شناسهٔ خبر: 20494633 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

آشنایی با خواص فوق العاده آلو

انواع آلوها، منبع خوبی برای دریافت فیبر غذایی هستند و به تنظیم سیستم گوارش کمک می‌کنند. آلوها و آلوهای خشک، اثربخشی قابل توجهی برای حل مشکلات گوارشی مانند یبوست دارند.

صاحب‌خبر -
 آلو در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از آلوها دارای گوشت سفت‌تری نسبت به انواع دیگر هستند، و طیف رنگی این میوه نیز از زرد گرفته تا قرمز تیره پراکنده است. بافت خاص آلو، این میوه را به یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سرتاسر جهان تبدیل کرده است. خوش‌بختانه، فواید آلو به‌اندازه‌ای زیاد است که این محبوبیت را توجیه می‌کند.

منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها

به گزارش نامه نیوز ، اهمیت آلو، اول از همه به خاصیت آنتی‌اکسیدانی قدرتمندش برمی‌گردد. درواقع، آلو حاوی ویتامین C و مواد مغذی گیاهی مهمی مانند لوتئین، کریپتوکسانتین، زیگزانتین، اسید کلروژنیک و اسید نئوکلروژنیک است. خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند آلو، از آسیب‌های سلولی (خصوصا انواعی که بر اثر اکسیداسیون ایجاد می‌شوند)، جلوگیری می‌کنند. یکی از مطالعات Journal of Medicinal Food نشان می‌دهد که انواع آلوها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند و از گرانولوسیت‌ها در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. کمک به هضم انواع آلوها، منبع خوبی برای دریافت فیبر غذایی هستند و به تنظیم سیستم گوارش کمک می‌کنند. آلوها و آلوهای خشک، اثربخشی قابل توجهی برای حل مشکلات گوارشی مانند یبوست دارند. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، نوزادانی که قادر به خوردن غذاهای جامد هستند، باید ۲ بار در روز از آلو برای جلوگیری از ابتلا به یبوست یا درمان آن استفاده کنند، چون آلو حاوی فیبر محلول و فیبر غیرمحلول است.

کاهش کلسترول

آلوهای خشک، این توانایی را دارند که سطح کلسترول خون را به‌طور طبیعی کاهش بدهند. درواقع، فیبر محلول موجود در آلو می‌تواند به پایین آوردن کلسترول خون کمک کند و این کار را از طریق ایجاد اختلال در روند جذب کلسترول غذایی انجام می‌دهد.

بهبود سلامت قلبی-عروقی

فلاونوئیدها و ترکیبات فنولی موجود در آلوها مانند آنتوسیانین‌ها، اسیدهای کلروژنیک، ‌کوئرستین و کاتچین، اثرات ضدالتهابی خاصی بر سلول‌های مختلف بدن به جا می‌گذارند. عملکرد این عناصر در کنار هم به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند کلسترول بالا، بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌کند. ویتامین K موجود در انواع آلوها نیز برای سلامت قلب مفید است. براساس مطالعه منتشرشده در Journal of Nutrition، دریافت ویتامین K از طریق رژیم غذایی با کاهش خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و همه بیماری‌های دیگر مرتبط است.

تقویت سلامت شناختی

مواد مغذی گیاهی موجود در آلوها، به کاهش التهاب در مناطق عصبی مغز کمک می‌کنند و حتی توانایی یادگیری و حفظ اطلاعات را هم بهبود می‌بخشند. بنابراین، مصرف انواع آلوها به جلوگیری از ابتلا به اختلالات نورودژنراتیو کمک می‌کند و به‌عنوان نوعی درمان طبیعی برای مقابله با بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون عمل می‌کند.

تقویت سلامت پوست

ویتامین C موجود در آلوها، فواید مختلفی به پوست و رگ‌های خونی بدن می‌رساند. یکی از مطالعات American Journal of Clinical Nutrition نشان می‌دهد که افزایش مصرف ویتامین C از طریق رژیم غذایی، شانس شکل‌گیری چین‌وچروک‌های پوستی و خشکی پوست را کاهش می‌دهد، و به‌طور طبیعی هم روند پیری را آهسته می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

فایده دیگر ویتامین C آلوها، تقویت سیستم ایمنی بدن است، خصوصا برای افرادی که به‌علت استرس شدید با ضعف سیستم ایمنی مواجه هستند. متاسفانه، کمبود ویتامین C به یکی از مشکلات رایج در جوامع مختلف تبدیل شده است ولی میوه‌هایی مانند آلو می‌توانند به جبران این کمبود کمک کنند.

تقویت سلامت استخوانی

پلی‌فنول‌ها و پتاسیم موجود در آلوها برای استخوان واقعا مفید هستند، چون تراکم استخوانی را بهبود می‌بخشند و از ضعف استخوانی جلوگیری می‌کنند. این ویژگی خصوصا برای افراد مبتلا به پوکی استخوان اهمیت دارد. خوش‌بختانه، مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند آلو، مثل درمان‌های طبیعی برای پوکی استخوان عمل می‌کنند.

منبع : سلامتیسم

نظر شما