شناسهٔ خبر: 20505787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه ها

بازی دوگانه کارگزاران با اصلاح‌طلبان درباره وحدت و غنیمت/ خستگان سیاسی به چه درد شهرداری تهران می‌خورند؟!/ سی‌ان‌ان: تحریم‌های جدید علیه ایران بازی با آتش است

دیوید اندلمن از یادداشت‌نویسان روزنامه یواس‌ای‌تودی، در وبسایت شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نوشت: سیاست ترامپ در قبال ایران بازی با آتش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

عقده‌گشایی بی‌سیم‌چی کودتای 28 مرداد علیه آیت‌الله کاشانی
شبکه دولتی انگلیس برای چندمین بار علیه آیت‌الله کاشانی عقده‌گشایی کرد.
آیت‌الله کاشانی رهبر اصلی نهضت ملت ایران برای ملی کردن صنعت نفت در اواخر دهه 20 شمسی بود و انگلیسی‌ها کینه شدیدی نسبت به ایشان دارند.
وبسایت بی‌بی‌سی برای چندمین‌بار طی ماه‌های اخیر به آیت‌الله کاشانی حمله کرد و به استناد اسناد جعلی آمریکا (شریک جرم MI6 انگلیس در کودتای 28 مرداد 32) مدعی شد آیت‌الله کاشانی در کودتای 28 مرداد نقش داشته است.


بی‌بی‌سی می‌نویسد: اسناد جدید ثابت نمی‌کند که کاشانی به طور مستقیم در کودتا شرکت داشته یا از سازمان سیا پول دریافت کرده باشد، ولی نشان می‌دهد که آقای کاشانی از ماه‌ها پیش از کودتا نه فقط با سفیر آمریکا، بلکه با مأموران سیا دیدارها و گفت‌وگوهایی داشته است!
مطلب القایی بی‌بی‌سی ادعا می‌کند نقش آیت‌الله کاشانی در کودتای 28 مرداد، تاریک و بحث‌برانگیز است. برخی معتقدند که او در پشت‌صحنه به براندازی مصدق کمک کرد؛ حتی گفته می‌شد که وقتی تلاش اولیه برای عزل مصدق با فرمان شاه شکست خورد، مأموران سیا برای کاشانی پول نقد فرستادند تا دسته‌های آشوبگر را به خیابان بفرستد.
یادآور می‌شود رادیو بی‌بی‌سی در هنگام کودتای موسوم به عملیات آژاکس، نقش بی‌سیم کودتا برای اعلام اسم رمز کودتا را ایفا می‌کرد و از این جهت مسخره به نظر می‌رسد که همین رسانه درصدد واکاوی کودتای مذکور باشد. سفیر وقت انگلیس در نامه‌ای به وزارت خارجه دولت متبوعش می‌نویسد: من تنها امیدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانیم او را در افکارعمومی بی‌آبرو و متهم سازیم تا نفوذ خود را از دست بدهد.

بازی دوگانه کارگزاران بااصلاح‌طلبان درباره وحدت و غنیمت
در حالی که دبیر کل و سخنگوی حزب کارگزاران در حال نهایی کردن طرح خود برای قبضه شهرداری تهران هستند، فائزه هاشمی عضو این حزب گفت اصلاح‌طلبان شورا نباید دچار اختلاف شوند.
فائزه هاشمی به روزنامه ایران ابتدا درباره سهم‌خواهی در کابینه گفت: سهم‌خواهی چه اشکالی دارد؟ بالاخره وقتی احزاب با هم فعالیتی را انجام می‌دهند و انتخابات را برنده می‌شوند، بعد هم باید برای تقسیم سمت‌ها و کرسی‌ها باهم گفت‌وگو کنند و در منافع نیز شریک باشند. ضرورت یک کار جمعی موفق و قاعده کارهمین است. حزب برای کسب قدرت به وجود می‌آید.
وی افزود: اینکه سهم‌خواهی چیز بدی است از همان ادبیاتی است که ما به نادرستی تابو کردیم و به عنوان یک کلمه مذموم به کار می‌بریم. سهم‌خواهی کاملاً درست است و ما باید بدون تعارف و رودربایستی و بدون خجالت دنبال سهم‌مان باشیم. هرکسی در انتخابات زحمت کشیده، الان باید در قدرت هم سهم داشته باشد.
وی در ادامه همین گفت‌وگو اظهار داشت: حتماً باید به همان نسبتی که در ستادها با هم بودند و کمک کردند و این اتفاق افتاد، پس از آن هم نباید آقای روحانی و آن مجموعه را تنها بگذارند. همان طور که آقای روحانی هم نباید تکروی کند و این وحدت باید ادامه یابد.


