شناسهٔ خبر: 20502060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تأكيد ايران بر يكپارچگي و وحدت سرزميني عراق

وزير دفاع عراق: اجازه شكل‌گيري به فتنه جديد نخواهيم داد

روزنامه جوان

تهران بيش از يك ماه است كه به مقصد سفر سياستمداران عراقي تبديل شده است...

صاحب‌خبر -
جعفر تكبيري
 
تهران بيش از يك ماه است كه به مقصد سفر سياستمداران عراقي تبديل شده است؛ كشوري كه پس از گذشت نزديك به سه سال توانست سرزمين خود را از اشغال تروريست‌هاي تكفيري خارج كند و طعم پيروزي را بچشد؛ اما در حالي كه هنوز صداي تيراندازي‌هاي پراكنده براي پاكسازي باقي مانده تروريست‌ها از محله‌هاي موصل شنيده مي‌شود، طرح‌ تازه‌اي براي شكل دادن به فتنه‌اي جديد در عراق، در حال شكل‌گيري است. طرحي امريكايي- صهيونيستي كه به دنبال تجزيه عراق است و قرار است اين روند با برگزاري به اصطلاح رفراندوم براي استقلال كردستان در سوم مهر ماه سال جاري كليد بخورد. شايد موج نگراني از اجراي همين طرح است كه طي يك ماه گذشته چندين مقام عراقي به تهران سفر كرده‌اند تا شنونده ابراز نگراني مقامات كشورمان از اين طرح باشند. از حيدرالعبادي به عنوان نخست وزير عراق گرفته تا جلال طالباني و در نهايت وزير دفاع عراق كه دو روز قبل به تهران آمد و روز گذشته با برخي مقامات كشورمان ديدار كرد.
 
نگراني از شكل‌گيري اين فتنه تازه در عراق تا آنجا بود كه رهبر معظم انقلاب در جريان ديدار با حيدر العبادي نخست وزير عراق كه روز سي ام خردادماه امسال برگزار شد، بر لزوم حفظ يكپارچگي سرزمين عراق اشاره كردند و گفتند: «جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان همسايه، با برخي زمزمه‌ها مبني بر برگزاري همه‌پرسي براي جدايي يك بخش از عراق مخالف است و دامن‌زنندگان به اين موضوع را مخالفان استقلال و هويت عراق مي‌داند.»
حالا نيز در جريان سفر سرلشكر عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحيالي، وزير دفاع عراق به ايران، اين موضوع بارديگر مورد تأكيد مقامات كشورمان قرار گرفته است.
  
رويكردهاي تجزيه‌طلبانه بستري براي توسعه طمع‌ورزي دشمنان عراق
بر اين اساس، علي شمخاني در جريان ديدار با سرلشكر عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحيالي، ضمن تجليل از ايستادگي حماسي مردم، ارتش و نيروهاي مردمي عراق برابر تهديدات گروه‌هاي تروريستي كه از قضا آنان نيز با هدف جدا‌سازي بخش غربي عراق و تشكيل يك حكومت تكفيري به آنجا حمله كرده بودند، اظهار داشت: همكاري نزديك ميان كشورهاي قرباني تروريسم در منطقه به منظور مقابله نظامي، امنيتي و فرهنگي با تروريسم ضرورتي اجتناب ناپذير و عاملي بازدارنده در مسير شكل‌گيري مجدد تروريسم و دخالت نظامي بيگانگان به بهانه مقابله با آنان خواهد بود.
 
شمخاني در ادامه اين ديدار اضافه كرد: در حالي كه مقامات امريكايي و ائتلاف ادعايي مقابله با تروريسم، بازپس‌گيري مناطق اشغال شده از سوي داعش را نيازمند نبردي هفت ساله عنوان مي‌كردند، دولت، ارتش و نيروهاي مردمي عراق با حمايت مرجعيت ديني و با اتكا به توان و استعداد بومي خود توانستند در مدت كوتاهي سرزمين‌هاي اشغالي را آزاد كنند و تروريست‌هاي تكفيري را به خاك مذلت بنشانند.
 
دبير شوراي عالي امنيت ملي، سپس وحدت سرزميني و يكپارچگي ملي در عراق را ضامن ثبات، امنيت و حفظ منافع همه اقوام و طوايف عراق دانست و عنوان كرد كه رويكردهاي تجزيه‌طلبانه مي‌تواند بستري براي توسعه طمع‌ورزي دشمنان عراق و زمينه‌ساز ايجاد ناامني و بي ثباتي در آينده اين كشور باشد.  نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي همچنين تأكيد كرد: دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته پشتيبان نيروهاي مسلح عراق خواهند بود و در راستاي استقرار كامل امنيت و آرامش در اين كشور و محو كامل تهديدات تروريستي در تمام عرصه‌هاي مورد نياز از جمله بازسازي و توسعه شهرها همكاري خواهند داشت.  دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه به ويژه جنايت‌هاي اخير رژيم صهيونيستي به عنوان يكي از طراحان پروژه تجزيه عراق گفت كه قيام مردم فلسطين با گستردگي كم سابقه در مسجدالاقصي پاسخ كوبنده‌اي به سياست‌هاي سازشكارانه و توطئه‌آميز پاره‌اي از كشورهاي منطقه و تلاش مذبوحانه آنها براي عادي‌سازي روابط با غاصبان سرزمين‌هاي اسلامي است.
 
