شناسهٔ خبر: 20516784 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تبدیل یونان به پایتخت دریایی جهان

انجمن کشتیرانی یونان مدعی است که این کشور می تواند در آینده ای نزدیک به پایتخت دریایی جهان تبدیل شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)؛ ، نتایج مطالعه ای با عنوان «تغییر جایگاه یونان به عنوان یک پایتخت دریایی در سطح جهان» که از سوی شرکت Ernest & Young با همکاری استاد دانشگاه Aegean انجام شد، حاکی از آن است که یونان و به ویژه بندر پیرائوس به موجب رقابت با رقبای سرسخت آسیایی قابلیت انتخاب به عنوان هاب کشتیرانی در دهه پیش روی را دارد.
در بررسی انجام شده دیدگاه 779 نفر از مجریان شرکت های کشتیرانی یونان تحلیل شد و نشان داد جذاب ترین و جامع ترین بدنه را در بین هاب ها یا خوشه های کشتیرانی در دنیای امروز بندر پیرائوس، بزرگترین بندر یونان، داراست.
بر همین اساس، مجریان شرکت های کشتیرانی بر این باورند که افزایش فعالیت بندر پیرائوس برخلاف رقابت جذبِ روافزون در مراکز دریایی دنیا قدرت تجاری آن را تقویت خواهد کرد.
دومین کشوری که قابلیت تبدیل به هاب دریایی جهان را دارد سنگاپور است که پس از آن دبی و لندن جای می گیرند.
این سه مرکز دریایی در واقع بزرگترین رقبای بندر پیرائوس یونان هستند.
این بررسی همچنین نشان داد که مرکز دریایی پیرائوس به دلیل آنکه دروازه ای به سوی اروپای جنوب شرقی به حساب می آید و وجود چشم انداز موجود به دنبال خصوصی سازی، جایگاه ویژه ای دارد.
این گزارش ادامه داد: صنعت کشتیرانی یونان توانست از پس شرایط بحرانی بدون وارد شدن آسیبی جدی به حیات خود ادامه دهد. ناوگان کشتیرانی یونان با دارا بودن پنج هزار و 272 فروند شناور به ارزش 86 میلیارد دلار بزرگترین ناوگان بر حسب تناژ در جهان است که این امر در تقویت و حفظ جایگاه برتر آن در بسیاری از بخش ها قابل ملاحظه است.

شناور باری چین غرق شد

شناور باری چین موسوم به Nan Hui 68 در نزدیکی ایالت Huidong of Guandong شرق هنگ کنگ به دلیل سرعت بالای باد و گردباد Roke غرق شد و خوشبختانه تمامی 12 خدمه آن نجات یافتند.
به محض کج شدن شناور خدمه علایمی را برای مقامات محلی ارسال کردند و مدتی بعد دو فروند بالگرد به همراه شناورهای گشت از کمیته نجات جنوب چین در منطقه حاضر و جان 12 نفر را نجات دادند.

وضعیت ثابت در جابه جایی کانتینری بندر هنگ کنگ

توان عملیات کانتینری در بندر هنگ کنگ و در ماه ژوئن با رشد ناچیز تقریباً ثابت باقی ماند.
برخلاف شروع قدرتمند بندر هنگ کنگ در حجم جابه جایی کانتینری در سال جاری میلادی توان عملیاتی کانتینر در ماه ژوئن به یک میلیون و 660 هزار TEU رسید
بر اساس این گزارش، ترمینال های اصلی کانتینری در مجتمع Kwai Tsing با چهار درصد رشد از یک میلیون و 270 هزار TEU به یک میلیون و 320 هزار TEU رسید. این درحالی است که توان عملیاتی کانتینر در دیگر ترمینال های بندر هنگ کنگ افت 12 درصدی را تجربه کرد و از 387 هزار TEU به 340 هزار TEU رسید.
شایان ذکر است، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون رشد جابه جایی کانتینری در این بندر ثبت شده است و در شش ماه نخست توان عملیاتی با 11 درصد افزایش به 10 میلیون و 200 هزار TEU رسید.