متأسفانه گروه‌ها تا زمانی که رقیب و دشمن دارند اتحاد، همراهی و همکاری بهتر و موفقیت هم بیشتر است. به محض این که احساس می‌کنیم پیروز شدیم و نیاز به هم نداریم مقابل هم قرار می‌گیریم. الان این اتفاق افتاده و مثال آن شورای شهر است. خوشبختانه در فضای مجازی نیستم، اما متأسفانه آنچه می‌شنوم واقعاً به نظر من فاجعه است؛ الفاظی که برخی از اصلاح‌طلبان نثار هم می‌کنند، برای انتخاب شهردار، فهرست و... فاجعه است. این نشانه خوبی نیست. من بلافاصله بعد از انتخابات گفتم بستن فهرست اصلاحات در شورای شهر مناسب نبود؛ اما الان باید آن را آسیب‌شناسی کنیم و جلو آن اتفاقی را که ممکن است بیفتد بگیریم.


این اظهارات در حالی است که کرباسچی و مرعشی عملاً با مهندسی فهرست امید، شورای موسوم به سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را دور زدند و مهره‌های مورد نظر خود را در فهرست تعبیه کردند. خروجی این شگرد، نامزدی محمدعلی نجفی عضو مرکزیت کارگزاران برای شهرداری تهران بود. دیروز هم مرعشی اعلام کرد نجفی، جدی‌ترین گزینه برای شهرداری تهران است.
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد ماه گذشته فاش کرد که کرباسچی از برخی نامزدها برای قرار گرفتن در لیست امید، 2 میلیارد تومان مطالبه کرده است.
بعدها عارف با لحنی آمیخته به بغض گفت که هر چند رئیس شورای سیاستگذاری بوده اما در دو روز آخر، در جریان تهیه فهرست 42 نفره (از بین 700 نفر) برای معرفی 21 نفر نهایی قرار گرفته است. کسانی مانند منتجب‌نیا نیز فاش کردند که تیم 4-5 نفره پشت پرده، حتی خاتمی را هم مقابل عمل انجام شده قرار داده است.


اعلام نامزدی نجفی در حالی است که وی در همین چند سال اخیر، در کار اجرایی ثبات از خود نشان نداده است. نجفی 26 مرداد سال 92 به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد. اما 10 بهمن 92 استعفا داد و علت را بیماری قلبی و توصیه پزشکان به نپذیرفتن کار اجرایی خواند. البته آقای روحانی همان روز استعفا، نجفی را به عنوان مشاور خود و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور منصوب کرد که گویا از نگاه روحانی موفق نبود وگرنه برای دولت جدید ابقا می‌شد. او پس از استیضاح فرجی دانا، مدتی هم سرپرست وزارت علوم بود. او از 4 سال قبل، به خاطر بیماری قلبی از کار اجرایی منع شده و بعید است در این چهار سال جوانتر شده باشد! او حالا 66 ساله و نامناسب برای کار اجرایی میدانی شبانه‌روز است.

