شناسهٔ خبر: 20513687 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آژیر کم آبی در جوار رودخانه‌های پر آب خراسان شمالی

نمایندگی خراسان شمالی

خراسان شمالی، شش هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل دارد که دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن رودخانه ها و مسیل‌های مهم محسوب می شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که برخی از مردم روستایی و زمین های کشاورزی برای تامین آب شرب و آب کشاورزی با مشکل تامین آب مواجه هستند و در برخی از روستاها برای تامین آب شرب به صورت سیار آبرسانی می شود.

تامین آب کشاورزی از جمله مشکلات مهم کشاورزان این استان است که تهیه این آب برای برخی از روستاییان به سختی انجام می شود این درحالیست که آب برخی از رودخانه همانند رودخانه فیروزه در شهرستان بجنورد جاری است و مقداری از آن نیز هدر می رود.

مجرد دهیار روستای نجف آباد از توابع بخش حصار گرمخان در شهرستان بجنورد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه رودخانه اترک از حوالی این روستا می گذرد و مردم می توانند از آب آن استفاده کنند، گفت: اما هم اکنون به علت استفاده بیش از حد روستاهای بالادستی، آب این رودخانه از محلی که از کنار این روستا می گذرد خشک شده است.

وی افزود: بسیاری از مردم روستا علاوه بر حق آب بری که به آنها اعطا شده، موتورهایی را نیز در داخل رودخانه جانمایی کرده اند و به صورت غیرمجاز آب را به زمین های کشاورزی و باغات خود انتقال می دهند.

مجرد ادامه داد: از سوی دیگر مردم روستاهایی همچون باباامان و قاضی اقدام به شالی کاری و قارلق و حصار گرمخان اقدام به کشت پیاز کرده اند که این کشت ها نیازمند آب خیلی زیادی هستند در نتیجه آب به مردم این روستاها و روستاهای پایین تر نمی رسد.

وی اظهار کرد: مردم این روستا نیز حق آب بر دارند اما در این موقع از سال آبی وجود ندارد که از آن برای سیراب کردن اراضی کشاورزی خود استفاده کنند در نتیجه زمین های کشاورزی آنها خشک و کویری شده است.

مجرد بیان کرد: روستاهای بالادستی بند خاکی دارند اما هر چه قدر برای ایجاد یک بند خاکی در این روستا نیز انجام شد به نتیجه ای نرسید.

وی تصریح کرد: آب این رودخانه از اواخر اردیبهشت ماه که فصل کشت و کار شروع می شود در محل روستای نجف آباد خشک می شود اما دوباره از مهر ماه که فصل کشت و کار به پایان می رسد جاری می شود.

وی پیشنهاد کرد: ذخیره سازی آب این رودخانه در فصل زمستان توسط شرکت آب منطقه ای یکی از اقداماتی است که می توان از آب ذخیره شده در فصل تابستان استفاده کرد.

وحید واسطه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آب چند رودخانه در این استان به علت اینکه پروژه هایی همچون ایجاد بند خاکی برای ذخیره سازی آب انجام نشده است هدر می رود، گفت: به نظر ما هیچ آبی هدر نمی رود چراکه این آب در قسمت های پایین دستی، آبخوان و یا سفرهای زیر زمینی را تغذیه می کند.

وی افزود: اما برای اینکه این آب ها ذخیره و مورد استفاده بخش هایی همچون کشاورزی قرار گیرد طرح هایی همچون ایجاد بند، سد و .... در دستور کار قرار دارد.

واسطه تصریح کرد: رودخانه هایی همچون قول جوق در شهرستان شیروان، آب های پایین دستی سد بیدواز در شهرستان اسفراین و رودخانه فیروزه در شهرستان بجنورد از جمله بخش هایی است که دارای آب جاری هستند که می توان برای ذخیره سازی آب آن، طرح های بندخاکی و ... را ایجاد کرد.

وی با اشاره به رودخانه فیروزه و آب های پایین دستی سد بیدواز توضیح داد: بسیاری از زمین های کشاورزی پایین دستی موجود به حواشی شهر پیوسته و از کاربری کشاورزی خارج شده اند بنابراین می توان آب را در قسمت های پایین دست ذخیره کرد تا دوباره در فصل تابستان مورد استفاده بخش کشاورزی قرار گرفت.

سید عقیل مرتضوی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش نزولات آسمانی و بروز خشکسالی آیا احداث سد بش قارداش بر روی رودخانه فیروزه توجیه اقتصادی دارد و یا خیر، بیان کرد: ساخت این سد توجیه اقتصادی دارد چرا که قرار بر این است تا یک بند خاکی در قسمت پایین دست روستای فیروزه که دارای آب جاری خوبی است ساخته شود و سپس این آب به مخزن سد بش قارداش پمپاژ شود و سپس دوباره برای امر کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: باغداران و کشاورزان حوالی این روستا در فصل تابستان از آب جاری برای امر کشاورزی استفاده می کنند و در حقیقت آب جاری موجود  در فصل زمستان ذخیره سازی می شود. 

به گفته مرتضوی، این آب به علت اینکه ذخیره سازی نمی شود در حال هدر رفتن است. اما سد بش قارداش پروژه‌ای است که ساخت و ساز آن یک و سال و نیم تعطیل شده است. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کلنگ اجرای این پروژه در سال 92 بر زمین خورد، افزود: مدت پیمان اجرای این پروژه 14 ماهه و برنامه به بهره برداری رسیدن آن دو سال و نیمه بوده است. 

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: اما سد بش قارداش به علت کمبود اعتبار خاتمه پیمان داده است. 

مرتضوی اظهار کرد: شرکت آب و منطقه ای استان مبلغ 10 میلیارد تومان به پیمانکاران، مشاوران و ... بدهکار است. 

وی میزان اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه را 30 میلیارد تومان بیان کرد. 

انتهای پیام

نظر شما