شناسهٔ خبر: 20516631 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

جوانی که تابوی «کنکور» را شکست

«آرمان عیوض محمدی»، جوان 29 ساله‌ای است که فرزند ارشد یک خانواده‌ی پنج نفره است و به همراه تیمی از نخبگان و مخترعان، شرکتی دانش‌بنیان، راه‌اندازی کرده است که به طور مستقیم برای هشت نفر و به طور غیرمستقیم برای 35 نفر اشتغال‌ زایی می‌کند.

صاحب‌خبر -
این کارآفرین جوان اظهار کرد: بنده متولد سال 67 هستم و از سال 86 که در مقطع پیش‌دانشگاهی مشغول تحصیل بودم، فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهی که به ورود به مسیر کارآفرینی، اشتغال‌زایی و تبدیل خلاقیت به محصول قابل ارائه منجر شود را آغاز کردم.

وی یادآورشد: نخستین ایده‌ای که به ذهنم رسید، طراحی لباس غواصی بدون نیاز به کپسول هوا بود تا غواص بدون کپسول هوا به زیر آب رفته و در مدت نامحدود و در عمق 30 متر زیر آب شناور بماند، بر این اساس به‌علت علاقه وافر خود به تحقیق و پژوهش، در آن سال کنکور را کنار گذاشته و تصمیم گرفتم مسیر خود را به سمتی هدایت کنم که برخی مخاطرات جامعه را در حوزه‌های مختلف کاهش دهد. 

نخستین اختراع طراحی لباس غواصی بدون نیاز به کپسول هوا بود 

وی ادامه داد: در نتیجه نخستین اختراع خود تحت‌عنوان «لباس غواصی بدون نیاز به کپسول هوا» را در سال 1387 به ثبت رساندم و در این راستا از پژوهش‌سرای جابر بن حیان بسیار قدردانم که کمک فراوانی از لحاظ آزمایشگاهی، تجهیزاتی و.. داشتند تا بتوانم این طرح را با حداقل امکانات ساخته و به ثبت برسانم. 

این کارآفرین جوان افزود: این اختراع در مسابقات مخترعین مسکو شرکت کرد و توانست به‌عنوان اختراع برتر انتخاب شود، در این زمان مسیر تحقیق و پژوهش را آغاز کرده و از سویی چون کنکور را در سال 86 کنار گذاشته بودم، از سوی خانواده و فامیل تحت فشار بودم و در آن زمان همه در مقابل من ایستاده بودند و من تابویی که برای کل جوانان به عنوان «کنکور» مطرح بود را شکسته بودم و می‌خواستم اثبات کنم که بدون کنکور هم می‌توان موفق بود! 

وی با تأکید بر اهمیت علاقه به حوزه‌ی کاری و تلاش در جهت نوآوری و خلاقیت، گفت: بر این باور بودم که رسیدن به پیشرفت، صرفاً در چهار ساعت کنکور خلاصه نمی‌شود و می‌توان مسیرهای دیگری برای کسب موفقیت ایجاد کرد. 

در سال 87 «دستگاه صداگیر پوزیترونی» را اختراع کردم 

این کارآفرین جوان خاطرنشان کرد: با توجه به چشم‌اندازی که برای خود ترسیم کرده و با توجه به علاقه‌ی خود به حوزه‌ی تحقیق و پژوهش، با اطمینان قدم در راه نهاده و هرگز با روحیه‌ای متزلزل وارد این حوزه نشدم، این مسیر ادامه داشت تا این‌که در سال 87 دومین اختراع خود، تحت عنوان «دستگاه صداگیر پوزیترونی» را به ثبت رساندم، این دستگاه قابلیت آن را دارد که از انتشار صوت در شعاع یک الی یک و 80 سانتی‌متری جلوگیری کند. 

عیوض محمدی افزود: در این مسیر، برای انجام تحقیقات و رسیدن به چشم‌انداز ترسیم شده‌ی خویش، از صبح تا شب چندین ماه در کتابخانه بودم و بعد نیز به آزمایشگاه می‌رفتم تا کارهای تحقیقاتی را کامل کنم و تنها چیزی که به آن فکر می‌کردم رسیدن به مقصود و مرحله‌ای از تحقیق بود. 

