شناسهٔ خبر: 20516303 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اظهارات صریح معاون دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

علت لغو انتخابات الکترونیکی همچنان مبهم است/ فقط 25 درصد پزشکان مشارکت کردند!

معاون دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: با وجود تاکیدات مسئولان مبنی بر برگزاری قطعی انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیکی، این موضوع لغو شد که علت آن نیز همچنان مبهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از مرآت، انتخابات نظام پزشکی در روز سی ام تیرماه با اما و اگرهای فراوانی برگزار شد به رغم آن که از چندماه قبل مسئولان تأکید می کردند که این انتخابات بدون بروز هیچ مشکلی به صورت الکترونیکی برگزار می شود اما نهایتا در میانه رأی گیری، انتخابات الکترونیک به طور رسمی لغو شد. این موضوع اعتراض بسیاری از چهره های شناخته شده را در پی داشت.

کار تا آن جا بالا گرفت که رحمت الله حافظی که سرلیست یکی از جریان ها بود، خواستار ابطال انتخابات شد و اعلام کرد که:«حتی اگر خودم هم در انتخابات پیروز شده باشم به دلیل این که حقی از افرادی ضایع شده است، انتخابات باید ابطال شود»

در استان های مختلف کشور نیز نارضایتی ها و ابهامات بسیاری پیرامون لغو انتخابات الکترونیک وجود داشته و دارد.

به این منظور خبرنگار مرآت برای بررسی وضعیت کلی برگزاری این انتخابات و به ویژه موضوع لغو انتخابات الکترونیک با دکتر اسماعیل مشیری نماینده رئیس دانشگاه علوم پزشکی در انتخابات نظام پزشکی استان سمنان و معاون اجتماعی این دانشگاه به گفتگو پرداخت که مشروح این گفتگو را در ادامه از نظر می گذرانید.

مرآت- مشارکت پزشکان در انتخابات این دوره چند درصد بود؟

25.11 درصد از واجدین شرایط رأی دادن در این انتخابات شرکت کردند.

مرآت- میزان مشارکت در این دوره نسبت به دوره قبل چقدر افزایش یا کاهش داشت؟

به دلیل این که ما در دوره قبل برگزارکننده انتخابات نبودیم، آمار دقیقی در دست نداریم اما بر اساس گفتگویی که در روز انتخابات با رئیس فعلی سازمان نظام پزشکی داشتیم، میزان مشارکت در این دوره به طور کلی مطلوب تر از دوره قبل بوده است.

مرآت- چند نفر در استان واجد شرایط رأی دادن بودند؟

حدود 810 نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که 208 نفر از این تعداد رأی خود را به صندوق ها ریختند.

مرآت-آقای دکتر شادنوش اخیرا اعلام کرده بودند که میزان مشارکت در دوره پیشین انتخابات 25 درصد بوده است، با این حساب در این دوره افزایشی در میزان مشارکت نداشتیم.

آماری که آقای دکتر شادنوش اعلام کردند مربوط به کل کشور بود. البته به دلیل این که آمار دقیقی از دوره قبل وجود ندارد، مقایسه میزان مشارکت دو دوره قدری دور از انصاف است. در این دوره به دلیل وجود سیستم های ثبت الکترونیکی تمامی آمارها به دقت حفظ می شود اما در دوره قبل انتخابات به صورت دستی برگزار شده بود.

مرآت- هیأت اجرایی انتخابات در سمنان متشکل از چند نفر بود و به طور کلی عملکرد این هیأت را چطور ارزیابی می کنید؟

انتخابات در سه شهرستان سمنان، دامغان و گرمسار برگزار شد که در هریک از این شهرستان ها هیأت اجرایی با عضویت 5 نفر مدیریت امور را بر عهده داشت. بر اساس الگوهای تعیین شده، تمامی امور طبق جدول زمان بندی انجام رسید. تنها ناهماهنگی بوجود آمده این بود که قرار بود انتخابات هم به صورت الکترونیکی برگزار شود و هم به صورت حضوری اما متاسفانه بخش الکترونیکی انتخابات حدود ساعت 2 بعدازظهر لغو شد.