وي با تأكيد بر ضرورت افزايش اتحاد و همدلي كشورهاي اسلامي و اتكا به آموزه‌ها و اشتراكات اصيل اسلامي خاطرنشان ساخت: امروز جهان اسلام برابر تهديدي تاريخي و خطرناك‌تر از فتنه تكفيري‌ها قرار گرفته است و آن به حاشيه بردن مسئله فلسطين و بزرگنمايي مسائل انحرافي به عنوان تهديد اول جهان اسلام است.
وزير دفاع عراق نيز در اين ديدار با ابراز قدرداني از پشتيباني‌هاي بي دريغ دولت، ملت و نيروهاي مسلح ايران از عراق در مبارزه با تروريسم و نقش تعيين‌كننده اين حمايت‌ها در پيروزي ملت عراق برابر داعش تأكيد كرد: باتوجه به اهداف و منافع مشترك ايران و عراق تقويت ‌ساز و كارهاي گسترش همكاري‌ها در عرصه‌هاي مختلف ضروري است.
الحياتي افزود: ارتش عراق به صورت مستقل و متكي به تجربه‌هاي سال‌هاي اخير خود با هرگونه تجاوز و اشغال خاك اين كشور برخورد نموده و اجازه شكل‌گيري فتنه جديد و اقدامات غيرقانوني با هدف تجزيه عراق را نخواهد داد.
  
حركت‌هاي واگرايانه در عراق مورد قبول ‌ ايران نيست
دو روز قبل و در جريان ديدار وزير دفاع كشورمان با وزير دفاع عراق، سردار دهقان پيروزي‌هاي اخير نيروهاي مسلح عراق در مبارزه با تروريسم و آزاد‌سازي موصل را تبريك گفت و اعلام كرد كه اعتقاد داريم اين پيروزي جز با رشادت، دليري، وحدت و انسجام كليه طوايف، اقوام و مذاهب عراق تحقق نمي‌يافت و اين پيروزي يك دستاورد بزرگ ملي براي اين كشور محسوب مي‌شود.
وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران، سپس به طرح تجزيه امريكايي-صهيونيستي تجزيه عراق اشاره كرد و گفت كه وحدت سرزميني و يكپارچگي ملي در عراق ضامن ثبات، امنيت و حفظ منافع همه اقوام و طوايف عراق است. وي در همين ارتباط تصريح كرد: حركت‌هاي واگرايانه در عراق مورد قبول جمهوري اسلامي ايران نيست.
 
دهقان با اشاره به حمايت برخي از كشورهاي منطقه در حمايت از تروريسم و همدستي با امريكا و رژيم صهيونيستي براي ايجاد ناامني در منطقه گفت: بايد يك اجماع منطقه‌اي و جهاني عليه تروريسم و حاميان آنان ايجاد شود تا بتوان به ريشه‌كن شدن تروريسم اميدوار شد.
  
تهران و بغداد يادداشت تفاهم همكاري نظامي امضا كردند
اما در جريان ديدار وزير دفاع عراق و ملاقات با مقامات كشورمان يادداشت تفاهم همكاري‌هاي دفاعي-نظامي ميان دو كشور به امضا رسيد. يادداشت تفاهمي كه زمينه‌ساز آغاز طيف وسيعي از همكاري‌هاي دفاعي-نظامي در حوزه‌هاي مختلف ميان ايران و عراق خواهد شد. گسترش همكاري‌ها و تبادل تجربيات در مبارزه با تروريسم و افراطي گري، امنيت مرزها و پشتيباني‌هاي آموزشي، لجستيكي، فني و نظامي از مفاد اين يادداشت تفاهم به شمار مي‌رود. 
 
اين يادداشت تفاهم در حالي به امضاي وزراي دفاع دو كشور رسيد كه جمهوري اسلامي ايران در جريان نبرد نيروهاي عراقي با تروريست‌هاي تكفيري، كمك‌هاي مستشاري مختلفي را به همسايه غربي خود ارائه داد و ايران سهم مهمي در بازگردان آرامش به عراق و منطقه ايفا كرد.  پس از امضاي يادداشت تفاهم همكاري‌هاي دفاعي-نظامي ميان وزراي دفاع دو كشور، طرفين در جمع خبرنگاران بر تعميق و گسترش همكاري‌هاي دفاعي ميان دو كشور تأكيد و اظهار اميدواري كردند: تفاهمنامه مذكور بتواند همكاري‌هاي جدي‌تر، عميق‌تر و فعال‌تري را رقم زند.  بر اين اساس، سردار دهقان وزير دفاع كشورمان گفت: تفاهمنامه همكاري كه ميان وزراي ايران و عراق امضاء شد چارچوبي براي همكاري‌هاي آينده و مبنايي براي توسعه خواهد بود.  وزير دفاع همچنين گفت كه در گذشته و در مدتي كه داعش و گروه‌هاي تروريستي در عراق جنايت مي‌كردند همكاري‌هاي ميان دو كشور ثمرات فراواني داشت.

نظر شما