شناسهٔ خبر: 20518032 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دسترسی به فناوری های نوین ؛ رمز پیشرفت صنایع کوچک

ماشین آلات فرسوده و تکنولوژی قدیمی در یک واحد تولیدی برای صاحب کارخانه تبعاتی دارد مانند افزایش قیمت تمام شده و مصرف بیش از حد انرژی.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ این روند از سوی دیگر سرعت پایین خط تولید و کیفیت نامناسب و از همه مهمتر حداقل بهره وری را همراه دارد.
صنایع کوچک و متوسط به دلیل حجم پایین کار ، توانمندی قابل توجهی برای مراودات بین المللی و یافتن شرکت های هم ردیف ندارند تا بتوانند تکنولوژی های روز را در اختیار بگیرند.
برای حل این موضوع سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، دومین نشست انتقال فناوری را با حضور 40 بنگاه صنعتی کوچک و متوسط از ایران و 6 بنگاه از کره جنوبی برگزار کرد .
در این نشست طرفهای ایرانی و کره ای در زمینه قطعه سازی، شیلات و محیط زیست دریایی، زنبورداری، کودهای بیولوژیک، ریخته گری، نفت و گاز و ... به گفتگو و مذاکره پرداختند و تفاهمنامه هایی به امضا رسید.
علی یزدانی معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، در این مراسم گفت: با توجه به روابط نزدیک ایران و کره جنوبی بویژه در سال های اخیر ، امکان ارتقای روابط بین دو کشور متصور است.
به گفته وی ، این نشست ها می تواند زمینه ارتقای روابط دو کشور را در بخش بنگاه های کوچک و متوسط بیش از گذشته رشد دهد.
وی یادآوری کرد: در سال 2016 همزمان با سفر رییس جمهوری وقت کره جنوبی به ایران یک تفاهمنامه همکاری مشترک به امضا رسید، پارسال نیز برای نخستین بار مرکز انتقال فناوری با همکاری کره جنوبی در ساختمان دانشگاه چرم ایران با هدف فعالیت مشترک در خاورمیانه و شمال آفریقا افتتاح شد و تیم های مشاوره ای نیز در این زمینه آموزش دیدند.
سفیر کره جنوبی در تهران نیز گفت: 98 درصد محصولات صادراتی ایران به کره را نفت تشکیل می دهد و رابطه خرید و فروش فقط بین صنایع بزرگ دو کشور وجود دارد.
«کیم سئونگ هو» گفت: امروز ایران فقط محلی برای فروش محصولات کره ای نیست، بلکه باید تبادل فناوری بین شرکت های دو کشور را در نظر داشت.
سفیر کره جنوبی تاکید کرد : به ایران به عنوان یک بازار فروش نگاه نمی کنیم و با انتقال فناوری به دنبال گسترش روابط هستیم .
به نظر می رسد واحدهای کوچک و متوسط به چنین حمایت هایی نیاز دارند ، حمایت هایی که از عهده دولت بر می آید تا این صنایع با تکنولوژیهای روز تولید کنند و با افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده بتوانند در بازارهای بین المللی با محصولات خارجی رقابت کنند .
گزارش : امیر اصلانخانی

نظر شما