شناسهٔ خبر: 20494400 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

اسباب کشی چقدر هزینه دارد؟+ نرخ مصوب

خبرگزاری میزان

هزینه جابجایی اثاثیه برای مردم به ویژه مستاجران که مشتری اصلی اتوبارها هستند، زیاد است و فردی که هر سال مجبور به تغییر محل سکونت است، باید سالانه هزینه سنگینی را علاوه بر دیگر هزینه‌ها برای این مسئله اختصاص دهد.

صاحب‌خبر -

حمل بار و اثاثیه منزل و اداری در شهرهای بزرگ به یکی از مشاغل درآمد‌زا تبدیل شده و از سوی دیگر به مردم و به ویژه مستاجران هزینه‌ زیادی را تحمیل می‌کند.


هر سال با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، جابه جایی مردم برای تغییر محل سکونت به اوج می‌رسد.

البته معمولاً مستاجران این فصل را برای جابه جایی انتخاب می‌کنند و برخی از آنها مجبورند، به دلیل شرایط سخت اجاره و ودیعه از جانب صاحب‌خانه یا برای پیدا کردن جای مناسب‌تر هر سال اقدام به تغییر محل سکونت خود کنند.

این مسئله علاوه بر اینکه سختی و مشکلات زیادی را به دنبال دارد و به اسباب و اثاثیه منزل آسیب می‌رساند، مشکلات فرهنگی و اجتماعی هم به دنبال دارد.

از این بحث که بگذریم، هزینه حمل و نقل اثاثیه منزل در سال‌های اخیر به مشکلات مردم و مستاجران اضافه شده و به ویژه این مسئله در شهرهای بزرگ و پایتخت حادتر است.

برای بررسی بیشتر چگونگی قیمت‌گذاری و ارقام جابجایی اثاثیه در منزل به برخی از شرکت‌های حمل و نقل شهری یا همان اتوبارهای شهری به برخی از آنها زنگ زدیم.

یک شرکت حمل و نقلی برای انتقال اثاثیه منزل از مرکز شهر تهران،‌ به ازای در اختیار گذاشتن یک کامیون خاور به مدت 3 ساعت به همراه 4 کارگر و اجرت جابجایی یخچال سایدبای ساید 500 هزار تومان دریافت ‌می‌کند.

البته برای هر ساعت تاخیر هم مشتری باید 100 هزار تومان به این کرایه اضافه کند.

اگر مشتری، متقاضی استفاده از نیسان وانت برای جابجایی اسباب منزلش باشد، به ازای یک سرویس 2 ساعته در شهر باید 200 هزار تومان بپردازد.

برخی شرایط محیطی و نوع اثاثیه هم در تعیین نرخ کرایه موثر است و در رقم کرایه لحاظ می‌شود. مثل داشتن فضای مناسب برای تخلیه اثاثیه، تعداد طبقه واحد مسکونی، داشتن وسایل سنگین مثل یخچال ساید بای ساید، میز بزرگ، گاو صندوق، تردمیل و وسایلی از این دست.

البته 100 هزار تومان از این رقم مربوط به هزینه بارگیری یخچال ساید بای ساید است، ضمن اینکه به ازای پایین آوردن و بالا بردن اثاثیه در هر طبقه در مبدا و مقصد مبلغ 20 هزار تومان به طور متوسط اضافه دریافت می‌شود.

هزینه جابجایی اسباب و اثاثیه با وانت پیکان هم به طور متوسط 90 هزار تومان و وانت نیسان 110 هزار تومان برای یک سرویس کوتاه مدت هزینه دارد.

به نظر می‌رسد که هزینه جابجایی اثاثیه برای مردم به ویژه مستاجران که مشتری اصلی اتوبارها هستند، زیاد است و فردی که هر سال مجبور به تغییر محل سکونت است، باید سالانه هزینه سنگینی را علاوه بر دیگر هزینه‌ها برای این مسئله اختصاص دهد.

البته مسئولان اتوبارها هم مشکلاتی مثل هزینه استهلاک خودرو، کارگر و ترافیک را به عنوان دلایل بالا بودن کرایه یاد می‌کنند و حتی برخی هم این میزان کرایه را مناسب نمی‌دانند، اما به هر حال کسب و کار شغل اتوبار در سال‌های اخیر رونق پیدا کرده و افراد زیادی را که عمدتا متعلق به شهرهای دیگر و مهاجر هستند، را مشغول کار کرده است و در این میان حرفه‌ای نبودن کارگران باربری باعث صدمه به وسایل منزل مردم می‌شود.

براساس گزارش میزان، حال با وجود اینگونه نرخ‌ها و  تعیین نرخ مصوب از سوی اتحادیه، در برخی از موارد شاهد قیمت‌های نجومی از سوی باربری‌ها برای جابجایی اسباب و وسایل هستیم که این امر نیازمند نظارت از سوی مسئولین ذی‌ربط است.

نظر شما