اگر این اتفاق رخ نمی داد مشارکت بسیار افزایش می یافت چراکه پزشکان بسیاری به امید این که می توانند در هر نقطه ای از کشور با دسترسی به اینترنت رأی بدهند، با وجود دو روز تعطیلی متوالی به مسافرت رفته بودند. به همین خاطر میزان مشارکت از آنچه که ما برآورد کرده بودیم پایین تر بود. با این وجود ما در ساعت های آخر برگزاری انتخابات شاهد حضور مطلوب رأی دهندگان بودیم و کسانی که امکان بازگشت به استان را داشتند برای رای دادن از مسافرت برگشتند.

مرآت- در این دوره چند نفر رد صلاحیت شدند و روند رد صلاحیت ها به چه شکلی بود؟

رد صلاحیت ها در دو مرحله صورت می گرفت. افراد پس از رد صلاحیت در مرحله اول می توانستند نسبت به این موضوع اعتراض کنند. با این سازوکار در هر سه شهرستان، مجموعا سه نفر رد صلاحیت شدند که پس از اعتراض آن ها نهایتا با بررسی مجدد صلاحیت دو نفر از آن ها تأیید شد و تنها یک نفر رد صلاحیت شد.

مرآت- به خاطر دارید در دوره قبل چند نفر رد صلاحیت شده بودند؟

متاسفانه در این ارتباط هم آمار دقیقی در دست نداریم.

مرآت- میزان تخلفات در این دوره چقدر بود؟

به دلیل سخت گیری های صورت گرفته با اطمینان می شود گفت که هیچگونه تخلفی در برگزاری انتخابات صورت نگرفت. حتی برخی از همکاران پزشک ما که نگران وقوع تخلف در انتخابات بودند پس از رأی گیری بابت سلامت انتخابات تشکر کردند. ما از دوم اردیبهشت ماه درگیر برگزاری انتخابات بودیم و سازوکارهای متقنی برای جلوگیری از وقوع تخلف پیش بینی شده بود.

مرآت- پیش از برگزاری انتخابات نیز در حوزه هایی همچون تبلیغات و... تخلفی اتفاق نیفتاد؟

 به هیچ وجه. ما پیش از برگزاری انتخابات مکاتباتی با صدا و سیما داشتیم و اسامی کاندیداها را در اختیار صدا و سیما قرار دادیم و تأکید کردیم که این افراد در هجدهم تیرماه تا زمان برگزاری انتخابات نباید در گزارش ها و حتی برنامه های آموزشی حاضر شوند. همکاران ما هم به خوبی قوانین را رعایت کردند ضمن این که اساسا تبلیغ چندانی نداشتند و همان میزان اندک تبلیغات هم در چارچوب قانون صورت گرفت. خود من تا آخرین لحظات نمی دانستم که برخی از همکاران ما کاندیدا شده اند!

مرآت-آقای دکتر اگر موافق باشید به موضوع لغو انتخابات الکترونیکی بپردازیم. وزیر محترم بهداشت پیشتر اعلام کرده بودند که حتی اگر اینترنت هم قطع شود، انتخابات قطعا به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد! دیگر مسئولان نیز تأکید کرده بودند که بی شک هیچ اختلالی در روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به وجود نخواهد آمد. نقدهای بسیاری نسبت به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت و به طور خاص وزارت بهداشت در این باره وارد است. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

ما چندی قبل در نشستی در تهران شرکت کردیم و مسئول فناوری اطلاعات که در واقع مسئولیت کلی برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را بر عهده داشت تأکید کرد که پیش بینی های ما دقیق است و انتخابات بدون مشکل به صورت الکترونیکی برگزار می شود. برای من هنوز ابهام وجود دارد که حقیقتا چرا این اتفاق افتاد. همه شرایط برای این که ما رأی گیری را به صورت اینترنتی برگزار کنیم مهیا بود.

