شناسهٔ خبر: 20496398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد تخصصی ایرنا مطرح شد؛

میزگرد ایرنا/ مشارکت مردمی، رویکرد دولت یازدهم در مبارزه با موادمخدر

شهرکرد - ایرنا - کارشناسان مبارزه با مواد مخدر در میزگرد تخصصی رسانه و مبارزه با مواد مخدر ایرنا مرکز شهرکرد اعلام کردند: پیشگیری از مواد مخدر در گذشته جدی گرفته نشده است، بر این اساس دولت یازدهم مبارزه با این بلای خانمان سوز را از حاکمیتی به مشارکتی تبدیل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در دومین میزگرد تخصصی رسانه و مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در ایرنا مرکز شهرکرد با موضوع چالش ها و اقدامات اجرایی برای از بین بردن آسیب های اجتماعی در قشر دانش آموزی، دانشجویی، محیط کار و محلات، کارشناسان مبارزه با مواد مخدر برنامه های علمی و اجرایی و ضرورت های این معضل اجتماعی تشریح شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در این میزگرد تخصصی گفت: مقابله و برخورد جدی به منظور ریشه کنی مواد مخدر به عنوان مهمترین مطالبه مردم در جامعه محسوب می شود.
سید قدیر مرتضوی باباحیدری تاکید کرد: براساس بند 57 برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه همه جانبه با مواد مخدر حضور تمامی مردم، مسئولان و قشرهای مختلف در این بخش ضرورت دارد.
وی افزود: بر این اساس شخص، دستگاه و ساختار خاصی متولی مبارزه با مواد مخدر نیست و تمامی بخش ها و قشرها باید به منظور رسیدن به اهداف پیش بینی شده در این بخش دست در دست یکدیگر دهند.
وی یادآور شد: مضرات، آسیب ها و مشکلات ناشی از مواد مخدر در بخش های مختلف برای تمامی مردم، مسئولان و قشرهای مختلف مشخص و شفاف است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اعتیاد مادر آسیب های اجتماعی و دارای ارتباط بسیار مستقیم و موثر با سایر آسیب هاست، به همین منظور توجه و تمرکز ویژه و خاصی بر چارچوب برگزاری نشست های این شورا وجود دارد.
مرتضوی باباحیدری تاکید کرد: شناسایی مرزها، برخورد با عمده فروشان و مقابله با خرده فروشان از اهداف و برنامه های اصلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سطح ملی و استانی محسوب می شود.
وی افزود: بررسی آمارهای موجود نشان می دهد سیستم حاکمیت در برخورد جدی با مواد مخدر از عزمی جدی برخوردار است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حوزه مقابله با عرضه در کشور هیچکس تعارف و بحثی نداشته و تمامی مسئولان بر مبارزه جدی با این بلای خانمان سوز اتفاق نظر دارند، علاوه بر مقابله و مبارزه جدی با مواد مخدر، سالم سازی فضای جامعه در اولویت کاری است.
مرتضوی باباحیدری اظهار کرد: برخی معتقدند لازمه دسترسی آسان به مواد مخدر عامل اصلی گرایش به این بلای خانمان سوز است، اما به عنوان دبیر این شورا آن را نفی می کنم.
وی گفت: برنامه ریزی و اجرای برنامه های علمی مدون و مشخص در حوزه پیشگیرانه از دیگر ضرورت های حوزه مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اگر از همان ابتدای فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1368 توجه به اصل پیشگیری در چارچوب برنامه های اولویت دار قرار می گرفت، امروزه آسیب های اجتماعی کمتری در جامعه وجود داشت.
وی افزود: البته در 27 سال گذشته اتفاقات خاصی در حوزه مبارزه با مواد مخدر رخ داده و آسیب های مختلفی کاهش یافته است.
مرتضوی باباحیدری تصریح کرد: توسعه مواد مخدر و مبتلا کردن جوانان و درگیر کردن خانواده یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد پیگیری شده در جنگ نرم از سوی استکبار جهانی با هدف نابود کردن سرمایه های نظام جمهوری اسلامی است.
وی یادآور شد: البته در سال های اخیر متناسب با رشد جمعیت و افزایش حجم تهدیدات و آسیب های مختلف، اقدامات اجرایی حوزه مبارزه با مواد مخدر از رشد مطلوبی برخوردار بوده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در دولت یازدهم و تغییر استراتژی و راهبرد مبارزه با این بلای خانمان سوز از حاکمیتی و اجرایی به سمت مشارکتی مبارزه استوار شد.
مرتضوی باباحیدری تاکید کرد: برای کسب موفقیت های بهتر در این حوزه پیوند راهبرد دولتی با راهبرد مردمی و همچنین استفاده از ظرفیت های موجود بایستی در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: افزون بر 90 درصد فعالیت های حوزه مبارزه با مواد مخدر در زمینه های درمان، پیشگیری و توسعه مشارکت های مردمی از سوی سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی صورت گرفته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ترسیم و اجرای برنامه های تمامی بخش های اقدامات پیشگیرانه جامعه در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیازمند تقسیم بندی و مشخص بودن جوامع هدف براساس تناسب با نیاز و ذائقه است.
وی شناخت اولیه از جامعه هدف در این حوزه را ضروری دانست و یادآور شد: زنان در محلات حضور موثرتری داشته و می توانند پیوند بیشتری برقرار کنند به همین منظور توجه به محلات اهمیت بیشتری دارد.
وی با اشاره به توجه ویژه در چهارمحال و بختیاری به محیط محلات گفت: با دستور استاندار به عنوان رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان کمیته های تخصصی زیرمجموعه این شورا ایجاد و فعال شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این کمیته های تخصصی شامل دانش آموزی، دانشجویی، جوامع کار و کارگری، محلات، فرهنگی و پیشگیری و زنان بوده است.
وی یادآور شد: علاوه بر اقدامات انجام شده همزمان با فعالیت دولت یازدهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر اما هنوز در ابتدای راه قرار داریم و انجام اقدامات بیشتر در این بخش ضرورت دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در این مدت فضای حساسیت عمومی در جامعه افزایش یافته و نگاه خانواده ها، مسئولان و متولیان امر در مبارزه با مواد مخدر دغدغه مند شده است.
وی یادآور شد: بیان اقدامات صورت گرفته برای مردم، انعکاس برنامه های علمی حوزه مبارزه با مواد مخدر ها و فضاسازی رسانه ای در این بخش باید در دستور کار قرار گیرد.

