شناسهٔ خبر: 20502959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«من یک توریست نیستم!» روایت «شهروند» از گفت‌وگو با رئیس جمعیت صلیب‌سرخ چاد

آرزوهای «یحیی محامت لیگوئیتا»

مردم چاد احترام خاصی برای داوطلبان و فعالیت‌های داوطلبانه قایل هستند

صاحب‌خبر -

حسام خراسانی|  «من یک توریست نیستم!» روایت گفت‌وگوی «شهروند» با «یحیی محامت لیگوئیتا»، رئیس جمعیت صلیب‌سرخ چاد؛ مردی با قدوقامت بلند و اندیشه محکم و باصلابت؛ آرزویش چاد قدرتمند و توسعه‌یافته است. «یحیی محامت لیگوئیتا»، رئیس جمعیت صلیب‌سرخ کشوری محصور در خشکی است. کشور چاد مساحتی حدود ۱٬۲۸۴٬۰۰۰کیلومترمربع دارد و رتبه بیستم جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور جمعیتی حدود ۱۰٬۳۲۹٬۲۰۸ نفر را در خود جای داده است. با این‌که مساحت این کشور اندکی از کشور ایران کوچکتر و مقدار بسیار ناچیزی از نیجر بزرگتر است، اما جمعیت آن از یک‌هفتم ایران کمتر و حتی از جمعیت نیجر هم کمتر است. مقدار عظیمی از مساحت این کشور در بیابان صحرا و اکثر زمین‌های آن، غیرقابل کشت است. زبان رسمی مردم چاد فرانسوی است، ولی در برخی از نقاط مردم به زبان عربی صحبت می‌کنند. حدود  ۷۵درصد از مردم چاد مسلمانند و مابقی افراد به دین مسیح اعتقاد دارند. جمهوری چاد از شمال با کشور لیبی، از شرق با کشور سودان شمالی، از جنوب با کشورهای آفریقای مرکزی و کامرون و از غرب با کشورهای نیجر و نیجریه همسایه است. جمهوری چاد ذخایر غنی از نمک، اورانیوم، خاک چینی، الماس و تنگستن دارد. پایتخت آن انجامناست؛ صنایع چاد عمدتا در زمینه تولید منسوجات، بسته‌بندی مواد غذایی، تولید کربنات سدیم، صابون، سیگار، مصالح ساختمانی و صنایع دستی فعال است. جمعیت صلیب‌سرخ چاد CRC در‌سال 1983 تاسیس شد. این جمعیت حدود 124‌هزار نیرو داوطلب دارد و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین این جمعیت،
 42 کارمند در ساختار سازمانی خود دارد.
جناب «یحیی محامت لیگوئیتا» ورودتان به شهر تهران را خیرمقدم می‌گویم، اگر موافق هستید گفت‌وگو را با محورهای ماموریتی جمعیت صلیب‌سرخ چاد آغاز کنیم؛ جمعیت صلیب‌سرخ چاد در چه بخش‌هایی فعالیت دارد؟
موضوعاتی همچون آسیب‌ها و سوانح‌ طبیعی همچون ‌زلزله، برنامه‌های با هدف پیشگیری و کاهش آلام بشری ازجمله خدمات بشردوستانه‌ای است  که توسط جمعیت صلیب‌سرخ چاد در سطح دنبال می‌شود. فعالیت‌هایی که در این جمعیت انجام می‌شود شامل بخش‌های مدیریت سوانح، جوانان، داوطلبان و خدمات بهداشتی واجتماعی، مبارزه با ناامنی غذایی و بحث توزیع آب آشامیدنی است. تمام این فعالیت‌ها منطبق با اساسنامه‌ای است که برای ما تعریف شده است.
