چکیده
هدف از این تحقیق ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی و طراحی الگوی آن در دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی بود که با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و به صورت میدانی به اجرا درآمد.جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دارای تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد تشکیل میدادند. براساس روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی و با استفاده از فرمول تعیین نمونه کوکران، 488 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته تحت عنوان PESERVQUAL استفاده شد. از آزمونهای آماری t جفت شده، آزمون رتبهبندی فریدمن و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب کیفیت خدمات آموزشی در دانشکدههای تربیت بدنی تفاوت معنیداری وجود دارد (0/05<p) و میانگین امتیازات وضعیت مطلوب بیشتر از وضعیت موجود بود. همچنین در بین ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، در بین دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد بُعد شایستگی دارای بالاترین اولویت و بُعد مسئولیتپذیری و پاسخگویی دارای پایینترین و در بین دانشجویان دکتری بُعد اولویت و بُعد همدلی پایین ترین اولویت را داشت. به صورت کلی به نظر میرسد که کیفیت خدمات آموزشی در دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاه آزاد باید ارتقاء یابد.
کلیدواژه ها: کیفیت خدمات آموزشی؛ سروکوال؛ تربیت بدنی؛ دانشگاه آزاد
نویسندگان:
نوشین عبدلی یزدی: دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
فریده اشرف گنجویی: استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
علیرضا پویان فرد: استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
محمدصالح اولیا: دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
دو فصلنامه کاوش های مدیریت بازرگانی - دوره 8، شماره 16، پاییز و زمستان 1395.
∎
نظر شما