شناسهٔ خبر: 20516265 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تلاش برای ثبت سیگنال‌های مغزی با سیستم هشت کاناله محققان کشور

30057

محققان دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر در تلاش هستند تا سیستم کاشتنی- پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز را طراحی کنند که فاز نهایی آن با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به زودی به پایان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امیر مسعود سوداگر، مجری طرح عنوان این طرح را «طراحی و ساخت یک سیستم کاشتنی/ پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز» ذکر کرد و یادآور شد: این پروژه در آزمایشگاه مدارها و سیستم‌های مجتمع واقع در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح مورد حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری است، افزود: در این سیستم با قرارگیری آرایه‌های الکترودی بر روی غشای مغز، سیگنال‌های حاصل از فعالیت عصبی مغز دریافت می‌شوند.

سوداگر اضافه کرد: پس از قرارگیری الکترود روی غشاء، تقویت و دیجیتال‌سازی سیگنال‌های عصبی دریافت شده، توسط بخش الکترونیک انجام می‌شود و در نهایت سیگنال‌های دیجیتالی شده جهت نمایش و ذخیره‌سازی، توسط لینک رادیویی به کامپیوتر ارسال می‌شوند. این پروژه از حدود 2 سال پیش با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آغاز شده و اکنون در فاز نهایی است.

به گفته وی، دستاورد نهایی این پروژه ساخت یک سیستم ثبت هشت کاناله است که تمام مراحل طراحی و ساخت آن توسط پژوهشگران آزمایشگاه مدارها و سیستم‌های مجتمع انجام شده است. 

مجری طرح خاطرنشان کرد: در این طرح ساخت سیستم الکتروکورتیکوگرافی (ECOG) برای ثبت سیگنال‌های عصبی از سطح قشر مغز مد نظر است که علاوه بر سیستم بهتر، در این روش نسبت به روش‌های مرسوم گذشته با ثبت واضح سیگنال‌ها اطلاعات بیشتری از مغز بدست می‌آید.

وی با بیان اینکه در این روش بعد از ساخت سیستم قسمتی از استخوان جمجمه برداشته می‌شود تا سیستم در تماس با سطح مغز قرار گیرد، یادآور شد: همچنین استفاده از این سیستم فناوری پیشرفته‌ای است که از سال 2006 مورد توجه قرار گرفته است. در واقع از آن زمان پزشکان و جراحان برای درمان بیماری‌ها و دانشمندان علوم اعصاب در زمینه مطالعه این علوم و علوم شناختی به مزایای ثبت سیگنال‌های مغزی پی بردند.

انتهای پیام

نظر شما