فیگارو: انتفاضه جدید از بیت‌المقدس آغاز شده است
یک روزنامه فرانسوی پیش‌بینی کرد درگیری‌های کم‌سابقه مردم فلسطین با نظامیان صهیونیست در بیت‌المقدس، آغاز انتفاضه‌ای جدید باشد.
در حالی که سرکوب فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس رو به شدت گذاشته، روزنامه فرانسوی فیگارو نوشت: به نظر می‌رسد بیت‌المقدس به سخت‌ترین دوره انتفاضه قبلی بازگشته است. ده‌ها هزار مسلمان فلسطینی برای اعتراض به نصب درهای امنیتی در محوطه زیارتگاهی جمع شده بودند که در سال 2000 نیز مرکز دومین انتفاضه بود.
انتفاضه دوم یا انتفاضه اقصی، اعتراضات گسترده فلسطینی‌ها علیه اسرائیل بود که از سال 2000 آغاز شد و پنج سال ادامه یافت.
فیگارو در این مطلب با پیش‌بینی اینکه احتمالاً این درگیری‌ها به انتفاضه دیگری می‌انجامد، از حوادث چند روز گذشته به عنوان «یک سناریوی فاجعه» یاد کرد.

از خرید چند صد میلیارد دلار سلاح تا رشد اقتصادی صفر درصد عربستان
رشد اقتصادی عربستان سعودی برای چندمین سال متوالی به نزدیک صفر درصد رسید.
به گزارش بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد با توجه به کاهش تولید سازمان اوپک، بی‌ثباتی قیمت نفت و ایجاد اصلاحات ساختاری در عربستان، رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 از چهار دهم درصد به یک دهم درصد کاهش یافته است.
صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی رشد اقتصاد غیرنفتی این کشور را از 2/1 درصد به 1/7 درصد کاهش داد.
وضعیت وخیم رشد اقتصادی عربستان در حالی است که آل‌سعود در سفر اخیر ترامپ به ریاض، قرارداد چند صد میلیارد دلاری خرید اسلحه را تقدیم دولت آمریکا کرد تا نهایت نوکری خود را به اثبات برساند.

سی‌ان‌ان: تحریم‌های جدید علیه ایران بازی با آتش است
تحلیلگر سی‌ان‌ان هشدار داد فشار دولت آمریکا به ایران بازی با آتش است.
دیوید اندلمن از یادداشت‌نویسان روزنامه یواس‌ای‌تودی، در وبسایت شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نوشت: سیاست ترامپ در قبال ایران بازی با آتش است.
وی افزود: ترامپ رژیم جدیدی از تحریم‌ها را به دلیل فعالیت‌های ایران در خاورمیانه و مناطق دیگر، از جمله برنامه موشک بالستیک و حمایت از تروریسم اعمال کرد که ممکن است به نظر ترامپ زیرکانه باشد، اما بسیاری از دوستان ترامپ در داخل و خارج او را از انجام آن نهی می‌کردند.
وی می‌نویسد: تحریم‌های جدید همان فشاری را به مردم ایران وارد می‌کند که تحریم‌های قبل از توافق هسته‌ای وارد می‌کردند. به گفته محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران، آمریکا هم متن و هم ‌روح برجام را نقض کرده است.

خستگان سیاسی به چه درد شهرداری تهران می‌خورند؟!
« شورای پنجم تهران برای شهرداری، به مجمع خستگان سیاسی رسید».
روزنامه جوان نوشت: پس از بحث و گفت‌وگو در مورد کاندیداها و اعلام انصراف یا ادامه حضور برخی کاندیداها در دولت مانند آخوندی و ابتکار، از میان ۲۴ گزینه معرفی شده توسط ۲۱ نفر منتخب شورای پنجم شهر تهران، هفت گزینه از جمله یک کاندیدای خانم انتخاب شده‌اند. آنچه از ظواهر امر مشخص است، هفت گزینه نهایی تصدی پست شهردار تهران، دو هفته فرصت دارند برنامه‌های خود را به منتخبان شورای پنجم ارائه کنند تا شاید برنامه‌محوری جایگزین شخص‌محوری در انتخاب شهردار شود، اما آیا گزینه‌های معرفی شده پتانسیل جایگزینی شهردار فعلی را دارا هستند؟! آیا هر کدام از این هفت نفر دارای حداقل شرایط ضروری و اولیه برای شهردار شدن پایتخت هستند؟ آیا این اسامی با حجمی از معضلات خرد و کلان تهران قابلیت پای کار ماندن و ادامه سیر پیشرفت فعلی در شهر تهران را دارند.
 بنا بر ظواهر رسانه‌ای شده شیوه انتخاب بدین‌گونه بود که اعضای شورای پنجم شهر تهران هر یک نام حداکثر سه نفر را به‌عنوان نامزد تصدی شهرداری تهران معرفی کردند تا از میان آنان هفت نفر از دارندگان بیشترین رأی به شورای پنجم شهر تهران دعوت شوند و با دریافت برنامه‌هایشان، در نهایت شهردار تهران با رأی اعضای شورای شهر انتخاب شود.
اعضای شورای شهر جدید در حالی محمد علی نجفی (عضو مرکزیت کارگزاران) را نامزد شهرداری تهران کردند که چندی پیش حسین مرعشی (سخنگوی کارگزاران) گفته بود «ترجیح ما نجفی است، هر چند که عارف (‌رئیس اسمی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) ترجیح می‌دهد فردی نزدیک به وی شهردار شود.»
 نجفی در همین چند سال اخیر هم در کار اجرایی ثبات از خود نشان نداده است. وی 26 مرداد سال 92 به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد. اما 10 بهمن 92 استعفا داد و علت را بیماری قلبی و توصیه پزشکان به نپذیرفتن کار اجرایی خواند. محمدعلی نجفی در حالی رأی 21 نفر از اعضای شورای شهر پنجم را به خود اختصاص داده است که سوابق تحصیلی و کاری وی هیچ نسبتی با مسائل اجرایی شهری، یا امور عمران و شهرسازی ندارد! حسین مرعشی فرد همیشه حاضر در همه محافل اصلی اصلاح‌طلبی که از وی به عنوان سهمیه حزب کارگزاران در میان گزینه‌های شهرداری تهران یاد می‌کنند، گزینه دوم منتخبان شورای شهر پنجم است. از کارنامه وی به همین بسنده می‌کنیم که در جریان فتنه ۸۸، وی جزو مشارکت‌کنندگان در آن غائله بود و در نهایت در اسفند همان سال، به واسطه دفاع از فتنه‌گران و توهین به نظام، به یک سال حبس محکوم شد.
 در ادامه حضور چهره‌ای چون «الهه کولایی» در فهرست این هفت نفر و به عنوان نفر سوم از دیگر نکات جالب توجه است. کولایی در حالی منتخب تأمین‌کننده منافع شهری مردم شهر تهران از سوی اعضای شورای شهر پنجم شناخته شده است که کل سابقه سیاسی وی، عضویت در هیئت مرکزی حزب منحله مشارکت و به تبع آن، حضور در مجلس جنجالی و پرماجرای ششم از فهرست این حزب بود. کل فعالیت کولایی در آن مجلس، به مانند سایر نمایندگان اصلاح‌طلب، محدود به طرح‌ها و لوایح سیاسی- تبلیغاتی چون اصلاح قانون مطبوعات، پیوستن به کنوانسیون جهانی حقوق زنان، لوایح اختیارات ریاست جمهوری، تحقیق و تفحص از صدا و سیما و امثال اینها بوده است.
جالب اینکه تا قبل از دوران نمایندگی هم، سمت‌های او در وزارت خارجه یا مرکز تحقیقات استراتژیک، سمت‌های علمی، مطالعاتی و مشورتی بوده است. خانم کولایی جزو آن گروه از نمایندگانی بود که در جریان تحصن و استعفای دسته جمعی در مجلس ششم، به عنوان عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، نقش فعالی داشت. به عبارت دیگر، خانم دکتر الهه کولایی، که تخصص ایشان روسیه، کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی است، حتی یک روز هم سابقه اجرایی ندارد!

