شناسهٔ خبر: 20514109 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

آقازاده اصلاح‌طلب مردم ایران را گاو نامید/ دستور روزنامه زنجیره‌ای به عارف/ بیش از سلاح، به مذاکره و دیپلماسی نیازمندیم!/ دفاع تمام قد سایت حامی فتنه از داعش

بعد از رسوایی پسر عارف در برتر نامیدن ژن خونی‌اش، پسر موسوی لاری دیگر چهره اصلاح‌طلب هم بر رسوایی آقازاده‌های اصلاح‌طلب افزود؛ اینبار پسر موسوی مردم را در فضای اجتماعی به گاو تشبیه کرد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سکانس دوم ژن خوب؛ آقازاده اصلاح طلب، مردم را گاو و منتقدان را کفتار نامید!

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «پس لرزه‌های ماجرای ژن خوب» نوشت: «انتشار مصاحبه حمیدرضا عارف، پسر معاون اول دولت اصلاحات، حاشیه‌ساز شد و درست زمانی که انتظار می‌رفت این حاشیه کم‌کم از مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی به حاشیه برگردد، اظهارات سیدمصطفی، پسر عبدالواحد موسوی‌لاری، دوباره آن را زنده کرد».

شرق افزود: استفاده از کلیدواژه‌هایی چون کفتار، شیر و گاو (که با هشتگ تأکید هم شده بودند) ] از سوی پسر موسوی لاری[ در کنار بحث‌های ژن و خون خوب که حمیدرضا عارف مطرح کرده بود، یادآوری دید برتری نژادی‌ای شد که پسر عارف در دفاع از موفقیت‌های خود از آن استفاده کرده بود».

 این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرد: «این مباحث به‌نوعی افکار عمومی را نسبت به حرف‌ها، نوشته‌ها و اعمال فرزندان سیاسیون حساس کرده است».

گفتنی است پسر موسوی لاری در پستی توهین آمیز، خود و و فرزند عارف را به شیر، منتقدین را به کفتار و مردم را به گاو تشبیه کرده بود. این رفتار زشت واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی داشت، در نهایت پسر موسوی لاری مجبور به عذرخواهی شد، البته باز هم از نوع نژادپرستانه. وی از همفکران و اصلاح طلبان که آنها را شیر خطاب کرده بود عذرخواهی کرد اما از منتقدان و مردم که آنها را کفتار و گاو لقب داده بود نه!

نکته قابل توجه در این میان، هشدار روزنامه اصلاح طلب به آقازاده‌های این جریان است. شرق هشدار داده است که «افکار عمومی نسبت به اعمال فرزندان سیاسیون حساس شده است». فهرست عریض و طویل آقازاده‌ها که در قامت فرزند، داماد، خواهرزاده، برادرزاده، برادر و... فلان مسئول فعلی و یا سابق، خود را به عنوان فعال کلان اقتصادی معرفی کرده، این سؤال مهم را به وجود آورده است که اساساً افرادی در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال چگونه به یک باره به سرمایه‌دارانی کلان و صاحبان شرکت‌ها و سرمایه‌هایی میلیاردی مبدل شده و امروز با افتخار خود را فعال بخش خصوصی معرفی می‌کنند؟! باید صریح و شفاف به این سؤال افکار عمومی پاسخ داده شود.

** دستور روزنامه زنجیره‌ای به عارف: باید سهم خودت را از روحانی بگیری

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی با عنوان «عارف موظف به سهم خواهی است» نوشت: 

«مردم در انتخابات ریاست جمهوری، علی رغم تمام دغدغه‌های اقتصادی به یک دلیل دوباره به روحانی رأی دادند و آن حمایت اصلاح طلبان بود. انتخابات در ایران به انتصابات اصلاح طلبان بدل شده است. اکثر لیست‌های مورد تأیید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به ریاست دکتر عارف در انتخابات پنجم شورای شهر و روستا از سوی مردم مهر تأیید دریافت می‌کند. در گزینش پارلمان اگر کاندیدای مجرب از سد شورای نگهبان عبور کند، می‌تواند به صرف داشتن تأیید اردوگاه اصلاحات از انتخابش مطمئن باشد. این قاعده به شکل سلیس‌تری در انتخاب رئیس جمهوری حاکم و نافذ است...البته که روحانی را اصلاح طلبان با خون دل و پرداخت هزینه‌ای گزاف چند ساله دوباره به پاستور فرستادند. اگر اصلاحات نبود، آیا روحانی رئیس جمهور بود؟».