صادرات زغال سنگ آمریکا رونقی برای فله برها

پیش بینی می شود صادرات زغال سنگ آمریکا در سال جاری میلادی 16 درصد بیشتر از سال گذشته افزایش یابد که این امر تقاضا برای فله برهای پاناماکس و کیب سایز را تقویت خواهد کرد.
به گزارش گروه بین الملل مانا به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا EIA، این کشور قرار است 72 میلیون تن زغال سنگ حرارتی و کک را در سال جاری میلادی صادر کند که نسبت به 61 میلیون تن سال گذشته، رشد 16 درصدی را به همراه دارد. در سال گذشته، بیش از نیمی از 61 میلیون تن از طریق بنادر ساحلی آتلانتیک مانند Norfolk در ویرجینای و بالتیمر وکمتر از یک سوم هم از طریق بنادر خلیج آمریکا صادر شدند.این گزارش ادامه داد: از آنجایی که از شناورهای پاناماکس و کیب سایز به عنوان اسب های بارکش زغال سنگ آمریکا یاد می شود، می توان گفت شناورهای مذکور ذی نفعان اصلی افزایش صادرات این محصول خواهند بود.
به گفته مشاوران تجاری Doyle، در سال گذشته، حدود دو سوم زغال سنگ از طریق شناورهای پاناماکس از ساحل شرقی آمریکا و یک سوم دیگر از طریق شناورهای کیب سایز حمل شدند.
افزون بر این، نیمی از صادرات به اروپا، 30 درصد به آسیا و 18 درصد به کانادا و آمریکای جنوبی فرستاده شدند.
در ادامه این گزارش آمده است: در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، تن مایل شناورپاناماکس مربوط به صادرات زغال سنگ آمریکا با رسیدن به 162 میلیارد تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به دو برابر افزایش یافت.
تن مایل شناورهای کیب سایز نیز از 86 میلیارد تن در چهار ماه نخست سال گذشته، به 106 میلیارد تن در چهار ماه نخست سال جاری میلادی افزایش پیدا کرد.
به گفته Russell Thompson یکی از متخصصان داده های تجاری، بیشترین رشد در محمولات زغال سنگ آمریکا به چین، ژاپن، مراکش و ترکیه خواهد بود.
واردات زغال سنگ به چین با رسیدن به دو میلیون و 100 هزار تن در سال جاری میلادی، شاهد افزایش بیش از سه برابری نسبت به سال گذشته خواهد بود، از سوی دیگر، واردات به مراکش نیز با رسیدن به دو میلیون تن، رشد دوبرابری را نشان خواهد داد.
واردات زغال سنگ به ژاپن نیز با رسیدن به شش میلیون و 900 هزار تن ، در سال جاری میلادی 50 درصد افزایش را تجربه خواهد کرد، از سوی دیگر، واردات به ترکیه نیز در سال جاری میلادی به دو میلیون و 100 هزار تن در مقایسه با یک میلیون و 200 هزار سال گذشته، خواهد رسید.
Andrew Blumenfeld با اشاره به اینکه افزایش صادرات زغال سنگ برای نخستین بار از سال 2012 دیده شد، گفت: هزینه زغال سنگ متالوژیکی برای هرتن 165 دلار و نرخ زغال سنگ حرارتی نزدیک به 85 دلاربرای هرتن، قیمت های رقابتی برای صادرکنندگان زغال سنگ آمریکا بودند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار تقویت صنایع زغال سنگ در راستای اشتغال زایی و کمک به اقتصاد کشور خود شده است، دولت وی در حال لغو طرح نیروی پاکیزه که از سوی دولت باراک اوباما مطرح شد، است، لایحه ای که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را تشویق می کرد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین گفت: به همراه ظرفیت صادراتی 275 میلیون تن زغال سنگ در سال گذشته، ترمینال ها به ویژه در بنادر ساحل خلیج New Orleans و Mobile به طور چشم گیری پایین تر از حد بهینه مورد استفاده قرار گرفتند.
این گزارش در پایان با اشاره به اینکه تنها بنادر آمریکا از محمولات اضافی زغال سنگ بهره مند نخواهند شد، نوشت: زغال سنگ افزایش یافته مونتانا از بندر ونکوور کانادا عمدتا به کره جنوبی و ژاپن و با شناورهای کیب سایز حمل خواهند شد.

نظر شما