شناسهٔ خبر: 20513106 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشروح نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه

نگران رفتار آمریکایی‌ها نیستیم/بدعهدی‌ها در برجام را با دقت رصد می‌کنیم/اقدام زیبایی از جانب کویت نبود

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه از هیچگونه رفتاری از سوی آمریکا و دیگران نگران نیستیم و برای همه فرضیه‌هایی که می‌تواند اتفاق بیفتد پیش‌بینی داریم، گفت: سیاست‌هایمان را براساس اقدام متقابل انجام داده و به مسیرمان ادامه می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجه خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.

*روادید 10 کارمند کنسولی ایران هنوز صادر نشده

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت که تا این لحظه روادید برای ١٠ دیپلمات ایرانی که طبق توافقات با عربستان قرار است برای مراسم حج در این کشور مستقر شوند صادر نشده و تقریبا شاید چند هفته تاخیر داریم.

وی افزود: گروه کنسولی باید از ابتدای ماه شوال و پیش از ورود حجاج در عربستان مستقر می‌شدند. نمیخواهم گمانه زنی خاصی در مورد روادید داشته باشم  و اینکه چه زمانی صادر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: شاهد یک تاخیر هستیم و یک مقدار بر ابهام‌های ما اضافه می‌کند و ابهامات دیگری در حوزه وظایف این گروه هست که هنوز روشن نیست و باید روشن شود.

وی افزود: صرف دریافت روادید ورود ١٠ نفر به خاک عربستان مسئله ما نیست و مسئله ما را حل نمی‌کند و باید روشن شود که این گروه چگونه می‌تواند وظایف کنسولی خود را تحت چه شرایطی و با چه مکانیسم‌هایی انجام دهند و این هنوز روشن نیست و مسئله مهمی است که باید سریعا روشن شود.

قاسمی گفت: اینکه ١٠ نفر روادید بگیرند و نتوانند امکان ارتباط با ارگان‌های سعودی، وزارت خارجه و  .. داشته باشند و در یک اتاق و ساختمان مستقر شوند، نمی‌توانند رسالتی که برایشان تعریف شده را انجام بدهند.

وی افزود: منتظر روادید و هم مکانیسم های فعالیت و کار همکاران کنسولی هستیم.

*امیدواری به رفع ابهامات توسط عربستان

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره عدم پایبندی عربستان به تعهداتش در مورد حج اظهار داشت: زودهنگام است که الان درباره حج و اعزام حجاج به خاطر این مسئله اظهارنظر کنم. امیدوارم دولت عربستان ابهامات را برطرف کند. در مرحله اول ابهام مربوط به صدور ویزا و در مرحله دوم شرح وظایف و ظرفیت‌هایی که باید در عربستان وجود داشته باشد را برطرف کند. اظهارنظر در مورد اینکه حج انجام شود یا نشود، خیلی زود است. منتظر خواهیم بود و در صورت نیاز در آینده دستگاه ذیربط در این زمینه تصمیمات لازم را خواهند گرفت.

* امیدوارم آمریکایی‌ها دردسرهای جدید برای خودشان ایجاد نکنند

به گزارش فارس، این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که قرار است فردا درباره آن رای‌گیری شود و سرنوشت برجام، این توافق (برجام) را تفاهمی بین‌المللی، چندجانبه و جهانی خواند که مصوبه شورای امنیت و سازمان ملل را دارد و افزود: شاید به دلیل سازوکارهای مستحکمی که برجام را احاطه کرده، نقض، لغو یا تخریب آن برای یک عضو کار ساده‌ای نیست و اگر کار ساده‌ای بود شاید بسیار زودتر این اتفاق می‌افتاد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که برجام دارای حامیانی است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز هستند و از ساز و کارهای جدی برخوردار می‌باشد، عنوان کرد: شاید تفاوت نگاه و یا برخورد دولت آمریکا و شخص ترامپ با برجام و برخی تفاهمات دیگر جهانی مثل موافقتنامه پاریس و موضوع دوجانبه با کوبا که آمریکا آن را یکطرفه لغو کرد همین باشد و دلیل آن هم اجماع جهانی و حمایت و پشتوانه سازمان ملل و اقرار همگان بر متعهد بودن ایران به تعهداتش است.

وی افزود: امیدوارم درایت و خردمندی لازم در حاکمیت آمریکا به قدری باشد که در موضوع برجام بصورت یکجانبه دردسرهای جدیدی را برای مردم آمریکا و خودشان ایجاد نکنند و برجام بتواند مسیرش را طی کند.

قاسمی با بیان اینکه از هیچگونه رفتاری از سوی آمریکا و دیگران نگران نیستیم و برای همه فرضیه‌هایی که می‌تواند اتفاق بیفتد پیش‌بینی داریم، خاطرنشان کرد: می‌توانیم سیاست‌های خود را براساس اقدام متقابل انجام داده و مسیرمان را ادامه دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که توانمندی‌های ما بومی است و در سالیان گذشته شکل گرفته، عنوان کرد: از توان و قدرت لازم برخورداریم و می‌توانیم خودمان را در هر شرایطی با سناریوهایی که رخ می‌دهد تنظیم کرده و راهمان را آنگونه که مصلحت کشور است ادامه دهیم.

*بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام

به گزارش فارس،‌قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره بدعهدی‌های آمریکا در پایبندی به برجام عنوان کرد: ما بدعهدی‌ها را در کمیسیون برجام پیگیری کردیم و کشورهای اروپایی با مواضعی که داشتند در این مسیر تذکرات لازم و هشدارها را به آمریکایی‌ها در این زمینه دادند. برجام نمی‌تواند توسط آمریکا به صورت یکجانبه نقض شود، توافقی بین‌المللی و چندجانبه است و مکانیسم‌هایی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: روند تحولات برجام و اقدامات اعضای 1+5 و کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها آنها به هیات عالی نظارت بر برجام اعلام و در آ‌نجا تصمیم‌گیری نهایی صورت خواهد گرفت که چه تصمیماتی اتخاذ و چگونه برخورد شود.

وی با بیان اینکه از تشکیل جلسه بعدی اطلاعی ندارم، گفت: شورای عالی نظارت بر اجرای برجام در مواقع و براساس ضرورت‌ها به شکل جدی جلسات خود را برگزار و موضوع را به صورت جدی بررسی می‌کند و علاوه بر آن از طریق وزارت خارجه این موضوع را رصد و در صورت نیاز و مصلحت اعلام موضع کرده و خبر آن را اطلاع خواهد داد و به صورت مستمر پیگیر ماجرا است.

* آمریکایی‌ها از هر اقدام خصمانه‌ای علیه ایران کوتاهی نکرده‌اند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سیاست سیاه‌نمایی آمریکایی‌ها علیه ایران و همراهی برخی همسایگان با این سیاست با بیان اینکه نگاه احزاب و نگاه آمریکا در قبال ایران روشن و خصمانه بوده است، اظهار داشت: بیش از صد سال است که آمریکا به بهانه‌های مختلف و از دوران ملی شدن صنعت نفت تاکنون در مسائل داخلی کشور و در راستای مخالفت با منافع ملی مردم ایران اقدام و از انجام هر اقدام خصمانه‌ای کوتاهی نکرده است.

قاسمی در عین حال یادآور شد: روابط ایران با تاجیکستان، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه مباحث جداگانه‌ای است که تحلیل‌های خود را دارد.

* آمریکایی‌ها در عمل نشان دادند قابل اعتماد نیستند

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر ظریف مبنی بر اینکه اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد ایران در حوزه‌های دیگر آماده گفت‌وگو خواهد بود نیز عنوان کرد: این بحث جدیدی نیست و از دوران مذاکرات برجام این بحث وجود داشت و توسط سایر مقامات جمهوری اسلامی نیز مطرح شد که برجام برای ما با یک دولتی که به آن بی اعتماد هستیم و دیوار بلند بی اعتمادی بین ما وجود دارد، یک محکی است برای اینکه در آینده ببینیم آیا امکان گفت‌وگوی دیگری پیرامون مسئله یا مسائل دیگر وجود دارد.

وی افزود: این بحث مطرح شده بود، ولی متاسفانه یا خوشبختانه آمریکایی‌ها در عمل نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و با کارشکنی‌ها و عهدشکنی‌ها در حوزه برجام شاید کمک کردند که دیوار بی‌اعتمادی باز هم تا حدی افزون‌تر شود.

قاسمی تصریح کرد: آمریکا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد با روش‌های خصمانه و قلدری‌های خودش با سایر کشورهای منطقه و ایران برخورد کند یا می‌خواهد راه تعامل و مسیر سازنده و تعامل را طی کند که در بخش دوم با شناختی که از وضعیت موجود آمریکا داریم، اعتماد و امید زیادی وجود ندارد. مواضع سازنده خود را همواره در سطح جهان نسبت به سایر کشورها اعلام کره‌ایم و این مواضع اصولی و کلی ما است.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: آمریکا، آمریکایی نیست که خیلی بتوان به آن اتکا و اعتماد کرد و طی روزهای اخیر و مواردی که امروز هم مطرح شد همه را می‌شود به عنوان شاهد مثالی برای رفتار غیردوستانه و خصمانه آمریکا به کار گرفت.
*با دقت بسیار رفتار آمریکا را رصد می‌کنیم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص رفتار دولت آمریکا در قبال برجام با بیان اینکه گفتار و کردار همیشه یکسان نیست و با برخی گفتار دلیل نمی‌شود رفتارهای آینده را تبیین و تحلیل کرد، خاطرنشان کرد: در خبرها آمده که تیمی توسط ترامپ در کاخ سفید برای بررسی موضوع برجام تشکیل شده که این هم در ادامه مباحث قبلی و صداهایی است که از درون واشنگتن شنیده می‌شود و موضوع جدیدی نیست.

