شناسهٔ خبر: 20509198 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشکیل ستاد تنظیم بازار فولاد ضروری است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: تشکیل ستاد تنظیم بازار فولاد در شرایط کنونی ضرورتی انکارناپذیر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ امیرحسین کاوه در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار فولاد باید به سرعت تشکیل و آغاز به کار کند، افزود: با توجه به اینکه بازار فولاد کشور بازار ر‌ها شده‌ای است و نظارتی بر روی بازار این محصول مهم هنگام کاهش و یا افزایش قیمت صورت نمی‌گیرد مصرف کننده نهایی همواره دچار زیان می‌شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته بازار فولاد متلاطم بوده و هر کیلو فولاد بیش از ۴۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است، اظهار داشت: علت گرانی این محصول استراتژیک در بورس کالا افزایش قیمت جهانی اعلام شده و این در حالیست که هنگام کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی بورس کالا از این قیمت جهانی تبعیت نکرده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه در ایران تن‌ها زمانی که قیمت‌های جهانی افزایش پیدا می‌کند به قیمت فولاد در داخل کشور اضافه می‌شود، ادامه داد: طی ۱۰ روز گذشته هیچ کدام از نهاده‌های تولید فولاد در ایران افزایش قیمت نداشته تا فولاد گران شود و رکود تورمی دوباره به وجود آید.
وی با تاکید بر اینکه طی ۱۰ روز گذشته دستمزد کارکنان، قیمت انرژی و سنگ آهن افزایش نیافته بنابراین کمیته نظارت بر بازار و تنظیم بازار فولاد باید تشکیل شود و بر مسئله افزایش قیمت فولاد در داخل کشور نظارت داشته باشد، گفت: اسفند ماه سال گذشته کاهش تعرفه واردات ورق فولادی به تصویب کمیته ماده یک رسیده، اما متاسفانه در هیئت دولت متوقف شده بر این اساس از مهمترین اولویت هایی که باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد ابلاغ کاهش تعرفه واردات فولاد بوده که باید از سوی گمرکات اعمال شود تا آرامش به بازار فولاد برگردد.
دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با اشاره به اینکه افزایش قیمت فولاد به دلیل افزایش تقاضا صورت نگرفته رکود تشدید می‌شود ومصرف کنندگان نهایی ضرر می‌کنند، افزود: احتمال خطر بیشتر اینست که پس از خرید تولیدکنندگان پائین دستی، دوباره قیمت فولاد با کاهش روبرو شده و زیان مضاعفی به این تولیدکنندگان پائین دستی وارد شود.
وی اظهار داشت: مسئولان و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت طی روز گذشته در جلسه‌ای که با حضور هیئت مدیره سندیکای فولاد برگزار شد به فولادساز اصلی کشور یعنی فولاد مبارکه اعلام کردند که باید فولاد به بازار عرضه کنند.
کاوه در ادامه بیان داشت: مسئولان فولاد مبارکه در برابر این درخواست مسئولان وزارت مورد نظر اعلام کردند که در حال حاضر توان تامین نیاز بازار از سوی این بخش در ضخامت‌های مورد نظر فولاد وجود ندارد بنابراین باید تعرفه واردات کاهش یابد.
وی ادامه داد: موضوع دامپینگ فولاد در کشور که از سوی یک شرکت خصولتی صورت گرفته منجر شده تا دودش به چشم فولاد کشور برود به طوری که سال گذشته مقدار زیادی از فولاد با وجود نیاز داخلی به کشورهای دیگر با قیمت‌های پائین صادر شده و شکایت شرکت‌های اروپایی از ایران و دو کشور دیگر به علت انجام صادرات دامپینگی فولاد را به دنبال داشته است.
دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با تاکید بر اینکه انجام صادرات دامپینگی فولاد صادرات فولاد کشور را طی پنج سال آینده با مشکل مواجه می‌کند، افزود: همزمان با شکایت شرکت‌های اروپایی از ایران به علت صادرات فولاد با قیمت پائین به اروپا، سندیکای فولاد کشور هم شکایتی به شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده که فولاد به تولیدکنندگان داخلی گران عرضه شده است.
وی با بیان اینکه صادرات ارزان فولاد و عرضه گران و همزمان آن در کشور موید نبود ستاد تنظیم بازار فولاد است، خاطرنشان کرد: هم اکنون قیمت‌های فروش داخلی گران‌تر از قیمت‌های جهانی و حتی قیمت صادراتی به کشورهای دیگر بوده و این در حالیست که صادرات مورد نظر خام بوده و این موضوع صادرات مواد تکمیلی را با کاهش روبرو کرده است.
کاوه در پایان یادآور شد: هم اکنون مسئولانی که نسبت به صادرات ارزان اقدام کردند متاسفانه پاسخگو نیستند در حالی که فولاد گرانتر به کشور وارد شده و در این راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت باید تنبیه مناسبی برای صادر کنندگان ارزان قیمت فولاد در نظر بگیرد

نظر شما