شناسهٔ خبر: 20502228 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

مدیرعامل مرکزگسترش سینمای‌مستند تشریح کرد

چهره ها

صاحب‌خبر -

تولید مشترک، جدی‌تر شدن توجه به سینمای انیمیشن، ورود به بازارهای جدید فیلم مستند به‌ویژه ارتباط با تلویزیون‌ها و کمپانی‌های معتبر جهان، تقویت خانه‌های مستند در استان‌ها، زمینه‌سازی اشتغال برای مستندسازان و تقویت نظام تهیه و تولید، از جمله اهداف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دوره جدید مدیریتی است.

   موفقیت در جشنواره‌های معتبر
مدیرعامل مرکزگسترش سینمای‌مستند اظهار کرد: مرکز گسترش همواره حرکت رو به رشدی است. ما در سال 95 موفقیت‌های چشمگیری در حوزه فیلم‌های مستند و انیمیشن در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی داشتیم؛ از جمله حضور در بخش مسابقه جشنواره هات‌داکس کانادا و جشنواره انسی فرانسه؛ ضمن اینکه جوایز متعددی هم از جشنواره پویانمایی تهران، جشنواره فیلم فجر و... به آثار تولیدی «مرکز» تعلق گرفت. به گزارش فارس، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد افزود: اگرچه حضور در جشنواره‌ها برای سینمای مستند و انیمیشن ارزشمند است، اما کافی نیست. نگاه ما نزدیک شدن به مخاطب هدف است و به همین دلیل تلاش کردیم در بخش سینمای مستند با عقد قراردادهایی با صداوسیما، فضای بهتری برای نمایش این آثار ایجاد کنیم.

   توجه به موضوعات روز سینمای مقاومت
توجه به موضوعات ارزشی مانند موضوع تکفیری‌ها و داعش، بخش دیگری از فعالیت‌های اخیر مرکز گسترش بود که مدیرعامل مرکز گسترش به آن اشاره‌کرد وگفت: در این دوره توجه ویژه‌ای به موضوعاتی که پیش از این کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند و از موضوعات روز سینمای مقاومت محسوب می‌شوند، داشتیم. هر چند نگاه ما به تولید این آثار فرهنگی و ارزشی بوده، اما از آن جایی که فیلم‌ها کیفیت بالایی دارند، به نظر می‌رسد نظر مخاطبان جدی‌تر را هم به خود جلب کرده است.

   «تولید مشترک» فضایی برای عرضه بهتر آثار
وی همچنین با تاکید بر افزایش تولیدات مشترک در حوزه مستند خاطرنشان کرد: نسبت به تولید مشترک با سایر کشورها تاکید فراوان داریم و این از برنامه‌های مهم دوره جدید فعالیت مرکز گسترش است. البته تولید مشترک دشواری‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد، اما باید به این سمت حرکت کنیم. ما هراندازه در فضای داخلی کشور فعالیت‌های جدی داشته باشیم تا زمانی‌که به سمت مخاطب بین‌المللی حرکت نکنیم، آن چه مورد نظرمان است محقق نخواهد شد. طباطبایی‌نژاد ادامه‌داد: حضور جشنواره‌ای مواجهه با گروهی محدود است؛ نمایش‌های داخلی هم نوعی ارتباط با مخاطبان محدود است؛ لذا باید به رسانه‌های وسیع‌تر در سطح بین‌المللی فکر کنیم و شبکه‌های تلویزیونی معتبر دنیا مدنظر ما باشند که این موضوع جز با تولید مشترک حاصل نمی‌شود. زمانی که یک شبکه معتبر و یا کمپانی شناخته شده برای ساخت فیلمی در کنار ما قرار می‌گیرد، فضای عرضه‌ آن اثر هم بازتر خواهد شد. مدیرعامل مرکز سینمای مستند همچنین تاکید‌ کرد: در کنار تولید مشترک، بازاریابی برای عرضه‌ فیلم‌های مستند به شبکه‌های تلویزیونی غیرممنوعه هم در دستور کار ما قرار دارد؛ چرا که جدا از آورده‌های اقتصادی، این موضوع به لحاظ فرهنگی بسیار برای ما حائز اهمیت است. فیلم مستند با بیان واقعیت‌ها، موثرترین ابزار برای آشنایی مردم کشورهای دیگر با فرهنگ ما است. این سینما می‌تواند تصویر درستی از ایران که سرشار از جذابیت‌های تاریخی و قومی و جغرافیایی است را به جهان ارائه دهد.