قاسمی با بیان اینکه از دوران فعالیت‌های انتخاباتی ترامپ تاکنون صداهای گوناگون و تحلیل‌های مختلفی دریافت می‌شود، اظهار داشت: در اینکه آینده این گروه به کارش ادامه می‌دهد و به چه تحلیل‌هایی خواهد رسید و نقش وزارت خارجه آمریکا کجاست و این گروه چه ارتباطی با مجموعه سیاست خارجی آمریکا می‌تواند داشته باشد؟ سؤالات زیادی وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: باید منتظر ماند و دید این گفتار و سخنانی که از جانب واشتنگن شنیده می‌شود در چه مسیری طی طریق خواهد کرد و به کجا خواهد انجامید.

وی ادامه داد: سخنان زیادی شنیدیم و عادت کرده‌ایم و آنچه برای ما مهم است گفتار نیست، بلکه کردارها مهم است و ما کردارها و رفتارها را بررسی و در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنیم. رفتار آمریکا از دید ما با دقت بسیار در حال رصد است و این موضوع با حساسیت بسیار زیاد در دستور کار ما قرار داشته و دارد.

* برجام را با جدیت رصد می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره برجام خاطرنشان کرد: موضوع برجام را با جدیت و دقت تمام و رفتار تمامی اعضای 1+5 رصد می‌کنیم و برایمان نوع رفتار و عکس‌العمل‌های آنان در عمل خیلی جدی است.

قاسمی به نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین که روز جمعه برگزار شد اشاره کرد و افزود: در این نشست به طور مفصل و دقیق موارد کم‌کاری، عهدشکنی و بدعهدی‌های آمریکا را مطرح کردیم و مواضع اعضا را شنیدیم که همه پایبندی خود را به برجام اذعان داشتند و بیانشان این است که در ادامه مسیر به این تفاهم پایبند خواهند بود و حتی خود آمریکایی‌ها شاید این پایبندی را در عمل با کارشکنی‌هایی دنبال کردند، ولی در بیان پایبندی خود را اعلام کردند که به برجام پایبند هستند.

این دیپلمات کشورمان نقض برجام را موضوع خاص و پیچیده‌ای خواند که در شورای عالی نظارت بر اجرای برجام و بعد از دریافت گزارش کارشناسی وزارت خارجه، در مورد چگونگی برخورد با آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: ما با توجه به بدعهدی‌ها از مکانیسم کمیسیون استفاده کرده و مطالب خودمان را با صداقت و به صورت دقیق مطرح کرده و این وضعیت را ادامه خواهیم داد و امیدواریم تمام طرف‌ها همانطور که ایران به اعتراف آژانس و گزارش‌های آن و سایر اعضای 1+5 به تعهداتش پایبند بوده، به تعهداتشان پایبند باشند و این اصل اساسی را برای حفظ برجام لحاظ کنند.

* تحریم ابزاری ناعادلانه، مذموم و ناکارآمد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره رای‌گیری در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران که قرار است فردا صورت گیرد، خاطرنشان کرد: بعد از نتیجه اقدام کنگره مواضع خود را اعلام می‌کنیم. با هرگونه تحریم توسط هر کشوری و نسبت به هر کشوری مخالف هستیم و فکر می‌کنیم تحریم ابزار ناعادلانه است که کارایی ندارد و در گذشته نیز شاهد بودیم و در مورد ایران نیز آمریکایی‌ها می‌دانند در دوران تحریم ایران توانست در بسیاری از حوزه‌ها با اتکا به نیروهای انسانی و هوشمند خودش از ظرفیت‌های بیشتری استفاده کند.