خراسان

پشت پرده توقف ارائه خدمات به اتحادیه های صنفی
بر اساس گزارش جدید یک مسئول مهم دولتی به مدیران ارشد اجرایی اعلام شده در حالی که در قانون فعالیت احزاب و انجمن های سیاسی و صنفی مصوب سال 1360، حقوق و وظایف گروه ‏های یاد شده و نحوه اقدام آنها مشخص شده بود، با تصویب قانون جدید در سال 1395، قانون قبلی نسخ شده اما نحوه اقدام اتحادیه های صنفی در قانون جدید مسکوت و بلاتکلیف مانده، لذا تشکل هایی که بنا به رویه گذشته به وزارت کشور مراجعه و درخواست ارائه خدمات می کنند، به علت سکوت قانون جدید، نمی توانند خدمتی دریافت کنند!


ارسال فیزیکی نامه های اداری محدود شد
بر اساس درخواست یک نهاد مسئول از تعدادی دستگاهها و ادارات اجرایی، با اشاره به تصمیمات سال های گذشته دولت در خصوص توسعه مکاتبات الکترونیک و سامانه های امن داخلی، از مدیران این بخش ها خواسته شده به منظور صرفه جویی در زمان، هزینه ها، کاهش حجم کاری و همچنین امنیت داده ها در سال جاری، از بسترهای مورد تایید الکترونیکی برای ارسال نامه ها و سایر مکتوبات کاری استفاده کرده و از ارسال فیزیکی نامه های اداری حتی الامکان خودداری کنند.

ایران

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص): مشکلی با دولت‌ نداریم
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه هدف این قرارگاه سود مالی نیست، گفت: امنیت و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی اولویت سپاه است.به گزارش مهر، سردارعبادالله عبداللهی افزود: این قرارگاه یکی از مجموعه‌های بزرگ سپاه و در خدمت مردم است، ودرخصوص انجام طرح‌های عمرانی و آبادانی با دولت مشکل خاصی نداریم،اگر بگوییم دولت با ما تعامل نداشته حرف درستی نیست، اما تنگناهای مالی را هم شاهد بوده‌ایم که امروز هم با این مسأله روبه‌رو هستیم ولی قرارگاه هیچگاه حضور خود در طرح‌های عمرانی را منوط به تأمین مالی نکرده، بلکه هر جا نیاز بوده، وارد میدان شده است البته دولت‌ها نیز تا جایی که توانسته‌اند کمک کرده‌اند. وی در ادامه گفت: گاهی اختلافاتی میان دولت‌ها و قرارگاه به‌عنوان کارفرما و پیمانکار به وجود می‌آید، اما هیچ چیز بهتر از وحدت، همدلی و همراهی برای آبادانی کشور نیست، همه باید دست به دست هم دهیم و مشکلات موجود را با وجود تحریم‌های ظالمانه حل کنیم.


تقوی: حمایت از دولت وظیفه امامان جمعه است
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه حمایت از دولت، به تبعیت از رهبری وظیفه امامان جمعه است، گفت: نقد منصفانه و دفاع از دولت در تریبون‌های نماز جمعه در اولویت خواهد بود. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در نشست ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: دولتی که می‌خواهد موفق باشد باید پشت سر رهبری حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه عده‌ای فضای مجازی را آلوده کرده‌اند، گفت: بسیاری از شخصیت‌های نظام در فضای مجازی مورد تهمت واقع می‌شوند و هیچ قید و بندی در فضای مجازی رعایت نمی‌شود.تقوی با تأکید بر امید دادن به جامعه از سوی مسئولان اظهار کرد: در فضای مجازی برخی به دنبال ناامید کردن مردم هستند که این عمل ناپسند است.