وی یاد آور شد: در مسیر تحقیقات و در شرایطی که تنها 19 ساله بودم، گاهی برای یافتن پاسخ یک پرسش، چندین کتاب را مطالعه می‌کردم، شرایط نیز دشوار بود و با توجه به شرایط سنی حتی اجازه‌ی ورود به کتابخانه‌ی مرکزی را نداشته و در بسیاری از موارد از طریق واسطه به کتاب‌ها دسترسی پیدا می‌کردم  که پس از ثبت اختراع امکان ورود به کتابخانه‌ی مرکزی برای من فراهم شد.

سومین اختراع را تحت‌عنوان «دستگاه آبشیرین‌کن دریا بدون نیاز به انرژی» به ثبت رساندم 

وی خاطرنشان کرد: سومین اختراع خود را نیز در سال 87، تحت عنوان «دستگاه آبشیرین‌کن دریا بدون نیاز به انرژی» به ثبت رساندم، این دستگاه قابلیت آن را دارد که بدون نیاز به انرژی و هزینه‌های کلان، آب دریا را در یک دستگاه با ابعاد 1.90 در 1.20 به آب آشامیدنی تبدیل کند، خروجی آب از دستگاه نیز به میزان یک دوم آب ورودی برای آشامیدن خواهد بود. 

این مخترع با تأکید بر این‌که حوزه‌ی تحقیق و پژوهش و کارآفرینی از ابتدا سختی‌های خود را داشت، خاطرنشان کرد: از اواخر 86 تا اواخر 87 هر سه اختراع خود را به ثبت رسانده‌ام و در اواخر سال 87 بود که تصمیم گرفتم این اختراعات را در مسیری هدایت کنم که در کنار اشتغال‌زایی بتواند درآمدزا بوده و ارزش افزوده برای کشور داشته باشد. 

وی افزود: ماهیت اختراع این است که بتوانیم معضلات جامعه را شناسایی کرده و با تحقیقات و مطالعات آزمایشگاهی راهی بهتر برای برطرف کردن آن پیشنهاد دهیم تا مردم جامعه در وقت، انرژی و منابع مالی خود صرفه‌جویی کنند. 

وی تشریح کرد: با توجه به ماهیت اختراع در اوایل سال 88 تصمیم گرفتم که در کنار اختراع و تحقیقات، مباحث اقتصادی آن را نیز در نظر بگیرم، در این شرایط، برای یک جوان 20 ساله بسیار سخت بود تا بتواند سرمایه‌گذار را قانع کند، تیم مدیریتی و بازاریابی جمع کرده و منابع مالی و مادی را تأمین کند، اما بنده کمر همت بسته بودم تا به مقصود خویش برسم. 

وی با اشاره به تلاش‌های خود در راستای یافتن سرمایه‌گذار و تیم مدیریتی برای فعالیت‌هایش، افزود: نه تنها در آذربایجان‌شرقی بلکه در استان‌های مختلف کشور در این راستا تلاش کردم اما در آن زمان چیزی به نام سرمایه‌گذاری خطرپذیر( Venture Capital ) نبوده و سرمایه‌گذاران اکثراً روی صنایع روتین حساب می‌کردند. 

وی با تأکید بر این‌که در این زمان هرگز نتوانستم برای به تولید رساندن ایده‌هایم، سرمایه‌گذاری جذب کنم، یادآور شد: در حقیقت در آن زمان سرمایه‌گذاری نبود که نیازهای جامعه را شناسایی کرده و با احصای نیاز مردم، با نوآوری و خلاقیت، محصولی جدید به بازار عرضه کند! از این رو تصمیم گرفتم که وارد حوزه‌ی تولید شده و در مسیری قرار بگیرم که نه تنها برای خود بلکه برای کسانی که در حوزه‌ی تحقیق و پژوهش فعال هستند، مسیری ایجاد شود که نوآوری‌هایمان به مرحله‌ی تولید برسد. 

این کارآفرین جوان با بیان این‌که، ورود به مسیر تولید را با اصول و استاندارد آغاز کردم، گفت: ابتدا کلاس‌های کارآفرینی را سپری کرده و با توجه به علاقه‌ی وافر خود به این حوزه، بحث کارآفرینی را به طور جدی دنبال کرده و در مسیر آموزش صحیح قرار گرفتم، در این مسیر، با نحوه‌ی مذاکره، نحوه‌ی سرمایه‌گذاری و چگونگی انتقال طرح‌ و نوآوری‌ها با سرمایه‌ی اندک به عرصه اشتغال‌زایی آشنا شدم. 