** آموزش و پرورش بالاترین ظرفیت را برای فرهنگسازی در مبارزه با مواد مخدر دارد
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به وجود 200 هزار دانش آموز و فرهنگی در این استان توانسته ایم این قشر را با برنامه های حوزه مبارزه با مواد مخدر درگیر کنیم.
خدایار قاسم پور تاکید کرد: به همین منظور آموزش و پرورش ظرفیت بسیار بالایی به منظور آگاه سازی خانواده ها و جوامع مختلف در راستای مبارزه با مواد مخدر دارد.
وی افزود: تمامی فعالیت های اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در بخش های مختلف و به ویژه حوزه مبارزه با مواد مخدر برگرفته از اسناد بالادستی است.
قاسم پور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی از اسناد بالادستی و برگرفته از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اعلام و تصریح کرد: بر این اساس، آموزش و پرورش باید انسانی را تربیت کند که مومن، سالم، بانشاط، مسئولیت پذیر و میهن دوست باشد.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش امروزه متفاوت از 20 سال قبل بوده و شرایط کنونی به طور کامل با گذشته تفاوت دارد.
وی گفت: به همین منظور اداره «پیشگیری در برابر آسیب های اجتماعی» در آموزش و پرورش تشکیل و فعال شده تا فعالیت های گسترده ای در تعامل با سایر دستگاه های اجرایی انجام دهد.
قاسم پور تاکید کرد: محور فعالیت مسئولان در این اداره همان تربیت دانش آموزان به منظور شناخت مخاطرات اجتماعی و گفتن «نه بزرگ» به آن ها در زندگی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برنامه های جدید و مدون برای برخورد با دانش آموزان براساس علم روز تهیه شده که ارائه آن به اولیای دانش آموزان نیز ضروری و تاثیرگذار است.
وی یادآور شد: چگونگی استفاده از فضای مجازی و آشنایی دانش آموزان و اولیای آنان با مزیت ها و معایب این فضا جزو همین برنامه های علمی محسوب می شود.
قاسم پور اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته نحوه استفاده از فضای مجازی و دسترسی ها برای دانش آموزان تعریف می شود اما در ایران نه تنها این اقدام صورت نمی گیرد، بلکه از سوی برخی خانوارها گوشی و وسایل مجهز خریداری و در اختیار آنان قرار داده می شود.
وی گفت: به همین منظور آسیب های این حوزه مشخص و نقشه خطرپذیری برای دانش آموزان شناسایی و آماده شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: براساس این نقشه انواع آسیب هایی که امکان ارتباط دانش آموزان با آن ها وجود دارد، مشخص شده است.
وی افزود: این آسیب های به مواد مخدر، مشروبات الکلی، فضاهای مجازی، اینترنت و ماهواره، خشونت، ارتباطات دختر و پسر، عدم روابط عاطفی خانواده، نقاط کور و بی دفاع در کنار مدارس، فروشنده های مواد مخدر در نزدیکی آموزشگاه ها، ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان و دانش آموزان بی سرپرست و بدسرپرست تقسیم بندی شده است.
قاسم پور با اشاره به وجود یکهزار و 800 مدرسه فعال در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: سال گذشته 25 درصد مدارس استان تحت برنامه های پیشگیرانه قرار گرفت که این میزان امسال به 40 درصد رسید.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: به منظور کاهش خطرات ناشی از مشکلات اجتماعی به ویژه مواد مخدر برنامه های علمی مطلوبی در مدارس استان اجرا می شود.
وی گفت: به همین منظور طرح «مدارس عاری از خطر» ویژه دانش آموزان دوره متوسطه در پایه اول با تمرکز بر پیشگیری از استعمال دخانیات، سوء مصرف مواد مخدر، خشونت و روابط ناسالم جنسی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
قاسم پور تاکید کرد: اجرای طرح «آموزش مهارت های مقابله ای» مربوط به دانش آموزان دوره متوسطه اول با هدف آموزش قسمتی از برنامه های مهارت های زندگی به منظور مواجهه موثر آن ها با مصادیق آسیب های اجتماعی و رفتارهای اجتماعی و مقاوم سازی آن ها برای حل مساله تصمیم گیری در مواقع خطر سال گذشته در مدارس استان به مرحله اجرا درآمد.