تکذیب انصراف مرعشی از نامزدی شهرداری تهران
روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از انصراف حسین مرعشی برای شرکت در برنامه انتخاب شهردار تهران حکایت می‌کرد. همزمان گمانه زنی‌ها حاکی از این بود که محمد علی نجفی که در حال حاضر با 21 رأی پیشتازترین کاندیدا برای شهرداری تهران است از سوی رئیس جمهوری برای ریاست سازمان برنامه و بودجه برگزیده شده و اگر این سمت را بپذیرد به طور خودکار حسین مرعشی با 20 رأی جای او را خواهد گرفت و محتمل‌ترین گزینه برای شهرداری است. همه این گمانه زنی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که اعضای شورای شهر اعلام کرده‌اند به برنامه‌های افراد رأی می‌دهند و تعداد آرای بیشتر متضمن شهردار شدن فرد نیست.با این وصف خبر انصراف مرعشی در شبکه‌های اجتماعی پیچید اما او در گفت‌وگو با «ایران» این موضوع را تکذیب کرد و در متنی که برای رسانه‌ها هم ارسال شد اعلام کرد: انصراف سید حسین مرعشی از نامزدی شهرداری تهران کذب محض است.وی افزود: دیروز صبح به مرتضی الویری رئیس موقت شورای پنجم اعلام کردم نامزدی از سوی نمایندگان محترم شورای تهران را پذیرفته‌ام. وی در عین حال افزود: قطعاً بین من و دکتر نجفی رقابتی نخواهد بود و تا زمانی که تکلیف جایگاه دکتر نجفی در دولت آینده روشن شود، هیچ انصرافی از سوی هیچ کدام در کار نخواهد بود و آن وقت نیز این شورای شهر تهران است که تصمیم لازم برای انتخاب شهردار جدید را خواهد گرفت.

آرمان

پیام آیت‌ا... سیستانی به آیت‌ا... صافی

آیت‌ا... سیستانی، مرجع شیعیان عراق، پیامی را خطاب به آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی صادر کرد. در متن این پیام آمده است: امید است پیوسته در ظل توجهات و عنایات خاصه حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه از جمیع بلایات محفوظ و مصون بوده باشید. پیام تبریک حضرتعالی به مناسبت آزادسازی شهر موصل از جور داعشیان تکفیری واصل و موجب تشکر و امتنان گردید. رشادت‌ها و جانفشانی‌های مردم غیور عراق از پیر و جوان، بزرگ و جوان در کارزار سرنوشت‌ساز سه سال گذشته، هرچند برای اینجانب دور از انتظار نبود، ولی حقا که باعث بسی افتخار و مباهات و شایسته تقدیر و تشکر فراوان است. امیدوارم با دعای خیر حضرتعالی شر اشرار و کید فجار از کشور عراق و دیگر بلاد اسلام دفع و امنیت کامل و آسایش تمام را خداوند منان به همگان ارزانی دارد.

   

دستگاه‌ها پاسخگوی شهروندان باشند

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه رضایتمندی مردم و مسئولیت‌پذیری دستگاه‌ها در حوزه حقوق شهروندی را بررسی می‌کنیم، تاکید کرد: دستگاه‌ها باید مسئولیت‌پذیر و در برابر شهروندان پاسخگو باشند. الهام امین‌زاده اظهار داشت: نیاز است سازوکار مناسبی برای حقوق شهروندی در استان‌ها ایجاد تا از موازی‌کاری جلوگیری شود که در تلاش برای رفع این مشکل در دولت دوازدهم هستیم. وی با بیان اینکه باید برنامه‌های هر استان در حوزه حقوق شهروندی مشخص باشد، تصریح کرد: آموزش به دستگاه‌های اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد. امین‌زاده افزود: بحث جدیدی در نظام اداری کشور ایجاد شده که هر کارمندی در حق شهروندان تبعیض قائل شود در هیات رسیدگی به تخلفات اداری مورد بررسی قرار می‌گیرد و با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

   

واکنش ایران به تداوم اقدامات رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت‌خارجه گفت: فلسطین مظلوم همچنان مساله اول جهان اسلام است و رژیم صهیونیستی به عنوان مظهر، منبع و منشأ اصلی تروریسم دولتی و وحشت‌پراکنی در منطقه عمل می‌نماید. بهرام قاسمی تداوم اقدامات تجاوزکارانه و سرکوب وحشیانه مردم مظلوم فلسطین در قدس اشغالی را که به بهانه ممانعت از ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجدالاقصی برای ادای فریضه نماز آغاز شده را به‌شدت محکوم و افکار عمومی، رسانه‌ها و همه آزاداندیشان و ملت‌ها و دولت‌های جهان را به حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مقابله با تجاوزات و اقدامات ضدانسانی صهیونیست‌های غاصب دعوت کرد.

