شناسهٔ خبر: 20508425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

انتقال دیپلماتیک تسلیحات!

راز فرودهای اضطراری هواپیمای آذربایجانی/ پروازهای میلیارد دلاری برای تروریست‌ها +عکس

خطوط هواپیمایی آذربایجان پروازهای دیپلماتیک خود را در اختیار شرکت‌های اسلحه‌سازی دولت های مختلف نظیر آمریکا و کشورهای بالکان و رژیم صهیونیستی و همچنین ارتش عربستان و امارات قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - مرکز مطالعاتی مداد به تازگی گزارشی از اسنادی منتشر کرده است که "دیلیانا گِیتاند ژیوا" روزنامه نگاز زن بلغاری آن ها را به دست آورده و نشان می‌دهد که شرکت هواپیمایی دولتی آذربایجان با نام "سیلک وِی ایرلاینز" و هواپیماهای نیروی هوایی این کشور در انتقال محموله‌های تسلیحاتی به گروه‌های تروریستی در مناطقی که شاهد درگیری و تنش های داخلی هستند، از جمله سوریه و عراق و کنگو و افغانستان دست دارد.

این اسناد نشان دهنده معامله‌هایی است که دولت‌هایی نظیر آمریکا و عربستان برای خرید تسلیحات از دولت‌های اروپای شرقی انجام می‌دهند تا بتوانند آنها را به دست شورشیان مسلح در کشورهای متشنج برسانند.  این خبرنگار بلغارستانی همچنین تأکید می‌کند که محموله‌های مذکور از طریق شرکت‌های هوایی آذربایجان به عنوان محموله‌های دیپلماتیک جابه‌جا می‌شود، با این وجود کشف تعدادی از این محموله ها در حالت‌های مشخص نشان داد که تسلیحات متنوعی در آنها وجود دارد که برای تروریست ها در گوشه و کنار منطقه ارسال می شود. گیتاند ژیوا می گوید که کشورهای مشارکت ‌کننده در این قاچاق تسلیحاتی از معافیت‌های موجود در مورد محموله‌های دیپلماتیک برای حمل سلاح و تسلیحات و کالاهای خطرناک در هواپیماهای غیرنظامی استفاده می‌کنند.

شرکت آذربایجانی سیلک وی ایرلاینز

راز صدها محموله دیلماتیک تسلیحات

این اسناد نشان می‌دهد که شرکت سلک وی ایرلاینز طی سه سال گذشته بالغ بر ۳۵۰ پرواز دیپلماتیک برای حمل محموله های تسلیحاتی  داشته که این موضوع نشان دهنده دست داشتن دولت آذربایجان در حمایت از گروه‌های تروریستی است. شکی نیست که نقش کارکردی آذربایجان در چارچوب سازمان بین‌المللی حمایت از تروریسم قرار دارد. این سازمان در واقع سازمانی برای حمایت از تروریسم سازمان یافته است و دولت‌های بزرگی نظیر آمریکا با کمک برخی دولت‌های وابسته به خود از جمله اسرائیل و عربستان و آذربایجان آن را ترتیب می دهند تا بتوانند برخی جریان‌های تأثیرگذار غیردولتی را به عنوان نمایندگان خود در کشورهای مختلف به کار گرفته و از آنها بر ضد دولت‌های متخاصم که آنها را غیردموکراتیک نامیده‌اند، استفاده کنند. این گزارش تأکید می‌کند که نقش آذربایجان در این میان برخاسته از مناسبات منسجم بین باکو و تل‌آویو طی سال‌های گذشته بوده است.

پرونده‌هایی که با درز آنها این اطلاعات به ‌دست ‌آمده ، مجموعه نامه نگاری‌های بین وزارت خارجه بلغارستان و سفارت آذربایجان در این کشور است که همراه با اسنادی از معامله‌های تسلیحاتی و درخواست‌های مجوز دیپلماتیک به ویژه پروازها و فرود در بلغارستان و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی و عربستان و امارات و ترکیه و ... است.

بر اساس این اسناد خطوط هواپیمایی آذربایجان پروازهای دیپلماتیک ( که اساساً مخصوص حمل و نقل مسئولان ارشد و شخصیت‌های دیپلماتیک است) را برای شرکت‌های ویژه و شرکت‌های اسلحه‌سازی دولت های مختلف نظیر آمریکا و کشورهای بالکان و رژیم صهیونیستی و همچنین ارتش عربستان و امارات و فرماندهی عملیات ویژه آمریکا و نیروهای آلمانی و دانمارکی موجود در افغانستان و نیروهای سوئدی در عراق فراهم می‌کرد.

سند ترخیص دیپلماتیک در ترکیه

ازآنجا که این پروازها بدون بازرسی کشورهای مختلف انجام می‌شود و مالیات نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد، صدها تن سلاح را از نقاط مختلف دنیا به صورت مجانی و بدون هیچ لیستی جابجا کرده و به بهانه های فنی و نقص فنی، هواپیما به مدت چند ساعت در فرودگاه های میانجی [بین نقطه شروع و پایان پرواز]  متوقف می‌شود تا محموله ها تخلیه شوند. در برخی موارد بهانه های واهی نظیر نیاز به سوخت از جمله دلایل این توقف ها اعلام شده است.

اسناد وزارت خارجه آذربایجان و دستورات این وزارتخانه برای سفارت‌های این کشور در بلغارستان و بسیاری از دولت‌های اروپایی و ... نشان می‌دهد که بر اساس آنها خواستار ترخیص دیپلماتیک کالاهای شرکت‌ هواپیمای سلک وی ایرلاینز شده اند و به این ترتیب وزارت خارجه کشورهای مذکور نیز یادداشتی را برای مقامات فرودگاه غیرنظامی محلی ارسال کرده تا پروازهای مذکور را از معافیت‌های ویژه در زمینه انتقال محموله ها بدون بازرسی و مالیات بهره مند سازند.

برخی از درخواست‌های ترخیص دیپلماتیک نشان دهنده اطلاعاتی از ماهیت و کمیت کالاهای خطرناک منتقل شده (کامل سلاح‌های سنگین و مهمات) است. البته مسئولان بسیاری از کشورها نظیر بلغارستان و صربستان و رومانی و جمهوری چک و مجارستان و اسلواکی و ایتالیا و ترکیه و آلمان و انگلستان و یونان این موضوع را نادیده گرفته و به پروازهای مذکور اجازه ترخیص دیپلماتیک را می‌دهند تا چندین تن محموله سلاح در این پروازها جابجا شود. این در حالی است که قوانین موجود در اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل و هوایی اجازه حمل و نقل محموله‌های نظامی در هواپیماهای غیرنظامی را نمی دهد.

گیتاند ژیوا در حال بررسی محموله های تسلیحاتی انبارهای تروریست ها در شرق حلب

آمریکا یک میلیارد دلار سلاح به تروریست ها واگذار کرد

شرکت‌های آمریکایی وارد کننده تسلیحات جنگی یکی از مشتری‌های اصلی پروازهای دیپلماتیک برای انتقال سلاح هستند که شرکت هواپیمایی آذربایجان آن را برنامه‌ریزی می‌کند. این در حالی است که نقطه مشترک تمامی این تماس‌ها این است که سلاح های غیر آمریکایی را جابجا می کنند، به این معنی که این سلاح ها از سوی نیروهای آمریکایی به کار گرفته نمی‌شود. بر اساس این گزارش شرکت‌های آمریکایی طی سه سال گذشته قراردادهایی به ارزش یک میلیارد دلار امضا کردند تا بتوانند سلاح های غیر آمریکایی را وارد کنند. تمامی این واردات نیز از طریق شرکت هواپیمایی سلک وی ایرلاینز صورت گرفته است. این در حالی است که بسیاری از این سلاح ها اصلا به آذربایجان نرسیده است.

به ‌عنوان مثال در ۱۲ می سال ۲۰۱۵ میلادی ۷.۹ تن سلاح از سوی شرکت پرپل شوول آمریکا برای وزارت دفاع آذربایجان فرستاده شده بود، اما بر اساس اسناد موجود این محموله‌های نظامی در پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه پیاده شده و به آذربایجان نرسیده است. جالب اینجاست که این تسلیحات ساخت شرکت آمریکایی نبوده و طی قراردادهای تسلیحاتی در دسامبر ۲۰۱۴ به ارزش ۲۶.۷ میلیون دلار از بلغارستان خریداری شده است.