وی یادآور شد: پس از این دوره‌ها، چشم‌انداز وسیعی در مقابلم گشوده شد و دریافتم که در حوزه‌های بکر زیادی می‌توان فعالیت کرد، کوه مخالفت والدین نیز در این زمان همواره شده بود و حداقل سلاحی برای مبارزه با مخالفت‌های اطرافیان داشته و توانسته بودم مسیرم را اثبات کنم. 

وی تصریح کرد: در اوایل سال 90 و در حین دوره‌های کارآفرینی، به‌عنوان دبیر کمیته تولید و صنعت خانه نخبگان جوان تبریز فعالیت می‌کردم، در این زمان با جوانان و ایده‌های ناب بسیاری آشنا شدم و با توجه به این‌که دوره‌های تخصصی را گذرانده بودم از این‌رو تصمیم گرفتم که با جمعی از نخبگانی که ایده داشته و تمایل به فعالیت داشتند، شرکتی دانش‌بنیان راه‌اندازی کنیم، در این سال‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان تازه مطرح شده بود و صرفاً مصوبه‌هایی بود که اجرایی نشده بودند.

تأسیس شرکت دانش‌بنیان با جمعی از نخبگان در اواخر سال 90 

عیوض محمدی با اشاره به تأسیس شرکت دانش‌بنیان نوآفرینان برتر با جمعی از نخبگان در اواخر سال 90، افزود: از ابتدا، استراتژی و ایده‌ی این شرکت بر روی انجام کارهای نوآورانه و تولید محصولاتی بود که بازگشت سرمایه را به‌دنبال داشته باشد، چندین طرح خوب را طی این سال با همکاری شهرداری تبریز، نیروی کل مرزبانی کشور، پلیس بزرگ تهران اجرایی کردیم، چون طرح‌های ما بیشتر در این حوزه بود. 

 وی یادآور شد: در ابتدا برای ما دشوار بود که خط تولید راه بیندازیم، چون پرهزینه بود، از این‌رو در ابتدا بر فروش لایسنس(حق امتیاز اختراعات ) تأکید داشته و چهار مورد امتیازهایمان را به فروش رساندیم تا با فروش امتیازها سرمایه‌ای برای اجرای طرح‌ها جذب کنیم تا بازگشت سرمایه داشته باشند. 

 وی خاطرنشان کرد: پس از مدتی، فعالیت‌های شرکت بسیار گسترده شده بود و وقت‌هایی بود که هم‌زمان 30 طرح آماده‌ی صنعتی کردن داشتیم اما حس حق‌طلبی برخی افراد در این زمان باعث شد که فعالیت‌هایمان را به طور مجزا و خارج از قالب تیمی انجام دهیم. 

عیوض محمدی با تأکید بر این‌که روحیه‌ی کار تیمی در میان جوانان ما ضعیف است، گفت: این ضعف تقصیر جوانان ما نبوده و باید آموزش داده شود، در خارج از کشور از سنین کودکی روی کار تیمی و مزیت‌های آن آموزش‌های فراوانی ارائه شده و در نتیجه افراد اتوماتیک‌وار به سمت انجام امور به طور تیمی تمایل پیدا می‌کنند. 

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما متأسفانه وقتی فعالیت تیمی سودآور می‌شود در نتیجه، همه صاحب ادعا شده و منفعت‌طلبی‌های شخصی که برای فعالیت‌های تیم مضر است، خودنمایی می‌کنند، در حالی که منفعت تیم، منفعت شخص را حفظ می‌کند، بر این اساس در تیم ما نیز یکسری ادعا و حق‌طلبی‌هایی باعث شد که اعضای گروه به طور مجزا فعالیت کنند. 

 عیوض محمدی افزود: یکی از بزرگترین معضلات جامعه‌ی صنعتی ما این است که صاحبان صنایع و کارخانجات، بر این باورند که چون خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند از این‌رو باید مدیریت نیز توسط خودشان انجام شود، در حالی که این موضوع باعث می‌شود که تفکر به سمت مدیریت‌های سنتی سوق پیدا کند! 

