شناسهٔ خبر: 20513470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

استقبال نخبگان از مواضع ضد امريكايي دولتمردان

پيوستن روحاني و ظريف به جرگه «دلواپسان»

جوان آنلاين

هر چند بعد از برجام به صورت متواتر شاهد نقض فاحش برجام به واسطه تصويب يا ادامه تحريم هاي يكجانبه از سوي دولت امريكا بوده ايم اما اين اولين باري است كه روحاني و ظريف ، از غير قابل اعتماد و پيمان شكن بودن امريكايي ها با صراحت لهجه قابل توجهي سخن گفته اند.

صاحب‌خبر -

مصطفي شاه كرمي

در پی تصمیم ظالمانه ایالات متحده مبني بر وضع تحریم های جدید علیه هجده نهاد و شهروند ایرانی و مرتبط با فعالیت های اقتصادی و تجاری با کشورمان، حسن روحاني و محمد جواد ظریف ، اين اقدام خصمانه و البته غير قانوني امريكا را برخلاف و ناقض روح و جسم برجام اعلام كردند كه با اقبال منتقدان دولت و چهره هاي سياسي مواجه گرديد.

به گزارش «جوان آنلاين»، محمدجواد ظریف چند روز پيش در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا با اشاره به عهد شكني هاي مكرر امريكا و همچنين موضوع طرح و تصويب تحريم هاي جديد ايالات متحده بر عليه كشورمان گفت: فضای روابط تحت فشار دو کشور را مسموم کرده و ناقض روح و جسم برجام است.

اما واكنش روحاني و ظريف به عنوان طراحان اصلي و كساني كه بنابر اظهارات خودشان «تمام مسئوليت» برجام هسته اي را پذيرفته اند نسبت به تصويب تحريم هاي جديد در امريكا بر عليه كشورمان و ناقض روح و جسم برجام دانستن آنها ، با اقبال و خرسندي نخبگان سياسي كشورمان مواجه گرديد. هر چند بعد از پذيرش و اجراي برجام از سوي كشورمان بارها و به صورت مكرر و متواتر شاهد نقض فاحش برجام به واسطه تصويب يا ادامه تحريم هاي يكجانبه از سوي دولت امريكا با عناوين مختلف بوده ايم اما اين اولين باري است كه روحاني و ظريف به صورت همزمان از بدعهد ي، قابل اعتماد و پيمان شكن بودن امريكايي ها با صراحت لهجه قابل توجهي سخن گفته اند به گونه اي كه بسياري اين اقدام روحاني و ظريف را به «دلواپس» شدن تعبير كرده اند.

مردم منتظر اقدام عملي دولت هستند

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست دبیران این حزب با اشاره به مواضع روحانی در خصوص نقص برجام تاکید کرد: ما از موضع رئیس‌جمهور که گفت در برابر آمریکا می‌ایستیم دفاع می‌کنیم. اما سؤال ما این است که در این دو سال چه اقداماتی در برابر بدعهدی‌های آمریکا و دیگران صورت گرفت؟

وی افزود: دولت امروز باید بر اساس موضع رئیس‌جمهور رسما نقض برجام از سوی آمریکا را اعلام کرده و سپس به پیش‌بینی‌های که در متن برجام در این خصوص آمده عمل کند .

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اظهار تأسف از موضع نماینده دولت در نشست مشترک موسوم به کمیسیون مشترک ایران و 1+5 گفت: نماینده ایران باید رسما در این اجلاس نقض صریح متن و روح برجام را توسط آمریکا اعلام می‌کرد و مطالبات ایران را در این مورد بی پرده می‌گفت، اما به کمترین مواضعی در مورد بدعهدی آمریکا اکتفا شد .

حبیبی با اشاره به مصوبه مجلس و نیز موضع رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم منتظر اقدام عملی در برابر نقض برجام هستند و دولت و مجلس باید در این مورد پاسخگو باشند .

وی افزود: نماینده دولت در نشست ژنو حداقل می‌توانست از آغاز یک ساز و کار حقوقی حل فصل خصومت استفاده کند. البته اذعان وزیر خارجه و رئیس جمهور به نقض برجام و پیوستن به آنها که آنان را دلواپسان می‌خواندند یک گام به جلو برای اتخاذ یک موضع واحد بر مبنای وحدت ملی است و این رویکرد را باید مثبت تلقی کرد .