   تقویت تهیه‌کنندگی مستند
وی با اشاره به اهمیت تقویت تهیه‌کنندگی در سینمای مستند نیز تصریح کرد: این حوزه می‌تواند یکی از رویکردهای تازه ما در «مرکز» باشد. متاسفانه در طی سال‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های بودجه، در زمینه تقویت نظام تهیه و تولید چندان موفق نبودیم. ما تهیه‌کننده‌ای که قراردادی امضا کند و آن را به کارگردانان مختلف بسپارد، نداریم. تهیه‌کنندگان عموماً مواجه‌ای کارمندی با ما دارند و اکثرشان هم تهیه‌کننده- کارگردان هستند؛ در حالی که دفاتر تهیه مستند باید فعال شوند. ما به دنبال تهیه‌کنندگانی هستیم که بخشی از هزینه تولید را دریافت کرده و خودشان امکان تهیه مابقی سرمایه را داشته باشند. طباطبایی‌نژاد افزود: به این شکل مستندسازان ضمن فاصله گرفتن با عرصه‌ متصدی‌گرایانه تولید مستند، با بسیاری از صاحبان صنایع ارتباط گرفته و فضاهای تازه‌ای برای جذب بودجه ایجاد خواهند کرد. اگر مستندسازان ما را صرفاً حامی خود ببینند و بازار مستند را علاوه بر مرکز گسترش و صداوسیما، در فضاهای دیگری جستجو کنند، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد. بسیاری از پروژه‌های بزرگ عمرانی در کشور ما اجرا می‌شود که مستندی از آن ساخته نمی‌شود یا در نهایت از سوی کارمندان روابط عمومی مستندسازی می‌شود؛ در حالی که دولت می‌تواند پروژه‌های بزرگ را ملزم به عقد قرارداد با مستندسازان معتبر کند. اگر این الزامات جدی گرفته شود، بازارهای تازه‌ای برای مستندسازان ایجاد خواهد شد. به گفته طباطبایی‌نژاد، یکی از مواردی که مرکز گسترش در بخش حمایتی به آن توجه خواهد کرد، حمایت از خانه‌های مستند استان‌های کشور است. وی در این باره توضیح داد: روال ما همواره بررسی طرح‌ها و حمایت مالی از فیلمسازها بوده است، اما از سال قبل بحث خانه‌های مستند را با همکاری اداره‌کل ارشاد استان‌ها پیگیری کردیم. تفاهم‌نامه‌ای هم با سازمان سینمایی امضا کردیم و ردیفی را به این موضوع اختصاص دادیم تا از تأسیس خانه‌های مستند در شهرستان‌ها حمایت کنیم. ما تلاش می‌کنیم با همکاری اداره‌کل استان‌ها، مجموعه مستندسازان یک شهر یا استان را دورهم جمع کنیم تا به‌صورت مستقل فعالیت کنند. خانه مستند اصفهان یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه است که «مرکز» حمایت حداقلی از آن داشته و این خانه با حضور و فعالیت مستندسازان این شهر به حیات خود ادامه می‌دهد. وی تاکیدکرد: حمایت از این خانه‌های مستند امری متصدی‌گرایانه نیست و در واقع ما در برخی امور از جمله برگزاری کارگاه‌های تخصصی، دوره‌های کارآموزی و... به این خانه‌های مستند کمک می‌کنیم. وی افزود: سال گذشته در جشنواره سینماحقیقت مستندسازان کرمانی را شناسایی و دور هم جمع کردیم؛ هر چند هنوز خانه مستند استان کرمان راه‌اندازی نشده، اما با اداره‌کل ارشاد کرمان صحبت‌هایی داشتیم تا این خانه فعال شود. البته این موضوع به این شکل نیست که ما به تنهایی برای راه‌اندازی آن وارد عمل شویم.

   تغییرات در جشنواره سینماحقیقت
طباطبایی‌نژاد همچنین یکی از بزرگترین اتفاقات سینمای مستند ایران را طراحی و برگزاری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام کرد و افزود: توجه مردم به فیلم مستند و رونق این سینما طی سال‌های اخیر حاکی از میل جامعه‌ ما به آگاهی است. سینمای مستند دغدغه‌ آگاهی دارد و هر جامعه‌ای به افزایش آگاهی تمایل داشته باشد، به این معناست که به توسعه علاقمند است. جامعه‌ پیشرفته نمی‌تواند به فیلم مستند بی‌توجه باشد.  وی با اشاره به تغییرات جدید ایجاد شده در این رویداد نیز گفت: ما در جشنواره امسال تغییراتی دادیم؛ نخست این که بخش «مسابقه ملی» و «جایزه شهید آوینی» از سه بخش به دو بخش«مستند کوتاه» و «مستند بلند» تغییر یافت که بخش کوتاه شامل فیلم‌های تا 45 دقیقه می‌شود و بخش بلند هم مستندهای بالای 45 دقیقه را دربر می‌گیرد. بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا نیز، چنین زمانبندی دارند، ضمناً یکی از دلایل دیگر تغییر این بود که از جشنواره فیلم کوتاه تهران که دو ماه قبل از ما برگزار می‌شود و در بخش فیلم‌های مستند، آثار زیر 30 دقیقه را می‌پذیرد، به دلیل تشابه فیلم‌ها و تکراری بودن فاصله بگیریم. به همین دلیل مدت زمان فیلم‌های مستند کوتاه سینماحقیقت 45 دقیقه شد. وی تاکید کرد: در این سال‌ها تجربه کردیم که تعداد فیلم‌های مستند جدی بخش نیمه‌بلند و بلند، هر سال رو به افزایش بوده و مستندهای کوتاه کاهش می‌یابند؛ لذا به دلیل توجه به مستندهای بلند که پس از جشنواره قابلیت اکران هم پیدا می‌کنند، این تغییرات را انجام دادیم.

نظر شما