ورود مردان زیر پنجاه سال را به بخش قدیمی قدس شرقی ممنوع کردند، هزاران نفر از فلسطینی‌ها نماز جمعه را در خیابان‌ها ادا کردند. تظاهرات فلسطینی ها اما با یورش صهیونیست ها به خاک و خون کشیده شد.
پس از این رخدادها، «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تمامی کانال‌های ارتباطی با رژیم صهیونیستی را 'تا زمان پایان دادن به اقداماتش در مسجد الاقصی' به شکل موقت بست.
محمود عباس بعد از نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، کمیته مرکزی جنبش فتح و مسئولان امنیتی در رام الله با اعلام این تصمیم بر مخالفتش با قرار دادن گیت‌های بازرسی در ورودی‌های مسجد الاقصی تأکید کرد.
محمود عباس گفت: هدف اسرائیل از اقدامات سیاسی با پوشش امنیتی سیطره بر مسجد الاقصی و فرار از روند صلح و تبدیل بحران سیاسی به بحران دینی و تقسیم مکانی و زمانی مسجد الاقصی است.
عباس تأکید کرد: قدس شرقی پایتخت ابدی مردم و دولت ماست و ما حاکمیت آن را داریم و برای آزادی آن از دست اشغال تلاش خواهیم کرد.
در ارتباط با تشدید تنش ها در سرزمین های اشغالی و شدت گرفتن سبوعیت صهیونیست ها چند نکته لازم به یادآوری است:

1- تغییر رویکرد دولت در آمریکا در تشدید این تنش ها بی تاثیر نیست. دولت پیشین آمریکا زیر نظر دموکرات ها، حمایت ضمنی و عملی از رویکرد 2 دولت در فلسطین را در دستور کار خود قرار داده بود و در این مسیر ادامه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی را مانعی جدی در مسیر سازش می دانست. دولت اوباما بر همین مبنا حتی قطعنامه پیشنهادی مصر در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی و توقف آن در دی ماه سال گذشته را وتو نکرد و با رای ممتنع به آن مخالفت جدی خود با اقدام های تجاوزکارانه صهیونیست ها را عیان کرد.
این رویکرد دولت آمریکا موانعی هرچند محدود بر سر تجاوزگری های رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینی ها ایجاد کرده بود؛ موانعی که با روی کار آمدن ترامپ جمهوریخواه و سیگنال های مثبت او به صهیونیست ها از میان برداشته شد و حال اشغالگران به پشتگرمی حمایت های ضمنی رییس جمهوری جمهوری خواه آمریکا بر حجم اقدامات تجاوزگرانه و وحشیانه خود علیه فلسطینی ها افزوده اند.

2- در سایه تغییر رویکرد آمریکا، چشم انداز صلح در فلسطین در هاله ای از ابهام فرو رفته است. در چنین فضایی که چشم انداز مثبتی نسبت به راهکارهای ایجاد صلح در خاورمیانه وجود ندارد و صهیونیست ها بر حجم اقدامات تجاوزگرانه و سبوعانه خود افزوده اند، فلسطینی ها خشمگین تر از همیشه به مبارزه علیه اشغالگران می پردازند. این مساله می تواند به صورت فزاینده به حجم خشونت ها و تنش ها در سرزمین های اشغالی دامن بزند و بحران فلسطین را سخت تر و لاینحل تر از همیشه جلوه دهد.

3- رخدادهایی شبیه آنچه در جمعه خشم در سرزمین های اشغالی اتفاق افتاد و تغییراتی که به تازگی در مناسبات تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی رخ داده، می تواند سرآغازی بر خیزش اعتراضات مردمی و شاید شکل گیری موج تازه ای از انتفاضه در فلسطین باشد؛ چنانکه یکی از عوامل اصلی شکل گیری انتفاضه های پیشین هم افزایش خشونت و اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی و کمرنگ شدن دورنمای دست یابی به صلح بوده است.

پژوهشم**9275**1601**خبرنگار: اعظم حمیدپور** انتشار دهنده: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما