شناسهٔ خبر: 20513884 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از کهنسال‌ترین نقاره‌نواز حرم امام‌رضا تا «کلاغ روسیاه» محسن چاووشی در یک جشنواره

فرهنگ > موسیقی - در دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی از حاج‌احمد اقوام‌شکوهی کهنسال‌ترین نقاره‌نواز حرم امام‌رضا، قاسم رفعتی، حسام‌الدین سراج، حاج‌حمید منتظر و محسن چاووشی برای خواندن قطعه «کلاغ روسیاه» تقدیر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز دوشنبه دوم مرداد نشست خبری دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی با حضور محمدحسین اسماعیلی معاون هنری‌وسینمایی اداره کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی و احمد صدری دبیر علمی این جشنواره در معاونت هنری و سینمایی واقع در خیابان ویلا برگزار شد.

در ابتدای این نشست اسماعیلی با ارائه آماری از تعداد متقاضیان حضور در این جشنواره و تعداد برگزیدگان توضیح داد: «تعداد کل آثاری که مایل به حضور در جشنواره بودند 250 اثر و تعداد برگزیدگان برای حضور در جشنواره 13 اثر در بخش رقابتی و 12 اثر در بخش غیررقابتی است.»

او ادامه داد: «در بخش رقابتی، پنج اثر در بخش کُرال (ساخته‌هایی که توسط آهنگسازان ایرانی برای آواز گروهی یا گروه کُر نوشته شده باشد) و آکاپلا (شکلی از موسیقی آوازی یک یا چند نفره که برای اجرا بدون همراهی ساز ساخته می‌شود) حضور خواهد داشت، سه اثر در بخش ردیف‌دستگاهی، چهار اثر در بخش نواهای آیینی پاپ و یک اثر در بخش نماهنگ.»

اسماعیلی در مورد بخش تجلیل‌ها هم اشاره کرد که از پنج نفر تجلیل خواهد شد؛ حاج‌احمد اقوام‌شکوهی؛ کهنسال‌ترین نقاره‌نواز آستان قدس رضوی، قاسم رفعتی در بخش مناجات‌خوانی، حسام‌الدین سراج در حوزه موسیقی آیینی- مذهبی، حاج‌حمیدرضا منتظر در حوزه مدیحه‌سرایی و محسن چاووشی به خاطر تک‌آهنگ «کلاغ روسیاه».

معاون هنری‌وسینمایی اداره کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی در مورد پراکندگی جغرافیایی شرکت‌کنندگان هم توضیح داد؛ بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره از خراسان‌رضوی هستند و باقی از استان‌های خراسان‌شمالی، خوزستان، قم، کرمان، فارس، آذربایجان، مرکزی، اصفهان، لرستان، مازندران و تهران و از سه کشور جمهوری‌آذربایجان، افغانستان و ترکیه نیز مهمانانی حضور خواهند داشت.

در ادامه احمد صدری دبیر علمی این جشنواره با اشاره به انتخاب تِم خاص برای این دوره از این رویداد موسیقایی گفت: «ما تلاش می‌کنیم نه تنها در این دوره که در دوره‌های بعد هم از منظری خاص به جشنواره نگاه و برای هر دوره آن موضوعی مشخص کنیم تا بتوانیم همه انواع موسیقی‌های ساخته شده برای امام‌رضا را تحت لوای جشنواره آواها و نواهای رضوی قرار دهیم.»

این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد: «به همین منظور امسال در بخش رقابتی تِمِ کُر و آکاپلا را انتخاب کرده‌ایم  و در کنار آن موسیقی ردیف- دستگاهی، آیینی پاپ و نماهنگ داریم. ممکن است سال بعد مثلا تِمِ چاووشی‌خوانی را انتخاب کنیم.»

دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان که از ششم تا نهم تیر برگزار شد با اشاره به حضور هنرمندانی از جمهوری‌آذربایجان، افغانستان و ترکیه در جشنواره آواها و نواهای رضوی افزود: «هدف ما تقویت کردن فعالیت‌ها در حوزه ایرانِ‌فرهنگی است و امیدواریم سال آینده بتوانیم بخش گروه‌های شرکت‌کننده از ایرانِ‌فرهنگی را در جشنواره، به صورت رقابتی برگزار کنیم. امام‌رضا (ع) متعلق به همه است و نه فقط عده‌ای خاص، به عنوان مثال هنرمندان ترکیه اگرچه غالبا سنی مذهب هستند اما ارادتی قلبی به امام‌رضا (ع) دارند و قطعاتی را به شکل اختصاصی برای ایشان ساخته‌اند.»

صدری در مورد شیوه رقابت گروه‌ها با یکدیگر هم گفت: «مایل بودیم در بخش رقابتی نفر اول، دوم، سوم معرفی کنیم اما باز هم ناچار شدیم تنها به معرفی برگزیدگان اکتفا کنیم. چون بخش‌های مختلف یک اثر از نظر کیفی در سطوح متفاوتی بودند. به عنوان مثال گروهی بود که ارکستری خوش‌صدا داشت اما خواننده‌اش بدصدا بود یا برعکس و همین باعث می‌شد سطح کار گروه‌ها به یکدیگر نزدیک شود و هر کدام بخشی از کارشان بلنگد. به همین دلیل به معرفی برگزیده‌ها اکتفا خواهیم کرد و نفر اول، دوم، سوم نخواهیم داشت.»

در ادامه اسماعیلی بار دیگر با اشاره به آن‌چه جشنواره برای برگزیدگانش انجام خواهد داد گفت: «آثار برگزیده به صورت حرفه‌ای در قالبی صوتی و تصویری ضبط خواهند شد و در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.»  

دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی با هدف طنین‌انداز کردن این آواها و نواها در سراسر استان تهران از پنجم تا هفتم مرداد در شش شهرستان این استان؛ دماوند، اسلامشهر، رباط‌کریم، شهرقدس، قرچک و پاکدشت هر روز از ساعت 18 برگزار خواهد شد. اختتامیه نیز روز شنبه هفتم مرداد در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

58242

نظر شما