مدیریت، نیاز به دید حرفه‌ای دارد

وی خاطرنشان کرد: در سال 90 و 91 که در حقیقت دوران رکود بود، علت راکد بودن 70 درصد سرمایه‌های آن زمان، در وهله‌ی اول به این دلیل بود که صاحبان صنایع خودشان مدیر کارخانه‌هایشان بودند و باعث می‌شد کار به طور اصولی پیش نرود، چون مدیریت به دید حرفه‌ای نیاز دارد.

وی با اشاره به این‌که باید در برخی از موارد نیاز را در افراد جامعه ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: زمانی نیازی به گوشی‌های لمسی احساس نمی‌شد اما یک شرکت این نیاز را در میان مردم ایجاد کرد و محصولات خود را به فروش رساند.

این کارآفرین جوان با تأکید بر این‌که، در مسیر صنعت و تولید این هدف را دنبال می‌کردم که ایده‌ی جدیدی را ارائه کنم، افزود: در عرصه‌ی تولید و صنعت نیاز نیست که جامعه آماری تولیدکننده، همه افراد جامعه باشد، بلکه برخی صنایع تخصصی هستند که جامعه‌ی هدف بسیار محدود و خاصی دارند، مثل تجهیزات پزشکی، صنایع هوا فضا، صنایع کشتی‌رانی و... که دارای مشتری‌های محدود و خاصی هستند. 

وی با تأکید بر این‌که رقابت تولیدکنندگان در میان محصولاتی که همه اعضای جامعه مشتری آن هستند بیشتر است، گفت: در حوزه‌ی پوشاک، تلفن، کامپیوتر و.. رقابت در بازار بسیار شدید بوده و شاید هر تولیدکننده‌ای نتواند در این عرصه موفق شود، اما اگر تولیدکننده، حوزه‌ای را شناسایی کند که در حوزه‌ی تخصصی وی بوده و در آن حوزه ایده‌های جدیدی برای عرضه داشته باشد، در نتیجه محصول تولیدی وی توان آن را خواهد داشت که با دیگر محصولات مشابه موجود در بازار مقایسه شود. 

راه‌اندازی دومین شرکت دانش‌بنیان در اواخر سال 93 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط و شدید بودن رقابت میان محصولات، دومین شرکت دانش‌بنیان را در اواخر سال 93 به‌صورت تیمی و با برخی نخبگان جدید که دارای روحیه‌ی تیمی، ریسک‌پذیر، باانگیزه و فداکار بودند، تأسیس کرده و تصمیم گرفتیم وارد حوزه‌ای شویم که همه تجربیات گذشته را مورد استفاده قرار داده و محصولاتی طراحی کنیم که مورد نیاز جامعه باشد. 

 عیوض محمدی ادامه داد: استراتژی ما در شرکت «آسان تشخیص طب آذربایجان( ATTA )» بر این اساس بود که در ابتدا نیاز بازار چه در حوزه‌ی تخصصی و چه در حوزه‌ی عمومی شناسایی شود و سپس اقدام به تولید محصول کنیم، فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌ی پزشکی بوده و هم اکنون نیز در این شرکت مشغول به کار هستیم. 

وی با تأکید بر این‌که، شناسایی نیاز بازار در حوزه‌ی سلامت و تشخیص بیماری‌ها(عام و خاص) نخستین هدف ما در این شرکت دانش‌بنیان است، تشریح کرد: شناسایی بیماری‌های عام جامعه در جهت پیشگیری بوده تا شخص نسبت به ابتلا یا عدم ابتلای خود بر اساس جهش‌های ژنتیکی در آینده‌ای نزدیک به بیماری‌های شایع جامعه، پیش‌آگاهی پیدا کند، شناسایی بیماری‌ها خاص نیز به‌منظور کمک به افراد مبتلا به بیماری است که بهترین راه درمان بیماری را جستجو می‌کنند. 

 قریب به هشت اختراع در شرکت دانش‌بنیان به ثبت رساندیم 

وی افزود: در این شرکت اقدام به تولید محصولات پیش‌آگهی‌دهنده بیماری‌ها برای عموم جامعه هم‌چنین محصولاتی که می‌توانند بهترین مسیر درمان را ارائه دهند، کرده‌ایم. بر این اساس در شرکت آتا نزدیک به هشت مورد اختراع در حوزه‌های تخصصی «سلامت و بحث آزمایشگاهی» به ثبت رساندیم. 

