شناسهٔ خبر: 20496790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اولین اذعان صریح کاخ سفید به نقض برجام +فیلم

منبع: تسنیم

یک روزنامه آمریکایی اخیراً با انتشار فیلمی صریح‌ترین مورد نقض توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) توسط دولت آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک‌تایمز اخیراً با انتشار فیلمی صریح‌ترین مورد نقض توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) توسط دولت آمریکا را مورد بررسی قرار داده است. 

این فیلم با اشاره به اینکه دولت آمریکا دوشنبه هفته گذشته پایبندی ایران به این توافق را مورد تأیید قرار داده می‌پرسد؟ «اما آیا خود دولت آمریکا به این توافق پایبند است؟»

نیویورک‌تایمز در ادامه اظهارات «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در نشست با خبرنگاران در تاریخ 19 تیرماه را پخش می‌کند. سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: «رئیس‌جمهور هنگام رایزنی با سران ده‌ها کشور بر لزوم اتحاد کشورها برای قطع منابع مالی، سرزمینی و ایدئولوژیکی تروریست‌ها تأکید کرد... و همچنین بر لزوم اجتناب از داشتن مراودات تجاری با کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، به ویژه ایران.»

راوی فیلم نیویورک‌تایمز این اظهارات سخنگوی کاخ سفید را اولین مورد از «اعتراف صریح» ایالات متحده آمریکا به عدم پایبندی به مفاد توافق هسته‌ای می‌داند.  این فیلم، در ادامه تصویری از بند 29 متن «برجام» نشان می‌دهد که در آن نوشته شده است: « «اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

این موضوع در مصاحبه «محمد جواد ظریف» با «فرید زکریا»، تحلیلگر و مجری شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم مورد اشاره قرار می‌گیرد. ظریف در آن مصاحبه گفت: «کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترامپ از حضورش در هامبورگ برای اجلاس گروه 20 جهت منصرف کردن سران سایر کشورها از تجارت با ایران استفاده کرده است. این، نقض نه تنها روح، بلکه متن برجام است.»

 این موضوع، مورد اعتراض روسیه هم قرار گرفته است. فیلم نیویورک‌تایمز، در ادامه تصاویری از مصاحبه «سرگئی ریابکوف» با خبرگزاری تسنیم پخش می‌کند. ریابکوف می‌گوید: «در اینجا با وضعیتی مواجه هستیم که اقدام یا عدم اقدام آمریکا با جوهره این سند (توافق هسته‌ای) مغایرت دارد و به همین دلیل، با روح و متن برجام ناسازگار است.»

نظر شما