سند قرارداد شرکت آمریکایی بیریل شول

این خبرنگار بلغاری می‌افزاید که در دسامبر سال گذشته میلادی که در حلب اخبار جنگ را مخابره می‌کرد، اقدام به تصویربرداری از ۹ انبار تسلیحات سنگین در تونل های زیر زمینی کرده است که انبار اصلی این تسلیحات بلغارستان بوده است. این انبارها از سوی گروه تروریستی جبهه النصره مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت آمریکایی دیگر که در انتقال سلاح‌های غیر آمریکایی برای تروریست‌های منطقه نقش دارد، شرکت اوربیتال ای تی کی است. این شرکت طی دو سال گذشته قراردادهایی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار امضا کرده است، این در حالی است که اطلاعات مربوط به نوع تسلیحات و طرف های وارد کننده سلاح مشخص نشده است. بر اساس اسناد مذکور شرکت آمریکایی از طریق خطوط هوایی آذربایجان این تسلیحات را به کابل ارسال کرده است. جالب اینجاست که تمامی این پروازها به بهانه‌های مختلف فرود اضطراری و توقف به مدت ۷و نیم ساعت در باکو داشته اند تا در نهایت به سمت مقصد خود یعنی افغانستان پرواز کنند.

نمونه ای از سلاح نیمه سنگین مشاهده شده در میان تروریست های سوریه

همچنین هواپیماهای نظامی آذربایجان طی ماه‌های آوریل و می ۲۰۱۷ میلادی،  ۲۸۲ تن تسلیحات نظامی را در دهها پرواز دیپلماتیک از باکو به کرواسی فرستاده است. فرستنده این محموله وزارت دفاع آذربایجان و دریافت‌کننده آن شرکت آمریکایی کلمن اینترنشنال لیمیتد است. این شرکت در فوریه ۲۰۱۶ و آوریل ۲۰۱۷ در دو قرارداد به ارزش ۴۷ میلیون دلار برای واردات سلاح‌های غیر آمریکایی پیروز شد. این شرکت به این ترتیب قراردادی به ارزش ۲۶.۷ میلیون دلار با وزارت دفاع در رابطه با سلاح‌های خارجی و قراردادی به ارزش ۳.۹ میلیون دلار برای واردات سلاح های غیرآمریکایی به امضا رساند.

شرکت آمریکایی دیگر که با شرکت هواپیمایی رسمی آذربایجان در انتقال محموله‌های تسلیحاتی همکاری کرده ، شرمینگ میلیتاری پرودکتوس است که ۴ قرارداد به ارزش ۳۰۲.۸ میلیون دلار از تولید کنندگان بلغاری و صربستانی و رومانیایی داشته و براساس اسناد موجود این تسلیحات به عراق و افغانستان ارسال شده است.

شرکت آمریکایی که بزرگ‌ترین قراردادها برای واردات سلاح غیرآمریکایی و انتقال آنها به دست تروریست‌های خاورمیانه را منعقد کرده ، شرکت "آلینت تک سیستم اوپریشن" است که قراردادی به ارزش ۴۹۰.۴ میلیون دلار را عملیاتی کرده است. این شرکت در دسامبر ۲۰۱۶ دهها تن موشک را در پروازهای دیپلماتیک با کو- بلگراد- کابل از صربستان به افغانستان فرستاده است.

نقش دلالی عربستان در خرید تسلیحات تروریست ها

عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که سلاح‌های غیر آمریکایی را از اروپای شرقی خریداری کرده و توسط همین پروازهای دیپلماتیک ویژه از طریق شرکت آذربایجانی وارد منطقه می‌کند. عمده این سلاح‌ها به دست گروه‌های تروریستی می‌رسد. در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بالغ بر ۲۳  پرواز دیپلماتیک ویژه سلاح‌های بلغارستان و صربستان و آذربایجان را به جده و ریاض منتقل کرده است. عربستان این سلاح‌ها را برای خودش نمی‌خواهد، چرا که ارتش عربستان تنها از سلاح‌های ساخت غرب استفاده می‌کند و این سلاح‌ها با معیارها و استانداردهای عربستان سازگار نیست، بلکه این سلاح‌های خریداری شده در نهایت به دست گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه و یمن می رسد که عربستان از آنها حمایت می کند. عربستان همچنین محموله‌های تسلیحاتی را در جنوب قاره آفریقا و مناطقی که برای تسلط بر منابع طلا و الماس درگیری‌های زیادی در آن وجود دارد، توزیع می‌کند.