** ساختار و فرآیند دو بخش اصلی درمان اعتیاد و حوزه آسیب های اجتماعی است
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فعالیت های لازم برای درمان اعتیاد و حوزه آسیب های اجتماعی در دو بخش ساختار و فرآیند انجام می شود.
شهرام مقدس تاکید کرد: 32 تیم پیشگیری از اعتیاد در محلات شهری، 23 تیم در محلات روستایی و 50 مهد کودک با رویکرد اجتماع محور فعالیت داشته که توانمندسازی و ایجاد انگیزه در آن ها ضروری است.
وی افزود: در همین راستا 50 مرکز مشاوره و خانه های سلامت روان غیر دولتی و یک مرکز دولتی در چهارمحال و بختیاری با اخذ مجوز فعال شده اند.
مقدس تصریح کرد: سامانه تلفنی رایگان «صدای مشاور» چهارمحال و بختیاری با شماره 1480 به موازات اهداف سامانه «خط ملی اعتیاد» به شماره 09628 روزانه در 2 شیفت فعالیت دارد.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری به اختصاص 3 دفتر دفتر حوزه پیشگیری این سازمان به بحث آسیب های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: از این تعداد یک دفتر به پیشگیری و درمان اعتیاد، یکی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی و دفتر دیگر به امور مشاوره مستقیم و غیر مستقیم آسیب های اجتماعی اختصاص دارد.
مقدس تاکید کرد: سال گذشته طرح های مشترک با دستگاه های مختلف مانند آموزش های خانواده پیش از ازدواج برای 15 هزار و 625 نفر و طرح آگاهسازی و آموزش مهارت های زندگی برای 20 هزار و 21 نفر در قالب های مختلف و با رویکرد آموزش کارگاهی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: امسال 30 مهد کودک استان در طرح 'مصون سازی' با هدف کاهش آسیب های اجتماعی مشارکت دارند.

** اعتیاد به عنوان یکی از پنج آسیب اجتماعی مورد حمایت مسئولان است
معاون اجتماعی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: یکسری اسناد بالادستی در وزارتخانه داریم که براساس آن آسیب اعتیاد به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی در کنار فقر، طلاق و حاشیه نشسینی و فسادهای اخلاقی و مالی مورد حساسیت مسئولان است.
محسن مولوی تاکید کرد: براساس ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه تکلیف برای رفع مشکل اعتیاد در کنار سایر آسیب های اجتماعی مشخص شده و باید در پایان برنامه 25 درصد نسبت به سال 1395 کاهش یابد.
وی افزود: مصرف مواد مخدر یکی از معضلات اساسی جامعه کارگری بوده و خطر بیشتر در کمین کارگران و کارفرمایان است.
مولوی تصریح کرد: در گذشته مداخلاتی در محیط کارگری صورت می گرفت که چون هدفمند نبود به نتیجه نرسید.
وی یادآور شد: وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی طرح کاج را با هدف کاهش شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه کارگری اجرایی کرد.
معاون اجتماعی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این طرح در سال 1395 به صورت پایلوت در استان اجرایی شد تا درصد میزان شیوع اعتیاد در جامعه کارکری کاهش یابد.
وی گفت: طرح کاج امسال در 263 کارگاه بین 50 تا 500 نفر کارگر چهارمحال و بختیاری در حال اجراست.
مولوی تاکید کرد: فعالیت های این طرح در سه محور 'ترویج سبک زندگی اسلامی'، 'تسهیلات مراقبت جسمی، روانی و اجتماعی' و 'پرورش کارفرمای سلامت محور' به صورت حضوری و مجازی ارائه می شود.
وی افزود: آگاه سازی کارگران به عنوان قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه از مضرات مواد مخدر برای خود، فرزندان و خانواده های آنان در طرح کاج مورد توجه قرار می گیرد.