وی تحریم را اقدامی خصمانه، مذموم و غیرقابل قبول خواند و افزود: تحریم کارآمدی نخواهد داشت جز افزایش تنش و بیانگر خصم و خصومت نسبت به ملتی است که یک انتخابات پرشکوه را پشت سر گذاشته است و نهایتا این نشان می‌دهد که در آمریکا علیرغم همه شعارهایی که وجود دارد در برابر یک دموکراسی و انتخاب مردم چگونه رفتاری وجود دارد و در برابر دیکتاتوری‌هایی که در منطقه وجود دارد و تنها ثروت و امکانات آنها دلارهای نفتی است، چگونه برخوردی صورت می‌گیرد و این تناقض آشکاری است که می‌تواند از عجایب روزگار ما هم باشد.

* نگاه خصمانه آمریکا نسبت به ایران/ طرح مسائل موشکی و سپاه اشتباه استراتژیک آمریکا

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدامات آمریکا و موانعی که بر سر راه روابط ایران و اروپا ایجاد می‌کند نیز اظهار داشت: رفتارها و اقدامات آمریکا خیلی عجیب نیست و قابل پیش‌بینی است. نگاه خصمانه و دیرینه آمریکا نسبت به ایران همچنان وجود دارد و این کشور از هر خصومت و لجاجتی در قبال ایران فروگذار نکرده و نخواهد کرد و نشان داده که دولت قابل اعتمادی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت آمریکا با تناقض‌هایی مواجه است، اظهار داشت: این دولت از یکسو با پدیده‌ای به نام برجام مواجه است که از سازوکارهای مستحکمی برخوردار می‌باشد و علی‌رغم نگاه تند و افکار افراطی که در بخش‌های حاکمیتی آمریکا است، نتوانسته علی‌رغم بدعهدی‌ها‌،‌کارشکنی‌ها و مواضعی که در دوران رقابت‌های انتخاباتی داشتند، در خصوص برجام اقدامی کند.

وی توضیح داد: به همین جهت آمریکا ناچار است برای تضعیف برجام اقدامات دیگری را صورت دهد که بتواند تا حد توان ایران را از مزایای برجام در سطح جهانی و اروپا محروم کند و یک فضای روانی سیاسی را با همین گفتار و مصوباتی که ممکن است در کنگره و سنا داشته باشد تعقیب کند و اجازه ندهد که ایران از وضعیت جدید بهره‌برداری کند و شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی را تحت فشار قرار داده و برسر دوراهی نگهدارد که نتوانند کار جدی با ایران انجام دهند.

قاسمی اقدامات آمریکا را نسنجیده خواند که نهایتا برای آن جز پشیمانی چیزی نخواهد داشت و افزود: ایران نشان داده که کشوری مقتدر و متکی بر توان و ظرفیت‌های خود است و می‌تواند بدون اتکا به دیگران راهش را در منطقه و مسائل خودش را به پیش ببرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همین توان و اقتدار جمهوری اسلامی تا حدی مایه نگرانی آمریکا است، اظهار داشت: آنها نگرانند که این توان در آینده بیشتر شود و لذا دست به هر اقدامی که ممکن است بزنند از جمله طرح مسائل موشکی و موضوع سپاه پاسداران که به اعتقاد ما اشتباه استراتژیکی است که اگر دقت نکنند می‌توانند مرتکب شوند و بهر حال به نفع آنها نخواهد بود.

* اروپایی‌ها علاقه‌مندند برجام با استحکام لازم به پیش برود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص همراهی سایر اعضای 1+5 و اتحادیه اروپا با آمریکا در نقض برجام خاطرنشان کرد: برجام یک تفاهم چند جانبه است و دوجانبه نیست و در تماس‌هایی که با کشورهای اروپایی داریم و رایزنی‌هایی که وجود دارد، مواضع کشورهای اروپایی در خصوص برجام را می‌دانیم و آنها به برجام متعهد هستند و علاقه‌مندند که برجام با استحکام لازم به پیش برود و با رفتارهای عهدشکنانه و خلاف آمریکا نیز چندان موافق نیستند.

قاسمی افزود: همانطور که آمریکایی‌ها نیز اخیرا تایید کرده‌‌اند هنوز به برجام پایبند هستند و بحث کارشکنی یا عهدشکنی و کم‌کاری‌هایی که در برجام دارند با نقض برجام و خروج از برجام متفاوت است و مواضع اروپایی‌ها و اتحادیه اروپا و سایر کشورها مثل چین و روسیه در این زمینه روشن و شفاف است و همواره اعلام شده است.

* سیاست کلان ایران تعامل و سعه صدر با همسایگان و کشورهای پیرامونی

خبرنگاری درباره مسائل پیش آمده بین شناورهای ایران و عربستان و اینکه ایران طی ماه‌های گذشته دو شناور سعودی را توقیف کرده است و اینکه ایران و عربستان برای تبادل زندانیان خود گفت‌وگویی انجام دهند سؤال کرد که قاسمی سیاست جمهوری اسلامی را کاهش تنش و کمک به ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خواند که سیاست کلی و کلان ایران است و ایران سعی می‌کند با تعامل و سعه صدر بیشتری با کشورهای همسایه و پیرامونی برخورد کند.