به اساسنامه جمعیت صلیب‌سرخ چاد اشاره داشتید، برحسب این اساسنامه فعالیت اجرایی چگونه تعریف شده است؟
ما قاعدتا براساس اساسنامه‌ای که برای ما تعریف شده، رفتار می‌کنیم؛ در اساسنامه ما یک چارچوب مشخص تعیین شده است که به آن می‌گوییم آیین‌نامه اجرایی، براساس این اساسنامه من در حال حاضر رئیس جمعیت صلیب‌سرخ چاد هستم. در ساختار ما یک شورای اجرایی، شورای سلامت‌گذاری عمومی، شورای مربوط به سوانح طبیعی، منابع انسانی و تشکیلات پشتیبانی، شورای جوانان، شورای تامین آب آشامیدنی، بخش امنیت غذایی، بخش لجستیک و البته معاونت اداری و مالی نیز وجود دارد.  برای همه این ساختارها نهادی تعریف شده است به‌عنوان هماهنگی جمعیت و البته همه این ساختارها تحت‌نظر دبیرکل از نظر اجرایی کار می‌کنند و البته دبیرکل نقش هماهنگ‌کننده در شورای‌عالی جمعیت را نیز به عهده دارد.
این شورا از چه افرادی تشکیل می‌شود؟
در این شورای‌عالی من رهبر و رئیس هستم، دبیرکل مسئول امور اجرایی است، اما تمام تصمیمات زیر نظر رئیس جمعیت است.
رئیس جمعیت صلیب‌سرخ چاد چگونه انتخاب می‌شود؟
یک مجمع عمومی وجود دارد که هر چهارسال یک‌بار فردی را به‌عنوان رئیس جمعیت انتخاب می‌کند.
دبیر کل چگونه انتخاب می‌شود؟
دبیر کل به انتخاب رئیس و با مشورت و رأی مثبت کمیته چهار نفره که متشکل از مدیران ارشد جمعیت است، انتخاب می‌شود.
این یعنی حاکمیت چاد در انتخاب رئیس و دبیرکل نقشی ندارد؟
بله؛ حاکمیت در انتخابات هیچ نقشی ندارد.    
اگر موافق هستید، در مورد منابع مالی جمعیت صلیب‌سرخ چاد و نحو تامین بودجه این جمعیت صحبت کنیم...
برای تامین منابع مالی، حق عضویت از تمام اعضا گرفته می‌شود، از طریق اداره نهادی عام‌المنفعه که صلیب‌سرخ دارد هم منافع را به دست می‌آوریم، مجموعه‌های تجاری داریم و از اجاره این مغازه‌ها هم بخشی از منابع مالی خود را تامین می‌کنیم، عوارضی که از دولت به دلیل ارایه خدمات اجتماعی دریافت می‌کنیم هم قسمتی از منابع مالی ما است؛ عوارضی مثل عوارض راه‌آهن یا شهرداری.
هر داوطلب چه میزان حق عضویت پرداخت می‌کند؟
500فرانک سالانه هر داوطلب باید پرداخت کند، اعضای فعال و ارشد  نیز  10‌هزار فرانک.
به‌جز حق عضویت درآمد دیگری نیز از اعضا به دست می‌آورد.
آن داوطلبانی که فرم داوطلبی را پر می‌کند، ملزم به پرداخت حق عضویت هستند؛ ما یک باشگاه اهداکننده داریم یا جمعیت اهداکنندگان ثابت؛ هر عضو به محض این‌که حق عضویت را پرداخت نکند، از عضویت برکنار می‌شود. در کنار حق عضویت، اعضا کمک‌های دیگری نیز به جمعیت صلیب‌سرخ چاد اهدا می‌کنند.
افراد با ملیت غیر از کشور چاد یا خارج از این کشور نیز می‌توانند در باشگاه اهداکننده‌ها حضور داشته باشند؟
خیر. درحال‌حاضر تنها افراد حاضر در کشور می‌توانند در این باشگاه عضو شوند.
میزان حق عضویت داوطلبان، چه میزان از بودجه جمعیت را تامین می‌کند؟
حدود 30‌درصد از درآمدهای جمعیت از این طریق تامین می‌شود.
چه تعداد کارمند در صلیب‌سرخ چاد فعالیت می‌کنند؟
124000 داوطلب و 42 کادر استخدامی.
از چه سنی افراد می‌توانند در جمعیت عضو شوند؟
از هفت‌سالگی می‌توانند در سازمان جوانان عضو شوند، اعضای سازمان جوانان از حق عضویت معاف هستند.
