شناسهٔ خبر: 20501001 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد خبر داد

پیشی گرفتن فروش کتاب‌های الکترونیک از کتاب‌های سنتی در برخی جوامع

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: دهه 1990 نشر الکترونیک در جهان فراگیر شد و در کریسمس 2012 برای نخستین بار فروش کتاب‌های الکترونیک از کتاب‌های سنتی پیشی گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، علی اکبر شیرکوند گفت: هر اقدامی که باعث شود تولید محتوا به صورت فرمت‌های صفر و یک انجام گیرد، نشر دیجیتال تلقی می‌شود.

وی افزود: ‌این نشر گاهی بر روی یک لوح فشرده، وب سایت، ‌شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایلی، بازی و ... است و حتی پیام‌های کوتاهی که از طریق پورتال‌های مختلف، بر روی تلفن‌های همراه منتقل می‌شود، شامل تعریف نشر الکترونیک یا دیجیتال و قانون مقررات نشر الکترونیک می‌شود.

شیرکوند با اشاره به سیر روند تحول نشریات و نشر الکترونیک گفت: نشر الکترونیک نخست با رسانه‌های مکتوب آغاز شد و با رسانه‌های الکترونیک، ‌دیجیتال، سایبر، شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مبتنی بر موبایل تغییر و تحویل پیدا کرد.

وی سپس به تعریف انواع کتاب‌های الکترونیکی پرداخت و گفت: ‌این کتاب‌ها با توجه به ویژگی‌ها، امکانات و کاربردهایشان به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. نخست کتاب‌های الکترونیکی که فقط به صورت متن هستند به این معنا که در این دسته کتاب‌های الکترونیکی فقط شامل اطلاعات متنی هستند و هیچگونه تصویر، نمودار و جزوه آن را شامل نمی‌شوند.

وی افزود: دوم کتاب‌های الکترونیکی دارای تصاویر اسکن شده است که در کنار اطلاعات متنی تعدادی تصویر اسکن شده وجود دارد.

شیرکوند با اشاره به برخی اشکال رسانه‌های دیجیتال گفت: این رسانه‌ها نخست شامل نرم افزارهای رایانه‌ای، دوم بازی‌های رایانه ای، سوم اینترنت، چهارم هنرهای دیجیتال و پنجم تلفن همراه و سرویس‌های مختلف آن است.

وی درباره مشخصات و ویژگی‌های رسانه‌های دیجیتال صحبت کرد و گفت: این مشخصات شامل هزینه کمتر، نزدیک بودن و بی واسطه‌گی ـ چیزی شبیه ارتباط چهره به چهره ـ آزادی از زمان و مکان و زبان است. سایر مشخصات شامل استفاده از مولتی مدیا، سرعت به روز رسانی، قابلیت دسترسی، فقدان محدودیت انتشار و سرعت بازخورد مخاطبان است.

شیرکوند با تأکید بر اینکه سهم بازار نشر الکترونیک در کشورهایی همچون کانادا، انگلیس و آمریکا حدود 50 درصد از بازار کلی صنعت نشر است، افزود: عادت مطالعه الکترونیک کاملا در این جوامع نهادینه شده است اما کاهش فروش کتاب‌های الکترونیک در سال‌های گذشته در چند کشور دلائل مختلف می‌تواند داشته باشد.

وی در پایان گفت: دهه 1990 نشر الکترونیک در جهان فراگیر شد و در کریسمس 2012 برای نخستین بار فروش کتاب‌های الکترونیک از کتاب‌های سنتی پیشی گرفت و کتابخوان شرکت آمازون رکورد جدیدی را ثبت کرد.

انتهای پیام/ 

 

نظر شما