شناسهٔ خبر: 20506362 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

جزئیات انفجار در امیریه شهریار/فرمانداری به این سریال پایان دهد

شهریار- وقت آن رسیده که مسئولان اجرایی شهرستان شهریار با تمام توان برای پایان دادن به سریال انفجارهای گاز در این شهرستان تلاش کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها- احسان پرنیان: بعد از ظهر پنج شنبه بود که صداهای متعدد و مهیب انفجار در سطح شهرک امیریه شهریار پیچید و رعب و وحشت در دل مردم ایجاد کرد، گمانه زنی ها شروع شده بود و هرکس حدسی می زد و منشاء صداهای انفجار را تحلیل می کرد، اما دیری نپایید تا منشاء این صداهای وحشتناک در شهرک امیریه مشخص شد.

حریق شرکت شارژ سیلندرهای گاز «ال. پی.جی» منجر به انفجارهای متعدد کپسول های گاز مایع در شهرک «امیریه» شد، این حادثه ۹ دستگاه خودرو و ۲۰ آتش نشان را به محل حادثه کشاند تا پس از ۲ ساعت و ۱۹ دقیقه آتش حاصل از انفجار که به دامداری های اطراف نیز سرایت کرده بود، مهار کنند.

ماجرا از این قرار بود که بعد از ظهر پنج شنبه دو دستگاه نیسان و یک دستگاه خاور در کنار سکوی شارژ در حالت تخلیه و بارگیری بوده و تعداد سه نفر از پرسنل تاسیسات سیلندر پرکنی بر روی سکو قرار داشتند و در اثر نشت گاز و رسیدن مخلوط گاز مایع با هوا به منبع جرقه زنه ؛ آتش سوزی رخ داده و سیلندر های گاز به اطراف پرتاب شدند.

نشت گاز از یکی از سیلندرهای در حال شارژ عامل آتش سوزی بوده است

مسئول سکوی شارژ سیلندرها که در لحظه انفجار در محل حاضر بوده است، در این خصوص می گوید: نشت گاز از ناحیه اتصالات یکی از سیلندرهای گاز مایع در حال شارژ بر روی باسکول  بوده است و آتش در این مکان شعله ور شده و با توسعه حریق و انتقال حرارت به تعداد ۲۰ سیلندر گاز مایع موجود بر روی سکو و لوله کشی روی سکو که حاوی گاز مایع بوده ابعاد حریق و حادثه افزایش و تشدید می یابد.

تاج محمد بهرامی می افزاید: پس از عدم توفیق در مهار و کنترل حریق و حادثه ؛ شیر گاز مایع در ابتدای خط تغذیه در کنار سکو را بستیم، محل حریق در مجاورت مخازن اصلی گازمایع که به تعداد دو مخزن و باظرفیت ۶۰ تن است، قرار داشت،.

اگر مخازن ۶۰ تنی منفجر می شد وسعت و تلفات حادثه بسیار سنگین بود

احمد کریمی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اگر جریان گاز مایع در خط لوله کشی گاز مایع تاسیسات مذکور  بموقع قطع نمی شد و یا به دلیل شرایط محیطی و با وزش باد ؛ مخازن ۶۰ تنی موجود در نزدیکی سکو تحت تاثیر حرارت قرار می گرفت و یا نیروی آتش نشانی با تاخیر زمانی به محل حادثه رسیده و در عملیات مهار و کنترل موفق نبود و یا از سیلندر های روی سکوی شارژ ؛ به سمت مخازن ۶۰ تنی پرتاب شده و مورد اصابت قرار می گرفت با انتقال حرارت و انبساط حجمی بالا در داخل مخازن  ۶۰ تنی مذکور، پدیده انفجار ناشی از  افزایش فشار ناگهانی ناشی از جوشش گاز مایع  رخ می داد و انفجار ناگهانی مخازن ۶۰ تنی در پهنه ای وسیع و با شعاع قابل توجه پیرامونی آن ؛ منجر به خسارات و تلفات بسیار سنگین می شد.