اشاره داشتید به مسأله آب آشامیدنی در این زمینه چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنید؟
ما برای حل این مشکل با شرکایمان که جمعیت سایر کشورها هستند، همکاری می‌کنیم، ما سعی می‌کنیم در روستاها که این مشکل جدی است، با حفر چاه‌های حدود 40، 50متری به آب آشامیدنی دست پیدا کنیم. این فعالیت با همکاری جمعیت‌های دیگر کشورها صورت می‌گیرد.
در مورد همکاری‌هایتان با سایر جمعیت‌ها بیشتر توضیح دهید؟
جمعیت صلیب‌سرخ ایرلند مسأله سوانح طبیعی و ساماندهی داوطلبان ما را به عهده دارد؛ درواقع پاسخگویی به سوانح در کشور چاد با همکاری صلیب‌سرخ ایرلند صورت می‌گیرد. در حوزه امنیت غذایی و تامین آب با صلیب‌سرخ فرانسه همکاری می‌کنیم؛ در حوزه تاب‌آوری و مقاوم‌سازی با فدراسیون جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر همکاری می‌کنیم، این فدراسیون در 6نقطه چاد دفتر دارد.
جمعیت صلیب‌سرخ چاد با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟
در حقیقت نمی‌توانیم بگوییم کدام بحران اولویت ما است، این موضوع برمی‌گردد به سوانح طبیعی ما. بحث آب‌وهوایی چاد بسیار متغییر است، دغدغه ما این است که امسال بارندگی‌های سیل‌آسایی خواهیم داشت، پس برنامه‌یمان را باید با این محور تعیین کنیم. ما با توجه به اتفاقات آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم و براساس اطلاعات آب‌وهوایی با جمعیت همسو، سعی می‌کنیم انبارهای امدادی خود را تجهیز می‌کنیم. دقیقا وقتی ما این مسأله را بررسی می‌کنیم، هم بحث دارو و هم بحث غذایی را پیگیری می‌کنیم. در حوزه سلامت هم بحث مارلاریا و گزندگی در اولویت‌های ما بوده است.
به‌عنوان یک سازمان  مردم‌نهاد با چه نهادهای دیگری همکاری دارید؟
 پزشکان بدون‌مرز؛ یونسکو، سازمان جهانی بهداشت، یونیسف، سازمان خواروبار جهانی.
چه طرح‌هایی را با این سازمان‌ها درحال‌حاضر دنبال می‌کنید؟
ما با یونیسف در سه منطقه همکاری منجسم داریم؛ هم در حوزه فلج اطفال و هم در حوزه آموزش و پیشگیری تا جامعه‌یمان در مقابل این موضوع ایمن باشد. در راستای فعالیت‌هایی که با همکاری یونسکو داشتیم، توانستیم فلج اطفال را در چاد ریشه‌کن کنیم، اما کشورهای همسایه ما با این بیماری هنوز درگیر هستند و همین موضوع حساسیت‌ها را ایجاد می‌کند.
صلیب سرخ چاد فعالیت برون‌مرزی نیز دارد؟
خیر.
چه بیماری‌هایی مردم چاد را در معرض خطر قرار داده است؟
بیماری‌ای که شناخته‌شده در چاد ایدز است، در رابطه با ایدز ما بحث پیشگیری را دنبال می‌کنیم.
در حوزه ایدز آموزش هم با صلیب‌سرخ است؟
خیر؛ نقش ما در بخش ایدز بیشتر ایجاد حساسیت است.
تعامل صلیب‌سرخ با وزارت بهداشت این کشور چگونه است؟
تمامی فعالیت‌های حوزه بهداشت و درمان با هماهنگی وزارت بهداشت است، ما در راستای فعالیت‌مان یک تفاهم‌نامه منجسم امضا کردیم و در چارچوب آن فعالیت خواهیم داشت.