اسناد مربوط به ترخیص دیپلماتیک در عربستان

در روزهای ۲۸ آوریل و ۱۲ می سال جاری شرکت سلک وی ایرلاینز دو پرواز ویژه دیپلماتیک در مسیر باکو- بورگاس- جده برازاویل داشته است. عربستان محموله تسلیحاتی که در این پروازها بوده را دریافت کرده است. این موضوع در اسناد مربوط به سفارت آذربایجان در بلغارستان وجود دارد. پروازهای مذکور به دلایل فنی اعلام شده در فرودگاه جده به مدت ۱۲ ساعت و نیم در پرواز اول و ۱۴ ساعت در پرواز دوم متوقف می‌شود.

این پروازها مملو از راکت‌ها و خمپاره‌های ضدزره از نوع GP-۲۵ , SPG۹ بودند که ارتش عراق به تازگی این سلاح‌ها را در انبار تسلیحاتی داعش در موصل به دست آورده است. همچنین نوارهای ویدئویی منتشر شده از سوی عناصر تروریستی داعش در شبکه مجازی مشاهده می‌شود که آنها از این سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند.

اسناد مربوط به عربستان

این اسناد به جزئیات محموله‌هایی دیگر که در فوریه و مارس سال ۲۰۱۷ و مارس سال ۲۰۱۶ به مقصد وزارت جنگ عربستان سعودی برای استفادة تروریست‌ها و منطقه‌ای خریداری شده نیز اشاره داشته و به تعداد دقیق تسلیحات موجود در محموله‌های دیپلماتیک که هرگز در گذرگاه‌های بین‌المللی مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند نیز اشاره شده است.

امارات متحده عربی یکی دیگر از کشورهای خریدار کننده این تسلیحات از کشورهای اروپای شرقی است، در حالی که خودش از این سلاح‌ها استفاده نمی‌کنند و آنها را برای استفاده طرف سوم خریداری می‌کند. در سه پرواز صورت گرفته از طریق شرکت سلک وی ایرلاینز  ۱۰.۸تن تسلیحات جنگی وجود داشت که این پرواز به مدت دو ساعت در فرودگاه ابوظبی متوقف شد. گرچه دریافت‌کننده نهایی این محموله تسلیحاتی ارتش امارات اعلام شد، اما اسناد مربوط به این محموله نشان می‌دهد که عربستان سعودی هزینه این محموله را پرداخت کرده است.

از جمله این پروازها خرید دو خودروی زرهی و یک خودروی لکزیس بود که هزینه آن به صورت نقدی و با دلار آمریکا پرداخت شد. طرف دریافت‌کننده این خودروها امارات بود و هزینه این معامله را عربستان سعودی پرداخت کرد و صادر کننده نیز جمهوری کنگو بود.

نقشه پروازهای شرکت هواپیمایی آذربایجان

قاچاق فسفر سفید در پروازهای شرکت آذربایجانی

خطرناک‌ترین محموله‌های جابه‌جا شده در این پروازهای دیپلماتیک را می‌توان انتقال ماده شیمیایی فسفر سفید دانست که به عنوان یک ماده سوزاننده و ممنوعه بین المللی ، استفاده از آن جنجال گسترده‌ای را به راه انداخته است. شرکت آذربایجانی سلک وی ایرلاینز در ۳۱ مارس سال ۲۰۱۵ حدود ۲۶ تن از محموله‌های نظامی از جمله فسفر سفید را از صربستان و ۶۳ تن از این محموله ها را از بلغارستان منتقل کرده است. در ۲۲ مارس نیز بیش از ۱۰۰ تن دیگر فسفر سفید از بلغارستان به کابل منتقل شده است.