شهرک «امیریه» یا همان «برد آباد» سابق، یکی از شهرک های شهر شهریار است، که محل وقوع حادثه در حاشیه شهرک است که چند سالی است حالت مسکونی پیدا کرده و مردم در این منطقه زندگی می کنند، ساختمان های ۳ طبقه نوساز نیز در این قسمت شهر به وفور دیده می شود.

بار اولی نیست که انفجار در شرکت گاز رخ می دهد، بار آخر هم نخواهد بود

اما از بد ماجرا، شرکت گاز پرکنی در همسایگی خانه های تازه ساخت، شهرک امیریه واقع شده، که مشکلات ریز و درشتی برای این شهرک نشینان ایجاد کرده است، مانند بوی بد و دائمی گاز در فضا، عبور تعداد زیادی خودروهای سنگین برای حمل کپسول های گاز از کوچه های تنگ این شهرک و از همه بدتر، تهدید ایمنی ساکنان این منطقه، و انفجار گاز، که سبب اعتراضات چندین باره اهالی این منطقه به مسئولین شده بود.

یکی از اهالی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بار اولی نیست که این انفجار در شرکت گاز رخ می دهد، اطمینان داریم که اگر این شرکت در منطقه بماند، بار آخر هم نخواهد بود.

وی اضافه کرد: حتما باید اتفاق بسیار بدتری رخ بدهد تا مسئولین بپذیرند، که وجود این شرکت برای مردم این منطقه چیزی جز ضرر ندارد.

همه در این حادثه انفجار مقصریم

نماینده مردم شهرستان های ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی، بلافاصله پس از وقوع حادثه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مردم حق دارند، وجود این شرکت گاز برای موقعی بود، که این منطقه مسکونی نبود، اما حالا که منطقه مسکونی شده است، باید فکری اساسی کرد، این واحد صنعتی گاز پرکنی، برای مردم مزاحمت های متعددی دارد که یکی از آن ها انفجار و تهدید امنیت ساکنان منطقه است.

محمد محمودی شاه نشین اضافه کرد: در این حادثه انفجار همه ما مقصریم و باید فکری برای دور کردن خطر این حوادث از مردم و زندگی مردم می کردیم.

وی با تاکید بر این که باید هرچه سریع تر تدابیری برای این معضل اندیشیده شود، اضافه کرد: با فرماندار شهریار نیز هماهنگی لازم صورت گرفته است، گزارش نیروی انتظامی از این حادثه جمع بندی خواهد شد و تا یکشنبه جلسه شورای تامین با موضوع انفجار امروز برگزار شده و بحث تامین خسارت های وارده از طریق بیمه این واحد صنعتی و بحث انتقال این دامداری و شرکت کپسول پر کنی مطرح و تدابیری اتخاذ خواهد شد.

فرمانداری می دانست که این شرکت از اماکن پر خطر است

همه نگاه ها متوجه مدیریت شهری شهریار بود، عده ای می گفتند، شهرداری باید برای این معضل فکری می کرده است، اما شهردار شهریار در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تجهیزات کارگاه شرکت گاز امیریه مربوط به سنوات گذشته است و در گذشته هیچ منزل مسکونی در آن مکان وجود نداشته است.

مسعود رهنما ادامه داد: سازمان آتش نشانی شهرداری شهریار و معاون خدمات شهری این شهرداری، بعد از حادثه پلاسکو طی نامه ای لیست اماکن پر خطر را به فرمانداری شهریار اعلام کرده است، که این شرکت گاز نیز یکی از اماکن پرخطری است که طی لیست به فرمانداری ارائه شده است.

اراده ای برای پیش گیری از حوادث وجود ندارد

حال نگاه ها به سوی نماینده عالی دولت در شهرستان شهریار معطوف شد، مردم از فرمانداری خواستار ورود قدرتمند به این حادثه و مدیریت اوضاع هستند.