پزشکان از یک هفته قبل در جریان سازوکار برگزاری انتخابات الکترونیک قرار گرفتند. در یکی از مراحل پیش از رأی گیری، پزشکان باید کدملی خود را به شماره ای پیامک می کردند تا کد رمز در اختیار آنان قرار بگیرد. خود من هم کد رمز را دریافت کردم. با دریافت این کد پزشکان باید وارد سامانه می شدند و پس از کلیک بر روی لینک رأی دهی کد رمز خود را وارد می کردند اما لینک رأی دهی اساسا فعال نشد و ما هم نهایتا نفهمیدیم که چرا این اتفاق افتاد.

همکاران ما هم سوالات زیادی داشتند و طبعا بسیاری از آن ها از این موضوع ناراحت بودند. البته رئیس هیأت نظارت کشور در تلویزیون توضیحاتی دادند و به طور رسمی عذرخواهی کردند. در این بخش اطلاعات ما هم به اندازه شماست و اگر من حتی ده درصد نسبت به دلایل بروز این اتفاق اطمینان داشتم آن را بیان می کردم.

مرآت- چقدر از آراء در این دوره ابطال شد؟

ما فقط یک برگ رأی باطله «غیرمأخوذه» داشتیم که کد آن مخدوش شد و ما آن برگ رأی را پیش از آن که وارد صندوق شود از رده خارج کردیم.

مرآت-آراء الکترونیکی چطور؟

در استان حتی یک نفر هم موفق نشد به صورت الکترونیکی رأی دهد.

مرآت-اگر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شد چقدر به آمار میزان مشارکت افزوده می شد؟

برای بررسی این موضوع باید تک تک افراد در شش گروه رأی دهندگان به دقت مورد بررسی قرار بگیرند تا روشن شود که چه کسانی در روز انتخابات به سفر رفته بودند و قصد رأی دادن داشتند. چنان که گفتم مجموع این افراد حدود 800 نفر بودند و بررسی این موضوع برای تک تک آن ها کار دشواری است. البته ما تا 5 دقیقه پیش از پایان رأی گیری هم مراجعه کننده داشتیم و رأس ساعت ده درب های شعبه اخذ رأی را بستیم.

مرآت- به عنوان پرسش آخر. برخی از مسئولان برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی و در سطح ملی را یک آزمون مهم به منظور سنجش میزان آمادگی دولت برای برگزاری انتخابات های ملی به صورت الکترونیکی می دانستند. با توجه به این که دولت و به طور خاص وزارت بهداشت رسما در این آزمون شکست خورد، هم به عنوان یک شهروند و هم به عنوان یک مسئول شرایط را برای برگزاری انتخابات های الکترونیکی در دوره های آتی چطور ارزیابی می کنید؟

من فکر می کنم که زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی وجود دارد. شاید مسئولان بعدها به طور رسمی اعلام کنند که دلیل عقب نشینی از برگزاری انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیکی چه بوده است.

اخیرا که آقای دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر محترم بهداشت به سمنان سفر کرده بودند من گفتگوی کوتاهی درباره اتفاق رخ داده با وی داشتم. قاضی زاده هاشمی گفت: ای کاش می توانستیم انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم اما خدا را شکر می کنیم که از ابتدا نگفتیم که انتخابات صرفا به صورت الکترونیکی برگزار می شود و رأی گیری حضوری را هم در دستور کار قرار دادیم.

حدودا دو ماه قبل عده ای می گفتند که ما نیازی به برگزاری حضوری انتخابات نداریم و کاملا می توانیم انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

و سخن آخر.

نظام پزشکی یک سازمان صنفی است و می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. من امیدوارم افرادی که در این انتخابات برگزیده شدند بتوانند رسالت های خود را به خوبی به انجام برسانند.

انتهای پیام/

نظر شما