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اعتراف آمریکا به رعایت تعهدات ایران در برجام و همزمان وضع تحریم‌های جدید علیه 18 نهاد و فرد به بهانه تروریسم را اوج خیانت آمریکایی‌ها دانست و تصریح کرد: ملت با مواضع قوی خود پاسخ این خباثت را می‌دهد .

مساله توافق برجام بین ایران و آمریکا به اتمام رسیده است

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌‌‌الملل با اشاره به اظهارات روحانی و ظریف درمورد نقض روح و متن برجام بدلیل اقدامات آمریکا اظهار داشت: واقعیت این است که در طول 6 ماهی که ترامپ وارد کاخ سفید شده است همواره به موضوع لغو برجام و فشار بر ایران توجه ویژه داشته است .

هانی‌زاده با بیان اینکه برجام یک توافق دوجانبه نبوده بلکه یک توافق بین‌المللی بین ایران و 6 کشور جهان بوده است افزود: اقدام اخیر ترامپ در موضع تحریم‌های جدید علیه ایران و اتهام‌زنی به کشورمان و نیز فروش تسهیلات تا حجم 500 میلیارد دلار به رژیم سعودی به منظور فشار بر ایران صورت گرفته است .

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران باید گام‌های عملی برای مقابله با این وضعیت بردارد، یادآور شد: اظهارات آقای روحانی مبنی بر نقض روح و متن برجام نشان می‌دهد مساله توافق برجام بین ایران و آمریکا به اتمام رسیده است و باید در مقابل زیاده‌خواهی ایالات متحده ایستادگی کرد؛ بنابراین هیات نظارت بر اجرایی شدن برجام نیز باید در این باره نظر بدهد .

کلید حل مشکلات کشور رابطه با آمریکا نیست

رضا سراج کارشناس مسائل سیاسی نيز با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه و رئیس جمهور مبنی بر نقض متن و روح برجام اظهار داشت: اظهارات اخیر آقایان ظریف و روحانی در خصوص رفتار آمریکا در برجام از دو منظر قابل بررسی است؛ منتقدان می‌توانند این مواضع را در جهت تحلیل‌ها و مواضع خود بدانند، اگر چه این امر برای یک جریان سیاسی اعتبارآفرینی می‌کند اما مشکلی را در جامعه حل نخواهد کرد .

سراج بر همین اساس تاکید کرد: مواضع اخیر ظریف و روحانی می‌تواند به فرصتی برای منافع ملی تبدیل شده و به مردم نگاه تربیتی بدهد مبنی بر اینکه آنها متوجه شوند کلید حل مشکلات کشور رابطه با آمریکا نیست .

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به خسارت‌هایی که از بدست آوردن چنین نتایجی به کشور وارد شده است در عین حال خاطرنشان کرد: ما باید از وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور بخواهیم که در مقابل رفتار امریکا اقدامات متقابل انجام دهند .

وی در همین زمینه یادآور شد: آنها باید ابتدا اقدامات متقابل به منظور مقابله با عهدشکنی امریکا در اجرای توافق برجام را در دستور کار قرار دهند و در وهله دوم نیز به جای نگاه به بیرون نگاه به درون را مورد توجه قرار داده و راهبردهای خود را بر این اساس تعریف کنند .

باید وضعیت فعلی را ما تعیین تکلیف کنیم

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز و عضو شورای مرکزی جبهه با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر نقض روح و متن برجام اظهار داشت : ما از قبل هم به بدعهدی آمریکایی‌ها اشاره داشتیم اما همین که امروز آقای روحانی وتیمش متوجه بدعهدی آمریکا شده‌اند باید شکر خدا را به جای آورد که این موضوع را با شجاعت اعلام می‌کنند .

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه نباید اجازه دهیم اصل برجام زیر سؤال برود و نقض شود، تاکید کرد: ایران باید اقدامات لازم جهت مقابله به مثل را با این موضوع انجام دهد .

عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی با اشاره به محدودیت‌های مالی و اقتصادی برای ایران و لزوم انجام اقدامات مقابله به مثل در برابر این محدودیت‌ها،‌ گفت : اگر آمریکایی‌ها یا کشورهای 1+5 برجام را نقض کنند ما نیز باید از نظر غنی‌سازی به شرایط پیش از برجام بازگردیم که نه اروپا این را می‌خواهد و نه چین، روسیه و آمریکا. بنابراین باید وضعیت فعلی را ما تعیین تکلیف کنیم .

نظر شما