شناسهٔ خبر: 20504478 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

از رقابت نمی ترسیم

صاحب‌خبر -

  شعا- محمدحسن مقدم فر درباره شبکه علمی ایران گفت: استقلال یکی از استاندارهای جهانی شبکه های علمی است. بدین معنی که شبکه علمی نباید از داخل شبکه های کشوری عبور کند. این موضوع مستلزم تعامل با مجموعه‎های بالاسری مانند شرکت ارتباطات زیرساخت است که نیاز به تعاریف جدید در این حوزه است.
 وی با بیان اینکه نسل سوم شبکه علمی با هدف کسب و کار، راه‎اندازی شده است، گفت: ارتباط مخاطبان، B2C یا B2B است. در این شرایط هر کاربری که محتوا و خدمات مورد نیاز دیگران را در اختیار داشته باشد، می‎تواند از مرکز داده و امکانات زیرساختی استفاده کند.
 مدیر اجرایی شبکه علمی ایران از شناسایی نزدیک 80 مجموعه تولید کننده محتوا و خدمت خبر داد و افزود: برخی تصور می‎کنند که شبکه علمی ایران بیشتر به حوزه‎های مهندسی مربوط می‎شود، ولی این شبکه برای پژوهش و تولید محتوا در علوم مختلف به ویژه با تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه تولید محتوای علوم انسانی فعالیت می‎کند. به ویژه از ایران شناسان و پژوهش‎گران حوزه علمیه دعوت می کنیم که به شبکه علمی ایران متصل شوند. 

مقدم فر در ادامه تصریح کرد : شبکه علمی ایران قرار بود سال 87 راه‎اندازی شود که با مشکلاتی مواجه شد. همین امر موجب بی‎اعتمادی مشتریان به تاریخ های زمانی شد و اکنون که از سال 93 در دولت تدبیر و امید اجرای پروژه دوباره پیگیری شده است نیاز به فراهم آوردن برخی زیر ساخت های قانونی درباره مشارکت بخش خصوصی و پروانه‎های اپراتور بودیم. وی با تاکید بر حضور و مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راه اندازی شبکه علمی ایران ، اظهار کرد: شبکه علمی شبکه ای بسته است و فقط در نقاطی به شبکه عمومی متصل می‎شود. محتوای اصلی اطلاعات شبکه علمی ایران ارتباطی منسجمی با نهاد های علمی دیگر مانند ایران داک دارد.در این ساختار محققان نباید نگران دزدی ایده و اطلاعات خود باشند.

مدیر اجرایی شبکه علمی ایران درباره مدیریت شبکه‎ای دانش تصریح کرد: اساتیدی در دانشگاه ها فعالیت می‎کنند که مورد تایید همه دانشجویان کشور هستند و اگر بخواهیم مفهوم E-learning را در کشور ایجاد کنیم باید برای این اساتید فرهیخته منافع ایجاد شود.
مقدم فر با بیان این که هزینه اطلاعات شبکه بر اساس نوع مخاطب متفاوت است، گفت: مجموعه اطلاعات برای پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و پژوهشگران متفاوت است. نگاه ما این است که در هر بازاری مصرف بیشتر سود آور است. بنابراین باید تعرفه اطلاعات را کاهش دهیم تا بتوانیم با تولید بیشتر هزینه ها را کاهش دهیم. 

 وی افزود: پروانه شبکه علمی، دانشجویان و پژوهشگران را مخاطب قرار داده است؛ اما علاوه بر آنها، طلاب، فارغ التحصيلان هم می توانند در تولید محتوا و استفاده از اطلاعات شبکه علمی ایران استفاده کنند. 

 مدیر اجرایی شبکه علمی ایران درباره امکان رقابت این شبکه با فضاهای مشابه تاکید کرد: ما از رقابت نمی ترسیم. اگر تولید علم بیشتر باشد، سند جامع علمی کشور محقق می‎شود.

نظر شما