در ادامه این مطلب آمده است:

«] حسام الدین آشنا [اظهارات محمدرضا عارف را مصداق سهم خواهی قلمداد کرده است. بدیهی است که لیدرهای اصلاح طلب اشتباه می‌کنند، اگر چه‌در پاسخ سعی در توجیه دارند و با شرم و آزرم تلاش دارند تا توضیح دهند که این سهم خواهی نیست. البته که اصلاح طلبان و درصدر آن‌ها محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای عالی و فراکسیون امید موظف هستند که برای پیشرفت کشور پیشنهاد بدهند. مردم آنها را موظف کرده‌اند تا پیگیر رأیشان باشند تا به روحانی بگویند که این مردم به خاطر ربیعی و رحمانی فضلی و نهاوندیان و آشنا و واعظی نبود که به او رأی دادند، بلکه به خاطر توصیه و تلاش دهها چهره و سخنران اصلاح طلب بود که آنها را قانع کردند».

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرد: «روحانی اگر در چینش کابینه‌اش اکثریت را به اصلاح طلبان نسپارد و در مقابل جریانی را که مردم آشکارا در انتخابات به آن‌ها رأی منفی داد دوباره بر قوه مجریه مسلط سازد، آیا می‌تواند ادعا کند که به عهد خود با مردم وفادار بوده است؟».

در این باره چند نکته گفتنی است. اول اینکه اصلاح‌طلبان پیش‌ازاین نیز در اظهارنظرهای جداگانه، نگاه منفعت‌طلبانه و تحقیرآمیز خود نسبت به دولت روحانی را با ادبیاتی دیگر بیان کرده بودند. برای نمونه «ابراهیم اصغرزاده» از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی-اسفند ۹۲ - در مصاحبه با روزنامه قانون گفت: «دولت روحانی، رحم اجاره‌ای ماست». پس از او «عبدالله ناصری» از اعضای حزب منحله مشارکت نیز در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان گفت: اگر رحم اجاره‌ای دولت، جنین را خوب محافظت کند، حتماً اصلاح‌طلبان آن را دوباره اجاره خواهند کرد!».

دوم اینکه اصلاح‌طلبان حاضرند هر کاری انجام دهند تا خود در مسند قدرت باقی بمانند اما رقیب آنها در کشور رأی نیاورد. بر اساس همین نگاه منفعت طلبانه، این جماعت در برهه انتخابات از ضعف‌های کابینه دولت حرفی به میان نمی‌آورند و این نشان می‌دهد برای این جریان سیاسی جز قدرت چیزی مهم نیست و ادعای دفاع از حقوق مردم در مقابل سکوت و انتقاد نکردن، هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

سوم اینکه، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تاکنون ۲ خروجی داشته است، لیست امید شهر تهران در مجلس دهم و لیست امید شهر تهران در شورای شهر پنجم. این دو لیست تاکنون حواشی بسیاری داشته است و اصلاح طلبان به صراحت اعلام کرده‌اند که این ۲ لیست رانتی بوده و با زدو بند سیاسی در پستوها بسته شده است.

چهارم اینکه دستور روزنامه اصلاح طلب به عارف مبنی بر لزوم سهم خواهی از دولت نشان می‌دهد که در پشت صحنه درگیری شدیدی میان اصلاح طلبان برای تصاحب صندلی‌های کابینه درگرفته است و در این میان مشکلات مردم و ارائه برنامه برای رفع این مشکلات در بی اهمیت‌ترین جایگاه در نگاه اصلاح طلبان قرار دارد.

** بازار مسکن افسرده است، دولت در نظارت بر اجاره‌بها کاری نکرد

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «بازار افسرده مسکن؛ ورود فرمایشی دولت برای نظارت بر اجاره‌بها، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت» نوشت:

«دولت، مجلس و مسئولان مربوطه باید به مساله اعمال مالیات بر خانه‌های خالی ورود پیدا کنند. باید عرضه مسکن در کشور بیشتر شود در حالی‌که اکنون دومیلیون و پانصدهزار خانه خالی وجود دارد که از پرداخت مالیات نیز معاف هستند. این در حالی است که اگر مالیات به این خانه‌ها تعلق بگیرد، بخشی از این املاک وارد بازار اجاره خواهند شد. علاوه بر این، راه‌های میان مدت و درازمدتی وجود دارد که دولت‌ها در تمام دنیا به‌کار می‌گیرند و لزوم استفاده از این روش‌ها در کشور ما نیز احساس می‌شود که آن هم تولید مسکن‌های اجاره‌ای و اجاره به شرط تملیک است. البته این طرح‌ها جدای از طرحی مانند مسکن مهر است؛ یعنی خانه‌هایی وجود دارد که فقط به منظور اجاره دادن ساخته شده‌اند که متعلق به دولت و شهرداری‌ها یا متعلق به بخش خصوصی هستند و تسهیلاتی نیز برای ساختن این خانه‌ها به سازندگان ارائه می‌شود. نبود چنین خانه‌هایی در کشور ما یک نقص محسوب می‌شود که دولت باید به این مساله به طور جدی رسیدگی کند؛ بنابراین ورود دولت به صورت فرمایشی به بازار مسکن به احتمال زیاد نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و به نظر نمی‌رسد با روش دستوری، بتوان چنین مساله مهم اقتصادی را حل کرد. در واقع ما به نوعی یک اشکال ساختاری در این مساله داریم که باید به حل آن بپردازیم».

