شناسهٔ خبر: 20516649 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری های گوش، حلق و بینی» را در اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، توسط متخصص گوش، حلق و بینی پاسخ داده شده است.

صاحب‌خبر -

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری های گوش، حلق و بینی» را در اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «بیماری های گوش، حلق و بینی»  توسط محمدرضا عمرانی متخصص گوش، حلق و بینی داده شده که به شرح زیر است.

علت و درمان وزوزگوش

محمدرضا عمرانی متخصص گوش، حلق و بینی و جراح سر و گردن اظهار کرد: در بیماری وزوزگوش باید علت و زمان به وجود آمدن را به خوبی تشخیص دهیم، این عارضه می‌تواند در اثر گوش دادن به صدا‌های بسیار بلند با هدفون  یا اکو پدید آیدو این مساله به آسانی سلول‌های حلزونی شنوایی رادچار صدمه و حتی نابود کرده و منجر به کاهش شنوایی می‌شود.

وی توصیه کرد: افراد باید از شنیدن صدا‌های بسیار بلند خودداری کنند، گاهی وزوزگوش درمان‌ناپذیر است؛ اگر وزوزگوش مانند صدای تپش قلب باشد، مراجعه به پزشک ضروری است زیرا احتمال افزایش فشارخون وجود دارد.


پولیپ بینی

این متخصص گوش، حلق و بینی بیان کرد: روند نادرست تولید خلط  پولیپ بینی را به وجود می‌آید و بینی، خلط سوزاننده در برخورد با آلاینده یا حساسیت زا‌های ویژه‌ای تولید می‌کند که این خلط سوزاننده منجر به زخمی شدن مخاط بینی می‌شود.

عمرانی عنوان کرد: جراحی پولیپ بینی تنها آغاز راه است و به وسیله جراحی، دارو‌ها به درون بینی منتقل می‌شوند؛ اگر پس از انجام جراحی دارو مصرف نشود امکان برگشت زودهنگام وجود دارد بنابراین افرادی که پس از عمل جراحی پولیپ بینی مشکلشان عود کرده است باید به پزشک معالج مراجعه کنند و این اشخاص نیازمند سال‌ها درمان و پیگیری هستند، همچنین گاهی هر چند سال یکبار جراحی دوباره برای پاکسازی پولیپ ضروری است.


سرگیجه

وی تاکید کرد: سرگیجه در اثر تکان خوردن دستگاه تعادلی درون گوش پدید می‌آید. این نوع سرگیجه خوش‌خیم است در صورتی‌که با علائم دیگری همچون نشانه‌های عصبی همراه نباشد، همچنین این سرگیجه کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد و تنها سبب دگرگون شدن وضعیت سر و بدن می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی در خصوص درمان سرگیجه‌ای که در اثر تکان خوردن دستگاه تعادلی درون گوش به وجود می‌آید، تصریح کرد: این سرگیجه به کمک مانور سر توسط پزشک عمومی، متخصص مغز و اعصاب یا گوش، حلق و بینی بهبود پیدا می‌کند و به وسیله مانور Epley سر با زاویه‌هایی حساب شده می‌توانیم حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وضعیت تعادلی گوش درونی را دوباره پایدار کنیم.


عفونت گوش

عمرانی با اشاره به شایع بودن عفونت گوش در کودکان اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد همه افراد در سنین کودکی دچار عفونت گوش شده‌اند و در حدود بیش از ۹۵ درصد موارد به دنبال عفونت گوش پارگی پرده گوش پدید نمی‌آید که تنها در ۵ درصد مواقع عوارض این عارضه باقی می‌ماند.

وی توصیه کرد: اگر همراه با عفونت گوش علائمی همچون تهوع، استفراغ و تب و درد شدید همراه باشد نیاز به درمان دارویی و گاهی اوقات آنتی‌بیوتیک وجود دارد و اگر درمان دارویی پاسخ داده نشود بستری شدن بیمار ضروری است.


پیوند حلزون گوش

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: پیوند حلزون گوش وقتی انجام می‌شود که ناشنوایی در سطح حلزون شنوایی اتفاق افتاده باشدو پردازشگران شنوایی در مغز و عصب به خوبی فعالیت خود را انجام داده و سلول‌های حلزون کار نکنند.

عمرانی تاکید کرد: تا قبل از ۶ ماهگی باید تشخیص شنوایی کودکان صورت گیرد. بهترین کار انجام تست‌های شنوایی نوزادی است که اگر کم‌شنوایی بیش از ۷۰ درصد باشد کاشت حلزون انجام می‌شود و در صورتی که کم‌شنوایی کمتر از ۷۰ درصد بوده درمان به کمک سمعک و روش‌های دیگری بر اساس بیماری زمینه‌ای صورت می‌گیرد.


انحراف بینی

وی اظهار کرد: جراحی انحراف بینی منجر به کلفت شدن صدا نمی‌شود و انحراف بینی دامنه صدا را از نظر زیر و بم بودن تغییر نمی‌دهد.

این متخصص گوش، حلق و بینی بیان کرد: عمل انحراف بینی نباید زودتر از ۱۴ سالگی در زنان و ۱۵ سالگی در مردان انجام شود، زیرا عمل زودهنگام آن می‌تواند توقف رشد بینی را در پی داشته باشد و بزرگترین نشانه انحراف بینی گرفتگی یک یا دو سمت بینی است.

خُر و پُف

عمرانی عنوان کرد: لوزه‌های بزرگ، لوزه سوم بزرگ، کام قطور و بزرگ، زبان کوچک بزرگ، دیواره‌های حلقی تو کشیده، قاعده زبان پهن، افزایش وزن و سن و انحراف و گرفتگی بینی از جمله عوامل موثر در ایجاد خُر و پُف محسوب می‌شوند که افزایش وزن و سن شل شدن ماهیچه و افتادگی آنها را به دنبال دارد.

وی گفت: پس از روشن شدن علت یا علل پیدایش خُر و پُف باید درمان این عارضه انجام شود و اگر خُر و پُف درمان نشود عوارضی مانند افزایش فشار خون، در طولانی مدت بزرگ شدن قلب، کاهش استراحت مغزی، آسیب دیدن ریه، سردرد‌های صبحگاهی، تحریک‌پذیری، کاهش قابلیت تصمیم‌گیری و مهارت‌های واکنشی و شناختی را به جا می‌گذارد.

ترشح مایع آبکی از گوش

این متخصص گوش، حلق و بینی یادآور شد: گوش ترشح آبکی ندارد و اگر افراد با ترشحات آبکی گوش مواجه هستند، باید برای بررسی پرده گوش به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 


سوالات شایع در خصوص بیماری های گوش، حلق و بینی

نظر شما