شناسهٔ خبر: 20514237 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

شش ماه دیگر هم گذشت؛

وعده‌های مسئولان، نمکی بر زخم بیماران دیالیزی/بیماران راضی به حداقل امکانات

بیش از یکسال است که مسئولان شهرستان از مصوب شدن موضوع خرید یک دستگاه خودرو جهت نقل و انتقال این بیماران خبر داده‌اند اما متاسفانه هنوز رنگ عملی شدن به خود نگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شازند ما، بیماری کلیوی از جمله بیماری‌های خاص است که تمام زندگی فرد بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در بیشتر موارد بیمار را از فعالیت‌های عادی روزمره بازمی‌ماند. در این شرایط معمولا مشکلات معیشتی، بیمار کلیوی سرپرست خانوار را با مسائل و دغدغه‌های دردآور دیگری روبرو می‌کند.

از هفته ای چند بار خوابیدن پای دستگاه دیالیز تا هزینه های سنگین تهیه دارو و ضعف جسمانی و مشکلات مالی تنها بخشی از مشکلات مبتلایان به این بیماری است.

اما در شهرستان شازند که دارای پراکندگی بالایی بین شهرها و روستاهاست، و همچنین تعداد بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی بیش از 30 نفر است، یکی از دغدغه‌ها مسئله رفت و آمد آنان برای انجام دیالیز است که در هفته سه بار باید از محل سکونت خود به بیمارستان تامین اجتماعی شازند مراجعه کنند که به طور قطع برای بسیاری از بیماران هزینه سنگینی در بر دارد.

بیش از یکسال است که مسئولان شهرستان از مصوب شدن موضوع خرید یک دستگاه خودروی «ون» برای نقل و انتقال این بیماران خبر داده‌اند اما متاسفانه هنوز رنگ عملی شدن به خود نگرفته است.

 

در این مصوبه قرار بر جمع آوری مبلغی از بین شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که در دی ماه سال گذشته محمد تبرته فراهانی رئیس شورای اسلامی شهرستان از خریداری این خودرو و در اختیار بیماران قرار گرفتن در دهه فجر خبر داد. در حالیکه با گذشت شش ماه از این وعده هنوز بیماران چشم انتظار مانده‌اند.

بیماران این شهرستان براساس وعده مسئولین منتظر بودند تا با ایام‌الله مبارک فجر مشکلات رفت و آمدشان به بیمارستان مرتفع گردد، ولی گویا مسئولین برای ارائه خدمات بیشتر، خرید یک دستگاه «مینی‌بوس» مجهز را مورد تایید قرار داده‌اند.

در اواخر بهمن ماه سال گذشته، تبرته فراهانی رئیس شورای شهرستان از جمع آوری یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال وجه از شورای اسلامی سطح شهرستان شازند برای خرید این خودرو که قیمت آن یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال است، خبر داد و گفت مابقی مبلغ نیز در حال جمع آوری است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شازند با اشاره به اینکه بخشی از این مبلغ نیز توسط خیّرین تقبل شده است، افزود: چک پیش پرداخت خرید این «مینی‌بوس» به مبلغ یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به حساب شرکت تولید کننده وصول شده است.

وی زمان واگذاری خودرو را  سه ماهه اعلام کرد و گفت: تا پایان اردیبهشت ماه 96 این خودرو تحویل شهرستان می شود تا این مینی‌بوس هیوندای که ظرفیت 16 نفر را دارد امکان ارائه خدمات بهتری را به بیماران داشته باشد.

اما اکنون بیش از دو ماه از وعده داده شده می گذرد و هنوز بیماران دیالیزی رنگ خودروی حمل و نقل را به خود ندیده اند و امید آنها رنگ نومیدی به خود گرفته است.

 

امیدی که با وعده مسئولان رنگ می‌گیرد

در همین خصوص یکی از بیماران دیالیزی شهرستان که در یکی از روستاهای دورافتاده شهرستان سکونت دارد و برای دیالیزی به بیمارستان شازند آمده بود به خبرنگار شازند ما گفت: وقتی خبر خرید خودرو حمل و نقل بیماران دیالیزی را شنیدیم خیلی خوشحال شدیم اما هر چه چشمان انتظار ماندیم هنوز خبری نشده است. اکنون بیشتر از یکسال است که مسئولان قول خرید این وسیله را داده اند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: مسئولان، وعده کاری را که در توان‌شان نیست ندهند؛ چراکه نسبت به وعده ای که می دهند مسئولند و مردم زیادی به وعده آنها دلخوش می شوند.

 

مشکلات بیماران در پیچ بروکراسی‌های اداری

محمد تبرته فراهانی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار شازند ما گفت: مبالغ مورد نظر جمع آوری شده ولی بخشداری زالیان هنوز علی‌رغم تاکیدات شفاهی و کتبی فرماندار شهرستان، قدرالسهم منطقه خودش را به طور کامل واریز نکرده است.

وی ادامه داد: با توجه به خرید یک دستگاه «ون» با کیفیت بالاتر مبلغ کل دستگاه از۱۷۰میلیون به ۱۹۵ میلیون افزایش یافت که اضافه شدن این 250 میلیون هم با اطلاع و هماهنگی نماینده شهرستان و فرماندار انجام شده و قول مساعد کمک دادند. که این امر از طرف نماینده محقق نشد ولی با هماهنگی و‌ کمک ‌فرماندار، مبلغ بین ۶ شهر تسهیم و مکاتبات آن از طرف فرماندار انجام شد و در حال پیگیری است که تعدادی از شهرها آنرا تصویب و تعدادی نیز در حال تصویب توسط شورای شهرها هستند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شازند با بیان اینکه مبلغ 130 میلیون تومان اسفندماه سال گذشته به عنوان پیش پرداخت به شرکت تولید کننده خودرو پرداخت شد، عنوان کرد: خودروی مذکور خریداری شده و در انبار شرکت ایران‌خودرو دیزل است و منتظر واریز مابقی پول و دریافت آن توسط شوراست.

بنابراین بیماران دیالیزی همچنان باید پشت دیوار بلند بروکراسی اداری منتظر تفقد مسئولان باشند و باید همچنان دندان حسرت بر جگر بفشارند و دعا کنند که مسئولان در انبوه کارها و امورات خود، آنها را به فراموشی نسپارند.

 

انتهای پیام/

نظر شما