وی افزود: از اعداد و ارقامی که ذکر کردید اطلاع ندارم. در کشورهایی در موقعیت ما و عربستان یا برخی کشورهای دیگر در منطقه این نوع اتفاقات می‌تواند به صورت طبیعی وجود داشته باشد و قایق‌های نظامی و غیرنظامی و صیادان در اثر شرایط خاص و امواج و تغییرات آب و هوایی تغییر مسیر داده و به آب‌های دیگران ورود کنند که از طریق گفت‌وگو می‌تواند حل و فصل می‌شود و فکر نمی‌کنم بتوانیم این مسئله را بهانه‌ای قرار دهیم که از آن نتیجه‌گیری کنیم که وضعیتی نابهنگام و غیرنرمال وجود دارد و مشکلاتی هست.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه گفت‌وگویی خواهید کرد؟ ادامه داد: ما دارای روابط سیاسی با عربستان نیستیم و در برخی از مواقع از طریق کانال‌های دیگر می‌توانیم پیام‌های خود را منتقل کنیم و صرفا در خصوص حج، سازمان حج و زیارت هم سفر کرده و هم با طرف‌های خود در عربستان گفت‌وگو کرده است.

*مناسبات دیرینه تهران و بغداد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های ایران و عراق طی روزهای اخیر و بحث کاهش مستشاران نظامی ایران در عراق اظهار داشت: روابط ما با قدمت بسیار دیرینه با مجموعه مسائلی که در منطقه و در حوزه روابط دوجانبه وجود دارد از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است. لذا تماس‌هایی بین مقامات دو کشور و در سطوح کارشناسی در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم و به این تماس‌ها ادامه خواهیم داد و این سفرها همواره در دستورکار بوده است و امر غیر طبیعی نیست.

قاسمی ادامه داد: زمینه‌های زیادی برای همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف داریم، درباره مسائل منطقه و مبارزه با تروریسم و ثبات و امنیت منطقه معمولا تبادل نظر و رایزنی داریم و این سفرها در همین چارچوب است و اینکه چه چیزهایی در مذاکرات بحث می‌شود، در این جا قابل بیان نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: روابط ما با عراق به سایر کشورها ربطی ندارد که چگونه باید باشد و در چه سطحی باید باشد لذا دیگران نه می‌توانند و نه حق دخالت درباره این روابط را خواهند داشت.

* بحث استقلال خوابی است که تا تعبیر شود خیلی باید طول بکشد

خبرنگاری درباره اظهارات سرلشکر باقری در خصوص استقلال در کردستان عراق و واکنش عملی و نظامی ایران در این زمینه سؤال کرد که قاسمی بحث استقلال را یک آرزو، آمال و خوابی خواند که تا تعبیر بشود خیلی باید طول بکشد و افزود: موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان برای مهرماه مطرح بود و مواضع ما در خصوص این همه‌پرسی اعلام شده است.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: ما خواهان تمامیت ارضی عراق و حاکمیت دولت مرکزی هستیم و هرگونه بحث پیرامون این مسائل را در منطقه و نه تنها در عراق، به ضرر صلح و ثبات منطقه می‌دانیم و عاملی می‌دانیم که می‌تواند بهانه‌ای برای ورود عناصر ثالث منطقه و ایجاد هرج و مرج و بی ثبات کردن منطقه شود.

وی گفت: به نفع قومیت‌ها و مذاهب عراق نیست که حاکمیت ملی را تضعیف کنند. همه باید برای تمامیت ارضی عراق و حفظ حاکمیت ملی آن کشور تلاش کنند که به سود عراق و مجموعه منطقه است.

*در حوزه مسائل داخلی عراق ورود نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع ایران برای تشکیل اقلیم کرکوک عراق نیز تصریح کرد: مسائل داخلی عراق به دولت مرکزی این کشور مربوط می‌شود و ایران در حوزه مسائل داخلی عراق ورود نمی‌کند.

خبرنگاری درباره چشم‌انداز همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق بعد از آزادی موصل و تاثیرات منطقه‌ای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق سؤال کرد که قاسمی عنوان کرد: (همه‌پرسی) چیزی که اتفاق نیفتاده و در بیان و گفتار و کلام و آرزو است در مورد آن نمی‌توانم صحبت کنم. این بحث نابه‌جایی است و طرح آن منطقه را دچار آسیب و نابهنجاری می‌کند و به تضعیف عراق و بی ثباتی این کشور منجر خواهد شد.