این روزنامه اصلاح طلب افزود: «در حال حاضر اوضاع خانه‌های اجاره‌ای هم بهتر نیست. معمولاً تابستان، فصل نقل و انتقالات است و بازار منازل اجاره‌ای در این فصل نسبت به زمان‌های دیگر سال از رونق نسبی برخوردار می‌شود؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در مورد اجاره‌بها برعکس بحث خرید، صاحبخانه‌ها تا جایی که زورشان برسد قیمت اجاره را به مستأجر تحمیل می‌کنند و مقررات خاصی بر قیمت رهن و اجاره مسکن حاکم نیست».

گفتنی است روحانی-خرداد ۹۲- در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تأمین مسکن ارزان برای جامعه جزو برنامه‌های دولت تدبیر و امید است»؛ اما در طول فعالیت دولت یازدهم، هیچ نشانه‌ای مبنی بر عزم دولت در ساخت مسکن مشاهده نشد. دولت یازدهم تصمیم داشت تا مسکن اجتماعی را جایگزین مسکن مهر کند و از آن به‌عنوان طرح اصلی دولت در حوزه مسکن نام برد؛ اما علیرغم هیاهوی رسانه‌ای تا به امروز حتی یک ماکت از «مسکن اجتماعی» نیز ساخته نشده است چه برسد به ساخت و تحویل آن به مردم.

** بیش از سلاح، به مذاکره و دیپلماسی نیازمندیم!

روزنامه بهار که در اختیار طیف افراطیون جریان اصلاحات قرار دارد در گزارشی با عنوان «یادآوری بدیهیات درباره کابینه» نوشت: «در شرایط پیچیده امروز در منطقه خاورمیانه که بیش از سلاح، به مذاکره و دیپلماسی نیازمندیم...حضور دیپلمات کارکشته‌ای همچون ظریف...امری بدیهی است».

در اینباره گفتنی است، چندی پیش حساب رسمی پایگاه هاشمی رفسنجانی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به نشر توئیت بی‌سابقه‌ای کرد که در آن نوشته بود: «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»!

بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در دیدار مداحان-فروردین ۹۵- صراحتاً فرمودند:

«این که بعضی‌ها بیایند بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست» این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، خیانت است. چطور] چنین چیزی [ممکن است؟ اگر چنانچه نظام جمهوری اسلامی دنبال علم برود، دنبال فناوری برود، دنبال مذاکره سیاسی برود، دنبال کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود- که همه اینها لازم است- اما قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بی‌سروپایی و] هر[دولت فزرتی کذایی‌ای او را تهدید می‌کند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک می‌زنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید».

آخرین سفیر واشنگتن در دمشق ساعتی پس از شلیک موشکهای سپاه به مواضع تروریست‌های داعش در گفت‌وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط تصریح کرد: «آمریکایی‌ها بزودی خواهند فهمید که توان نظامی ایستادن مقابل ایران را ندارند و جمهوری اسلامی آمریکایی‌ها را مجبور خواهد کرد که از سوریه عقب‌نشینی کنند؛ همان‌گونه که از بیروت در سال ۱۹۸۳ و از عراق در سال‌های اخیر عقب‌نشینی کردند».

جریان لیبرال داخلی- به عنوان نماد عدم خودباوری و خودکم بینی- باید به خوبی درک کند که پیام موشک‌های تهدیدزدای سپاه پاسداران و اقتدار کنونی جمهوری اسلامی ایران به خوبی دریافت شده و نیاز نیست سر میز مذاکره-برای امضای توافق به هر قیمت- نگران تنش زدایی باشند و امید است از این به بعد به پشتوانه اقتدار نیروهای مسلح، قوی‌تر در پای هر میز مذاکره‌ای حاضر شویم و دستاوردهای تقریباً هیچ را تکرار نکنیم.

