شناسهٔ خبر: 20497670 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نمایش آثار سرامیکی در «مرز»

روابط‌عمومی خانه هنرمندان

نمایشگاه سرامیک - بنیان «مرز» تا هشتم مردادماه در خانه هنرمندان ایران برپاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، رجحانه حسینی - دبیر نمایشگاه سرامیک - بنیان مرز - درباره این نمایشگاه گفت: این برنامه، دومین نمایشگاه آکادمی هنرهای تجسمی «آد» است. تمرکز اصلی آکادمی هنرهای تجسمی «آد» نیز بر آموزش حرفه‌ای سرامیک است. از این رو، نمایشگاه را با هدف توجه کردن به ویژگی‌های سرامیک نه‌تنها به‌عنوان یک متریال، بلکه به‌عنوان رسانه‌ای موثر در انتقال مفهوم اثر هنری برگزار کردیم. البته در تمام آثاری که در نمایشگاه ارائه شده، هنرمندان تلاش کرده‌اند با رسانه‌های مختلف مانند نقاشی، مجسمه، عکس و ویدئو، سفال و سرامیک را در محور توجه خود قرار دهند و صرفا با سفال و سرامیک به خلق اثر هنری نپرداخته‌اند.

این هنرمند ادامه داد: نمایشگاه «مرز» با به‌کارگیری توانمندی‌های سرامیک و با هدف پرداختن به مسائل اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی درباره مرزها برگزار شده است. سرامیک به‌لحاظ علمی به آن دسته از مواد معدنی غیرفلزی گفته می‌شود که شکل‌پذیر هستند و بعد از پخت به‌لحاظ تغییر ماهیت شیمیایی سخت می‌شوند. البته سرامیک نامی جامع برای تمام زیرشاخه‌های خود اعم از سفال، چینی و ... است که کاربردی وسیع دارند.

به گفته او، سرامیک دارای ویژگی خاص بصری به‌لحاظ رنگ، بافت، جنسیت و صداست که با در نظر گرفتن رویکرد تخصصی می‌تواند مرزبندی مشخصی نیز داشته باشد؛ اما مقصود از سرامیک بنیان، یا سرامیک در تعریف گسترده آن را می‌توان شیء، صدا، تصویر یا ویژگی‌ای قلمداد کرد که برای ما یاد، خاطره تاریخی یا منطقی از یک جسم سرامیکی را زنده کند.

وی افزود: در نمایشگاه اخیر نیز شما کمتر شاهد رویکرد نمایشگاه‌های سفال هستید و هنرمندان تلاش کرده‌اند بیشتر یاد، خاطره تاریخی یا منطقی از یک جسم سرامیکی را برای ما به‌نمایش بگذارند.

بهداد لاهوتی - یکی از نمایشگاه‌گردان‌های نمایشگاه مرز - نیز درباره این نمایشگاه گفت: شاید در نگاه نخست در نمایشگاهی که گردآوری کرده‌ام با مجموعه‌ای از بشقاب‌ها یا لیوان مواجه شوید که دم دستی‌ترین مفهوم کاربردی سفال را به ما ارائه می‌دهند، اما هنرمندان این آثار با مفاهیمی مانند جنگ که به این آثار اضافه کرده‌اند، این ظروف را از مفهوم کاربردی خود خارج کرده و در مفهوم اثر هنری ارائه داده‌اند.

او ادامه داد: در نگاهی دیگر، شاید مجموعه پیش رو دل‌مشغولی‌ها و بازیگوشی‌های هنرمندانی باشد که به جای ایستادن روی مرزها از آن‌ها برای بیان آثار هنرمندانه خود استفاده کرده‌اند.

دبیری این نمایشگاه برعهده رجحانه حسینی است و سیما افتخاری راد، حمید سوری، رجحانه حسینی، هیربد همت‌آزاد و مهران هوشیار اعضای شورای سیاستگذاری را تشکیل می‌دهند.

براساس این گزارش، نمایشگاه یادشده سه بخش فراخوان، گردآوری‌شده و بین‌الملل دارد؛ در بخش فراخوان با نظر شورای انتخاب آثار، هلیا دارابی، امید قجریان، سیامک دل‌زنده و کامبیز موسوی اقدم ۱۹ اثر از بین ۱۰۸ اثر در دو مرحله گزینش شده‌اند. در بخش گرآوری‌شده با مدیریت هنری چهار هنرمند رجحانه حسینی، بهداد لاهوتی، ندا رضوی‌پور و زروان روح‌بخشان هریک متناسب با تِم مورد نظر، هنرمندانی را انتخاب کرده و در جهت ایجاد فضایی همسو با ایده خود، چیدمان آثار را در گالری مجزا برعهده دارند. در این نمایشگاه، ۴۳ هنرمند حضور دارند. بخش بین‌الملل نیز با همکاری دو مدیر هنری از کشورهای آمریکا و ژاپن با آثار هنرمندان این دو کشور به‌طور تقریبا همزمان درهمان کشورها برگزار خواهد شد. کتاب نمایشگاه که دربرگیرنده آثار سه بخش است، مهرماه منتشر خواهد شد.

در این نمایشگاه آثاری از مریم آرامش، مژگان باوکی، مرضیه تقی خانی، هدیه خزائی، مهشید روشن تبار، زهرا سالار کیا، غزاله شیبانی، فروزش صائمی فرد، میلاد عزیزی، سعید علیخانی، نرگس فراهانی، حامد قاسمی، وحیده کیانی پیروز، زهرا محمدی ترکمانی، ماهان مقصودی، سوگل موحدپور، تهمینه میر مطهری، اولدوز نبی زاده اصل، هومن نحوی، بهزاد اژدری، محمد بهابادی، بهمن چگنی، سپیده رزمجو، سارا روحی صفت، فتانه سالارکیا، صدرالدین صدر، نسترن صفایی، منصوره فیضی، هادی محبلی، معصومه میرحسینی، عاطفه نساجی زواره، الهام ابراهیمیان، رضا بهزادنیا، محمد رضایی کلانتری، محمود محرومی، بهار وفایی، سهند حسامیان، هیربد همت آزاد، راحله فیلسوفی، حسین علی عسکری، امیرحسین ردایی، هومن درخشنده، نفیسه خلج، صفا حسینی، رضا تائبی، بهزاد اژدری و کورش آریش در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

نمایشگاه سرامیک - بنیان مرز تا هشتم مردادماه در گالری‌های میرمیران، ممیز، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما