شناسهٔ خبر: 20504248 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

خبر كوتاه

صاحب‌خبر -

هويت كاربران همراه احراز شد
معاون وزير ارتباطات در مراسم افتتاح فاز ۳ شبكه اطلاعات گفت: احراز هويت كاربران در شبكه همراه انجام شده و به‌زودي در شبكه ثابت نيز انجام مي‌شود. نصرالله جهانگرد اظهار داشت: در شهريور 95 فاز اول و در بهمن 92 فاز دوم شبكه ملي اطلاعات افتتاح شد و براي پياده‌سازي مرحله 3 تيرماه 96 را انتخاب كرده بوديم.
 اجراي اين شبكه طبق مصوبات قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي با 6 ويژگي اساسي شامل شبكه كامل، كوشا، فعال، با امكان عرضه محتوا، با سرعت بالا، داراي قابليت موبيليتي (امكان جابه‌جايي) و پهن‌باند اجرايي شده است. وي با بيان اينكه اين شبكه در 10 بخش اساسي اجرايي شده، گفت: يكي از اين بخش‌ها احراز هويت كاربران است كه احراز هويت كاربران در شبكه همراه اجرايي شده و در شبكه ثابت هم به زودي اجرايي مي‌شود.
جهانگرد با اشاره به نتايج اجراي دو فاز از شبكه ملي اطلاعات گفت: در نتيجه تغييرات ايجادشده در شبكه ارتباطي كشور، سهم ترافيك خارج به داخل از 95 درصد به 60 درصد رسيده كه با افزايش داخلي‌سازي‌هاست پايگاه‌هايي كه مردم بيشتر دسترسي دارند، سهم محتواي داخلي به 70 تا 80 درصد نيز مي‌رسند. با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات ظرفيت شبكه اصلي كشور از 604 گيگ به 10 هزار گيگ افزايش يافته كه اميدواريم به 20 هزار گيگ افزايش يابد. همچنين ظرفيت ترافيك بين‌الملل 9 برابر و ظرفيت ترافيك داخلي 15 برابر شده است.

 

 توسعه فرودگاه امام  در ۴ فاز
مشاور مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينكه طراحي فرودگاه امام ۵۰ سال پيش توسط ايكائو ارايه شده بود، گفت: آن زمان اين فرودگاه براي 8/4 ميليون مسافر در سال طراحي شد و امروز قرار است در 4 فاز توسعه يابد. سيداحمد مومني‌رخ ‌اظهار داشت: طرح اوليه ساخت و بهره‌برداري از فرودگاه امام 50 سال پيش توسط ايكائو ارايه شد؛ آن زمان ايكائو طرح ساخت اين فرودگاه را به اداره كل هواپيمايي وقت ايران ارايه داد.
سازمان برنامه و بودجه وقت در جريان امور مترتب بر ساخت اين فرودگاه بود. پس از آن شركت امريكايي- ايراني طرح فرودگاه امام را ارايه داد و حدود سال‌هاي 1355 بود كه طرح مشاور آماده و به اداره كل هواپيمايي وقت ارايه شد.
وي گفت: در سال 62 و 63 مجلس دستور توقف پروژه مذكور را جهت بررسي بيشتر داد اما با رشد تقاضاي سفرهاي هوايي از سال 1372 مجددا مقرر شد فاز يك فرودگاه امام خميني (ره) اجرايي شود كه براي جابه‌جايي 8/4 ميليون مسافر در نظر گرفته شد. مومني‌رخ افزود: با توجه به رشد پروازهاي منطقه اين ضرورت ايجاد شد كه فازهاي بعدي در 4 فاز طراحي شود؛ مشاوران معروف دنيا وارد كار شدند و با انتصاب مديران مرتبط با اين نوع فعاليت‌ها و مجري‌هاي مختلف كارها پيش رفت اما با كمبود اعتبارات طرح رشد كندي داشت.

نظر شما