شناسهٔ خبر: 20513924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مین روبی حادثه ساز شد؛

یکی از مین روبان در سقز دست چپ و چشم راستش را از دست داد

سنندج- ایرنا- بخشدار سرشیو سقز گفت: یکی از نیروهای واحد پاکسازی گروه مین روبی در جریان فعالیت در پایگاه متروکه آلوده زمان جنگ در روستای 'سرتکلتو' دست چپ و چشم راستش را از دست داد.

صاحب‌خبر -

محسن رجبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اثر این حادثه یکی دیگر از مین روبان هم از ناحیه صورت دچار آسیب شد که هر 2 نفر در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری شده اند.
وی اضافه کرد: روند پاکسازی پایگاه های متروکه آلوده به مین باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی هم اکنون در تعدادی از روستاها از جمله 'سرتلکتو' و 'جوشن' در حال انجام است.
او اظهار کرد: متاسفانه سالانه تعدادی از مین روبان و مردم منطقه بر اثر انفجار مین و اشیای باقی مانده از دوران جنگ هشت ساله دچار حادثه می شوند که بهار امسال انفجار مین در جاده سرشیو در مسیر روستای جوشن در نزدیکی پایگاه 'به رده قاورمه'، منجر به قطع پای راست یک شهروند سقزی شد.
رجبی ادامه داد: مین هایی که زیر خاک کار گذاشته شده بر اثر فرسایش خاک ناشی از بارندگی، جابجا می شود که با وجود پاکسازی مین های به جامانده، احتمال خطر انفجار وجود دارد که از اهالی روستا و مردم شهر خواستاریم از ورود به داخل پایگاه های متروکه، خودداری کنند.
به گفته علی اکبر ورمقانی، فرماندار سقز هم کمیته ای در این شهرستان به پرونده های خسارت جانی ناشی از انفجار مین و بقایای ناشی از جنگ می پردازد و در این راستا نهایت کمک را در حق آسیب دیدگان به عمل می آورد که پس از طی تشریفات قانونی و تایید کمیته های استانی و ملی، با آسیب دیدگان همانند جانبازان دفاع مقدس برخورد می شود.
روند مین روبی در سقز از سال 1369 شروع شده که تاکنون بیش از 360 پایگاه آلوده به مین در این شهرستان پاکسازی شده است.
پاکسازی مین در کردستان از سال 1369 توسط لشکر 28 شروع شده و از سال 1376 این امر برعهده اداره امور مرزی کل وزارت کشور است و تاکنون افزون بر سه هزار پایگاه آلوده به مین در کردستان پاکسازی شده است.
بر اساس گزارش ها، چهار میلیون هکتار زمین آلوده به مین در کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان و ایلام وجود دارد که از این میزان مین، سه درصد آن در کردستان قرار دارد.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
7249/6108
**خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

انتهای پیام /*

نظر شما