شناسهٔ خبر: 20506387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایسنا از تهدیدات زیست محیطی در آمل گزارش می دهد:

مه و خورشید و فلک در کارند

نمایندگی مازندران

در کنار توانمندی ها و ظرفیت های ویژه شهرستان آمل، عدم توجه به برخی مسایل بهداشتی و زیست محیطی، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و طبیعت و بهداشت منطقه وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شهرستان آمل دارای طبیعتی زیبا، جنگل‌هایی بزرگ که بخشی از جنگل‌های هیرکانی را در نیز در دل خود دارد، داشتن دماوند بلندترین قله ایران زمین در  حوزه این شهرستان، دارا بودن رودخانه کبیر هراز به عنوان یکی از خروشان ترین و پرآب ترین رودخانه‌های مازندران، کشاورزی گسترده در حوزه درختان سیاه ریشه و نیز برنج به عنوان محصول اصلی، از توانمندترین شهرهای استان مازندران به شمار می رود.

در کنار این توانمندی ها، عدم توجه به برخی مسایل بهداشتی و زیست محیطی، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و طبیعت و بهداشت منطقه وارد می کند.

این روزها زباله و پسماند شهرستان، پسماندهای حاصل از مسافران، آلودگی رودخانه هراز؛ آلودگی طبیعت و جنگل های این منطقه از دغدغه های مهم به شمار می رود.

در این زمینه بهمن صادق نژاد رئیس اداره محیط زیست آمل در کارگروه پسماند شهرستان آمل با اشاره به اینکه در سال های اخیر هیچ اتفاق خاصی در زمینه حمایت از محیط زیست در شهرستان صورت نگرفته است، می گوید: دستگاه های اجرایی و نظارتی کمتر در حوزه محیط زیست کار کرده اند و بسیاری از فعالیت ها برای رفع مسئولیت بوده است. در زمینه حوزه فعالیت دستگاه ها در زمینه پسماند و محیط زیست نیز مشکل وجود دارد. به عنوان مثال زیر پل روستای ترک کلا به دلیل مغایرت و عدم تعیین حوزه فعالیت، انباشته از زباله است. هنوز مشخص نیست متولی جمع آوری این زباله شهرداری است یا اداره راه.

وی با بیان اینکه افرادی که فاضلاب را در رودخانه هراز تخلیه می کنند 50هزار تومان جریمه می شوند که این جریمه کارساز نیست زیرا وی بهداشت عمومی را تهدید می کند، می افزاید: اگر این قانون که دو ماه خودرو توقیف و فرد بازداشت شود اجرایی شود تاثیر بیشتری دارد زیرا در قانون نیز این امر دیده شده است. بارها به افرادی که در فاضلاب های خانگی کار می کنند تاکید کردیم مکانی در نظر بگیرند تا محیط زیست وضعیت تخلیه فاضلاب را سامان دهد اما استقبال نمی کنند چون می دانند برایشان هزینه دارد. در حالی که به راحتی فاضلاب را در رودخانه خالی می کنند.

صادق نژاد با تاکید بر اینکه دپوی زباله و نخاله می تواند برای آبزی پروری مضر باشد و بخش مهمی از کشاورزی منطقه در حوزه شیلات و پرورش آبزیان بوده و این اقتصاد و بیت المال است که مورد تهدید قرار می گیرد، می گوید: تهدیدات زیست محیطی به راحتی قابل گذشت نیستند زیرا نسل ها را مورد تهدید قرار می دهد.

رئیس اداره محیط زیست آمل با انتقاد از وضعیت مرکز دفن زباله آمل می افزاید: اگر بازدیدی از مرکز دفن زباله صورت گیرد و افرادی که آنجا فعالیت می کنند مورد بررسی بهداشت قرار گیرند عمق فاجعه مشخص می شود. مردمی در حاشیه مرکز عمارت در شیرابه زندگی می کنند و به منظور تفکیک زباله آن مکان را انتخاب کرده اند اما تهدیدات جدی این افراد را در معرض خطر قرار داده است.

