شناسهٔ خبر: 20512762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نخستین موتور ملی سه سیلندر روی خط تولید رفت

مونتاژکاری» همواره به عنوان یکی از مهمترین اتهامات خودروسازان کشور را مورد هدف قرار داده است، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند: آنچه که خودروسازان درباره داخلی سازی های صورت گرفته مطرح می کنند به دلیل عدم ورود به بخش طراحی و ساخت قطعات به نوعی ادامه همان مونتاژکاری است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: روز یکشنبه در حالی از نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو ۶ تولید شده در شرکت سایپا رونمایی شد که  پیش از این مُهر «مونتاژکاری» روی پیشانی خودروسازان کشور نقش بسته بود.

این روزها اما خبرها حکایت از موضوع دیگری دارد؛ خودروسازان کشور به خوبی دریافته اند که با ورود خودروسازان بزرگ جهان به ایران در دوره پسابرجام، دیگر فرصتی برای آزمون و خطا ندارند و «بازار» کشور نیز به زودی از انحصار آنان خارج خواهد شد.

در همین رابطه، سایپا روز یکشنبه با رونمایی از این موتورملی اولین گام ها را برای ورود قدرتمندانه به عرصه رقابت برداشت.

در ابتدای این مراسم، «مجتبی میرسهیل» مدیرعامل شرکت خودروسازی تیوان و مجری پروژه گفت: سالیانه معادل ۲۰۰ میلیون بشکه بنزین و سی ان جی در کشور مصرف می شود.

وی با اشاره به روند افزایشی مصرف سوخت خودروهای سواری در کشور، افزود: بکارگیری این موتور جدید سه سیلندر کم مصرف، صرفه جویی ۶ میلیارد دلاری در سال معادل ۱٫۲ برابر قرارداد توتال برای فاز ۱۱ پارس جنوبی را به دنبال خواهد داشت.

مجری پروژه موتور ملی سه سیلندر با اشاره به حرکت خودروسازان مطرح جهانی به سمت استفاده از موتورهای کم مصرف سه سیلندر گفت: این موتورها توربوشارژ بوده و فناوری پاشش مستقیم سوخت در آنها به کار رفته است.

وی افزود: قرارداد انتقال فناوری این پروژه با برترین شرکت جهان در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه ۲ سال پیش در وین اتریش امضا شد که موتوری سه سیلندر با حجم یک هزار سی سی با مصرف سوخت حدود ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلیومتر است و برای خودروهای اس پی ۱۰۰، اس پی زیرو، ایکس ۲۰۰ و مید لایف قابل استفاده است.

هیچ مانعی برای ارتباط با شرکت های خارجی نداریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: هیچ مانعی برای ارتباط با شرکت های خارجی در فناوری، صنعت و تجارت نداریم که از دستاوردهای برجام است.

«محمدرضا نعمت زاده»،با قدردانی از رئیس جمهوری در پیشبرد با حوصله برجام و اجرایی کردن آن، گفت: این پروژه از دستاوردهای برجام است.وی با اشاره به پروژه موتور ملی سه سیلندر کم مصرف، خاطرنشان کرد: ۲ سال پیش در سفر به اتریش برای برقراری نخستین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور پس از ۱۰ سال، قرارداد این پروژه امضا شد و امروز شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به انجام امور و استفاده از تجارت سایر کشورها، با اشاره به پروژه موتور سه سیلندر ملی، تصریح کرد: اگر این موتور بدون مشارکت و استفاده از تجربه شرکت AVL اتریش ساخته می شد، به هفت تا هشت سال زمان نیاز داشت و علاوه بر صرف هزینه های زیاد از گردونه رقابت باز می ماندیم؛ اما با همکاری انجام شده طی دو سال به نتیجه رسید.

تیبای برقی به زودی عرضه می شود
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هم در این مراسم با بیان اینکه خودروی تیبای برقی در حال آزمایش است، گفت: این خودرو پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آزمایشات، در آینده ای نزدیک عرضه خواهد شد.

«مهدی جمالی» افزود: شرکت سایپا در سال های گذشته به دلیل تحریم ها و سایر مشکلات در شرایط بحرانی قرار گرفته بود، اما با تدابیر وزیر صنعت بتدریج از مشکلات خارج شد.به گفته این مقام مسئول، اصلی ترین موضوعی که منجی سایپا شد، حرکت به سمت تنوع محصول به عنوان یک اصل اساسی بوده است.

وی بیان داشت: امروز تنوع محصولات سایپا از ۱۳ محصول در گذشته به ۲۳ محصول رسیده است و مگاپلتفرمی با توانمندی و دانش داخلی طراحی کرده ایم که موتور سه سیلندر کم مصرفی که امروز رونمایی می شود، بخشی از آن است.

جمالی از طراحی و توسعه سه محصول جدید از جمله موتور جدید تیبا و قرارداد مشترکی با شرکت سیتروئن فرانسه برای ساخت موتور جدید در راستای مسائل زیست محیطی خبر داد و افزود: محصولات جدید سایپا از کیفیت بالایی برخوردارند و توان رقابت در بازار خواهند داشت.

دغدغه خروج پراید از چرخه تولید
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین در حاشیه این مراسم گفت: گروه سایپا علاقه مند به خارج کردن پراید از چرخه تولید است و تلاش کردیم محصولات جایگزین آن را تعریف کنیم، اما دغدغه اصلی وابستگی اقتصادی خانواده ها به آن است.

جمالی افزود: دغدغه فعلی این گروه با توجه به مطالعات بازار ، وابستگی اقتصادی و درآمدی بسیاری خانواده های کم درآمد و کم بضاعت کشور به این خودرو است و در حقیقت بخشی از اشتغال کشور با استفاده از این خودرو تامین می شود.

جمالی بیان داشت: از بخش فروش گروه سایپا درخواست کرده ایم تا برنامه ای طراحی کنند تا پیش از خروج پراید از سبد تولید، به این اقشار آسیبی وارد نشود و این را وظیفه اجتماعی خود می دانیم.

از سال ۹۸ استاندارد یورو ۵ برای خودروها اجباری می‌شود
رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر به غیر از خودروهای یورو ۴ هیچ خودرویی اجازه شماره‌گذاری ندارد. از سال ۱۳۹۸ نیز استاندارد یورو ۵ برای تمامی خودروها اجباری خواهد شد.

معصومه ابتکار اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در خیابان‌ها تردد می‌کنند که اگر از استاندارد لازم برخورد نباشند سهم عمده‌ای در آلایندگی شهرها خواهند داشت.

اعلام آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری برای همکاری با خودروسازان
معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور هم که در این مراسم حضور داشت از آمادگی این معاونت برای همکاری با خودروسازان در جهت ارتقای تکنولوژی خودروهای تولیدی در کشور خبر داد.

سورنا ستاری با بیان این که بحث خودروهای هوشمند یکی از طرح‌های اصلی در معاونت علمی ریاست جمهوری است، خاطر نشان کرد: تحولات زیادی در تکنولوژی تولید خودرو در جهان اتفاق افتاده که ما باید خود را با این تحولات همراه کنیم.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور ادامه داد: به عنوان مثال یکی از تکنولوژی‌های فراگیر در آینده این خواهد بود که خودروها در حال حرکت بر روی جاده و از طریق فناوری چون وای فای شارژ خواهند شد.


نظر شما