شناسهٔ خبر: 20512197 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اسماعیلی در نشست خبری دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی خبرداد:

ارسال ۲۵۰ اثر به «جشنواره آواها و نواهای رضوی»/ تجلیل از چاوشی و سراج در اختتامیه

خبرگزاری شبستان: معاون هنری و سینمایی اداره ارشاد استان تهران گفت: ۲۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده و استاد قاسم رفعتی، حسام الدین سراج، حاج حمید رضا منتظر، محسن چاووشی و حاج احمد اقوام شکوهی در اختتامیه جشنواره به صورت ویژه تقدیر می شوند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی امروز 2 مرداد در معاونت هنری و سینمایی اداره ارشاد استان تهران با حضور احمد صدری، دبیر تخصصی جشنواره و محمد حسین اسماعیلی معاون هنری سینمائی اداره ارشاد استان تهران و اصحاب رسانه برگزار شد.

 

محمد حسین اسماعیلی در سخنانی در این نشست گفت: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در پانزده دوره توسط وزارت ارشاد برنامه ریزی و برگزار شد و هداف اصلی جشنواره از ابتدای کار ابراز ارادت هنرمندان به ساحت امام رضا (ع) و تولید آثار فرهنگی و هنری در حوزه رضوی بود.

 

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین ویژگی های جشنواره مردمی بودن آن است ، افزود: جشنواره آواها و نواهای رضوی مدت 2 سال است که برگزار می شود و محدود به شهر یا منطقه خاصی از کشور نیست و  جشنواره امام رضا (ع) مدت پانزده سال است که در رشته های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می شود و حالا بعد از این مدت گنجینه ای از آثار مختلف هنری و فرهنگی در حوزه رضوی  گرداوری شده است.

 

اسماعیلی توضیح داد: یکی از رشته های استقبال در جشنواره امام رضا (ع)، بخش موسیقی است که مدت 2 سال برگزار می شود که شامل بسیاری از مناجات ها، نقالی ها، قوالی هایی است که تقدیم به آستان امام رضا (ع) می شوند. این آواها در طول سالیان به صورت جسته و گریخته ارائه می شدند اما جمع آوری و گردآوری نشده بودند و این جشنواره بستری فراهم کرد برای امکان بروز و ظهور این آثار به شکل هدفمند، با وجود اینکه جشنواره آواها و نواهای رضوی نوپاست اما به بخش بزرگی از اهدافش دست پیدا کرده است و هنرمندان از آن بسیار استقبال می کنند.

 

مسئول نمایندگی بنیاد امام رضا (ع) در تهران درباره آمار شرکت کنندگان و تعداد آثار رسیده به جشنواره گفت: تا این لحظه 250 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در بخش رقابتی رشته های ردیف دستگاهی، کرال ، آکاپلا ، نواهای آئینی،  پاپ و نماهنگ و در بخش غیررقابتی موسیقی نواحی هستند.

 

وی تصریح کرد: 13 گروه در بخش رقابتی، 12 گروه موسیقی نواحی و 12 گروه در بخش غیررقابتی در جشنواره شرکت کرده اند، 15 اثر کرال و آکاپلا،  13 اثر ردیف دستگاهی، 4 اثر پاپ و یک نماهنگ به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. 12 استان کشور و 3 کشور در این جشنواره شرکت کردهاند و 25 گروه با 80 هنرمند داریم.

 

اسماعیلی بیان کرد: آثار گروه های برگزیده ضبط تخصصی می شوند و بعد از جشنواره عرضه خواهند شد.

 

معاون هنری سینمایی اداره ارشاد استان تهران با اعلام این خبر که در مراسم اختتامیه از چند نفر از هنرمندان و ذاکران امام رضا (ع) به صورت ویژه تقدیر خواهد شد، افزود: از بین  هنرمندانی که در حوزه موسیقی آئینی اثر تولید کرده اند امسال از 5 نفر تجلیل ویژه خواهیم کرد. استاد قاسم رفعتی  در بخش مناجات خوانی، حسم الدین سراج در بخش موسیقی آئینی و مذهبی، حاج حمید رضا منتظر در بخش مدیجه سرائی،  محسن چاووشی در بخش پاپ و حاج احمد اقوام شکوهی که کهن سال ترین نقاره نواز آستان قدس رضوی است مورد تجلیل ویژه قرار می گیرند.

 

مسئول بنیاد امام رضا (ع) در استان تهران گفت: داوران جشنواره احمد صدری، دکتر حمید عسگری، تقی ضرابی ، ابولفضل صادقی نژاد ، حسام الدین سراج و حسن دی پیر هستند. بیشترین تعداد شرکت کننده ها در جشنواره از استان های خراسان رضوی ، خراسان شمالی، خوزستان و قم بوده اند.

 

وی همچنین درباره گروه های بین المللی حاضر در جشنواره، گفت: 3 گروه مهمان خارجی در بخش موسیقی ملل حضور دارند؛ گروه هایی از کشورهای آذربایجان، افغانستان و ترکیه که هدف از راه اندازی این بخش وحدت بین مسلمانان حول محور رضوی است.

 

اسماعیلی توضیح داد: جشنواره در روزهای 5 تا 7 مرداد برگرار می شود و اختتامیه جشنواره در روز 7 مرداد در تالار وحدت با پیام وزیر ارشاد برگزار می شود.در راستای سیاست گذاری تمرکز زدایی از شهر تهران در شهرهای اسلامشهر، رباط کریم، شهر قدس ، قرچک ، ورامین اجرا خواهیم داشت تا آوا و نوای رضوی در همه شهر تهران طنین انداز شود.

نظر شما