وی ادامه می دهد: متاسفانه مسئولان شهرداری در هیچ کدام از جلسات پسماند شهرداری حضور ندارند زیرا  این امر در اولویت شهرداری نیست.

صادق نژاد با تاکید بر اینکه امروز رودخانه هراز تبدیل به مرکز تخلیه فاضلاب های شهری تبدیل شده است؛ عنوان می کند: در حاشیه رودخانه که سازمان امور آب استان برای توسعه فضای سبز اجاره داد است پارکینگ خودروهای زباله کش و دپوی خودروها شده است. مردم انتظار دارند در زمینه زیست محیطی و بهداشتی فعالیت چشمگیر صورت گیرد. منطقه جمشیدآباد از زباله پاکسازی شد اما باز هم روز از نو روزی از نو زیرا قانون در این زمینه به درستی اجرا نمی شود. تکالیف و جایگاه ها مشخص است اما باید به تکالیف و جایگاه ها احترام بگذاریم و عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات کارگروه پسماند شهرستان جلوگیری از دفن زباله شهرهای اطراف در  مرکز دفن زباله آمل است، تصریح می کند: هنوز تکلیف زباله سوز در این شهرستان مشخص نیست.شهرداری و سازمان پسماند باید در زمینه شیرابه سوز وارد عمل می شد اما هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است.

حسین احسانی معاون فرمانداری ویژه آمل نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در زمینه محیط زیست حرف درمانی صورت می گیرد با انتقاد از نبود مدیرعامل سازمان پسماند در جلسات کارگروه اظهار می کند: زباله سوز شهرستان هنوز وضعیت مشخصی ندارد و شرایط زیست محیطی خوبی نیز در آمل نیست.

وی می افزاید: مرکز دفن زباله آمل در مسیر آبگیری سد هراز قرار دارد و طبق گفته مسئولان مرکز دفن باید قبل از آبگیری سد جابه جا شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. از سویی برای جابه جایی این میزان زباله دو سال زمان نیاز است و نباید فرصت را از دست داد.

معاون فرماندار آمل همچنین درباره وضعیت سگ های ولگرد در این شهر نیز بیان می کند که شهر پر از سگ های ولگرد است و دسته های سگ ها به راحتی در تمامی نقاط شهر مشاهده می شود اما جمع آوری صورت نمی گیرد.

منوچهر مجد رئیس نظام پزشکی شهرستان آمل نیز در سخنانی با یادآوری این نکته که بسیاری از الگوها قابل استفاده است، تاکید می کند: در یکی دارودخانه های یزد از نایلون ها برای دادن دارو استفاده نمی شود این امر می تواند در آمل نیز فرهنگ سازی شود. شهرداری می تواند میادین میوه و تره بار و نیز فروشندگان میوه را به استفاده از کیسه های کاغذی و پارچه ای تشویق کند.

وی تصریح می کند: جلسات پسماند و محیط زیست با حضور مسئولان ارشد شهرستان تشکیل شود تا بتواند خروجی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، نماینده سازمان پسماند شهرداری آمل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه شرکت آلفا زیست گستر به عنوان شرکت بی خطر ساز زباله های عفونی در حال فعالیت است به طوری که از شهرهای  شهسوار و بهنمیر به دنبال انعقاد قرارداد با این شرکت هستند، می گوید: درباره زباله سوز شهرستان نیز اقدامات صورت گرفته است و شرکت خارجی با توافق مسئولان ارشد کشوری در آمل زباله سوز را بنا خواهد کرد.

وی می افزاید: عدم ورود زباله شهرهای اطراف به آمل در اختیار شهرستان نیست و مسئولان استانی اجازه توقف این امر را نمی دهند.

نماینده سازمان پسماند همچنین درباره دستگاه شیرابه سوز و نیز برخی مسایل دیگر می گوید: این امر با نامه نگاری مسئولان سازمان پسماند به معاونت عمرانی استانداری و اداره کل امور شهری ارسال شده است اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم تا بتوانیم مشاوران و متخصصان را در این زمینه به کارگیری کنیم.

انتهای پیام

نظر شما