در ۲ می ۲۰۱۵ نیز شرکت هواپیمایی آذربایجان ۱۷ تن مهمات از جمله فسفر سفید را در فرودگاه بلغارستان بار زد و آنها را به کابل فرستاد. در بسیاری از موارد وزارت دفاع آذربایجان به عنوان طرف دریافت ‌کننده این تسلیحات مورد اشاره قرار گرفته است، این در حالی است که محموله‌های مذکور هرگز به آذربایجان نرسیده و عمده آنها در ترکیه تخلیه شدند. آذربایجان در مناقشه قره باغ از برخی تسلیحات جابه‌جا شده در پروازهای دیپلماتیک بر ضد ارمنستان استفاده کرده است.

سند مربوط به مجوز قاچاق سلاح از بلغارستان با شرکت آذربایجانی

باکو به این ترتیب سعی می‌کند نقش یک مرکز بین‌المللی تسلیحاتی را ایفا کند. بسیاری از پروازهای صورت گرفته از طریق شرکت‌های هواپیمایی آذربایجان با توقف‌های چند ساعته در فرودگاه باکو یا فرودگاه‌های دیگر صورت می‌گیرد که زمان مناسبی برای تخلیه محموله‌های ویژه تسلیحاتی به شمار می‌رود. بهانه‌های عنوان شده در این زمینه از جمله گرفتن سوخت غیر ضروری است، اما این فرودهای اضطراری همچنان به بهانه‌های مختلف ادامه دارد. در دسامبر ۲۰۱۵ شرکت هواپیمایی آذربایجان ۱۴ پرواز ویژه را مدیریت کرده که در هر کدام از آنها ۴۰ تن سلاح جابه‌جا شده است که در تمامی موارد دریافت کننده صوری تسلیحات وزارت دفاع آذربایجان بوده است. در یکی از این پروازها ، هواپیما مسیر خود را تغییر داده و در یک فرودگاه نظامی در جنوب سرزمین‌های اشغالی به زمین می نشیند و حدود دو ساعت در آنجا متوقف می ماند.

در سال ۲۰۱۷ نیز ۵ پرواز ویژه از صربستان به سرزمین‌های اشغالی و آذربایجان صورت گرفته است که در هر کدام از آنها محموله‌هایی بالغ بر ۴۴ تن تسلیحات مختلف جابجا شده و این تسلیحات به سرزمین های اشغالی رسیده است.

دو مورد از این پروازها در ۳۰ آگوست و پنج سپتامبر سال ۲۰۱۵ صورت گرفت که تسلیحاتی از آذربایجان و صربستان به ترکیه و عربستان ارسال شد. سلاح‌های سنگین موجود در این محموله در نهایت طی ماه‌های آینده در نوارهای ویدئویی منتشر شده از سوی عناصر مسلح تروریست در شهر ادلب و حماه سوریه به نمایش گذاشته شد. یک گروه تروریستی در شمال حلب نیز که خود را تیپ ۱۳ معرفی می کرد در فیلم های خود سلاحی از نوع ام ۶۹ إی کالیبر ۸۲ را نشان می داد که بخشی از همین محموله بود.

جالب اینجاست که یک هفته بعد از انجام برخی از این پروازها به مقصد بورکینافاسو ، در این کشور تلاش‌هایی برای کودتای نظامی صورت گرفت.

یکی از اسناد ترجمه شده به عربی

۳۰۰ تن تسلیحات سنگین برای کردها

گفته می‌شود در مارس ۲۰۱۷  بالغ بر ۳۰۰ تن تسلیحات برای یگان‌های حمایت خلق کرد در شمال سوریه ارسال شده است. در این میان ۶ پرواز ویژه صورت گرفته که هر کدام از آنها ۴۳ تن راکت را در اختیار داشته است. این پروازها از بلغارستان به مقصد صوری وزارت دفاع عراق انجام شده است. در ۲۸ مارس نیز محموله ای به وزن ۸۲ تن سلاح از رومانی به اربیل ارسال شده است. در ۱۶ مارس ۲۰۱۶ نیز محموله ویژه دیگری به وزن ۴۰ تن از اسلوونی به اربیل ارسال شده است.

نظر شما