جناب «یحیی محامت لیگوئیتا» اگر موافق هستید در مورد سفرتان به تهران صحبت کنیم، این سفر با چه اهدافی صورت گرفته است؟
آن موضوعی که در این سفر برای من جالب بود، کلیاتی بود که در روز نخست دیدارمان با دکتر ضیایی مطرح شد؛ این صحبت‌ها دقیقا کلیاتی بود که در دیدارهای بعدی توسط معاونان و بخش‌های دیگر جمعیت هلال‌احمر مطرح شد. اما دلیل حضور من به خاطر دعوت رسمی جمعیت هلال‌احمر ایران بوده است؛ من تمام دغدغه‌هایم را به دبیرکل به‌عنوان مقام اجرایی عنوان کردم. ما باید در مورد حوزه همکاری خود با جمعیت هلال‌احمر ایران بیشتر بحث کنیم و درحال حاضر با تمامی مسئولان جمعیت ایران صحبت داشته‌ایم و شناختی نسبت به بخش‌های مختلف این جمعیت پیدا کردیم، اما باید باز هم به‌صورت تک‌تک با آنها مذاکراتی داشته باشم. نتیجه مذاکرات چه به‌صورت تخصصی و چه کلی به امضای تفاهم‌نامه می‌انجامد؛ ما تمامی پیشنهادات را منوط کردیم به امضای یک تفاهم‌نامه مشخص؛ از تمامی ساختارها هم درخواست کردم یک تفاهم‌نامه الحاقی حوزه‌به‌حوزه نیز داشته باشیم. به صورت کلی باید بگویم از دیدار با مسئولان جمعیت هلال‌احمر واقعا تحت‌تاثیر قرار گرفتم، اما این را هم باید بگویم که من توریست نیستم و برای یک هدف مشخص به ایران آمده‌ام.
انگیزه داوطلبانه در جمعیت صلیب‌سرخ چگونه است؟
مردم چاد احترام خاصی برای داوطلبان و فعالیت‌های داوطلبانه قایل هستند. در طول‌ سال گذشته یک مخاطره بین نیروهای شورشی و دولت   در کشور چاد شکل گرفت. نکته جالب نگاه به داوطلبان در این مخاطره بود؛ داوطلبان صلیب سرخ در این جنگ سرخ بدون واهمه به ارایه خدمات به جنگ‌زده‌ها و مصدومان می‌پرداختند.
آرزویی که برای چاد دارید؟
چاد توسعه پیدا کند و به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شود. یک چاد توسعه‌یافته و قدرتمند؛ من هم به همین منظور به ایران آمده‌ام تا برای حل مشکلات و توسعه جمعیت صلیب‌سرخ قدم بردارم. توسعه از لحاظ کمی و کیفی برای حل مشکلا‌ت؛ امیدوارم بتوانیم با افزایش همکاری‌ها در این راستا قدم برداریم.
شما مهمان ما در شهر تهران هستید، خوشحال می‌شویم نظرتان را در مورد پایتخت ایران عنوان کنید؛ تهران را چگونه می‌بینید؟
خیلی پرترافیک؛ یک شهر کاملا مدرن و با انضباط و البته باز هم تاکید می‌کنم  پرترافیک؛ مدیران شهری تهران فکری به حال این ترافیک کنند، همه جای تهران ترافیک است. شمال و جنوب شرق و غرب همه جا ترافیک است.
سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان طرح بهرفت برای حل حوادث جاده‌ای و ترافیک ورود  پیدا کرده است؛ در صلیب‌سرخ چاد هم چنین طرح‌های دنبال می‌شود؟
بله. چنین طرحی را ما نیز با همکاری فدراسیون‌های کشورهای دیگر در چاد دنبال می‌کنیم، اما درخصوص سوانح جاده‌ای و برای بحث ایمنی جاده‌ها، ما در چاد مثل این‌جا ترافیک نداریم و داوطلبان نقش بسیاری درخصوص سوانح طبیعی ایفا می‌کنند.
یک نکته دیگر تعداد بالای درختان در تهران است. تهران شهر پردرختی است. به‌نظر در این حوزه، تهران یکی از بهترین شهرهای دنیا باشد؛ من هم از این موضوع ایده گرفتم و امیدوارم دولت چاد حداقل در پایتخت آن انجام چنین کاری را دنبال کرد.
در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده است بفرمایید؟
با توجه به ابراز علاقه‌تان امیدوارم که شما نیز از چاد دیدن کنید، ما نیز از این موضوع حمایت می‌کنیم، باید بگویم «شما به چاد دعوت شدید». شما تمام سوالات را یک جا از ما پرسیدید، این خصوصیت یک روزنامه‌نگار است. 

نظر شما