شناسهٔ خبر: 20518311 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

موج جديد انتفاضه قدس، پيام ها و پيامدها

بانگ آزادي قدس

صاحب‌خبر -

يوسف شفيعي
 مسجد الاقصي اين روزها صحنه تشديد تجاوزگري و تعدي صهيونيست‌ها و اعمال محدوديت عليه فلسطيني‌ها جهت ورود به اين مسجد و اداي فرائض ديني است.
جمعه 23 تيرماه  سه جوان فلسطيني در اقدامي شهادت طلبانه در اعتراض به تداوم اشغالگري صهيونيست ها در اراضي فلسطيني، به تجمع نظاميان اين رژيم در مسجدالاقصي حمله کردند. به دنبال اين عمليات دو  نظامي صهيونيست کشته شدند و شماري ديگر نيز زخمي شدند. سه جوان فلسطيني نيز به شهادت رسيدند. در پي اين عمليات شهادت طلبانه رژيم صهيونيستي تدابير امنيتي شديدي را عليه فلسطينيان اتخاذ کرد. 
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي ضمن صدور دستور محاصره و بستن مسجدالاقصي اجازه پخش اذان در اين مسجد را نداد. اين در حالي است که عدم پخش اذان از مسجدالاقصي طي 50 سال اخير بي سابقه بوده است. با اين حال، اقدامات خصمانه صهيونيست ها عليه فلسطينيان با اعتراض شديد گروه هاي مقاومت فلسطين مواجه شد.
 تمامي اين تحولات در حالي است که کشورهاي اسلامي واکنش جدّي در برابر جنايت هاي صهيونيست ها عليه فلسطينيان از خود نشان نمي دهند، در حالي که مقاومت در اراضي اشغالي همچنان با وجود تمامي محدوديت هاي داخلي و خارجي، ادامه دارد. در همين جهت جمعه شب (30 تيرماه) جواني فلسطيني در يک عمليات قهرمانانه به شهرک حلميش در نزديکي رام الله نفوذ کرد و با سلاح سرد گروهي از شهرک نشينان صهيونيست را مورد حمله قرار داد که در اين عمليات 3 شهرک نشين صهيونيست به هلاکت رسيده و يک نفر ديگر هم زخمي شد و وضعيت وخيمي دارد. اين جوان خود نيز به ضرب گلوله زخمي و سپس بازداشت شد. اين عمليات اخير نشان داد که موج جديدي از قيام مردم فلسطين در راه است.
به دنبال عمليات استشهادي سه جوان فلسطيني و حمله وحشيانه نظاميان صهيونيستي به مردم فلسطين،  گروه‌هاي مختلف فلسطيني روز جمعه(30 تيرماه) را «جمعه خشم» اعلام کردند و در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه اخير رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي تظاهرات گسترده در سراسر فلسطين برگزار کردند. رژيم صهيونيستي هم با استقرار تجهيزات نظامي در قدس، به نظاميان خود به طور علني براي سرکوب نمازگزاران و جلوگيري از رسيدن آن ها به مسجدالاقصي دستور داد. 15 هزار نظامي رژيم صهيونيستي شهر قدس را به محاصره خود درآورده اند و گيت هاي الکترونيکي در ورودي هاي مسجد الاقصي نصب شده است. اين اقدام در 50 سال اخير بي سابقه بوده است. در جمعه خشم 450 تن از فلسطيني ها زخمي شدند. 
واکنش ها
عمليات اخير و حملات صهيونيست ها با واکنش هاي مختلفي مواجه شده است. رئيس دفتر سياسي جنبش حماس اعلام کرد، جرأت پيدا کردن دشمن در برابر مسجد الاقصي نتيجه کشمکش ها و اختلافات داخلي در امت اسلامي است. وي خاطر نشان کرد: به امت عربي مي گويم به اين درگيري هاي داخلي که هيچ پيروزي ندارد، پايان دهيد. 
محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز طبق سياست هميشگي خود مبني بر استمداد طلبيدن از آمريکا، از اين کشور خواست تا بي درنگ در اوضاع بيت المقدس دخالت و رژيم صهيونيستي را وادار کند تا دستگاه هاي فلزياب را از ورودي هاي مسجد الاقصي بردارد. «محمود عباس» اعلام کرد ارتباط در تمامي سطوح با رژيم صهيونيستي را به دليل نصب ردياب‌هاي الکترونيکي در ورودي مسجد الاقصي معلق مي‌کند.  "شيخ صبري" خطيب مسجد الاقصي نيز اعلام کرد، اسرائيل با اين بهانه مي خواهد  کنترل کامل مسجد الاقصي را برعهده گيرد و ما اين اقدام را تجاوز آشکار به مقدسات و مسجد مبارک الاقصي مي دانيم.  سخنگوي گردان‌هاي شهيد عزالدين قسام، شاخه نظامي حماس، هم تاکيد کرد که گستاخي‌هاي دشمن صهيونيستي و تجاوزات اين رژيم عليه قدس و مسجد الاقصي، همانند شعله‌اي زير خاکستر است و انتفاضه‌اي سراسري را شعله ور خواهد کرد.
از سوي ديگر هزاران نفر از مردم يمن روز جمعه در صنعا پايتخت و شهرهاي ديگر اين کشور تظاهرات کرده و حملات شديد رژيم صهيونيستي به قدس و مسجدالاقصي را به شدت محکوم کردند. مسلمانان ترکيه نيز در محکوم کردن محاصره نظامي مسجد الاقصي پس از اقامه نماز جمعه در شهرهاي مختلف اين کشور دست به اجتماع اعتراض آميز و راهپيمايي زدتد .هزاران نفر از مردم مالزي نيز به خيابان ها آمده و حمايت خود را از مسجدالاقصي اعلام کردند. مردم و دولت اردن نيز نسبت به اقدامات تجاوزکارانه رژيم صهيونيستي در هتک حرمت و بي احترامي به ارزش هاي مقدس مسلمانان در قدس شريف اعتراض و آن را محکوم کردند. 
«حسين اميرعبداللهيان» دبيرکل کنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، نيز از سوي جمهوري اسلامي ايران، اعمال محدوديت براي ورود فلسطينيان به مسجدالاقصي از سوي رژيم صهيونيستي را خلاف قوانين بين المللي دانست.  وي با اشاره به جنايت اخير رژيم صهيونيستي در شهيد و زخمي کردن بيش از چهارصد فلسطيني، اين اقدام را جنايتي بزرگ و غيرقابل بخشش دانست و بر عکس‌العمل جدي و فوري مجامع بين‌المللي و کشورهاي اسلامي در اين خصوص تاکيد کرد.
هدف صهيونيست ها از محاصره مسجد الاقصي
رژيم صهيونيستي در اقدامي بي‌سابقه که براي نخستين بار از زمان رسيدن ارتش صهيونيست‌ها به مسجدالاقصي در سال 1968 پس از جنگ شش‌روزه رخ داد، درب‌هاي مسجدالاقصي را به روي مسلمانان به طور کامل و 24 ساعته بست. اتفاقي که تاکنون علي‌رغم انتفاضه‌ها و ... سابقه نداشته است. اين مسئله نشان مي دهد که صهيونيست ها به دنبال اهداف بزرگي از اين محاصره هستند.
اهداف صهيونيست ها از حملات جديد تغيير ساختار حقوقي و اداري مسجدالاقصي، تلاش براي يهودي‌سازي، اجراي تقسيمات زماني و مکاني و اجازه برگزاري مراسم مذهبي يهوديان در اين مسجد مي تواند باشد. صهيونيست ها سال ها است که به دنبال اجراي طرح تقسيم زماني و مکاني مسجد الاقصي و محدود کردن حضور مسلمانان در اين مکان مقدس هستند. اين اقدام و طرح صهيونيست ها پيش از اين در مورد  حرم شريف ابراهيمي در الخليل در جنوب کرانه باختري اجرا شده است. مسجد الاقصي در شرايط کنوني با خطرناکترين توطئه مواجه است، چرا که هدف اشغالگران آن است که فلسطيني ها را در برابر عمل انجام شده، يعني تقسيم زماني و مکاني مسجد الاقصي قرار دهند. هدف از تقسيم بندي زماني آن است که اوقات ويژه اي براي نيايش يهوديان در نظر گرفته شود که طي آن ورود مسلمانان به مسجدالاقصي ممنوع باشد. اين زمان از هفت و