وی افزود: دو کشور همسایه تلاش می‌کنند در حوزه‌های مختلف روابط خود را هر چه بیشتر گسترش دهند و سیاست ما و دولت بغداد مبتنی بر توسعه و گسترش همکاری‌ها است.
*سفیر ایران در کویت می‌ماند

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مناسبات تهران و کویت و اینکه گفته می‌‌شود دیپلمات‌های ایرانی اخراج شده‌اند، اظهار داشت: مواضع ما در این زمینه اعلام شد. کارکنان سفارت اخراج نشده‌اند. بحث کاهش تعداد دیپلمات‌ها مطرح شد و نه موضوع عنصر نامطلوب بوده و نه بحث اخراج. روز پنجشنبه به سفیر ما اطلاع دادند که بهتر است تعدادی از پرسنل نمایندگی کاهش یابد که ظرف یک ماه و نیم به اختیار سفارت این کاهش صورت بگیرد.

به گزارش فارس، قاسمی ادامه داد: همواره روابط مثبتی با کویت در حوزه خلیج فارس داشتیم  اقدام زیبایی از جانب کویت نبود و این اقدام قابل سرزنش است البته همچنان می‌توانیم گفت‌وگوها را داشته باشیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: سفیر ما در کویت خواهد بود و سفارتخانه ما در حد سفیر فعال است. چنین انتظاری از دولت کویت وجود نداشت. البته باید گاهی اوقات شرایط را درک کرد و مشکلاتی که برای برخی از کشورها بوجود می‌آید.

وی عنوان کرد: ما حق اقدام متقابل را برای خودمان محفوظ می دانیم و در زمان لازم اگر نیاز باشد اقدام می‌کنیم.

قاسمی تصریح کرد: تعداد دیپلمات‌های کویتی در ایران نسبت به تعداد دیپلمات‌های ما بیشتر نیست و دیپلمات‌های کویتی در تهران به کار خود ادامه خواهند داد.

* انتقال پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق عمان؟

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اخیر وزیر خارجه عمان به تهران و اینکه آیا عمان پیام‌هایی را بین تهران و واشنگتن مبادله خواهد کرد؟ اظهار داشت: روابط ایران و عمان روابطی نمونه است که در دهه‌های گذشته در منطقه و بخصوص در حوزه خلیج فارس رفت و آمدهای بسیاری بین ما وجود داشته و در حوزه مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تماس‌های ما مستمر و رایزنی‌های ما مداوم است.

قاسمی افزود: هر زمانی که احساس کنیم نیاز است گفت‌وگویی داشته باشیم برقرار می‌شود و سفر وزیر خارجه عمان نیز در چارچوب مسائل دوجانبه و منطقه‌ای انجام شد و اینکه این سفر چه پیامی می‌تواند داشته باشد باید بگویم که هر سفری یک پیام است و می‌تواند پیام مودت و تاکید مجدد بر دوستی دو کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌در این سفر مذاکرات زیادی در حوزه‌های مختلف در دیدارهای وزیر خارجه عمان انجام شد همانگونه که در گذشته نیز چنین بود و وزیر خارجه عمان مثل وزرای خارجه دیگر کشورها می‌تواند با سایر همتایان خود و از جمله آمریکایی‌ها تماس داشته باشد.

* به نقش سازنده خود در منطقه ادامه می‌دهیم

به گزارش فارس، خبرنگاری با اشاره به مسائل پیش آمده در روابط ایران و کویت که گفته می‌شود تحت فشار عربستان بوده و اینکه چه برنامه‌ای دارید که عمان نیز چنین نکند؟ گفت: شما تحلیل خودتان را بیان کردید می‌تواند درست باشد یا نباشد ولی سعی ما این است با سایر همسایگان در حد ممکن و براساس مصالح و منافع خودمان و مصالح منطقه و نگاه سازنده ارتباطات و رایزنی‌ها را ادامه دهیم.

وی افزود: عناصر ثالث و کشورهای فرامنطقه‌ای همواره تلاش کرده‌اند ثبات و امنیت را در منطقه دستخوش تحولات قرار دهند و منطقه را با بی ثباتی مواجه کنند که این تلاش‌ها ادامه دارد و نیازمند هوشیاری منطقه و مردم منطقه است. سیاست خارجی ایران با نگاه خردمندانه و هوشمندانه ادامه می‌یابد و سعی می‌کنیم به نقش سازنده خود ادامه دهیم و تا حد امکان این دسیسه‌های خبیثانه را خنثی کنیم.