سردار قاسم سلیمانی چندی پیش- در مراسم اربعین شهادت شهید نصیری- گفت: «برخی اوقات ما از راه دیپلماسی اقداماتی می‌کنیم که اقدامات خوبی هم هست اما برخی گره‌ها و مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی‌شود و آنجا اتفاقات دیگری است که از همه رفتارهای دیپلماسی معمولی عبور می‌کند، درها را می‌گشاید، پیوندها را ایجاد و یخها را ذوب می‌کند و اخوت و صمیمیت ایجاد می‌کند و خون شهید نصیری از این خونها بود».

** دفاع تمام قد سایت حامی فتنه از داعش

سایت زیتون (وابسته به جریان فتنه که توسط ضدانقلابیون فراری اداره می‌شود) در یادداشتی نوشت: «حمله موشکی ایران به سوریه در چند هفته گذشته رخداد بزرگی بود که بسیاری از گروه‌های سیاسی کشور به راحتی از کنار آن گذشتند و به پیامدهای احتمالی آن بی‌توجه ماندند. پس از حمله موشکی ایران به دیر الزور سوریه، بسیاری از نیروهای سیاسی درون کشور از دریچه غرور ملی و پاسخی سریع نیروهای نظامی به گروه تروریستی داعش، به این حملات نگاه کردند. تیتر روزنامه‌های کشور پر از تمجید از این اقدام  نظامی بود».

این سایت حامی فتنه در ادامه نوشت: «حمله موشکی ایران به سوریه بیش از آنکه اقتدار مارا نشان دهد، امنیت ملی ما را نشانه رفته است... اکنون نیروی دریایی دولت امریکا در منطقه خاورمیانه در حال آزمایش نوعی سامانه تسلیحاتی لیزری‌ست. این درست پاسخی‌ست به حمله‌های موشکی ایران به سوریه و اقدام امریکا برای خنثی‌سازی خطرات احتمالی موشکی کشور».

این سایت ضدانقلاب «اگر این موشک‌ها درست عمل نکرده باشند، به دشمن نشان داده شده که صنعت نظامی کشور بر خلاف آنچه ادعا می‌شود پیشرفته نیست...اگر این موشک‌ها دقیق] هم[عمل کرده باشند، دشمنان ایران را تشویق می‌کند تا برای خنثی نمودن حملات موشکی ایران برنامه‌ریزی کنند».

گفتنی است نهضت آزادی که این روزها بسیاری از اعضای آن از کشور گریخته و به خدمت دشمن درآمده‌اند، در بحبوحه جنگ ۸ ساله با انتشار جزوه‌ای با عنوان «پایان عادلانه جنگ بی‌پایان»!  مقاومت ایران اسلامی در مقابل حمله مشترک عراق، آمریکا، اروپا، صهیونیست‌ها و برخی از کشورهای عربی را بی‌فایده!  دانسته و به اصطلاح، استدلال کرده بود «همانگونه که خدای متعال، شیر را با پنجه قوی برای حمله آفریده است، به آهو نیز پای گریز از معرکه داده است»!  و با اشاره به قدرت نظامی آمریکا و اروپا که آشکارا به حمایت از صدام برخاسته بودند، برای جمهوری اسلامی ایران و مردم این مرز و بوم نسخه «تسلیم» پیچیده بود!

** کابینه دوازدهم جای مدیران سنگین پای بی طراوت نیست

محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با سایت جماران گفت:

«اگر کسی در شرایط کنونی رئیس جمهور می‌شود مردم انتظار دارند که در زندگی روزمره آنها تغییر حاصل شود؛ بنابراین دولت کنونی باید تلاش کند که موفق شود؛ و این امکان ندارد مگر اینکه تغییر ساختاری بزرگی دهد و بسیاری از مدیران سنگین‌پای بی‌طراوت کنونی را تغییر دهد و در رویکردهای متصلبی که در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پاسخ نداده تغییر ایجاد کند و با شادابی و توان افزون‌تر وارد صحنه شود و به نیازهای مردم پاسخ دهد».

بی تحرکی دولت یازدهم موجب شد تا بسیاری از کارشناسان عنوان «دولت پیر و خسته» را برای آن انتخاب کنند. کابینه پیر و خسته دولت یازدهم، یک نمونه از حضور مدعیان اصلاحات در مجموعه دولت است.

احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه اعتماد درباره اولویت‌های کابینه دوازدهم، سهم خواهی اصلاح‌طلبان از دولت را در اولویت اول قرار داد و استفاده از جوانان در دولت و رفع مشکلات معیشتی مردم را کم‌اهمیت‌تر معرفی کرد.

نظر شما