 عیوضی محمدی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوئیم که هر اختراعی برای نخستین بار در دنیا مطرح می‌شود، چون هر اختراعی، گسترنده، ایجاد نوآوری‌کننده و اضافه‌کننده‌ی مزیت به اختراعات پیشین است.

نخستین محصول ما «کیت تشخیص پوکی استخوان» بود 

وی یادآور شد: نخستیین محصول ما در این شرکت دانش‌بنیان، تحت‌عنوان «کیت تشخیص پوکی استخوان» بود که قابلیت آن را دارد که در کمترین زمان ممکن و زمانی که حتی یک صدم از بافت استخوان فرسایش یافته است، تشخیص دهد که آیا فرد وارد مسیر پوکی استخوان شده است یا نه. 

وی با بیان این‌که این محصول در حال تولید است، گفت: با توجه به این‌که 30 درصد شکستی‌ها بر اثر پوکی استخوان، باعث مرگ و میر می‌شود در نتیجه شناسایی به موقع این بیماری می‌تواند تأثیر بسزایی در درمان آن داشته باشد، این کیت نیز می‌تواند زمانی که جزو کوچکی از استخوان فرسایش می‌یابد، به افراد پیش ‎ آگاهی دهد تا با تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم مورد نیاز، از گسترش آن جلوگیری کنند. 

طراحی کیت تشخیص فاکتورهای لخته‌زایی در یک تیوپ و زمان واحد 

عیوض محمدی تصریح کرد: با بیان این‌که طراحی «کیت تشخیص فاکتورهای لخته‌زایی در یک تیوپ و زمان واحد» دومین محصول شرکت بود، تشریح کرد: این محصول تولید شده و مورد استفاده‌ی مصرف‌کنندگان است، این کیت حاصل نوآوری آقای دکتر منفردان، یکی از همکاران این شرکت بوده اما طراحی این محصول در قالب شرکت و تیم تعریف می‌شود. 

وی با اشاره به کاربردهای کیت تشخیص فاکتور های لخته‌زائی، افزود: پیش‌آگهی دادن به عموم جامعه در راستای این‌که آیا شخص باتوجه به جهش‌های زنتیکی دچار لخته‌زایی خونی می‌شود که این لخته‌زایی منجر به سکته ی مغزی و قلبی شود یا خیر، نخستین مزیت این محصول بوده و به عبارتی دیگر می‌توانیم از هم‌اکنون با یک نمونه‌ی تار مو، در مورد سکته‌ی قلبی و مغزی با بررسی جهش‌های ژنتیکی، پیش‌آگهی دهیم. 

 وی ادامه داد: دومین کارآیی «کیت تشخیص فاکتورهای لخته‌زایی در یک تیوپ و زمان واحد» ارائه‌ی بهترین مسیر درمانی برای اشخاصی است که وارفارین( Warfarin ) مصرف می‌کنند. 

 عیوض محمدی تصریح کرد: هم‌اکنون بیمارانی که وارفارین مصرف می‌کنند، توسط پزشک چندین بار به تست «پی تی تی یا پی تی» ارجاع داده شده و نهایتاً  «دز» مناسب برای مصرف بیمار مشخص می‌شود، اما کیت تشخیص‌دهنده‌ی فاکتورهای لخته‌زا با یکبار مراجعه بیمار به آزمایشگاه و صرفاً با یک بار خونگیری، مشخص می‌کند که فرد باید چه دز و چه مسیر درمانی را بر اساس جهش‌های ژنتیکی طی کند. 

وی با بیان این‌که  «کیت تشخیص فاکتورهای لخته‌زایی در یک تیوپ و زمان واحد» در آزمایشگاه‌های پزشکی تبریز، ارومیه و تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این کیت در سطح کشور برای آزمایشگاه تشخیص پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و فروش این محصول پزشکی را ابتدا در استان آذربایجان‌شرقی و سپس در استان‌های هم‌جوار در دستور کار خود قرار داده‌ایم. 

