شناسهٔ خبر: 20510032 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«در تکاپوی توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش بنیان» منتشر شد

کتابی برای مرور اقدامات علمی و فناوری دولت یازدهم

«در تکاپوی توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان» کتابی است برای مرور رویکرد‌ها و اقدامات علمی و فناوری‌های دولت یازدهم که به همت معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری تدوین شده است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «در تکاپوی توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بینان» در بخش‌های مختلف به مرور رویکرد‌ها و اقدامات علمی و فناروی رئیس‌جمهوری پرداخته است.

این کتاب با اشاره به برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، ارزیابی و نظارت راهبردی و ترویج گفتمان علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در تلاش است؛ تا برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌های عملی را که به همت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تدوین شده معرفی و بررسی کند.

چهار بخش اصلی کتاب عبارتند از «سیاست‌گذاری و توسعه»، «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان»، «نهاد‌سازی در بستر اقتصاد دانش‌بنیان» و «توسعه فناوری‌های راهبردی». برنامه‌های دولت روحانی در حوزه گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و اقدامات این دولت در راستای توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در این چهار بخش مرور و بررسی شده است.

در بخش اول این کتاب «هوشمندی راهبردی»‌ به قطب‌نمای سیاست‌گذاری علم و فناوری تشبیه شده است. در مقدمه این فصل می‌خوانیم: «آنچه امروز در گزارش‌ها مشاهده می‌شود، تنها ارائه تصویری گذشته‌نگر از اقدامات صورت گرفته است و برنامه ریزی دستگاهی سازمانی، قربانی شتاب‌زدگی در ارائه گزارش‌ها می‌شود.

هماهنگی و هم‌راستایی بین سیاست‌ها، راهبرد­ها و برنامه‌های عملیاتی از کلید‌‌های موفقیت است. هوشمندی حاصل از رصد نتایج بازخورد سیاست‌گذاری‌ها، این امکان را فراهم می‌کند تا تصمیم‌گیرهایی اثربخش در زمان درست و پیش از وقوع انحرافات کلان اتخاذ شود.

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، چه در افق کوتاه ‌مدت یا میان ‌مدت و چه برای آینده‌های دورتر مستلزم «هوشمندی راهبردی» است؛ که ناظر بر «رساندن اطلاعات درست، در زمان درست، به فرد درست، برای گرفتن تصمیم درست» است.

افزایش اثربخشی و غنای سیاست‌ها و اقدامات راهبردی معاونت علمی و فناوری در همه شئون نیز نیازمند «هوشمندی راهبردی/سیاستی» است که باید همچون خون تازه، همواره به رگ‌ها و مویرگ‌های معاونت علمی و فناوری و در سطحی بالاتر سایر ارگان‌ها و نهادهای دولتی/حاکمیتی تزریق شود.»

در بخشی دیگر از کتاب گزارشی از ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شده است که به تبدیل اقتصاد دانش‌بنیان به گفتمان غالب ایرانیان تأکید دارد. در مقدمه آمده است: «گرچه از ابلاغ چشم‌انداز 20 ساله کشور به این سو، مفهوم «اقتصاد دانش‌بینان» وارد ادبیات توسعه کشور شده است، اما هنوز راه زیادی باقی مانده است تا اسطوره‌های تاریخی مانند «اقتصاد نفتی» یا «اقتصاد تولید محور» که در ناخودآگاه جمعی ایرانیان نقش بسته است، از اذهان پاک شود. اسطوره‌هایی که گرچه در زمان خود نقش جدی در توسعه کشور داشتند، اما اکنون به موانع جدی برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های ملی تبدیل شده­‌اند.

به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، برای رسیدن به «زیست بوم کارآفرینی و فناوری» تغییر اسطوره‌های حاکم بر ناخودآگاه یک ملت امری زمان‌بر است که می‌تواند ده‌­ها سال به طول بینجامد. اما هر سفر بزرگ بالاخره باید با گام‌های کوچک آغاز شود.»

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری سعی کرده است در این کتاب به تمام ابعاد توسعه اقتصادی در همه زمینه‌ها تا جایی که امکان دارد بپردازد. توسعه اقتصادی در حیطه‌هایی چون: فناوری، محیط‌زیست، کشتی‌رانی و صنعت دریایی، آموزش، پزشکی، توسعه فضایی و توسعه صادرات و... از جمله زمینه‌های علمی و صنعتی است که به ظرفیت‌های اقتصادیشان پرداخته شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیانی که قصد دارند به مسیر خود با کیفیتی مطلوب و کارایی اقتصادی بالا ادامه دهند می‌توانند با استفاده از این کتاب با ساز و کاری که دولت یازدهم برای گشایش مسیر اقتصادی شرکت­‌های دانش‌بنیان تدوین کرده است آشنا شوند.

چاپ دوم «در تکاپوی زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان» در 272 صفحه با شمارگان 1000 نسخه در سال جاری، توسط انتشارات دانش‌بنیان فناور منتشر شده است.

نظر شما