یکی دیگر از اهالی امیریه به خبرنگار مهر گفت: فرمانداری به خوبی از پرخطر بودن این شرکت با خبر بوده و قدرت و برش لازم برای ایجاد مقدمات انتقال این شرکت را نیز در اختیار داشته است، اما مهم این جا است، که مسئولین اراده ای برای پیش گیری از حوادث ندارند.

امکانات بسیار ضعیف و ناکارآمد شرکت گاز امیریه

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری شهریار، به خبرنگار مهر گفت: وجود این شرکت گاز پرکنی در مجاورت منازل مسکونی، مغایر قوانین و مقررات ایمنی است، از طرفی، امکانات بسیار ضعیف و ناکارآمد برای مواقع حادثه در این شرکت وجود دارد و این شرکت با وجود دو مخزن ۶۰ تنی گاز مایع، تنها از چند کپسول اطفاء حریق بهره می برد و با توجه به بازدید و بررسی های به عمل آمده، سطح دانش و آموزش پرسنل تاسیسات سیلندر پرکنی ؛ با در نظر گرفتن نقش مهم آموزش ها و توانمندی پرسنل در جهت اهداف پیشگیری و کاهش آثار سوء حریق و حوادث و به ویژه با توجه به ریسک و مخاطرات  بالا در تاسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع ؛ ناکافی است و در سطح مطلوب نمی باشد.

احمد کریمی اضافه کرد: انتقال این شرکت گاز پرکنی از این منطقه مسکونی امری غیر قابل انکار و چشم پوشی است، چرا که حادثه روز پنج شنبه در برابر قدرت تخریبی حوادثی از این دست، ناچیز است.

شرکت گاز امیریه قطعا انتقال می یابد/تعهد برای جبران خسارات

محمد محمودی شاه نشین شب گذشته و پس از جلسه کمیته کارشناسی شورای تامین شهرستان شهریار که با موضوع این انفجار در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، به خبرنگار مهر گفت: در جلسه شورای تامین شهرستان شهریار تصمیم بر انتقال قطعی واحد کپسول پرکنی و دامداری های اطراف گرفته شده و مکان تخلیه شود و قرار شد فرمانداری پیگیر امر انتقال این واحد کپسول پرکنی باشد.

وی به حضور نماینده شرکت گاز در جلسه اشاره و اضافه کرد: مقرر شد کپسول های غیر استاندارد و دارای نشت گاز از سطح شهرستان جمع آوری شوند.

نماینده مردم شهرستان های ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین قرار شد، آتش نشانی شهریار اماکنی مانند این شرکت گاز را که ظرفیت ایجاد چنین حوادثی دارند، شناسایی کرده و مورد بازرسی قرار دهد و وجود آن ها را اطلاع دهد تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.

محمودی شاه نشین افزود: این شرکت گاز قبل از جابجایی از منطقه امیریه، اجازه بهره برداری را ندارد و مردم تا اطلاع ثانوی، کپسول های مورد نیاز گاز را از شرکت های مشابه در منطقه دریافت کنند و بدانند که این شرکت قطعا جابجا خواهد شد و برنامه ریزی برای انتقال این شرکت در اسرع وقت ارائه شود و این برنامه ها در جلسه شورای تامین مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص خسارت های وارده گفت: مالک این شرکت گاز تعهد کرده است، که در صورت مراجعه شاکیان و خسارت دیدگان، نسبت به تامین خسارت آن ها اقدام می کند.

وجود متعدد شرکت های گاز مایع در غرب استان تهران تا به حال حوادث مختلفی را موجب شده است، که با توجه به تراکم بالای جمعیت این مناطق، متشکل از شهرستان های اسلامشهر، رباط کریم، بهارستان، شهریار، ملارد و قدس نیاز به بررسی دقیق و جدی تر برای جابجایی این شرکت ها از مناطق مسکونی در شورای تامین استان را بیش از پیش مطرح می سازد.

باید منتظر ماند و دید عزم جدی برای پیش گیری از حوادثی این چنین در سطح مسئولان شهرستان شهریار و نیز استان تهران وجود دارد و یا باید هم چنان شاهد حوادث دلخراشی از این دست باشیم.

نظر شما