** دغدغه مسئولان اعتیاد زنان است
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: موضوع اعتیاد در جامعه زنان از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از دغدغه های مهم مسئولان در سطح ملی و استانی محسوب می شود.
فاطمه دوستی به جایگاه والای زن در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان اشاره و تاکید کرد: به همین منظور سلامت روحی، جسمی و روانی زن به عنوان محور اصلی هر خانه موضوعی مهم و حیاتی است.
وی لطمات ناشی از ورود زنان به اعتیاد را بسیار بیشتر از مردان دانست و افزود: در صورت گرفتار شدن این قشر در دام اعتیاد به سرعت از جامعه و خانواده طرد می شوند.
دوستی تصریح کرد: به همین منظور اثرات منفی، لطمات و خسارت های اعتیاد زنان در جامعه نسبت به مردان بسیار بیشتر است.
وی یادآور شد: البته توجه به این مهم ضرورت دارد که تمامی مشکلات و خسارت های ناشی از اعتیاد زن و مرد، فرزند و یا هر عضو دیگر خانواده بر دوش زنان است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: آسیب های ناشی از اعتیاد همسر و سرپرست خانواده برای زنان جبران ناپذیر است.
وی گفت: استفاده ناصحیح از اوقات فراغت، پرسه زدن در فضاهای مجازی و استفاده نادرست از اطلاعات آن، تفکر اشتباه استفاده از برخی مواد صنعتی برای لاغری و ناآگاهی از اثرات مخرب سوءمصرف مواد مخدر مهمترین علت های گرایش زنان و اعتیاد آنان به این بلای خانمان سوز محسوب می شود.
دوستی تاکید کرد: برنامه ریزی برای ارائه آموزش های علمی در خصوص ارتقای کمی و کیفی سطح آگاهی زنان علاوه بر کاهش گرایش آنان به مواد مخدر در تحکیم بنیاد خانواده و افزایش سلامت جامعه تاثیر دارد.
وی افزود: به همین منظور از بهمن سال گذشته با سپردن مسئولیت کمیته زنان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بررسی های متمرکز برای ورود به این مهم با اولویت اطلاع رسانی، افزایش آگاهی عمومی و ارائه آموزش های علمی به جامعه هدف آغاز شد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به همین منظور کمیته 'توانمندسازی جوامع آسیب پذیر' تشکیل و فعال شد.
وی افزود: طرح 'خودباوری و ارائه خدمات نوین سلامت' چهارمحال و بختیاری از خرداد سال جاری آغاز و در آن آموزش های لازم در خصوص روش های کاهش گرایش زنان به اعتیاد به ویژه در حوزه سلامت آغاز شده است.
دوستی به جمعیت بالای دانش آموزی و ارتباط مستقیم آموزش و پرورش با خانواده ها تصریح کرد: آشنایی اولیا و مربیان با علائم اعتیاد افراد به مواد مخدر می تواند در کنترل و به موقع و مبارزه با این بلای خانمان سوز در زمان مناسب مفید باشد.
وی یادآور شد: تعامل بین دستگاه های اجرایی مختلف با همکاری نیروی انتظامی، پزشکی قانونی و دادگستری برای ارائه آموزش های لازم در این خصوص به دانش آموزان نقش مهمی در کاهش گرایش و اعتیاد جامعه به مواد مخدر ایفا می کند.
بر این اساس می طلبد تا بحث مبارزه با مواد مخدر بصورت جدی و همگانی دنبال شود و با مدیریت منسجم و یکپارچه خطر اعتیاد و مواد مخدر را از جامعه دور کنیم.
کارشناس میزگرد: وحید رئیسی دهکردی**انتشار:جهانبخش صفری
7362/6021

انتهای پیام /*

نظر شما