شناسهٔ خبر: 20517520 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همزمان با دهه کرامت

برگزاری جشنواره آواها و نواهای رضوی ۵ تا ۷ مرداد/ تجلیل از ۵ هنرمند و ذاکر رضوی/ حضور ۳ گروه بین‌المللی و ۸۰ هنرمند

۸۰ هنرمند داخلی و خارجی در دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی که از ۵ تا ۷ مرداد برگزار می‌شود حضور دارند و قرار است در این جشنواره از ۵ هنرمند و ذاکر رضوی تجلیل ویژه صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، محمد حسین اسماعیلی در تشریح دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی، گفت: 15 دوره از جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده اما در دومین جشنواره آواها و نواها حضور هنرمندان در غالب 25 گروه موسیقی از 12 استان کشور و 3 کشور به صورت ویژه با رویکرد و هدف خاص ارادت به امام رضا (ع) حضور دارند. 
وی افزود: دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی زیرمجموعه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی و انجمن موسیقی استان تهران در روزهای 5، 6 و 7 مرداد ماه برگزار می شود.

اسماعیلی تصریح کرد: هدف اصلی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی ابراز ارادت هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر به ساحت مقدس امام هشتم (ع) است ضمن اینکه تولید آثار فرهنگی و هنری در حوزه فرهنگ رضوی نیت بعدی برگزاری جشنواره آواها و نواهای رضوی است. 

معاون هنری - سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: بسیاری از مناجات‌ها و مدیحه سرایی‌ها و نقالی‌ها و آواها و نواها تقدیم آستان مقدس امام رضا (ع) شده که این امر یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های فرهنگی در حوزه رضوی است. 

وی با بیان اینکه تمام اقوام ایرانی در این جشنواره حضور دارند و آثار ارائه می کنند خاطرنشان کرد: بیشترین شرکت کنندگان داخلی از استان های خراسان رضوی، جنوبی، خوزستان و قم بوده است.
معاون هنری - سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه بخش موسیقی ملل در جشنواره امسال با هدف وحدت مسلمانان حول محور رضوی راه اندازی شده، افزود: امسال از سه کشور ترکیه، افغانستان و آذربایجان نیز در جشنواره حضور دارند و آثاری با موضوع امام رضا(ع) ارائه می کنند.
وی از کشور ترکیه2 هنرمند 3 اثر با محوریت امام رضا(ع) و از کشور افغانستان یک گروه پنج نفره وگروهی از آذربایجان اثر ارائه می کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: تاکنون 250 اثر به دبیرخانه دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی ارسال شده که 13 گروه در بخش رقابتی و 12 گروه در بخش غیررقابتی به جشنواره راه پیدا کرده‌اند. 
وی در ادامه مردمی بودن و برگزاری جشنواره به طور سراسری را از ویژگی های دومین جشنواره آواها و نماها دانست و گفت: در استان تهران تلاش شده تا با تمرکز زدایی و با هدف توسعه فرهنگ عمومی اجراهای گروه های موسیقی در شش شهرستان دماوند، اسلامشهر، رباط کریم، شهر قدس، قرچک و پاکدشت انجام شود.
وی با بیان اینکه جشنواره بین المللی رضوی موجب تولید گنجینه آثار در این حوزه شده است، افزود: دراستان تهران نیز جشنواره آواها و نماها موجب تولید آثار ارزشمندی شده است که در غالب محصولات صوتی و تصویری در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: با برگزاری جشنواره بستر جمع آوری بسیاری از مناجات ها، مدیحه سرایی ها، مداحی ها و نقالی ها مربوط به امام رضا(ع) فراهم شده است. 
وی یادآور شد: در جشنواره امسال در بخش تجلیل، از هنرمندان و ذاکران رضوی که در گذشته آثاری را تهیه کردند از جمله «قاسم رفعتی» در مناجات خوانی، «حسام الدین سراج» در موسیقی آیینی و مذهبی، «حمیدرضا منتظر» در مدیحه سرایی، «محسن چاووشی» در موسیقی پاپ و «احمد اقوام شکوهی» به عنوان کهن سال‌ترین نقاره زن آستان رضوی تقدیر می‌شود.
احمد صدری دبیر علمی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی با اشاره به اینکه داوری 250 اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره بطور تخصصی داوری شد، گفت: حمید عسگری، تقی ضرابی، احمد صدری، حسام الدین سراج، ابوالفضل صادقی نژاد و حسین دی پیر اعضای هیات داوران دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی بودند.
وی با بیان اینکه برخی آثار ارسال شده به جشنواره از داوری حذف شدند، گفت: متاسفانه برخی هنرمندان آثاری مغایر با فراخوان و موضوع محوری امام رضا(ع) به جشنواره ارسال کردند که آثار آنان از داوری حذف شد.
وی گفت: برخی نمونه آثار نیز در آخرین لحظه تهیه شده و به رغم موضوعیت داشتن، به طور شتابزده تهیه شده بود که مورد پذیرش واقع نشد.
صدری در ادامه با بیان اینکه تلاش داریم جشنواره با تنوع و حضور همه طیف ها همراه باشد و از تکرار موضوع ثابت در دوره های مختلف جلوگیری شود، گفت: برای مثال امکان دارد در جشنواره سال آینده چاووشی خوانی با محوریت امام رضا(ع) موضوع اصلی باشد.
وی افزود: قصد داشتیم گروه های حاضر در جشنواره برای تقدیم جوایز، رتبه بندی شوند اما با نزدیکی آثار به یکدیگر امکان رتبه بندی نبود و امسال نیز آثار به عنوان برگزیده انتخاب شدند و جوایز یکسانی دارند.
اختتامیه این جشنواره روز شنبه 7مردادماه ساعت 17 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما