شناسهٔ خبر: 20516690 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

اثر کاهش 13 میلیارد دلاری واردات قاچاق در تراز ارزی مشخص نیست/ کاندیداهای وزارت از کابینه قبلی هم ضعیف‌تر هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش 13 میلیارد دلاری واردات قاچاق کالا طی 4 سال گفت: در تراز تجاری اتفاقی نیفتاده و اثر این کاهش در تراز ارزی مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا پورابراهیمی امروز در نهمین اجلاسیه ششمین دوره اتاق اصناف ایران با بیان اینکه قاچاق کالا در سال‌های گذشته باعث شده که بسیاری از صنف‌ها و واحدهای تولیدی از دایره فعالیت خارج شوند، گفت: از سال 1392 که از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گذرد هنوز دولت بعضی از آیین‌نامه‌های اجرایی این حوزه را اجرایی نکرده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آمار منتشره نشان می‌دهد که سال 1392 ارزش کالاهای قاچاق 25 میلیارد دلار بوده و در پایان سال 1395 این رقم به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است، ما از این اتفاق خوشحال می‌شویم و دست مدیران کشور را می‌بوسیم که قاچاق کم شود و حتی به صفر برسد.

وی با بیان اینکه تحقیقات میدانی چیز دیگری را بیان می‌کند، گفت: اگر واقعا چنین اتفاقی افتاده باشد و 13 میلیارد دلار واردات کالای قاچاق کاهش یافته باشد باید در تراز تجاری ما تغییرات اتفاق بیفتد و باید اثر آن در تراز ارزی آن مشخص شود.

پورابراهیمی گفت: وقتی گفته می‌شود که قاچاق کاهش یافته باید تولید افزایش یابد و باید موجب رونق در اصناف باشد که آمارهای ما برعکس آن را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: نه تنها رونق اتفاق نیفتاده بلکه واحدهای تولیدی یکی یکی از گردونه تولید خارج می‌‌شوند. 

وی با تأکید بر اینکه مجلس از موضوعات اقتصادی کوتاه نمی‌آید، گفت: قطعا مجلس در مورد کابینه اقتصادی نظر جدی خواهد داد و 4 سال تصمیمات اقتصادی را نمی‌توانیم دست هر کسی بدهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کسانی را می‌خواهند به عنوان وزیر معرفی کنند که نسبت به عملکرد نسبی وزرا در 4 سال گذشته عملکرد ضعیف‌تری دارند و این واقعا واویلا است.

پورابراهیمی گفت: در بحث قانون مبارزه با قاچاق از اتاق می‌خواهیم که کمک کنید ریشه جریان قاچاق کالا در کشور را بخشکانیم و واحدهای صنفی بدون این کار جان نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه امروز در اتاق اصناف جای یک کمیته با عنوان عنوان اداره کسب و کارهای نوین خالی است گفت:  اتاق اصناف باید یک مشاور عالی کسب و کارهای نوین داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  شورای اسلامی بیان داشت: باید ما در حوزه صادرات برنامه‌های مشخص و قوانین خاص داشته باشیم اما اکنون گفته می‌شود که صادرکنندگان ما در کشورهای مختلف خود به دست خود یکدیگر را از بین می‌برند و شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برند که در بازار رقابت یکی پس از دیگری از پا می‌افتند.

وی بیان داشت: آمار صادرات اصناف 500 میلیون دلار است در حالی که به راحتی می‌توان طی یک سال آن را به 5 برابر افزایش داد. 

انتهای پیام/

 

نظر شما