*مراسم تحلیف روحانی و هیأت‌های شرکت کننده

به گزارش فارس، این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره مقامات شرکت کننده در مراسم تحلیف حسن روحانی خاطرنشان کرد: ستاد مراسم تحلیف با حضور نمایندگان مجلس و برخی مقامات دفتر ریاست جمهوری از مدت‌ها پیش کارش را در وزارت خارجه آغاز کرده و این موضوع را دنبال می‌کند. در سطح خوبی از سایر کشورها در این مراسم شرکت می‌کنند و از کشورهای همسایه و پیرامون هیأت‌هایی به ایران می‌آیند که تعداد آنها قابل توجه است.

وی افزود: کمیته‌های مختلفی در این زمینه تشکیل شده و به کار خود ادامه می‌دهند و در مراحل پایانی کار هستند و انشاءالله مراسم بسیار پرشکوهی برگزار خواهد شد.

کمک‌های سازمان ملل برای پیاده سازی فرامین زنانه غربی‌ها در ایران سؤال یکی از خبرنگاران بود که قاسمی در این باره گفت: من خبری در این مورد ندارم و فکر نمی‌کنم چنین خبری درست باشد.

*سفر اسماعیل هنیه به تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اسماعیل هنیه به تهران و اخبار مطرح شده نیز گفت: این نوع صحبت‌ها، مباحث مطرح در سطح رسانه‌هاست و ما در عمل چیز مشخصی را از کانال‌های رسمی دریافت نکردیم.

* سیستم قضایی ایران با استقلال و اقتدار عمل می‌کند

وی درباره تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران و تهدیدهای آمریکایی‌ها در این زمینه که ایران در صورت عدم آزادی اتباع آمریکایی‌ بازداشت شده در ایران با تبعات جدی مواجه می‌شود نیز خاطرنشان کرد: صحبت از یک فرد آمریکایی می‌شود که در ایران متهم است و با جرایم مشخص تحت پیگیر بوده و دستگیر شده است. اینکه آمریکا تهدید کند. تهدید زبان درستی نیست و نباید چنین سخنی را عنوان کنند. دوره زبان تهدید گذشته و برخی اظهارنظرات از این مقوله مصداق مداخله در مسائل داخلی ماست.

قاسمی افزود: ایران با مردمسالاری خاص خود روبرو است و در آن قوای سه‌گانه وجود دارد و سیستم قضایی ما منفک از دولت است و این سیستم با استقلال و اقتدار کامل از طریق ضابطین خود اقدامات لازم را در جهت حفظ قانون و امنیت کشور در مواقع لازم انجام می‌دهد و این سیاست را با قاطعیت دنبال می‌کند. این نوع سخنان از جانب آمریکا هیچ تاثیری بر تصمیمات ایران و سیستم قضایی ایران نخواهد داشت.

*آمریکایی‌ها از زبان و گویش دیگری در مورد ایران و ملت ما استفاده کنند

قاسمی گفت: آمریکایی‌ها باید نوع زبان و کلام خودشان را تغییر بدهند و از زبان و گویش دیگری در مورد ایران و ملت ما استفاده کنند و تهدید قابل قبول نیست و امری مذموم است و در دهه‌های گذشته همواره پاسخ این برخوردها را به آمریکا داد‌ه‌ایم.

* استقبال از حضور چین در بحران سوریه

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره سفر فرستاده ویژه به چین در امور سوریه به تهران سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره عنوان کرد: مذاکرات درباره سوریه بود و اولین تماس در حوزه سوریه و مسائل آن بود که چینی‌ها پیشقدم بودند و در ملاقات‌ها و مذاکراتی که در سطوح مختلف در تهران داشتند مطالب مهمی را مطرح کردند و رایزنی‌های خوبی را با طرف‌های ایرانی درباره وضعیت فعلی سوریه، بحران این کشور و آینده سوریه داشتند.

وی افزود: فکر می‌کنم می‌شود از حضور چین در بحران سوریه استقبال کرد که بتواند فعال‌تر در این حوزه عمل کند.

* بنیاد علوی غیرانتفاعی است و ربطی به دولت ایران ندارد

وی در پاسخ به سؤالی درباره بنیاد علوی با بیان اینکه بنیاد علوی یک بنیاد غیرانتفاعی است و ربطی به دولت ایران ندارد، اظهار داشت: در خصوص حکم دادگاه اونتاریو ادعای دادگاه است و ما چنین اموالی نه در آنجا داریم و نه توقیف شده است. این موضوع از طریق سیستم قضایی دنبال می‌شود.