    

دیدار جابری‌انصاری با فواد معصوم

معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه، صبح روز یکشنبه با رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین جابری‌انصاری که به عراق سفر کرده است، در دومین روز سفر خود به بغداد با فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، در مورد روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه دیدار و رایزنی کرد. جابری‌انصاری همچنین با ابراهیم جعفری، وزیر امورخارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

    

اگر ایران نبود عراق از بین می‌رفت

وزیرخارجه عراق از حمایت‌های ایران در عراق در جنگ با داعش تقدیر و تشکر کرد. ابراهیم جعفری، وزیرخارجه عراق، پس از دیدار با حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزیرخارجه ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: در دیدار با جابری‌انصاری در رابطه با روابط دوجانبه تهران و بغداد و راه‌های تقویت آن بحث و تبادل‌نظر کردیم. همچنین در رابطه با پیروزی‌های بزرگ عراقی‌ها در جنگ با گروهک داعش و حمایت‌هایی که کشورهای دوست از عراق کردند و همچنین در رابطه با اوضاع منطقه و جهان گفت‌وگو کردیم. در این بیانیه آمده است که وزیرخارجه عراق ضمن تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های بین دو کشور و مشارکت ایران در بازسازی زیرساخت‌های برخی شهرهای عراق از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف و به‌خصوص در جنگ با داعش تقدیر و تشکر کرد و گفت: اگر ایران نبود عراق از بین می‌رفت.

    

بیانیه ۲عضو ارشد مجلس آمریکا درباره تحریم‌ها

رئیس کمیته امور خارجی و رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا، در دفاع از توافق قانونگذاران این کشور بر سر طرح تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی مدعی شدند که این سه کشور همسایگان خود را تهدید می‌کنند و به دنبال تضعیف منافع آمریکا هستند. اد رویس، رئیس کمیته امورخارجی و کوین مک‌کارتی رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، با انتشار بیانیه‌ای از توافق قانونگذاران بر سر طرح تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی استقبال کردند. آنها در بیانیه خود با ادعای اینکه روسیه، ایران و کره‌شمالی، به روش‌های مختلف همسایگانشان را تهدید می‌کنند، آورده‌اند: این سه کشور به دنبال تضعیف منافع آمریکا هستند. پس از تصویب طرح تحریمی ایران و روسیه در سنا، مجلس نمایندگان تحریم‌های کره‌شمالی را به تصویب رساند و قانونگذاران با همکاری اعضای سنا تصمیم گرفتند این طرح را تقویت کنند. مجلس نمایندگان در روزهای آینده این طرح را که بر این کشورها متمرکز است و آنها را برای اعمال خطرناکشان مسئول می‌داند، به رای می‌گذارد.

    

توبیخ و تعلیق 4 نفر درصداوسیمای اصفهان

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان اصفهان با اشاره به خنده گوینده به هنگام پخش برنامه زنده خبر اصفهان و بازتاب‌ آن در شبکه‌های مجازی گفت: 4 نفر از همکارانی که در موضوع بی‌دقتی در پخش خبر سیما مقصر شناخته شدند به تعلیق از کار و توبیخ کتبی همراه با درج در پرونده محکوم شدند. مسعود احمدی ادامه داد: حجم بالای برنامه‌های زنده در این ایام، خستگی و بی‌دقتی مجری خبر از دلایل این اتفاق بود.در اولین دقایق بامداد پنجشنبه و هنگام اجرای برنامه زنده خبر، یکی از عوامل برنامه و مجری به تصور عدم آنتن، گفت‌وگوی کوتاه چند ثانیه‌ای و خنده مجری را داشتند که البته هرچند کوتاه بود اما با توجه به لزوم حفظ حریم آنتن زنده در همه ایام به ‌ویژه مناسبت‌ها، به هیچ‌وجه قابل اغماض نبود.

نظر شما