چکیده
امروزه توانمندی سازمانها در شناسایی بازارهای هدف به کمک روشهای داده کاوی بیش از پیش افزایش یافته است. بخشبندی بازار، هدفگیری شرکتها را به سمت بازارهای مشخصتری هدایت میکنند تا ارتباط موثرتری با مشتریان صورت پذیرد. خوشهبندی یکی از پر استفادهترین و مهمترین تکنیکهای داده کاوی و شاخهای از تحلیل آماری چند متغیره بوده و روشی برای گروهبندی دادههای مشابه در خوشههای یکسان است .با بزرگتر شدن بانکهای اطلاعاتی، تلاش محققان بر روی پیدا کردن روشهای خوشهبندی کارا و مؤثر متمرکز شده است تا از این راه بتوانند زمینه تصمیمگیری سریع و منطبق با واقعیت را فراهم آورند. در این تحقیق با استفاده از الگوریتم بهینهسازی مورچگان و دادههای در دسترس به خوشهبندی بازار یک شرکت تولیدکننده کاشی در ایران پرداخته شده تا تمایزات موجود در بخشهای مختلف نمایان گردد. نتایج حاصل، نشان از دقت بالای این الگوریتم در خوشهبندی دادهها دارد. همچنین به منظور بررسی بیشتر دقت عملکرد مدل طراحی شده، نتایج آن با نتایج حاصل از بخشبندی دادهها با یک روش خوشهبندی کلاسیک دیگر –k) میانگین( مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها: بخشبندی بازار؛ خوشهبندی بازار؛ الگوریتمهای فراابتکاری؛ الگوریتم بهینهسازی کلونی مورچگان
نویسندگان:
حبیب زارع احمدآبادی: استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد
محبوبه رفیعی امام: کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشگاه علوم تحقیقات یزد
علیرضا ناصر صدرآبادی: استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد
دو فصلنامه کاوش های مدیریت بازرگانی - دوره 8، شماره 16، پاییز و زمستان 1395.
∎
نظر شما