شناسهٔ خبر: 20492627 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مودت با اهل‌بیت(ع)؛ راه‌کار خروج از بحران‌های فرهنگی و اجتماعی

گروه معارف: خطیب برجسته حجت‌الاسلام دانشمند، فقر فرهنگی را از دلایل مهم افزایش آمار طلاق در جامعه دانست و گفت: مودت و دوستی با اهل بیت(ع) تنها راه عبور از بحران‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، به نقل از رسا، حجت الاسلام دانشمند، خطیب برجسته کشور شنبه شب 31 تیرماه در هفتمین سالگرد ارتحال آیت الله سید موسی صالحی در ساری با انتقاد از نگاه غیر کارشناسی به مسائل دینی و فقهی در جامعه، رواج این گونه نگاه در جامعه را بر خلاف ترویج دین در جامعه دانست.

وی با بیان این که متأسفانه امروز هر انسان غیر متخصصی به خود اجازه می‌دهد در مورد مسائل دینی و فقهی اظهار نظر کند، افزود: گسترش این نوع تفکرات در جامعه لطمه زننده به دین و مبانی فقهی است.

حجت الاسلام دانشمند از ورود برخی افراد پرمدعا و کم سواد در مسائل دینی و فقهی انتقاد و بیان کرد: اگر کسی بخواهد به همین راحتی در مورد مسائل دینی و فقهی اظهار نظر کند به حتم به اصل دین ضربه خواهد زد.

این خطیب برجسته کشور با بیان این که نباید با دین و آیین مردم به همین راحتی بازی شود، خاطرنشان کرد: مسائل دینی و فقهی چیز ساده و شوخی نیست که هر کسی به خود اجازه می دهد در این عرصه ورود پیدا کند و به اظهار نظر تخصصی بپردازد.

وی با تأکید براین که عالم با عالم باشد نه عالم نما، تصریح کرد: مردم از یک عالم و روحانی انتظار و توقع دارند که از آنها فقه آل محمد، حدیث و روایت بشنوند.

حجت‌الاسلام دانشمند با بیان این که متأسفانه برخی در جامعه به نظام امام حسین(ع) مجلس می گیرند و در آن مجلس از همه مسائل سخن به میان می آید جز امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: امروز متأسفانه مجالس قلابی در کشور خیلی داریم و در حال رشد و گسترش است.

خطیب برجسته کشور به منبرهای سیاسی اشاره کرد و با بیان این که سیاسی سخن گفتن در منابر به معنای این نیست که از ابتدا تا انتهای یک منبر سخن سیاسی بر زبان بیاوریم، افزود: سیاسی صحبت کردن بر روی منبر به معنای تحلیل تاریخ و گره زدن تاریخ به حوادث روز جامعه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یک روحانی و عالم به عنوان الگوی جامعه باید اهل عمل باشد، افزود: امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اهل عمل بودند و نباید رفتار و با اعمال ما در تضاد باشد.

حجت الاسلام دانشمند با بیان این که امروز اعمال و رفتار یک روحانی و عالم زیر ذره بین نگاه عموم مردم قرار دارد، گفت: مردم ما هوشمند و نکته سنج هستند و به راحتی مسائل را می بینند و رصد می کنند که فلان روحانی که بر روی منبر آن مطالب را بیان می کند آیا خود نیز به آن مطلب عمل می کند.

خطیب برجسته کشور با تأکید براین که مردم عالم و غیر عالم را به راحتی تشخیص می دهند، خاطرنشان کرد: نباید خدای ناکرده فکر کنیم مردم مسائل را به خوبی درک نمی کنند، این در حالی است که رفتار و گفتار ما را با اعمالمان می سنجند و تصمیم می گیرند و قضاوت می کنند.

وی با بیان این که اگر یک عالم و روحانی به مطالبی که بیان می کند عمل نکند دو قسمت صدمه خواهند دید، گفت: نخست خود روحانی و دوم نیز لباس مقدس روحانیت صدمه خواهد دید و این باعث هدر رفتن همه زحمات علما و فقهای بزرگ دین می شود.

دانشمند ادامه داد: در عرصه تبلیغ دین دو مسأله مهم پیش روی ما است که یک موضوع خوب منبر رفتن و دیگری عمل کردن به مطالب بیان شده، است.

خطیب برجسته کشور در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از وضعیت حجاب در جامعه اسلامی، آن را زینده نظام دینی نداست و گفت: متأسفانه برخی ها در جامعه و حتی در خانواده ها با سبک شمردن مسأله حجاب به راحتی از آن عبور می کنند که این بسیار کار نادرستی است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت فرهنگی کشور آن را غیر قابل قبول توصیف کرد و با بیان این که همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند دشمن امروز یک قتلگاه فرهنگی به راه انداخته است، تصریح کرد: امروز دشمن از همه توان و ظرفیت خود برای تضعیف دین و ارزش های اسلامی استفاده می کند.

حجت الاسلام دانشمند با تأکید براین که خانواده‌ها باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند و به آنها توجه کنند، گفت: باید با بهره گیری از ظرفیت های موجود فرزندانی ولایی تربیت کنیم.

خطیب برجسته کشور همچنین با ابراز نگرانی از افزایش آمار طلاق در سطح کشور، آن را زنگ خطری برای همه مسؤولان و متولیان فرهنگی کشور دانست و تصریح کرد: آمار بالای طلاق تنها به دلیل تورم، گرانی و فقر نیست بلکه امروز این آمار نگران کننده در میان خانواده های متمول نیز افزایش یافته است.

وی فقر فرهنگی را یکی از دلایل مهم افزایش آمار طلاق در کشور برشمرد و اظهار کرد: اگر امروز می خواهیم از بسیاری از بحران های فرهنگی و اجتماعی که امروز در جامعه گسترش یافته مصون بمانیم تنها راه آن این است که با اهل بیت(ع) دوست شویم.

حجت الاسلام دانشمند با تأکید بربهره گیری تربیتی از سیره و منش اهل بیت(ع) در مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور، تصریح کرد: امروز اگر می بینیم جامعه اسلامی از نعمت وجود علما و فقهای بزرگ دینی بهره مند است به دلیل بهره گیری آنها از سیره اهل بیت(ع) است.

خطیب برجسته کشور در بخش پایانی سخنان خود به ویژگی و شاخصه‌های مهم آیت الله صالحی(ره) اشاره کرد و گفت: این عالم وارسته عمر با برکت خود را در راه خدمت به اسلام، انقلاب و حوزه های علمیه سپری کرد.

وی با بیان این که آیت الله صالحی(ره) عالمی انقلابی و ولایت مدار بود، تصریح کرد: این روحانی وارسته و مبارز در طول دوران نهضت انقلاب و پس از همواره در خط مقدم دفاع از نهضت، انقلاب و امام و رهبری قرار داشت.

نظر شما