شناسهٔ خبر: 20499174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

امام جمعه یزد:

ارزش‌های سبک معماری ایرانی اسلامی در کشور حفظ شود

R41376/P4001/S6,76/CT11

امام جمعه یزد با بیان اینکه "ثبت جهانی" و "حسینیه ایران" را مدیون پیشینیان هستیم، گفت: ارزش‌های سبک معماری ایرانی اسلامی حفظ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در نشست هیئت امنای دبیرخانه یزد حسینیه ایران اظهار داشت: یزد را ما حسینیه ایران نکردیم بلکه این موضوع میراث گذشتگان و پیشینیان ما است.

وی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی یزد را هم ما ثبت جهانی نکردیم بلکه در واقع بزرگان و قدیمی‌های ما که این افتخارات را برای ما گذاشتند یزد را جهانی کردند و امروز تنها جهانیان این ارزش‌ها را درک کردند.‌

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: در ارتباط با حسینیه ایران هم تمام ارزش‌ها و رسومی که پیشینیان ما داشتند به گونه‌ای جلوه کرده که امروزه مورد توجه همگان قرار گرفته و عنوان حسینیه ایران را به دست آورده است.

ناصری یزدی بیان کرد: وظیفه‌ای که ما الان در قبال حسینیه ایران و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد داریم این است که اصالت‌ها، فرهنگ و ارزش‌هایی که سبب این افتخارات شده را حفاظت کنیم.

امام جمعه یزد با بیان اینکه یزد از ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه ارزش‌های دینی و اسلامی برخوردار است، گفت: بافت تاریخی یزد که مشتمل بر ساختمان‌های قدیمی و کهن یزد است، همه از ریزه‌کاری‌ها و اصولی پیروی می‌کند که برگرفته از ارزش‌های اسلامی پیشینیان ما است.

وی از جمله ویژگی‌های بارز سازه‌های یزد را بادگیر و قنات دانست و خاطرنشان کرد: امروزه ساختمان‌ها شبیه تاریک‌خانه هستند و در طول روز انسان هر قسمت منازل یا ادارات را که بخواهد مورد استفاده قرار دهد، باید چراغ روشن کند در حالی که در گذشته در طول روز حتی زیرزمین‌ها هم نور مورد نیاز برای استفاده در روز را داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر ضرورت حفظ این ریزه‌کاری‌ها و اصول در بافت تاریخی یزد، بیان کرد: در صورتی که این موارد را به خوبی در ساختمان‌های امروزی مورد استفاده قرار دهیم، زمینه کاهش محسوس مصرف انرژی در ساختمان‌ها فراهم می‌شود.

ناصری یزدی از مهمترین ویژگی‌های گردشگری استان یزد را بحث سبک معماری اسلامی دانست و افزود: یکی از ظرافت‌های معماری سنتی یزد، بحث درب ورودی است که هیچ زمانی یک دفعه به حیات باز نمی‌شود و برای رفاه بانوان خانه ابتدا یک هشتی در جلوی در وجود داشت و پس از آن، وارد حیاط می‌شدند.

امام جمعه یزد ادامه داد: اگر ما هنری داشته باشیم این است که بتوانیم این ارزش‌ها را حفظ کنیم و در صورتی که توان لازم را داشته باشیم، این ارزش‌ها و ویژگی‌های بارز را در زندگی خود اجرایی نماییم.

وی در ارتباط با روضه‌ها و عزاداری‌های یزد گفت: در این زمینه هم هنر ما این است که رسوم خوب و سلامت روضه و عزاداری را حفظ کنیم و سلامت هم به وسیله شعر و مضمون خوب ابیات مداحی و همچنین نوع خواندن مداحی است.

انتهای پیام/

نظر شما