طراحی «کیت استخراج DNA از همه بافت‌های بدن» 

وی با بیان این‌که سومین محصول تحت‌عنوان «کیت استخراج DNA از همه بافت‌های بدن»، حاصل تحقیقات و پژوهش تیم تحقیقاتی شرکت بوده و ثبت اختراع نیز شده است، تصریح کرد: با توجه به این‌که یکی از بزرگترین چالش‌ها در بحث آزمایش ژنتیک، استخراج دی ای ان با کیفیت، در حداقل زمان و با کمترین هزینه است، از این‌رو این محصول با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها طراحی و ساخته شد. 

این کار آفرین جوان افزود: «کیت استخراح دی ان ای از همه بافت‌های بدن» اخیراً در نمایشگاه ربع رشیدی نیز شرکت کرد و جز محصولات برتر معرفی شد و هم‌اکنون نیز در حال تولید است، ما می‌کوشیم تا این محصول را به‌عنوان ابزاری برای آشنایی دانش‌آموزان با دی ان ای به بستر دبیرستان وارد کنیم. 

دانش‌آموزان از طریق «کیت استخراج DNA از همه بافت‌های بدن» می‌توانند به سادگی با ماهیت DNA آشنا شوند 

وی با بیان این‌که در تلاش برای ورود این محصول به بستر دبیرستان هستیم، یادآور شد: دانش‌آموزان از طریق این کیت می‌توانند به سادگی با ماهیت DNA آشنا شوند، چون استخراج آن توسط این کیت بسیار آسان است. 

 طراحی «کیت ارائه‌دهنده‌ی پیش‌آگهی سرطان پستان»

وی با بیان این‌که دو اختراع بعدی تیم در زمینه‌ی سرطان سینه بوده و در آستانه تولید هستند، گفت: «کیت ارائه‌دهنده‌ی پیش‌آگهی سرطان پستان» نیز چهارمین محصول شرکت بوده و در بحث پیشگیری از سرطان سینه طراحی شده‌ است، با توجه به این‌که مهم‌ترین اقدام در راستای پیشگیری از سرطان سینه ارائه‌ی پیش‌‎ آگهی است، این کیت قابلیت آن را دارد که در این زمینه پیش‌آگاهی لازم را ارائه دهد. 

طراحی «کیت ارائه‌دهنده‌ی بهترین مسیر درمان برای مبتلایان سرطان سینه» 

عیوض محمدی با بیان این‌که، «کیت ارائه‌دهنده‌ی بهترین مسیر درمان برای مبتلایان سرطان سینه» نیز پنجمین محصول شرکت است، گفت: برای کسانی است که با این بیماری مواجه هستند، این کیت بهترین روش درمانی را برای بیمار ارائه می‌دهد و هم‌اکنون این محصول در آستانه تولید است. 

وی در پاسخ به این پرسش که حمایت دولت از یک کارآفرین در چه حدی است، خاطرنشان کرد: اگر یک کارآفرین منتظر حمایت‌های دولت باشد، هرگز نخواهد توانست محصول خود را تولید کند! ما در ابتدای کار از حمایت دولت چشم‌پوشی کردیم و اکنون نیز پشیمان نیستیم، وقتی تولیدکننده محصولی را به بازار ارائه دهد که مردم خواهان آن باشند، دیگر نیازی به حمایت دولت نخواهد بود، مهم‌ترین عامل موفقیت یک تولیدکننده ارائه‌ی محصولی است که نیاز بازار باشد. 

وی با تأکید بر این‌که در کشور بستر مشخصی برای اعطای مجوز به کیت‌های تشخیصی، تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: مسیر اخذ مجوزها روتین و قانونی بوده و 40 تا 50 درصد از انرژی‌مان را تلف می‌کند و یک مخترع یا کارآفرین که باید بر روی محصول جدید، ظرفیت‌های بازار و شناسایی نیازهای آن کار کند باید قریب به نیمی از انرژی خود را برای گرفتن مجوز مصرف کند. 

 عیوض محمدی با بیان این‌که به عقیده‌ی بنده، ایمان و علاقه‌ی به هدف، برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز هم‌چنین قانع نبودن به یک محدوده یا هدف از جمله عوامل موفقیت و پیشرفت در حوزه‌ی کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود به حوزه‌ی اختراع و صنعت، همه انتظار می‌کشیدند که زمین بخورم! اما با تلاش و پشتکار این مراحل را سپری کرده و چشم‌انداز وسیعی را برای خود ترسیم کردم.   

نظر شما