نيم صبح تا يازده در نظر گرفته شده است . هدف از تقسيم بندي مکاني نيز آن است که اين رژيم بر بخش هايي از مسجد الاقصي براي ساخت کنيسه و اختصاص مکاني دائم براي نيايش يهوديان دست پيدا کند. اين طرح، اشغال کامل مسجدالاقصي و ساخت معبد هيکل را نهايت هدف خود مي‌داند. برخي اسناد نشان مي دهند صهيونيست ها با تونل هايي که در زير مسجد الاقصي حفر کرده اند امنيت اين سازه را با تهديداتي مواجه کرده و ممکن است اين مکان مقدس تخريب شود. به باور يهوديان احداث مجدد معبد سليمان در اين مکان يکي از شروط ظهور منجي مي باشد.
تداوم انتفاضه قدس
انتفاضه سوم از اکتبر 2016 (9 مهر 94) با شعار حمايت از مسجدالاقصي و جلوگيري از طرح تقسيم اين مسجد آغاز شد. انتفاضه‌اي که به باور بسياري از تحليلگران صهيونيستي و فلسطيني، نتيجه جنگ 51 روزه و تداوم عدم موفقيت محمود عباس در دفاع از حقوق فلسطينيان به روش مذاکره و گفتگو است. اين انتفاضه تاکنون نزديک به 340 شهيد داشته است. رژيم صهيونيستي براي کنترل اين انتفاضه از چند طريق اقداماتي را انجام داده است. 
اين رژيم در درجه اول سعي کرد با فشار بر مردم فلسطين زمينه‌هاي عقب نشيني اين انتفاضه را فراهم کند. همزمان نيز جهت عادي سازي روابط با کشورهاي عربي و به ويژه عربستان تلاش کرده تا حمايت هاي بين المللي از انتفاضه قدس را کاهش دهد. از سوي ديگر زمينه براي فعاليت سازش کاران عرب را نيز  فراهم کرده است. همه اين مسائل در طرح صهيونيستي به معناي محاصره انتفاضه قدس است، اما عمليات اخير نشان داد که انتفاضه قدس همچنان ادامه دارد. 
نتيجه
رخ دادن چندين عمليات مسلحانه از سوي فلسطينيان مستقر در کرانه باختري يا مرزهاي 1948 طي سال گذشته نشان از آمادگي اجتماعي تسليح اين مناطق است. مقام معظم رهبري در مرداد 93 بيان داشتند: اين اعتقاد ما است که کرانه‌‌ باخترى هم مثل غزه بايد مسلح بشود. 
عمليات استشهادي در مسجد الاقصي از لحاظ مکاني و هويت مجريان آن بسيار حائز اهميت است. حداقل در طول دو دهه گذشته چنين عملياتي در اين سطح در مسجد الاقصي بي‌سابقه است. مجريان عمليات هم از شهر ام الفحم در سرزمين‌هاي 1948 و بنا به تسميه خود اسرائيلي‌ها، عرب‌هاي اسرائيل هستند. چنين عملياتي از سوي فلسطينيان ساکن در اين منطقه، پيام‌هاي زيادي دارد که مهم‌ترين آنها ورود عملياتي جامعه فلسطيني (داخل اسرائيل) به عرصه مبارزاتي است. اين دست عمليات‌ها در صورت تکرار، چالش امنيتي بزرگي براي اسرائيل محسوب مي‌شود.  همچنين تصميم قاطع رژيم صهيونيستي در بستن مسجدالاقصي براي اولين بار در تاريخ اشغالگري، نشان مي‌دهد که تل‌آويو از عدم واکنش سران عربي آسوده‌ خاطر است. برخي کشورها چون کويت، اردن، قطر، ترکيه و... خواهان باز شدن مسجدالاقصي شدند، اما شدّت واکنش آنان چنان کم و ساده بود که اعتراض بسياري را برانگيخت. سکوت سعودي‌ها اما در اين زمينه بار ديگر اين سؤال را مطرح کرد که آيا فلسطين در آستانه به جان خريدن خيانتي ديگر از سوي کشورهاي عربي به بهانه عادي‌سازي روابط اعراب و رژيم صهيونيستي به مديريت عربستان است؟
با اين همه مهمترين پيام اين عمليات اين است که با وجود تمام تلاش هاي اسرائيل براي خاموش کردن انتفاضه قدس، اکنون به نظر مي رسد بايد شاهد موج جديد اين انتفاضه بود.

نظر شما