قاسمی افزود: این پروسه را از طریق وکلای خود دنبال می‌کنیم و از سیستم قضایی استفاده خواهیم کرد. در گذشته وقتی با سوء تفاهم مواجه بودیم از طریق سیستم قضایی حل و فصل کردیم. هنوز ما در سیستم قضایی می‌توانیم کار کنیم البته روابط سیاسی و تماس‌های سیاسی می‌تواند در برخی نقاط و برخی برهه‌ها کارآمد و کارساز باشد که می‌تواند در صورت لزوم مورد توجه باشد.

* اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره نظر وزارت خارجه درباره اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که با یک تبعه خارجی ازدواج می‌کنند نیز اظهار داشت: این موضوع در دست بررسی است. این موضوعی است که مدتها مطرح است و روی آن کار می‌شود.

وی افزود: اگر بتوانیم به اجماعع تفاهمی در این زمینه برسیم در دولت و پارلمان و وزارت خارجه می‌توانیم به راهکارهایی برسیم که این مشکل را حل و فصل کنیم.

* بحث رودخانه‌های مرزی با افغانستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سدسازی توسط افغانستان بر روی رودخانه‌های مرزی با بیان اینکه موضوع آب و رودخانه‌های مرزی با افغانستان بحث جدیدی نیست و سابقه بسیار طولانی دارد، گفت: طی سالیان اخیر با توجه به برخی سدسازی‌ها که در افغانستان وجود داشت مثل سد سلما مباحث جدیدی مطرح شد. در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به افغانستان با رئیس جمهور افغانستان به صورت مفصل بحث آب مطرح شد.

وی با بیان اینکه مسائل زیادی بین ما و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه با ویژگی‌های خاص خود مطرح است، خاطرنشان کرد: در این سفر درباره تشکیل پنج کمیته  اتخاذ تصمیم شد و این کمیته‌ها تشکیل شد که یکی از آنها کمیته آب است. دور اول نشست کمیته‌ها در تهران برگزار شد و دور بعدی تا یک ماه آینده در کابل تشکیل خواهد شد و این یکی از موضوعات اساسی است که باید مورد پیگرد قرار گیرد.

قاسمی با بیان اینکه از چند ماه بخشی در وزارت خارجه با عنوان دیپلماسی آب تشکیل شده و به صورت تخصصی و با مشارکت و کمک دستگاه‌های تخصصی ذیربط در کشور موضوع دیپلماسی آب را بعنوان یکی از موضوعات مهم در وزارت خارجه تعقیب کردیم، اظهار داشت: انشاءالله با توان و اراده بیشتری این موضوع را در جهت احقاق حق خودمان دنبال خواهیم کرد.

* کشورهای اسلامی با جدیت به صحنه فلسطین ورود پیدا کنند

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره مسائل اخیر در فلسطین اشغالی و طرح اشغال مسجد الاقصی و اقدامات ایران در این زمینه با بیان اینکه مواضع ما در خصوص فلسطین اشغالی و رژیم صهیونیستی و جنایات این رژیم و تضییع حقوق فلسطینی‌ها و زیر پاگذاشتن تمام موازین انسانی و حقوق بشری روشن است، گفت: دو بیانیه در این زمینه داشتیم و آنچه که بتوانیم در رایزنی‌ها و تماس با سایر کشورها انجام خواهیم داد و تلاش خود را برای کمک به فلسطینی‌ها انجام خواهیم داد.

وی یادآور شد: ولی متاسفانه به خاطر ویژگی‌های برخی از کشورهای اسلامی و وضعیتی که در گوشه‌هایی که از جهان اسلام وجود دارد رژیم صهیونیستی جری تر شده و با سرعت بیشتری به این جنایات می‌پردازد و ادامه می‌دهد باید خواست کشورهای اسلامی با جدیت و اراده بیشتر به این صحنه ورود کنند و به جای پرداختن به مسائل دیگری که چیزی جز خفت و فلاکت برای این بخش جهان اسلام به همراه نداشته در راستای رسالت بزرگی که باید در مبارزه با رژیم صهیونیستی داشته باشند، تلاش کنند.

* گشایش دفتر اتحادیه اروپا به کجا انجامید؟

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران و اینکه آیا موانعی در این زمینه وجود دارد؟ نیز خاطرنشان کرد: در حوزه دیپلماسی و مسائل سیاست خارجی یک کارهای خیلی ساده انجام می‌شود. تخریب راحت است ولی بنا کردن سخت‌تر است. بحث دفتر در دست بررسی است و بهنگام و زمانی که بررسی‌ها تکمیل و نهایی شود خبر آن را اعلام خواهیم کرد.

وی بار دیگر عنوان کرد که بررسی‌ها در این زمینه و این پروسه ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما